Blackfilm - Blackfilm (2008)

Hongarije

4. Stalingrad (10:11)
  5. Sonar (5:58)
  6. Five Years (4:16)
  7. Eastern (2:35)
  8. Midnight to 4 AM (4:35)
  9. Mahabharata (5:25)
  10. Atlantikend (8:02)
avatar van Timmie
In één smiley:

avatar van kobe bryant fan
Leuk dat het je bevalt, wat is de track Five Years een groeier trouwens.
Ik vond hem eerst al erg goed, deze is trouwens een plaats gestegen in mijn top 10.

avatar van dynamo d
Dit klinkt wel spannend. Misschien maar eens gaan aanschaffen?

avatar van kobe bryant fan
Blackfilm

De variatie is hier enorm voor een Electronic plaat. Er staan hier erg lange sfeerschetsen op vol spanning zoals het meesterlijke Stalingrad. Maar ook wat toegankelijkere songs zoals Sonar.
Maar er is ook zeker plaats voor iets filmisch (al is de hele plaat wel erg filmisch) zoals Five Years waar ik echt het gevoel krijg dat we in een gevecht zitten uit een film die in slow-motion word afgespeeldt.

Come & See is een prachtige opener, meesterlijke en energieke drums (zijn die trouwens met de computer gemaakt? Want ze klinken erg 'echt') en buiten die sterke drums en wat achtergrond geluiden en samples bevat Come & See niet meer. En toch klinkt hij zo vol qua productie.

Stalingrad is ook een van de hoogtepunten, het is net als een achtervolging in een film.
Dreigende violen, heerlijke samples. En sterke drums. Er hangt ook een regenachtige sfeer over de plaat. Het vele gebruik van vocals die haast verstopt zitten achter een geluid van drones is heerlijk en zorgt voor een mysterieus sfeertje.

Jammer dat deze plaat erg onbekend is, want Blackfilm verdiendt met deze plaat toch wat meer aandacht. Hij mag zich wat mij betreft zeker aansluiten bij de grote namen zoals: Burial e.a. Want met Balckfilm weet hij een erg gevarieerde Electronic plaat te maken, vol sterke wendingen, filmische beats en dreigende violen.

avatar van orbit
Ach, het valt me reuze mee eerlijk gezegd.. electronic-liefhebbers bevinden zich vaak nogal in hokjes van hun eigen lievelingslabels of hippe kanaaltjes, dat is wel bekend. Maar dan heeft deze nog een behoorlijke overzwaai gemaakt naar het hippe kamp. Ken helaas veel meer goede platen die nog veel minder stemmen hebben.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Dit is een enorm duister plaatje met een fikse nadruk op sfeer. De diepe bassen en zweverige samples worden nu en dan aangevuld met triphopbreaks, die eigenlijk over de gehele lijn on point zijn. Ik heb hem zojuist drie keer achter elkaar geluisterd tijdens het leren en het is voor dat doel zeker een fijn album. Verder zou ik hem aanraden als soundtrack van een nachtelijke (of nog beter: ondergrondse) treinreis, of om met je laatste energie aan te zetten als je net iets te dronken thuiskomt na een lange nacht vlak voor je KO gaat op bed. Wat dat betreft is de vergelijking met het gevoel dat ik heb bij Burial snel gemaakt, al is de muzikale stijl behoorlijk anders.

avatar van dynamo d
Het mag van mij nog wat ambienter, meer diepgang en rust hebben zoals bij Bass Communion of Alva Noto maar als Blackfilm hiervan leert heeft het m.i. de potentie om mooie(re) albums te maken. Beste nummer is Sonar.
Kortom, niet slecht maar hopelijk zijn de volgende albums beter.

Misterfool
Heerlijk spannende muziek

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Midnight to 4 AM is mooi gesampled door Saltillo.
Edit: sample gebruikt van Saltillo.

avatar van perrospicados
Gisteravond tegen gekomen. Was volledig aan mij voorbij gegaan maar klinkt zeven jaar na de release helemaal fijn. Ga er vanavond weer even voor zitten want zo in de ochtend wil dat niet helemaal

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Sonar zet ik wekelijks op, wat een heerlijke track! Mooie ontdekking perro, geniet ervan!

avatar van popstranger
Prachtige duistere muziek, de zwarte film moet je er zelf maar bij fantaseren. Dikke aanrader voor tijdens een donkere regenachtige nacht dunkt mij.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)