Blackfilm - Blackfilm (2008)

Hongarije

4. Stalingrad (10:11)
  5. Sonar (5:58)
  6. Five Years (4:16)
  7. Eastern (2:35)
  8. Midnight to 4 AM (4:35)
  9. Mahabharata (5:25)
  10. Atlantikend (8:02)
fastpulseboy
ja, over de gehele linie een erg fijne plaat, maar vooral als de beats er in komen. Lekker winters sferisch plaatje.
Waarom staat er eigenlijk Griekenland hierboven...Op de myspace staat London, UK.

fastpulseboy schreef:

Volgens mij klopt dat ook niet....moet gewoon UK zijn.

PS: nog drie stemmers gezocht voor dit fantastische album (met hoge stem graag), want dan zit dit album op de 20-stemmen grens (van belang voor allerlei lijstjes, als ik mij niet vergis).

avatar van orbit
Ik had de info van discogs.. maar daar vermelden ze bij de plaat altijd de oorsprong van het label, niet de artiest. Ik vraag wel of het veranderd mag worden.

avatar van Aurum
Ik ben niet echt overtuigd eerlijk gezegd. Sfeervol is het zeker, maar de nummers gaan me nogal snel vervelen. Met name de beats vind ik (vooral in de eerste paar nummers) ofwel te slap of te eentonig en in bijvoorbeeld Untitled neigt het me teveel naar DnB beats.

De nummers aan het eind (met name Midnight to 4 AM en Mahabharata) klinken het wel wat beter, maar bij deze laatste had die stem er dan weer niet door gehoeven.

Overigens doet het mij compleet niet aan Autechre denken, meer aan de eerder genoemde Amon Tobin en misschien nog wel meer aan TKDE. Al vind ik deze laatstgenoemde dan wel weer een stuk interessanter.

Voorlopig 3* (met kans op een halfje erbij of eraf na de nodige luisterbeurten)

Ben het wel een beetje met je eens. Kan me ook hoe langer hoe meer hier in vinden:

tuktak schreef:
amon tobin zonder geflipte beats. waarmee helaas wat spanning en originaliteit mist die amon tobin wel in zijn platen legt. mooie geluiden, mooie nummers, veel sfeer, maar een heel album kan het me nog niet boeiend blijven.

Het blijft wel een leuke plaat, maar voor mij ook niet spannend genoeg om voor langer dan een paar luisterbeurten echt boeiend te blijven. Dan liever Amon inderdaad.

avatar van orbit
Tsja, waar dit broeierig blijft en de spanning blijft vasthouden is Tobin toch een beetje wisselvallig vind ik.. leuke tracks worden bij hem afgewisselt met freaky onzin die niet blijft hangen en waardoor je eerder de plaat skipt of afzet. Maar die coherentie hier is misschien ook saai voor sommigen, jammer.

Ik ken lang niet alles van Amon Tobin, maar hij heeft wat mij betreft wel 2 topplaten gemaakt. En ook op mindere albums staan toch nog wel goede tracks (voorbeeld).

Het coherente van deze plaat vind ik juist de kracht van deze plaat trouwens.

avatar van orbit
Tsja, hmm, ben er niet kapot van.. hoe meer ik van Tobin hoor, hoe minder ik het eigenlijk op Blackfilm vind lijken. We hadden die vergelijking volgens mij beter achterwege kunnen laten.

avatar van Kos
Kos
Ik vind het een prima album dat erg fijn luistert, maar ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat het wel erg eind jaren '90 tot 2002 klinkt

Aurum schreef:
...en misschien nog wel meer aan TKDE. Al vind ik deze laatstgenoemde dan wel weer een stuk interessanter.

Ik heb 'The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble' ook eens beluisterd en ik moet zeggen: ook een mooi album. Maar toch geen vergelijk met deze plaat. Blackfilm is veel spannender, donkerder en meer gevarieerd. TKDE is teveel van hetzelfde.

avatar van orbit
The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble's laatste EP mutations staat op 3 voor 12 luisterpaal momenteel. Ik moet toegeven dat het een lekker plaatje is (heb hem net toegevoegd). Maar ik sluit me bij CD aan, Blackfilm is toch nog wel wat sfeervoller, duisterder en algemeen sterker en coherenter. Neemt niet weg dat het beide goede acts zijn. Voor TKDE zie ik ook nog wel een zonnige toekomst in het verschiet, muziek die me bevalt in elk geval.

avatar van Aurum
Chameleon Day schreef:

Grappig, ik vind nu net precies het tegenovergestelde.

Dj2Jelle
Bestaan er eigenlijk ook "vrolijke" varianten van deze soort muziek?

avatar van orbit
Amon Tobin of mu-ziq (met het teken van mu) zijn stukken opgewekter, maar ook stukken zwakker wat mij betreft. Ik hoef hier niet zonnodig een vrolijke variant van..

orbit schreef:
Ik hoef hier niet zonnodig een vrolijke variant van..

Nee ik ook niet, maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is en hoe dat dan klinkt.

avatar van orbit
Ik vind artiesten als Tobin voornamelik ongefocussed en wisselvallig klinken, de ene keer een vette track en dan weer wat geflierefluit. Voor mu-ziq geldt wel een beete hetzelfde.

Probeer maar gewoon een Amon Tobin-plaatje, Dj2Jelle. Niet alles geloven wat hierboven staat, Orbit staat aardig alleen in die mening. Blackfilm zelf is in ieder geval wel een grote Amon Tobin-fan.

Deze zijn wel goed:
Amon Tobin - Supermodified (2000)
Amon Tobin - Out from Out Where (2002)

Heeft iemand trouwens de Portishead-samples op dit album al ontdekt?

avatar van orbit
Tussen de paar electronic liefhebbers die hier aanwezig zijn ja.. Verder geef ík itt veel andere users hier op MuMe tenminste wél aan dat het mijn mening betreft, lijkt me dat Dj2Jelle dat ook wel snapt.

herman schreef:
Probeer maar gewoon een Amon Tobin-plaatje, Dj2Jelle.

Ok

Je mag me Jelle noemen hoor

fastpulseboy
die twee genoemde Tobin platen zijn idd erg fijn! (vooral supermodified)
Ik heb de portishead samples nog niet bewust gehoord, ga je verklappen waar ze zitten Herman? Of moeten we zelf weer retegoed gaan luisteren hehehe.

Heh, wist ik het maar. Volgens Blackfilm zelf zitten er wat Portishead-samples in deze plaat, maar ik heb hem zelf al een tijdje niet meer gehoord. En het was mij ook niet zo opgevallen.

Misschien staat het wel in het boekje aangegeven? Weet niet of iemand 'm origineel heeft.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik kom er net weer achter hoe sterk ik deze plaat eigenlijk vind. Gaat een halve ster omhoog, ik ben namelijk helemaal weg van de organische en spannende klanken die op Blackfilm weerklinken.

avatar van The Scientist
1,5
Voor Untitled is volgens mij met een schuin oog naar ene meneer Jarrett gekeken, in de intro tenminste.... ongeveer dezelfde sample als hier

avatar van Chameleon Day
Mede nav zijn nieuwe album met Bernocchi tot het inzicht gekomen dat ik deze wel 5***** waard vind. Gewoon een prachtplaat voor de nachtelijke uurtjes.

En dat album met Bernocchi mag er ook zijn, ook al haalt die het niveau van deze niet.

avatar van hawkins
Reissue op cd en ook voor het eerst op vinyl, via Denovali Records.

avatar van VanDeGriend
Ik zou wel eens willen weten waar deze titel te vinden is...op cd...Iemand?

edit: gewoon op Bol.com

avatar van robbizzel
ik heb deze plaat ook via bol.com , ik vind overigens wel dat meneer weer wat mag gaan uitbrengen!!

avatar van kobe bryant fan
Ik zit serieus te twijfelen om deze in mijn Top 10 te zetten, dit is de 11de plaat die ik een 5* geef.
Want deze plaat is sfeervol, spannend en weten spannende verhalen in je hoofd te printen.

Sommige stukken zouden perfect kunnen gebruikt worden voor een achtervolging in een film.
Ieder achtergrond geluidje is perfect, iedere sample. De drums klinken ook erg goed.
Ook de viool die in sommige songs zitten passen erg goed bij de spannende songs.
Mijn twee favorieten zijn: Come & See en Stalingrad.

avatar van kobe bryant fan
Dan toch in mijn Top 10 beland, wat een meesterwerk.
Bij vlagen erg spannend en sfeervol. Iedere synth en sample blijft genieten.
Come & See is mijn favoriet momenteel. De onheilspellende synths en drums scheppen een donkere sfeer. Ook Stalingrad heb ik aangeduid meer dan 10 minuten genieten en zo dicht mogelijk bij je speakers gaan zitten. Hopelijk krijgt deze plaat ooit wat meer bekendheid.