Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call (1997)

Australiƫ
Label: Mute

1. Into My Arms (4:15)
  2. Lime-Tree Arbour (2:56)
  3. People Ain't No Good (5:42)
  4. Brompton Oratory (4:06)
  5. There Is a Kingdom (4:52)
  6. (Are You) the One I've Been Waiting For (4:05)
  7. Where Do We Go Now But Nowhere (5:46)
  8. West Country Girl (2:45)
  9. Black Hair (4:14)
  10. Idiot Prayer (4:21)
  11. Far from Me (5:33)
  12. Green Eyes (3:32)
  13. Little Empty Boat * (4:26)
  14. Right Now I'm A-Roaming * (4:22)
  15. Black Hair [Band Version] * (4:16)
  16. Come Into My Sleep * (3:48)
  17. Babe, I Got You Bad * (3:53)
avatar van luigifort
Alhoewel er plenty moois op staat, zijn er ook wat minder bekende en onderschatte songs die ik geweldig vind en tot mijn lievelingen behoren, zoals Lime-Tree Arbour en Brompton Oratory.

avatar van EttaJamesBrown
luigifort schreef:
Misschien wel zijn mooiste album!

Nee, dat is Let Love In.

Misschien heb ik wel de mooiste aanwijzing gepost voor dit album bij een andere topic.

avatar van likeahurricane
Rudi S schreef:

Eens, woont al voor een eeuwigheid in mijn top 10.

Inderdaad zijn mooiste en ook het mooiste van het jaar 1997.

avatar van Wickerman
Zeker een prachtig album, die alleen vanwege het laatste nummer niet de volle mep krijgt. Zijn volgende plaat, And No More Shall We Part vind ik net wat beter vanwege de dreigende muzikale omlijsting.

avatar van Venceremos
Plus die religieuze onderstroom die hier ontbreekt, wat ditalbum wat 'lieflijker' maakt.

avatar van Rudi S
Venceremos schreef:

Pardon, ik pik er een paar uit: Brompton Oratory,There Is a Kingdom , Idiot Prayer .

avatar van luigifort
Ik vind dit album religieuzer klinken dan No More, die ik ook prachtig vind. Maar deze luister ik vaker!

avatar van Venceremos
RudiS: De nummers zijn naar mijn gehoor minder doortrokken van (instrumentale) dramatiek. Lyricaal heb je natuurlijk gelijk.

Parel, ik kan er niets anders van maken.
Cave kinkt een stuk berustender en The Bad Seeds begeleiden ook een stuk kalmer dan voorheen.
Het zijn stuk voor stuk prachtige werkjes en hoewel ik erg gecharmeerd ben van Cave's venijnigheid, kabbelt de The Boatman's Call zo heerlijk voort, dat ik het eigenlijk niet echt mis hier.
Zijn lyrics voeren in een betrekkelijke relaxheid de boventoon en hij blijft een meester in de voordracht.
Veel piano, af en toe wat Folky toevoegingen, strings, bijzonder fraai allemaal.
Zo zachtjes aan een fan geworden van deze meistro, die mij tot nu toe nog niet heeft kunnen teleurstellen.
Zojuist No More Shall We Part ontvangen.
Het is een mooie dag!

avatar van luigifort
Boatman is drijven op het water. No More het onderdompelen in verdriet.

avatar van Ernie
Ik vind deze ook erg sterk maar No More Shall We Part is naar mijn gevoel de overtreffende trap. Cave zingt nog net ietsje sterker op de opvolger en het bevat iets meer weerhaken. Instrumentaal ook wat interessanter omdat er een 3tal stevigere nummers op staan wat niets afdoet van de genialiteit van deze meer ingetogen Boatman's Call.

No More Shall We Part vandaag op de deurmat geploft en is wat indringender( al heeft ie nog wat luisterbeurten nodig.)
Cave's inspiratie leek alsmaar groter te worden leek het wel.
In ieder geval is dit een masterpiece van jewelste.
Nergens saai ( ondanks het kabbelende.)
Op alle fronten iconisch.

Mooie, sfeervolle, donkere cd.
Mijn favoriete nummers: 'Into my arms', 'Where do we go but nowhere?' en het prachtige, welhaast bezwerende 'Idiot prayer'.

If you're in Heaven then you'll forgive me, dear
Because that's what they do up there
But if youre in Hell, then what can I say
You probably deserved it anyway

avatar van Sanderzzz
Misschien samen met Let Love In zijn beste? Ik moet zijn albums hierna nog wat meer beluisteren om deze mening vast te zetten. Dit album is gewoon wondermooi. Telkens er een nieuw nummer begint en de eerste noten komen zeg ik 'oh mijn God, ja dat is dat nummer' en zit ik in trance te genieten. Zet Brompton Oratory maar eens op. De melodie laat je wegdromen... en dan moet die mooie stem nog komen.

Sanderzzz schreef:

Doe dat dan maar! De beste man heeft nog heel wat prachtige albums gemaakt na dit album. Hier is Push the Sky Away zelfs de favoriet.

avatar van HansVon
Je bent te benijden Sanderzzz want wmb komen de beste - vind alles goed van Nick... zelfs zijn Grinderman's) - albums nog
En weet je wat het mooie is van NIck en de zijnen ? Als je zin hebt in lekker geswing dan neem je Dig Lazarus Dig ; meer zin in geen zin ?: Skeleton Tree.
Mijn favoriet is Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus, zo wonderschoon met verrassende begeleiding van het London Community Gospel Choir !

avatar van Sanderzzz
Ja heb al veel goede dingen gehoord over het dubbelalbum. Heb het nog maar 1 keer beluisterd (heel lang geleden).

Nu zit ik aan No More Shall We Part en dat is ook weer zo een warm en aangenaam album met iets meer variatie dan deze hier. Misschien is die dan toch beter?... of ga ik toch voor het mooie ingetogen Boatman's Call? Cave = zalig.