Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call (1997)

Australiƫ
Label: Mute

1. Into My Arms (4:15)
  2. Lime-Tree Arbour (2:56)
  3. People Ain't No Good (5:42)
  4. Brompton Oratory (4:06)
  5. There Is a Kingdom (4:52)
  6. (Are You) the One I've Been Waiting For (4:05)
  7. Where Do We Go Now But Nowhere (5:46)
  8. West Country Girl (2:45)
  9. Black Hair (4:14)
  10. Idiot Prayer (4:21)
  11. Far from Me (5:33)
  12. Green Eyes (3:32)
  13. Little Empty Boat * (4:26)
  14. Right Now I'm A-Roaming * (4:22)
  15. Black Hair [Band Version] * (4:16)
  16. Come Into My Sleep * (3:48)
  17. Babe, I Got You Bad * (3:53)
avatar van Broem
Met terugwerkende kracht het oeuvre van Nick aan doorspitten. Begonnen met de 4 plus albums. The Boatman's Call maakt veel indruk. De opener Into my Arms zet de toon. Heerlijk 'pianonummer' zonder teveel poespas en de poëtische zang van Nick. Deze sfeer wordt het hele album lang vastgehouden. Ontspannen en ogenschijnlijk zonder moeite zingt hij dit album vol waarbij zijn stem centraal blijft staan en de aandacht vasthoudt. Het lijkt zo simpel maar kenmerkt de klasse. Niets teveel of te weinig. Prachtalbum.

avatar van Mel24
Vanaf 2005 fan geworden van Mr Cave mede door zijn optreden op Pukkelpop en zijn fantastisch album Abattoir Blues! Na vele festival optredens en Push the Sky Away aanschaf heb ik eindelijk the Caveman binnen aant werk kunnen zien in de Lotto Arena. 'God was in the house and his name was Nick Cave' Machtig, gestoord en energiek optreden! Zelden gezien! Onmiddelijk een reis gemaakt door al zijn Albums! Wat was me dat smullen! Zalig genieten! Samen met Abbatoir Blues zijn dit vr mij de pareltjes van Mr Cave, maar de rest mt haast niet onderdoen.. Blijkbaar ben ik net iets meer fan van de rustige albums al zie ik hem live liever krankzinnig uit zijn dakgaan!

avatar van Mel24
Jammer genoeg van mijn platenzaak mt vernemen dat het haast onmogelijk is Nick Cave op Vinyl te verkrijgen Met volle moed naar daar gegaan om mijn 'Live from KCRW' Vinyl te gaan halen en dan maar even wat ander albums mee te nemen of te bestellen.. Niet dus! Ga dus ng veel zoekwerk en geduld mt hebben om mijn prille verzameling Cave op Vinyl aan te dikken..

Nadat dit album weer een tijdje in de kast heeft gelegen, heb ik het vandaag weer opnieuw geluisterd. En opnieuw valt me op wat prachtig, ingetogen, sfeervol en geweldig mooi dit album eigenlijk is. Voor mij het hoogtepunt uit Cave's imposante oevre.

Ik kwam gisteren voor 15 euro een mooie herpersing op vinyl tegen. De CD staat nu boven

avatar van Mel24
Heb hem eindelijk ook op Vinyl kunnen bemachtigen voor 40£!!!

avatar van IllumSphere
Nadat ik heb moeten vaststellen dat opvolger No More Shall We Part me geen voldoening kon geven, was ik een beetje bang dat dit ook zou gelden voor deze. Maar ondanks die angst kon deze plaat me uiteindelijk wel de nodige voldoening geven. Nick Cave bewijst weer eens hoe geniaal hij zowel tekstueel als vocaal is.

avatar van Pinsnider
Broem schreef:

Gôh, dacht ik toch even bovenstaand bericht hier te gaan posten... Maar dat zou dan plagiaat worden. Vandaar de link naar het origineel . Geen woord aan toe te voegen!!!

avatar van linxde1
Top album! Wel gek dat ik "Black Hair" juist ook prachtig vind. Ik houdt wel van het gebruik van accordeons. In tegenstelling tot een aantal ander luisteraars. Noem het maar verschil in smaak.

avatar van Cloud
Mooi album dit, Ik zet hem de laatste tijd graag op. Into My Arms en People Ain't no Good zijn mijn favorieten.
Misschien gek, maar de zanglijnen op sommige tracks doen mij denken aan Streets of Philadelphia van Springsteen.

avatar van Rudi S
Heel gek ja.
linxde1, Black hair is inderdaad een prachtig , de muzikale omlijsting is zeer fraai.

avatar van Sleepy House
Dit was mijn eerste kennismaking met Nick Cave & The Bad Seeds, toen dit album enkele jaren terug een Classic Album van de week was in het Radio-1 programma Sonar. Jan Delvaux (een notoir popkenner) was toen zeer lovend over The Boatman's Call. Het eerste nummer dat hij gekozen had was geloof ik 'Where Do We Go Now But Nowhere'. Ik was meteen verkocht; een hele week lang stemde ik mijn radio rond de middag af op Radio-1 om de andere nummers te horen. De week erop had ik dit album al in huis. En wat een ontdekking, zeg. Zelden had ik zo'n zwaarmoedig album gehoord, maar o zo mooi!

Nu heb ik ondertussen al een vijftal Nick Cave albums - daar waar ik voorheen altijd beweerde 'geen fan' te zijn, terwijl ik maar een paar nummertjes van hem kende - en ik moet zeggen dat ik echt blij ben dat ik deze artiest toch nog heb mogen ontdekken. Beter laat, dan nooit!

avatar van Stijn_Slayer
Op basis van het gemiddelde één van de beste Cave-albums verwacht. Heb denk ik toch meer met de Cave uit de jaren 80 en 90. Hier vind ik hem steeds net wat te langdradig. Ik heb meer met een Cave die wat meer het experiment zoekt.

avatar van Flottante
Wat heb ik dit album vaak gedraaid toen het uitkwam! Vanaf een cassettebandje... dat ding zat wekenlang als vastgekoekt in mijn stereo. Zo lang geleden al! En als ik het album nu weer hoor (vanmiddag de remastered CD gekocht) klinkt alles nog even emotievol en hartverscheurend als toen. Iedere noot klinkt weer messcherp door in mijn brein, niets van wat ik in 1997 zo geniaal aan deze plaat vond, is nu verwaterd of weggezakt in een poel van donkere herinnering. Schitterend.

kippenhok
Flottante schreef:

Dat zal ook wel moeten - in dit geval is het slechts een re-issue, en geen remaster . Geluid is zo goed dat de band het simpelweg niet nodig vond een remaster te doen.

Inderdaad een tijdloze plaat. Ik kan pas mijn favortiete nummers aangeven als ik er 12 mag kiezen. Het wordt hoog tijd deze eens tegen te komen in die eeuwige lijstjes met 'best album ooit'!

Voor de liefhebbers: hij ligt als heruitgave weer op vinyl in de winkel.

kippenhok schreef:
Voor de liefhebbers: hij ligt als heruitgave weer op vinyl in de winkel.

En die klinkt geweldig

avatar van Broem
Erg veel albums van Nick zijn op vinyl uitgekomen. Was het maar vast Sinterklaas

avatar van Sater
kippenhok schreef:

De 2011 reissue is volgens de liner notes wel geremasterd.

avatar van Flottante
Hoe dan ook, misschien vind ik het album nu nog wel mooier dan ik het toen vond. Ik ben nu ook bijna net zo oud als Nick Cave was in 1997, dat maakt uit. Hij was een olle keerl voor mij toen, met een diep-donker wereldbeeld dat me eerder fascineerde dan dat ik 't begreep. Nu valt het me met die diepe donkerheid eigenlijk wel mee. Hij is een jonge niet heel vrolijke veertiger met buien, dien het somtijds zwaar te moede wordt maar die noch immer in de Liefde gelooft.

avatar van Wombat666
Ik kan niet alle muziek van Nick Cave (en volgen) maar dit is in één woord een schitterend album. Echt vrolijk wordt je er niet van, maar een ideaal album op een regenachtige zondagmiddag met een glaasje whiskey en een sigaartje.

avatar van Fingertippie
Prachtig album.
Vaak lees ik bij albums en nu ook weer, een mooie wijn of mooie whiskey....niks mis mee...Maar probeer ook ook eens bij dit soort albums een subliem bier...daar is zeker ook niets mis mee... Zeker niet met de brede smaken palleten van de huidige bieren.

avatar van Tony
Vrijgezellengelul altijd. Waarom hebben zoveel mensen drank en andere stimulerende middelen nodig om van muziek te genieten? Omdat je alleen voor je speakertjes zit te koekeloeren?

avatar van Sleepy House
Tony schreef:

Omdat iemand kan genieten van het combineren van twee verschillende genotsmiddelen. Of is dat ook al verboden?

kippenhok
Tony schreef:

Waar staat dat een drankje noodzakelijk is? En waarom is dat alleen een probleem als vrijgezellen dat fijn vinden? Mogen getrouwde mensen het wel van jou?

avatar van Ernie
Deze schijf schurkt toch al gevaarlijk dicht tegen de 4,5* beoordeling aan.

1 week in bezit en 3 x gehoord en ik hou echt van deze sound.
De andere Cavecd's die ik huis heb vind ik gwn goed maar deze is toch iets speciaal.

avatar van Alicia
Dit is de derde prachtplaat van Nick Cave & The Bad Seeds, dat ik nu "in bezit" heb.
Nou ja, muziek bezit je natuurlijk niet echt... je mag er naar luisteren zo vaak als je wilt en dat doe ik met plezier. Ook The Boatman's Call staat weer bol van de prachtige liedjes. Alle twaalf goed tot super zelfs!

En wat een mooie, krachtige foto prijkt er op de hoes!

avatar van linxde1
Fingertippie schreef:
Prachtig album.

Mooie wijn/whiskey? Subliem bier? Ik houdt het bij lekker!
Maar lekker op de achtergrond bij bezigheden is deze plaat ook erg aangenaam.

avatar van brandos
Net als Bob Dylan, Leonard Cohen behoort Nick Cave tot het soort van liedjesschrijvers die het vermogen hebben om in een soort verlengde Bijbelse beeldtaal te schrijven. Het gaat door waar de beste Psalmteksten en Hoogliederen ophouden. Terwijl je ook weer niet kunt stellen dat dit een gospelplaat is, of dat je religieus moet zijn om hiervan te genieten. Ik denk zelfs dat veel rechtlijnige gelovigen nog wel eens moeite zouden hebben met de dichterlijke vrijheden van deze grote drie. De krachtige beeldtaal van Nick Cave verleent dit album in ieder geval een ongekende diepte. Waarbij ook de prachtige melodieën en de smaakvolle arrangementen met the Bad Seeds vermeld moeten worden. Ik kan gewoon geen enkele 'maar....' voor dit album bedenken.

avatar van luigifort
Misschien wel zijn mooiste album!

avatar van Rudi S
luigifort schreef:
Misschien wel zijn mooiste album!

Eens, woont al voor een eeuwigheid in mijn top 10.