Mercyful Fate - Don't Break the Oath (1984)

Denemarken
Label: Roadrunner

1. A Dangerous Meeting (5:10)
  2. Nightmare (6:19)
  3. Desecration of Souls (4:54)
  4. Night of the Unborn (4:59)
  5. The Oath (7:31)
  6. Gypsy (3:08)
  7. Welcome Princess of Hell (4:03)
  8. To One Far Away (1:31)
  9. Come to the Sabbath (5:19)
  10. Death Kiss * (4:30)
avatar van gigage
Juighh, ik heb het album op 4.00 gekregen gemiddeld. Veels te laag nog natuurlijk
Wtf krijg ik nou voor mijn kiezen dacht ik destijds. Echt ongekend, zoveel tempowisselingen , soloos, sinisterheid, theater en dan die vocalen erbij. Even wennen maar het heeft me nooit meer losgelaten.
De band kreeg na de succesvole e.p. in 1983 een contract voor maar liefst 5 albums bij roadrunner. Echter 2 jaar en 2 albums later was de band alweer historie en richtte King Diamond een eigen band op. Deze don't break the oath is voor mij de beste van de twee.
Diabolic fun

avatar van wizard
Denemarken mag dan een land zijn dat niet veel bekende metalalbums heeft voortgebracht, maar met By Inheritance (Artillery) en dit Don’t Break the Oath komen er wel twee van mijn favoriete albums vandaan.

Bij het bespreken van albums van Mercyful Fate is het lastig om met iets anders dan de stem van King Diamond te beginnen. Die kenmerkende hoge, soms bijna piepende stem die soms bijna niet bij de muziek lijkt te passen, was voor mij aanvankelijk even wennen. Intussen beschouw ik de zang als een van de belangrijkste redenen om Don’t Break the Oath zo geweldig te vinden. King Diamond weet het gevoel op te roepen van een verzameling heksen die ’s nachts op een open plek in het bos dansen, van spoken die rond je huis zwe(r)ven als je wilt slapen, van demonen in je hoofd die je nare dingen toezingen. Een onbehagelijk gevoel, om het zwak uit te drukken, zonder dat het té zwaar op het gemoed gaat liggen: ondanks alle Satanische referenties blijft dit album voor mij bovenal uitstekend vermaak. Don’t Break the Oath is een occult toneelspel.

Don’t Break the Oath is veel meer dan een album van King Diamond met een begeleidingsbandje dat wat muziek op de achtergrond speelt. Het gitaarwerk van Hank Shermann en Michael Denner, en dan met name de ontelbare solo’s, speelt een minstens even belangrijke rol. Gelukkig maakt de productie van dit album het bijna onmogelijk geen aandacht te besteden aan de gitaristen.

Zwakke punten kent dit album niet (ok, zonder bonusnummer Death Kiss was ik ook tevreden geweest). Hoogtepunten des te meer: A Dangerous Meeting, met een paar kerkklokken die de sfeer nog verder verhogen, Night of the Unborn, dat de eerste 30 seconden fantastisch geopend wordt door Hank Shermann, Welcome Princess of Hell, en uiteraard de afsluiter Come to the Sabbath.

Minder dan vier en een halve ster kan ik niet uitdelen aan dit meesterwerk.

4.5*

avatar van The_CrY
Zo, he, dit klinkt kwaadaardig...

avatar van dumb_helicopter
Een paar losse nummers van dit album beluisterd via het Metalladder-topic en al die nummers waren vrij goed, dus heb ik maar besloten het album te kopen ook. Over het algemeen wel goed, zeker instrumentaal. De stem is op het randje, maar nog net goed, hoewel ik de instrumentale stukken wel prefereer. Het album klinkt na 3 luisterbeurten wel nog altijd vrij homogeen, er zitten geen uitschieters tussen, zowel negatief als extreem positief niet. Voorlopig dan ook nog geen sterretjes aanduiden.

avatar van vin13
Don,t break the oath en latere 9 vind ik prachtig. De eerste keer moest ik ook wennen als zovelen aan de stem maar het past bij het hele concept:tekst,creepy sfeer. Vooral de gitaren zijn meesterlijk aanwezig.Nu geef ik de volle mep sterren en in het begin was dat ook wel iets minder,groeiplaat voor als je niet bekend ben met dit soort muziek.
Live heb ik King Diamond mogen aanschouwen,geen spijt van gehad.Moeite waard.

Sir Spamalot (crew)
Dertig jaar is dit meesterwerk ondertussen en op Smoelboek - sorry, Facebook - lees ik dat beide waardig ouder geworden gitaristen Michael Denner en Hank Shermann een nieuw project zijn gestart met de naam... Denner/Shermann met het volgende nieuws: "We recently recorded The 30th-anniversary video for MERCYFUL FATE's "Don't Break The Oath" album. It will be released soon."

avatar van Edwynn
is dat niet gewoon deze video?
edit: oh nee dat gaat alleen over Melissa.

avatar van Johnny Marr
Moehaha, met mijn 4,5* breng ik het gemiddelde op 4! *krankzinnig satanisch lachje*
Dit is één van de beste heavy metal platen die ik ooit heb gehoord, vooral muzikaal, met die talrijke prachtige gitaarsolo's die het album rijk is.

Hoogtepunten aanduiden is echt niet doenbaar, maar met het mes op de keel zou ik moeten antwoorden: de eerste 5 nummers en het laatste nummer. Jaja, zo goed is dit.

Sir Spamalot (crew)
Ondertussen is deel één van die video beschikbaar: klik.

avatar van gigage
Die clip, Sir, is toch wat minder evil dan weleer. Maar spelen kunnen die mannen nog wel!

Een van de beste CD's allertijden!!

avatar van Hakuna
shrink1972 schreef:
Een van de beste CD's allertijden!!

En een essentieel album zowel de hoes alsook de duistere muziek.

Een van de beste albums uit de RoadRunner stal uit 1984.

Maar je moet wel de oorspronkelijke AAD opgenomen RoadRunner CD hebben, dat is de CD die made in West Germany is zonder barcode geperst door Sonopress W Germany.
OP CD heb ik zowel de zg ''Slime Line '' versie (Made in Japan) alsook de eerste W Germany CD versie zonder barcode in een jewelcase doosje.

avatar van Kondoro0614
Een heel gave Deense productie die Mercyful Fate bij mij echt heeft weten doorslaan. Ik denk dat deze productie bij de top hoort en het is echt een te gek album met hele gave nummers, prachtig lines van de gitaar en een geweldige zang. Dit maakt Mercyful Fate en de metalscéne zo super gaaf, heerlijk album!

avatar van Stijn_Slayer
Ik vind dit ook een meesterwerk, maar de productie is welbeschouwd nogal pover toch? Klinkt net alsof het in een garage is opgenomen.

Sir Spamalot (crew)
Persoonlijk is het allemaal, een gedachte, een mening, een gevoel, een indruk... Bij dit album heb ik al eens met een collega hier gesproken over de productie van dit album. Iets minder? Zou kunnen, maar de sfeer van dit album en dat waanzinnig gitaarwerk en de nummers en de niet voor iedereen bestemde zang doen het voor mij. En die hoes... dat gevoel van iets speciaals in je handen te hebben, toen we dik dertig jaren geleden nog niet overspoeld werden met nieuwe releases, toen we echt de tijd hadden en/of namen om een album te doorgronden. Zou dit bij mij nog zo'n indruk maken, bijvoorbeeld met de productie van de Denner/Shermann releases? Ik denk van niet maar ik wil geen "beter" geluid, ik hou van dit geluid, die sfeer, dat gitaarwerk, de nummers, de zang, die prachtige hoes van een album dat mij blijvend in zijn ban houd.

avatar van Kronos
De productie is volgens mij precies zoals het hoort. Deze duivelse muziek, ingezongen door gevallen engel King Diamond, is gewoon in de hel opgenomen. Een hemelse akoestiek zou niet passen.

avatar van Johnny Marr
Inderdaad, die rommelige productie is juist één van de grootste charmes van dit meesterwerk.

avatar van Kronos
Als duivels mystiek meesterwerk is Don't Break the Oath onovertroffen. Een prachtig geheel waarin elk nummer kan uitblinken. De magie van de muziek is bezwerend en betoverend. Maar er zit ook iets van melancholie in. Het heeft nog lang niet al zijn geheimen prijsgegeven. Gewoon weer een keer beluisteren.

100/100

Duivels meesterwerk !