Barry Hay & Metropole Big Band - The Big Band Theory (2008)

Rock / Jazz
Label: Blue Note

1. Let's Spend the Night Together (3:28)
  2. Can We Still Be Friends? (3:09)
  3. Spinning Wheel (3:45)
  4. If You Want My Love (3:22)
  5. Johnny Make Believe (4:52)
  6. Old Town (3:20)
  7. Higher and Higher (3:15)
  8. The Power of Love (3:41)
  9. Summer in the City (3:17)
  10. Ice Cream Man (3:04)
  11. Labour of Love (3:30)
  12. Waiting on a Friend (4:05)
  13. Walls Come Tumbling Down (3:38)
avatar van vigil
1,5
tja weinig positieve berichten. Ik kan er ook weinig positiefs over melden helaas. Er zit geen enkele swing in, het is echt een grote zouteloze hap. Gemiste kans zou ik zo zeggen.

bikkel
Het is te prijzen dat Barry Hay deze uitdaging aangaat. De man is ondertussen 60 jaar en kan nu nog dit soort projecten doen.
Ik ben ook van mening dat het eindresultaat enigzins teleurstelt.
De tracks zijn weinig interessant. Barry doet erg zijn best om er zijn eigen draai aan te geven, maar muzikaal is het allemaal erg veilig en uitgekauwd.
Een nadeel van een orkest.....de muziek wordt uitgeschreven en zakelijk wordt het allemaal ingespeeld, weinig ruimte dus voor een eigen inbreng.
Hay is dus overgelevert aan een hoop koper en moet zich hier door heen nestelen.
Zo is dit album goedbedoeld, maar het komt er uiteindelijk niet echt lekker uit.

bobbee
Of dit nodig is doet er niet toe. Als zij samen een project willen doen, doen ze dat. Marketing truc of niet.
En wat Beelen vindt is minder belangrijk dan wat ik van Beelen vind. Wat een lulletje rozewater (volgens mijn spellingscontrole rozenwater) . Hay maakte terecht een kotsgebaar, nog net opgepikt door de regisseur.
So far the good news.
Ik luister op dit moment naar de CD en heb het liveoptreden niet gezien. ik moet zeggen dat ik een zwak voor big bands heb, zelfs in de idols uitzendingen kijk en luister ik met plezier naar al dat blaas en toeterwerk.

Hier klinkt het productioneel lekker, maar muzikaal of artistiek gezien is het wel erg netjes en voorzichtig. Over de nummerkeuzes kun je eindeloos discussieren want iedereen weet wel een leuk liedje.

Wat mij het meeste opvalt aan deze cd is dat Hay toch wel een erg beperkte zanger is. Hij doet zijn rockdingetjes wel aardig, maar voegt niets toe. eZingt niet losjes, absoluut zonder de flair die een goed rockzanger moet hebben om zijn tekorten af te dekken.
Bovendien haalt hij het telkens net niet of net wel.

avatar van Hans Brouwer
Lees De Telegraaf van vandaag. Daarin wordt dit album "The Big Band Theory" besproken. Strekking van de recensie: "The Big Band Theory" is te vlak, te steriel. Barry Hay klinkt als een te nette zanger en de Metropole Big Band weet als big band met haar muziek niet te knallen. Zonde hoor. De Krant van Wakker Nederland heeft het wederom bij het rechte eind. Bij het beluisteren van "The Big Band Theory" was ik al tot dezelfde constatering gekomen .

avatar van FunkStar
Vind het een erg lekker album! Het is niet allemaal zo goed maar toch geef ik 4 *

Uitschieters zijn Let's Spend The Night Together, Old Town, Spinning Wheel en Can We Be Still Friends.

brian setzer heeft ook zo'n big band album gemaakt; 1 x gedraaid, daarna nooit meer gedraaid; staat tussen de collectie missers ooit ..

avatar van tnf
tnf
Ik (27, dus verre van bejaard) hoor track 13 de laatste tijd weleens, en vind het zowaar lekker klinken. Niets mis mee. Het is vooralsnog de enige die ik ken.

Maar misschien is dit wel het uitzonderingsgevalletje en is de rest inderdaad niks.

(Ik ben wel de eerste om toe te geven dat m'n smaak de laatste anderhalf jaar een stuk ouwelijker is geworden, dat kan het ook zijn...)

Wat negatief! Wat negatief!

Mannen, leg de lat nou niet zo hoog!

Oke, het is bijna nergens creatief en er zitten niet echt uitschieters bij. En oke..het is een tegenvaller van Blue Note.
Maar goed..Blue Note is nu ook eenmaal commercieel geworden en haalt artietsen als Trijntje Oosterhuis en Barry Hay bij hun label.

Toch is dit voor iemand, die vroeger doodgegooid is met deze muziek, erg lekker! Ik ben namelijk opgegroeid met de Stones en kan dit zeker behappen! 3.5*

Lekkerste nummer: Let's Spend The Night Together, Waiting on A Friend, Summer In The City, Can We Still Be Friends.

avatar van ricardo
Negatief? nee Hay moet doen waar hij goed in is en dat is optreden met zijn maatjes van The Earring, vooral The Naked albums, dat kannie goed, niet dit soort overbodige releases, past gewoon niet bij elkaar, leuk geprobeerd maar is een misser van de bovenste plank geworden vind ik.

Wammel
Ach, een mens probeert eens wat. Voor hetzelfde geld was het wel een prima productie geworden. Had iedereen zich afgevraagd waarom Hay niet eerder eens deze stap had genomen. Maar het ei is gelegd en uitgebroed en het resultaat verdient geen navolging. Jammer...of eigenlijk gelukkig.

avatar van itchy
1,5
Wat een staaltje zelfoverschatting zeg. Als je deze standards wat cachet wil meegeven moet je ze wel met wat flair en durf spelen, wat is anders de meerwaarde? Maar Hay vertoont zich weer een zeer beperkte zanger en heeft een laf bandje meegebracht.
Echter: mijn moeder (62) is hier zeer over te spreken en heeft deze cd in allerijl aangeschaft, haar eerste cd-aankoop van dit jaar zelfs! Vandaar een halve punt extra.

ricardo schreef:

Ik denk dat Barry bij de Earring beter op zijn plaats is en ik ben het met jou eens dat dit bigband-album een overbodige release is. Wat ik tot nu toe van dit album gehoord heb, kan me niet bekoren. En radio2 draait tot vervelens toe iedere keer dat "Walls come tumbling down": de Style Council uitvoering is veel beter.

avatar van ToetnL
idd een mens probeert eens wat...maar waarom gaat hij hier dan toch mee op z'n bek?

Dit is een album met redelijke liedjes en een aardige productie die volgens mij best wat klinkende knaken heeft gekost.

Helaas is dit geen album dat je over 4 maanden nog eens uit de kast haalt om weer eens op te zetten, daarvoor zijn de nummers te vlak en knalt het nergens echt lekker.

Grootste nadeel, alle nummers zijn zowel van de orginele artiesten als door (bekendere) coveraars vele malen beter gespeeld en levert nul tot geen toegevoegde waarde aan je cd-collectie.

avatar van hellboy.ray
leuk album... Barry kan dus toch meer dan rocken!

pretfrit
Lachwekkende prut.

Ik kom werkelijk overal reclame tegen voor dit intens slechte album dat geen donder met jazz van doen heeft. Voor het geld en de moeite die Blue Note hier in gestoken heeft hadden ze een aantal geweldige re-releases op de markt kunnen zetten of werkelijk nieuw jazz-talent kunnen promoten.

Heemskerktollie
Wat is er aan de hand bij Bluenote? Zonde dat het ooit zo grote jazz-label zich nu laat verleiden door goedkope, commerciele rotzooi. Wat een afschuwelijke cd zeg!

vigil schreef:

CD is inderdaad misplaatst. De sfeer die het zou moeten hebben komt totaal niet over vanuit de studio. Nu is de combinatie nog niet eens zo gek hoor, Radar Love klinkt live fabuleus:

En ook de andere nummers zijn tijdens het concert beter (daar is muziek ook voor bedoeld he). Ik kan me niet uit de indruk onttrekken dat de avond van het concert geweldig moet zijn geweest.

avatar van Pruimpit
Alfred Lion en Francis Wolff (de oprichters van Blue Note records) zullen ze zich zo langzamerhand wel omdraaien in hun kist of urn als ze zouden weten wat voor rotzooi er tegenwoordig onder de Blue Note-vlag wordt uitgebracht.

Dit swingt echt voor geen meter. Lelijke logge arrangementen en Barry Hay valt vies door de mand als een zeer middelmatig zanger die het repertoire amper aan kan. Echt een beschamend slecht prul, deze cd.

avatar van vin13
1,0
Wat ik er van gehoord heb klonk verdomd beroerd en nu heeft die ukkel van een Giel Bielen het gelijk aan zijn zijde om Barry af te kraken. Overigens veel respect voor de Earring die hebben zich wel bewezen. Barry je hebt een poging gedaan, jammer maar er komt nog wel weer een andere kans.

vin13 schreef:

Het schijnt blijkbaar Beelen's hobby te zijn om Barry en/of de Earring af te kraken. Ik vind Giel niet om aan te horen met zijn radioshow die vol zit met elke dag dezelfde cliché-matige opmerkingen en truukjes: maar dat terzijde.

Dit album is niet geweldig, maar met de Golden Earring heeft Barry talloze keren bewezen ontzettend goede muziek te kunnen maken. Dat hij hier een keer de plank mis slaat: het zij hem vergeven .

bobbee
Wat te denken van het feit dat de cd op 2 binnenkomt op de Nederlandse CD charts?
Ligt het dan aan ons? Of aan het feit dat Jantje Smit op 1 staat?

avatar van heicro
Dat ligt aan ons.

bobbee schreef:
Ligt het dan aan ons? Of aan het feit dat Jantje Smit op 1 staat?

Met de tegenwoordige cd-verkopen zegt een nr.1 notering in de albumlijsten vrij weinig meer: als je een paar duizend exemplaren verkoopt, dan sta je al zo'n beetje in de top 10. Voorbeeldje: This is the life van Amy McDonald heeft zo'n 60.000 exemplaren (platina) verkocht in een periode van 15 tot 20 weken: dat is dus gemiddeld 3.000 tot 4.000 per week ...

avatar van lennon
1,5
Ben echt een groot liefhebber van de Golden Earring, en ging dit album dus ook vol verwachting beluisteren...

Dat is helaas een grote teleurstelling geworden... Het klinkt te verplicht, ongeinspireerd... Dieptepunten zijn toch wel Let's spend the night together en the power of love...

Erg jammer, en zeer Barry Hay onwaardig...

Joy
de muziek van de earring heeft geen reet te maken met dit

dat had je vantevoren wel kunnen indenken aangezien het heet:

barry hay en metropole big band

heeft de earring voorheen ooit big band muziek gemaakt?

avatar van ricardo
Ja pappa Joy we zullen allemaal luisteren naar jou, want jij spreekt enkel en alleen de waarheid. wat een ander uitkraamt is dikke onzin altijd dat weten we. ik heb hem nu ook in zijn geheel beluisterd, maar je moet toch wel een hele zeldzame zaadje zijn wil je hier van houden of het ook maar enigzins acceptabel vinden. gewoon een enorme misser dit, gewoon kappen hiermee Barry, want het is gewoon jouw ding niet.

Father McKenzie
lennon schreef:

Erg jammer, en zeer Barry Hay onwaardig...

Ik heb deze plaat nog niet gehoord, maar ik houd mijn hart vast, als ik al die negatieve kritieken lees... Rod Stewart bewees ook al eerder dat ie fletse, kleffe plaatjes kon maken... ook al met big band muziek....

Sstttt
Father M., wees dan maar blij met jullie eigen Helmut. Want heer Lotti weet met Time to Swing nl. wel hoe het moet. Daar kan Barry nog een voorbeeld aan nemen.

Father McKenzie
Sorry, Ssttt, maar van die boer ook geen eieren (ik bedoel Lottiboy).

Joy
ricardo schreef:
Ja pappa Joy we zullen allemaal luisteren naar jou, want jij spreekt enkel en alleen de waarheid. wat een ander uitkraamt is dikke onzin altijd dat weten we. ik.

zeg ik niet maar het is wel een beetje dom om earring sound te verwachten met een titel als deze