Pink Floyd - Relics (1971)

Label: Starline

1. Arnold Layne (2:55)
  2. Interstellar Overdrive (9:32)
  3. See Emily Play (2:53)
  4. Remember a Day (4:24)
  5. Paintbox (3:29)
  6. Julia Dream (2:34)
  7. Careful with That Axe, Eugene (5:46)
  8. Cirrus Minor (5:18)
  9. The Nile Song (3:22)
  10. Biding My Time (5:20)
  11. Bike (3:25)
avatar van Waldo Jeffers
avdj schreef:
De hoes is veranderd?

nu je het zegt..., dit is wel de hoes die ik ook heb trouwens

Omayyad
Dit is de door Nick Mason getekende hoes van de originele elpeeversie van deze titel.

avatar van nuf
nuf
ik ken hem niet anders dan met deze voorkant, deze bezit ik zelf ook, stukken mooier dan die gekleurde vind ik.

nicolas
Ja dat is met die kandelaar of zo hé? By the way: ik heb een versie met 2 cd's van Ummagumma (+ poster, jaja!) en op de 2e cd staan live-versies van Careful with that axe, Eugene, Set the control for the heart of the sun, a saucerful of secrets en uiteraard het meesterlijke nummer: Astronomy Domine (8.29!!!).

Nou ja, kandelaar is veel gezegd, daar lijken die buizen toch op, ik zou echter niet kunnen zeggen wat het voorstelt op die andere hoes...

avatar van Pink Queen
Dat klinkt mij als de gewone Ummagumma in de oren...

HiLL schreef:
gave hoes dit...ben benieuwd, ga eens wat beluisteren

Misschien dat het tzt een leuke uitbreiding zou zijn om alternatieve hoezen en/of uitgaves ook te gaan vermelden?

avatar van cosmo
moviefreak#1 schreef:
Careful With That Axe, Eugene is bij de meeste mensen niet bekend maar is zeker één van de beste nummers van Pink Floyd.

Die versie op Ummagumma is echt wel smullen

Over dit album, ik heb het in een gekleurd hoesje met die tekening, maar hoesje steekt nu ook weer niet zo nauw... het is vooral de inhoud en die is zeer goed.

Met Pink Floyd's eerste 2 singles erop (Arnold Layne en See Emily Play) zeer zeker de moeite waard.

EVANSHEWSON
Prachtige compilatie van de vroege Floyd.

Niet één zwak nummer, formidabel

voor mij : maximale score : 5 fonkelende sterren *****

en de boodschap : Careful with that axe, Eugene !

Pieter Paal
Mooie compilatie van Pink Floyd singles, album-tracks en 1 outtake.
Op de live-cd van het Concertgebouw in 1969 staat ook een gave versie van 'Biding my time'.
Ik vraag me af of 'Careful with that axe, Eugene' werkelijk met zijn volle 7:45 op een single terechtgekomen is. 'Hey Jude' van The Beatles kon ook in zijn geheel op een single.
Ik heb dit album in verschillende hoezen in de kast staan: die budget-price versie van Emidisc (die maar een tientje kostte), de Engelse persing van Starline en de budget-price versie van Music for Pleasure. Mijn cd-versie heeft wel een andere voorkant.
Laatst kwam ik een cd-persing van 'Relics' tegen met bonus-tracks (van singles + soundtrack). 'Point me to the sky' en 'It would be so nice' zijn ook hele leuke songs, maar op deze versie van 'Relics' zijn alleen de b-kantjes van die singles aanwezig.

Pink Floyd U.K. singles 1967/68

Arnold Layne / Candy and a currant bun
See Emily play / The scarecrow
Apples and oranges / Paint box
It would be so nice / Julia dream
Point me to the sky / Careful with that axe, Eugene

Het gave 'Interstellar overdrive' op single uitbrengen zou ook een leuk idee geweest zijn: Part 1 op de ene kant en part 2 op de andere.

cosmo schreef:
Die versie op Ummagumma is echt wel smullen

Deze is ook lang niet mis, hoor!

Pieter Paal schreef:

Die cd heb ik dus en volgens mij had ik 'm al voordat de officiële cd uitkwam (in '95).

nuf schreef:

Vind deze ook veel leuker.

Dat veranderen van die cover vind ik typisch van dat snobistische gedrag dat Floyd wel een beetje kenmerkt. Ze zijn immers al sinds DSOTM bezig om hun vroege verleden een beetje te verloochenen.

Ik heb deze cd trouwens met deze cover en 8 bonus tracks!
Maar dat is een soort bootleg, denk ik. Klinkt wel geweldig!

Leuke verzamelaar. Ook heel erg nuttig.
4,5.

Omayyad
kaztor schreef:

Die versie is een bootleg...

avatar van frankvankesteren
Julia Dream is eigenlijk ook wel een erg mooi nummer, een mooie zang dat zeker

avatar van Paap_Floyd
Pieter Paal schreef:

Waarom duurt de versie van 'Careful with that Axe, Eugene' die ik op mijn computer heb staan van dit album maar 5:46? De LP heb ik ook nog ergens liggen maar ik vind het nog te vroeg om die op te zoeken en na te kijken

avatar van Flipman
De eerste drie tracks zijn gelijk mijn favorieten van deze verzamelaar, ook al bood Bike me de inspiratie voor het boek dat ik nu schrijf.

Harald
Je schrijft een boek over Pink Floyd? Graag wat meer details.

avatar van Cygnus
Of een boek over fietsen...

Harald
Ook goed, ik verzamel fietsen....

avatar van kaztor
@ Paap_Floyd: 5:46 is de juiste tijd.

avatar van Flipman
Harald schreef:
Je schrijft een boek over Pink Floyd? Graag wat meer details.
Haha, nee, niet over Pink Floyd, geïnspireerd door Pink Floyd ! Ik heb echter een beetje een down periode gehad, ik ga er wellicht van de vakantie weer mee bezig .

avatar van dj maus
Briljante singles- en restjesverzamelaar en een zeer goede introductie als het om de beginjaren van deze band gaat. Het veel te lange en pretentieuze Interstellar Overdrive hadden ze eraf mogen laten, maar voor de rest laat dit album vooral ook de wat introvertere kant van de band horen, met nummers als Julia Dream, Paintbox en Cirrus Minor.

Dwangbuis
Het lijkt mij dat de versie van Remember A Day op A Saucerful of Secrets niet dezelfde is als die op deze plaat - heeft dat iets met Syd Barrett te maken?
Anyway, Relics heeft genoeg hoogtepunten om een fijne verzamelaar te zijn, en tegelijk genoeg left-overs om de 'bekendere' PF-albums te verkiezen boven deze.

Zigstar
Ik mis 'Apples and Oranges'... Is dit trouwens een andere versie van 'Interstellar Overdrive'?

Omayyad schreef:

Die versie is een bootleg...

Wel een briljante bootleg!

Father McKenzie
We halen hem terug boven, om Richard Wright te herdenken!
Rust zacht, prachtmuzikant!

Zigstar schreef:

Alle ontbrekende Floyd-singles hadden van mij wel op gemogen, evenals het prachtige 'Cymbaline' van de 'More'-soundtrack.
'Interstellar Overdrive' is dezelfde versie als op 'The Piper at the Gates of Dawn'.

avatar van musician
Psychedelica ten top.

Relics is een heel merkwaardige verzamelaar, ik heb het toch altijd als één cd (LP) gezien; uitgebracht in hetzelfde jaar als Meddle.

Het is toch een soort van ode aan de oude psychedelische vondsten, waar Meddle de eerste stap was richting het TDSOTM en WYWH. Geremastered ook prima van geluid, zo had ik het nog nooit gehoord.

avatar van Rinus
Goede verzamelaar van (heel) vroeg PF werk. Ik heb de 1995 re-master met de blauwe hoes op CD. Die klinkt trouwens een stuk beter dan de originele LP.

Pieter Paal
Op deze site de alternatieve hoes van Relics:

AllFloyd.com - Pink Floyd Album Covers

avatar van beaster1256
een beetje verzamelbak voor goeie en slechte pink floyd nummers , gene vette

avatar van musician
Maar dan wil ik ook graag van je horen welke er wel en vooral welke er niet goed zijn!