Pink Floyd - Relics (1971)

Label: Starline

1. Arnold Layne (2:55)
  2. Interstellar Overdrive (9:32)
  3. See Emily Play (2:53)
  4. Remember a Day (4:24)
  5. Paintbox (3:29)
  6. Julia Dream (2:34)
  7. Careful with That Axe, Eugene (5:46)
  8. Cirrus Minor (5:18)
  9. The Nile Song (3:22)
  10. Biding My Time (5:20)
  11. Bike (3:25)
avatar van LucM
Interessante compilatie van Pink Floyd uit de beginperiode omdat er een aantal nummers opstaan die enkel als single werden uitgebracht. Met name Arnold Layne is fenomenaal en één van de beste psychedelica-songs. Geremastered vind ik de nummers nog beter uit de verf komen.

avatar van Droombolus
Maar het blijft schandalig dat de plaat op CD niet aangevuld is met de rest van de nummers die op vroege 45s verschenen ........ Stelletje poengraaiers ......

Point At The Sky, Candy And A Currant Bun , It Would be So Nice en Apples And Oranges hadden er makkelijk bij op gekund. Mogen ze van my Scarecrow houden want die staat toch al op Piper.

avatar van kaztor
Nu van de sint (vriendin, dus) gekregen op vinyl!! De schat!!

Klinkt natuurlijk veel beter dan van zo'n aluminiumschijfje.

Op de achterkant van mijn exemplaar zie ik een aantal andere artiesten gepromoot staan, zoals Patricia Paay, Mieke Telkamp (the horror! the horror!), Cliff Richard en... BZN.

Stel je voor dat een BZN-fan gedacht zou hebben 'Hah, ik zal die plaat van Floyd eens proberen. The Wall vind ik zo'n gaaf nummer!' en vervolgens Interstellar Overdrive en Careful With That Axe voor z'n kiezen krijgt...

avatar van joko16
fantastische verzamelaar. punt uit!

avatar van musicboy2602
joko16 schreef:
fantastische verzamelaar. punt uit!

helemaal mee eens! Vooral de volgorde is heel goed uitgedacht

avatar van stereo
kaztor schreef:
Nu van de sint (vriendin, dus) gekregen op vinyl!! De schat!!

ik heb hem ook van "de sint" gekregen op vinyl .

Het is wel een goeie plaat die de beginperiode van Pink Floyd (voor The Dark Side of the Moon) mooi samenvat!

kaztor schreef:

MFP-label zeker?
- ik heb die ook

avatar van musician
Ik heb nog steeds moeite 3 favorieten te kiezen. Het hangt erg van je stemming af. Lekker dromerig, hard, psychedelisch...

rico24
stereo schreef:

ik heb hem ook van "de sint" gekregen op vinyl .

MFP-label zeker?
- ik heb die ook

Ik heb de originele elpee uit 1971 zonder die onzin op de achterkant van de elpee. Gelukkig maar !!!!!!!!!

Droombolus schreef:
Point At The Sky, Candy And A Currant Bun, It Would be So Nice en Apples And Oranges hadden er makkelijk bij op gekund. Mogen ze van my Scarecrow houden want die staat toch al op Piper.

Ja, dat had wellicht makkelijk gekund want ik zou niet weten waar je die nummers nu zo snel nog kunt vinden.

Dat geldt ook voor Arnold Layne, See Emily play, Paintbox, Julia dream, Careful with that axe Eugene (studio) en Biding my time, behalve dat ze dan op deze Relics staan.

Verder zijn Cirrus minor en The Nile song terug te vinden op More, Remember a day op A saucerful of secrets en Interstellar overdrive en Bike op The Piper at the gates of dawn.

De informatie moet mij van het hart omdat er hier sprake is van een soort zoektocht naar stuk voor stuk briljante Pink floyd nummers die in feite gewoon zijn "overgebleven" terwijl ze toch deel uit zouden moeten maken van een ongeëvenaarde Pink floyd klassieker, een ontbrekend album, ergens na The Piper at the gates of dawn en A saucerfull of secrets.

Dat hebben ze zich toen ook gerealiseerd, Relics is uiteindelijk in 1971 uitgebracht. Maar Droombolus heeft gelijk, ze hadden in ieder geval ook die nummers moeten inbrengen die nog nooit op een album waren verschenen. En het zou van goede smaak getuigen als dat alsnog zou kunnen.

Ik heb Relics ook nooit beschouwd als een soort compilatie, maar echt ook als een gangbaar studio-album, met minimaal dezelfde impact als de eerste twee cd's van de band. Met wat moeite, hadden ze nog een poging kunnen ondernemen om Relics meer als één conceptalbum aan te bieden maar in 1971 hadden ze bij Pink floyd wel wat anders aan hun hoofd (Meddle). Maar wat niet is kan altijd nog komen.

Ik kom geen zwakke schakels tegen op Relics, integendeel, maar het had uiteindelijk nog beter gekund.

avatar van kareltjemusic
Mijn 1e kennismaking met Pink FLoyd was met dark side of the moon, niet in 1973, maar een jaar later, ik was toen 13, een jaar later kreeg ik Wish you were here, en draaide ze grijs.
In dat jaar 1975 zag ik ook relics staan. De prijs lag overal onder de 10 gulden toen.
Van mijn zakgeld het Relics album gekocht. Maar thuis gekomen en de lp op de draaitafel te hebben gelegd, een enorme tegenvaller. De muziek op deze LP leek helemaal niet op de muziek die ik van PF kende. Het heeft me heel wat moeite gekost om dit album te gaan waarderen.

avatar van freakey
kareltjemusic schreef:

...hoe herkenbaar, deze lp was idd in alle uitverkoopbakken te vinden en ik heb hem dus ook precies zo aangeschaft... heeft daarna nog jaren stof staan vergaren in de kast tot het (toen nog) kwartje wel viel....

Uiteindelijk wel erg blij dat ik hem niet verkocht heb (hij heeft wel degelijk op de nominatie gestaan namelijk)......

De MFP uitgave?

avatar van kort0235
Ik ben niet kapot van deze compilatie. Arnold lane en See emily play zijn de bekendere singels van PF, maar klinken heden ten dage wel erg gedateerd. Op zich is daar niets mis mee, maar het boeit me niet meer zo.
Interstellar overdrive heb ik altijd een verschrikkelijk nummer gevonden, evenals Biding my time.
Ik wil niet helemaal negatief zijn, want er staan ook een paar goede nummers op zoals
Careful with that axe, Eugene, Remember a day, Julia dream.
Omdat het Pink Floyd is, toch nog een 3.0*

Cirrus minor is echt een hypnotiserend nummer, geweldig...
Voor de rest is het duidelijk moeilijk om een compilatie te maken van vroege pf, de selectie komt niet volledig logisch over.... geen Astronomy Domine?!? Maar goed, dit luistert prettig weg...

avatar van Cherubini
Luister hier naar en je weet waar Jacco Gardner zijn ""inspiratie"" vandaan gehaald heeft...

avatar van Darkzone
Toen ik dat album van deze Hollander hoorde, moest ik ook meteen aan Pink Floyd denken van hun beginperiode!

Enig minpuntje op Relics vind ik The Nile Song. Veel geschreeuw en herken er ook geen PF
in eigenlijk. Ach....

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Zowel Bike als The Nile Song zijn favorieten van mij. The Nile Song is behoorlijk hard, ik kan het intense volume waarderen. Een iets betere versie is Ibiza Bar van het album More. Pink Floyd is over het algemeen niet de meest vrolijke muziek. Julia Dream is behoorlijk depressief. Bike vind ik dan een vrolijke oppepper. Reden tot aanschaf op LP was de studioversie van Careful with That Axe, Eugene. Dat vind ik één van hun mooiste nummers. Cirrus Mirror is een andere favoriet.

avatar van spinout
Biding my time staat volgens mij alleen op deze compilatie. Samen met de cd Early Singles fantastisch.

avatar van Stokowski
Ik vind trouwens de stem van Waters op Biding My Time nogal op die van McCartney lijken. Het had ook een Beatles-nummer kunnen zijn... Overigens heb ik deze ongeveer dertig jaar geleden op vinyl gevonden in de afvoerbakken van de plaatselijke bibliotheek (20 BEF oftwel 0,50 euro!)

avatar van Melodic Fool
Man man man die oude nummers van Pink Floyd zijn zo magistraal, zo heerlijk naief en sprookjesachtig, Syd Barret moet echt van een andere planeet zijn geweest

Het is jammer dat hij zo snel niet meer voor reden vatbaar werd, ik had nog wel een PF album met hem willen horen. Maar er is genoeg legacy om een kijkje te kunnen nemen in zijn hoofd, zoals deze sterke compilatie Relics. Fantastische hoes ook

avatar van pmac
Grappige verzamelaar al had Apples and oranges en Point me at the sky hier ook bij moeten staan.

avatar van musician
Ja, daar ben ik het echt helemaal mee eens.
Helaas zal in de oude tijden de LP vermoedelijk te lang zijn geworden.

Maar het had geweldig geweest als bij de uitgave van Relics op cd deze nummers alsnog zouden zijn toegevoegd.

avatar van Droombolus
Blijft het een rare manier om een tracklisting samen te stellen. Album tracks er op zetten maar non-album singles overslaan is gewoon lak hebben aan de fans. En dan ook nog eens dezelfde gemankeerde tracklisting op CD zetten zonder die ontbrekende tracks is gewoon vintage EMI: prijzen hoog houden en de fans hongerig.

avatar van matthijs
Julia Dream is zoooo'n toppunt van psychedelische schoonheid.

avatar van Droombolus
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik heb nog een grijs gedraaid singletje om dat te bewijzen

avatar van musician
Goed bewaren, dat lijkt mij een echt gezochte klassieker. Niet veel verkocht en één van de handvol singles van Pink Floyd uit de jaren '60 die ook niet op de albums in die tijd zijn verschenen.

Relics heeft dan inderdaad wel Julia Dream maar had eigenlijk nog een viertal andere singles moeten bevatten, zeker op cd.
Die nummers zijn nog steeds moeilijk te vinden.

avatar van matthijs
Droombolus schreef:

Is dat deze?. Die heb ik zelf, daar is Julia Dream de b-kant. De mooiste bkant aller tijden geloof ik. Misschien een leuk idee voor musicmeter, de beste bkantjes aller tijden?

Check !

avatar van reptile71
Welke van deze nummers staan allemaal niet op een regulier PF album?

avatar van Droombolus
1, 3, 5, 6 & 7 zijn non-album singles.

De op deze comp missende non-album singles kantjes zijn Candy And A Currant Bun, Apples And Oranges, It Would Be So Nice en Point Me At The Sky.