Coldplay - Prospekt's March (2008)

Label: Parlophone

1. Life in Technicolor ii (4:06)
  2. Postcards from Far Away (0:48)
  3. Glass of Water (4:45)
  4. Rainy Day (3:26)
  5. Prospekts March / Poppyfields (3:39)
  6. Lost+ (4:19)

met Jay-Z

7. Lovers in Japan [Osaka Sun Mix] (3:58)
  8. Now My Feet Won't Touch the Ground (2:30)
avatar van rkdev
Thuurke schreef:
Waarom is Life In Technicolor II niet op Viva La Vida gezet. Deze versie is 10 x beter.

Ikzelf zou VLV begonnen zijn met LiT I en geeindigd zijn met LiT II/The Escapist.

Prospekts March / Poppyfields is overigens van ongekende schoonte !

Lost Highway
Ik vind het wel een mooie single, Life in technicolor part 2. Ik vind hem zelfs sterker dan Viva La Vida (het nummer dan). Inderdaad wel jammer van dat nummer met Jay-Z, dat geeft de Coldplay critici alweer helemaal gelijk dat het complete 'sell-outs' zijn geworden. Het doet gelukkig nog niet zoveel pijn aan het hart als die wanstaltige versie die U2 heeft opgenomen van hun klassieker One. Zichzelf overschattende grootheden als Bono en Martin zouden tegen zichzelf moeten beschermd worden als ze op het punt staan hun eigen songs in al hun grootheidswaanzin om zeep te helpen.

avatar van Violet_Hill
Life in Technicolor part 2 is een goede opening van deze plaat. Ik vind de clip die er bij hoord ook geweldig! Ik vond Life in Technicolor op Viva la Vida al een heel goed nummer, maar gewoon met de teksten er nu bij klinkt het veel beter. Het voegt echt een hoop toe aan het nummer.

Rainy Day is mijn fave op dit album. Een vrolijk, lekker, Coldplay nummer.

4* voor Prospekt's March!

avatar van Thuurke
Is deze nog ergens te krijgen met deze hoes?

Kosinski
Thuurke schreef:
Is deze nog ergens te krijgen met deze hoes?

Er is een losse versie te koop in zo'n kartonnen hoesje.
En anders als extra bijlage van "Viva" [zwarte hoes]

avatar van Outlaw104
Dn!S schreef:

Wat is trouwens het verschil tussen deze Lovers in Japan-versie en die op Viva La Vida?

Dat is een vraag die menig mens bezig houdt. Als je er ooit achter komt schreeuw het dan van de daken.

Het enige verschil wat ik kon ontdekken, is het "oeh oeh" startend op 1.45 en eindigend op 1.53.

avatar van RensZ
Dit is weer een geweldige plaat van Coldplay.

Met een absoluut fantastisch begin met Life In Technicolor II, op het gewone album al een goed nummer maar met zang helemaal perfect. Gevolgd door nummers als Glass Of Water & Rainy Day, héérlijk!

4.5!

Blijft toch doodzonde van die twee waardeloze aanvullingen. Anders had ik toch zeker een hogere score gegeven. Nog meer jammer vind ik dat de mooiste nummers van deze EP niet gewoon op Viva La Vida staan. LiT II, Glass of Water, Rainy Day en Prospekts March/Poppyfields zouden er stuk voor stuk niet op hebben misstaan. Sterker nog, ze zouden allen qua sound een aanvulling zijn geweest op de muziek die ik toch al behoorlijk gevarieerd vind.
Ik blijf een beetje dat 'jammer' gevoel erbij houden. Jammer.

avatar van Foetsj_NL
Postcards from Far Away had van mij nog wel wat langer mogen duren, want een geweldig pianospel zeg.

avatar van kazzie
Outlaw104 schreef:

Dit viel mij ook al op!
Misschien wel het enige minpuntje op dit album. Klein missertje!
Verder een prima toevoeging op Viva la Vidaa!

jorisker
Heb gisteren Prospekt's March bestelt en heb deze vandaag binnen gekregen. Viva la Vida had ik al dus ik wilde de losse editie. In gelimiteerde oplage gemaakt maar toch nog te koop als je zoekt. Meteen in de cd speler gedaan en het eerste nummer is al meteen raak. Goed nummer, zou zeker op Viva la Vida kunnen, zou daar zelfs in mijn ogen een van de betere nummers zijn. Het tweede nummer is een prachtig pianospel. Jammer dat het maar zo kort duurde. Glass of Water, het derde nummer, is een lekker stevig nummer. Weer een dijk van een song. Rainy Day, het vierde nummer vind ik ook super, al zal het niet in mijn top 20 Coldplay nummers staan. Dit zegt overigens veel over het niveau van de band! Prospekt's March/Poppyfield is prachtig, voor de helft. Het eerste deel is echt geweldig en kan regelrecht de Coldplay top 10 in. Het tweede deel is minder.
Nu begint echter mijn kritiek. Lost+ slaat nergens op. Een rare rapper die tussen de tekst van Coldplay brabbelt. Grootste blunder van Coldplay ooit als je het mij vraagt, Jay-Z vragen...
De originele Lovers in Japan is een leuk nummertje, met een geniale intro. Daarom vind ik deze versie ook leuk. In mijn ogen gewoon hetzelfde, maargoed.
Het laatste nummer is leuk, niet speciaal maar wel een leuke afsluiter. Al met al een 4,5 vooral door de eerste 5 nummers! Zonder die laatste nummers een 5!

avatar van DirkM
Heb deze EP nu een paar keer beluisterd en ik wordt er toch wel erg blij van. M.i. hebben ze 'gewoon' weer een paar goede nummers gemaakt met een mooie sfeer.

Ook voor mij hadden de remixen van Viva La Vida-nummers er niet op gehoeven, maar dat neemt niet weg dat het goede nummers blijven, hoewel ik de bewerkingen wel erg minimaal vind. Ik mis alleen wel 'Reign of Love' na Lovers in Japan, die hoort er gewoon achteraan te komen in mijn hoofd.

Life In Technicolor II vind ik echt een heerlijk nummer. De eerste versie was al super, en deze was ten tijde van Viva La Vida nog niet klaar, daarom nu, genieten!

Postcards From Far Away is een heerlijk stukje klassieke piano. De emotie klinkt er gewoon doorheen. Veel te kort, maar hoop toch niet dat hier een tweede versie van komt, dat zou wel erg naar commercie gaan ruiken. (en Coldplay is toch hele-maal niet commercieel? )

Hoogtepunten zijn voor mij Rainy Day en Prospekts March, waarvan de laatste qua sfeer een beetje lijkt op de Coldplay ten tijde van Parachutes.
Ook de afsluiter bevalt goed. Doet een beetje denken aan de eerdere Coldplay, meer ingetogen en zonder dat bombastische. Dat is toch waar ze het beste in zijn vind ik: vrij rustige nummers met een mooie climax. Die climax komt alleen niet bij Now My Feet Won't Touch the Ground.

Jammer dat ze niet wat langer gewacht hebben met het uitbrengen van Viva la Vida, zodat ze er 1 geheel van hadden kunnen maken. Aan de andere kant zou het dan wel een erg lang album worden, de fout die ze bij X&Y al gemaakt hadden.

Ravenous
Outlaw104 schreef:

En het dan de Osaka Sun Mix noemen

Hmm.. er zit wel verschil tussen. Sowieso zit Reign of Love er niet aan vast geplakt, dat zangstuk idd, en volgens wiki is de speelwijze vanaf 2:55 ook iets anders en is het geluid ook anders. Maar niet echt heel boeiende wijzigingen lijkt me zo.

avatar van prodi9y9
klasse nummers. ik vind ook de kwaliteit van het geluid veeeel beter klinken dan op viva la vida. maar goed, lekker ep'tje.!

avatar van Rumour
Afgezien van tracks 6 en 7 een prima plaat. Het blijft alleen een rare stunt met nasmaak dat je zo'n aanvulling op een uitstekend album maakt met nummers die nog niet af waren, terwijl enkele daarvan al wel in het boekje van VLV staan vermeld (middelste pagina's). Had dan nog even gewacht en er een perfect dubbelalbum van gemaakt, dan had LIT II mooi de tweede helft kunnen openen.

Lost+ met het geblaat van Jay-Z over Biggie, Pac en niggaz slaat nergens op. De Osaka Sun 'mix' van Lovers voegt niks toe, maar voelt als een overbodige 1 op 1 kopie die volledig misstaat op deze schijf. Ik ben me hierdoor zelfs aan het nummer gaan ergeren terwijl het voorheen een van m'n favorieten was op VLV. Jammer.

Al met al voelt het als een bij-product met voor driekwart van de speelduur prima nummers. Maar zo'n kartonnen hoesje dat ik uit nood maar bij de eveneens kartonnen hoes van VLV in heb geperst doet het geen recht, evenals de twee tracks die je vinger naar de skip-toets toe dwingen. 3,75* rond ik voor deze keer maar naar boven af, omdat de EP wel aantoont hoe perfect VLV als dubbelaar had kunnen zijn...

avatar van SoNick
Lost Highway schreef:

De versie van One met Mary J. Blidge is zo goed. Ik begrijp dus niet waar je het over hebt.
Dit album laat ik links liggen. Hou er niet van als artiesten niet gewoon al die nummers op één cd zetten. Eerst laten ze de fans de reguliere cd kopen. Later brengen ze een bundel uit en deze apart, zodat de echte fans dubbel betalen. Hou daar niet van.

avatar van Thuurke
Foetsj_NL schreef:

Dan moet je een cd van Wibi Soejari kopen, Wibiiiiii.

avatar van DjFrankie
Dit had ik mee op vakantie in Vietnam, en samen met het uitzicht vanuit de diverse busreizen, paste deze muziek er uitstekend bij.

Nu al verheugen op het Goffert concert volgende week.
Glass of Water geweldig nummerke.

avatar van Cherubini
Glass of Water is het beste Colplaynummer wat ik in jaren gehoord hebt. Dat mooie Echo and the Bunnymen achtige intro, het bombastische middenstuk, en het piano gedragen einde.Top!! Postcards... en Now my feet... hebben de rust die ik op Viva miste .De rest is veelal Viva revisated. En daar is niets mis mee, maar niet voldoende om meteen weer naar de platenzaak te rennen

djarend schreef:
Ik geef jullie groot gelijk, ik ben heel erg anit-downloaden, maar ja ik heb dan ook een cd-winkel, maar in dit geval zou ik het ook gewoon doen als je de cd al lang hebt en je niet een al te grote fan bent. De laatkomers kunnen idd nu de cd met de ep kopen voor slechts 21,95 (bij mij althans) dat is slechts 5 euro extra, terwijl diegenen die hem als eersten kochten gewoon genaaid worden omdat ze er ongeveer 10 voor moeten betalen. Ik verlang terug naar het lp tijdperk waarbij dit soort dingen zelden gebeurde (ouwe lul) of ze moeten de actie overnemen die de band James ooit deed. Die kwamen ook met een nieuwe versie van een cd (is tijd geleden dus weet de titel niet mer) en die kon iedereen bij cd-winkels inleveren en kregen ze er de nieuwe versie voor terug, helemaal gratis, da's pas respect hebben voor je fans,................
En, ik heb hem nu binnen, zit ook nog eens in zo'n dun fluthoesje en tje, de nummers vind ik toch ook niet bijster goed hoor, sorry, ik ga hem 1 ster geven, een halfje omhoog, omdat ik het titelnummer wel mooi vind, maar daar blijft het bij...
En dan nu het goede nieuws, op de NME site kondigt Chris Martin aan dat ze in 2009 volop gaan touren en daarna de band ophoudt te bestaan ...... Niet dat ik een Coldplay hater ben, verre van, maar is misschien wel beter ook, kan alleen nog maar minder worden met deze band, hoewel goed nieuws, al hun albums zijn wel bestsellers bij mij in de dus, nee toch slecht nieuws.......

ik hoor je nu vooral klagen over totaal andere dingen en niet over de muziek. op dat ene zinnetje na.
dan is 1 ster wel een erg dramatische score, vind je zelf ook niet?
om nou een album af te rekenen om een dun fluthoesje? dat vind ik dan weer flut van jou

avatar van RvS_009
Ik heb trouwens een prachtige versie van life in technicolor gevonden op youtube. (niet officieel van Coldplay, maar gewoon gemaakt door iemand).

Het klinkt echt goed, zo hadden ze VLV zonder problemen kunnen eindigen

YouTube - The Escapist's Life in Technicolor ii aka Life in Technicolor iii by Coldplay

t-h-y-$
dat is gewoon een mix van Life in Technicolor 1 & 2 en The Escapist, beetje weird

avatar van RvS_009
t-h-y-$ schreef:

ja weet ik, maar klinkt het zo niet vet. Ik bedoel, dat ze dit best als laatste track na Death and all his friends hadden kunnen toevoegen aan VLV.

Heerlijk om te luisteren. Desondanks toch maar 3,5.
De reden hiervan is een vol punt aftrek omdat ik dit niet kan beschouwen als album.

Life in technicolor 2, Glass of water, Rainy day en Prospekt's march zijn regelrechte TOPPERS!!! Echt geweldige nummers.

Postcards from far away is mooi, maar duurt 47 seconden, had leuk geweest bij een album van 15+ nummers.

Lost Ft Jay-z is leuk, maar niet vernieuwend en niet beter dan het orgineel.

Tussen het orgineel en de Osaka sun remix van Lovers in Japan hoor ik ook weinig verschil.

En Now My feet won't touch the ground is erg mooi. Maar duurt ook te kort.

4 WEERGALOZE nummers. maken dit schijfje tot een 3,5. Wel een must have voor iedere Coldplay fan.

avatar van wvv89
toverbal schreef:
Heerlijk om te luisteren. Desondanks toch maar 3,5.

Je zou het meer moeten beoordelen als een EP, want dat is het ook.

Zelf vind ik dit een redelijke EP. Niet echt bijzonder. Er worden een paar nieuwe nummer geintroduceerd, waarvan Life In Technicolor II er boven uitschiet. Dit nummer is volledig uit commercieel oogpunt op dit album gezet naar mijn mening. Waarom niet gewoon op VLVDOAHF zetten?
Reden daarvoor is om de EP, die een paar maanden later uitkomt, nog een beetje iets uniek mee te geven. En zie daar, het wordt ook nog een single! Slim.

Daarnaast vind ik "Rainy Day" en "Glass of Water" ook nog wel de moeite.

Die remixen en alternatieve versie zijn een beetje overbodig naar mijn mening.

avatar van Niellis
Ik vind het toch jammer dat het niveau naarmate er meer albums uitkwamen toch zakte naar beneden, met name vanaf het live album ("Live 2003"), X&Y had een stuk minder leuke nummers dan "A Rush Of Blood To The Head" en "Parachutes". Van deze EP vond ik eigenlijk Violet Hill leuk en Life In Technicolor II. Als je het mij vraagt hadden ze beter "Glass Of Water" en "Prospekt's March" bij elkaar kunnen voegen en dan een echt volwaardig album kunnen creëren met dan het beste van die twee EP's, want ja, Life In Technicolor (I) was gewoon een instrumental.

Als de EP's samengevoegd waren (tot een eventueel album) dan had ik waarschijnlijk ook een veel hogere stem gegeven. maar omdat ik ze apart moet beoordelen had ik er toch meer van verwacht.

En daarom krijgt 'ie van mij 3.5*

JanBetonde2e
Smaken verschillen he, ik vind ook Prospekt March weer van een heel hoog niveau, voor mijn part gaat Chris Martin zelf ook nog is rappen, als hij daarnaast ook maar lekker die geweldige muziek blijft maken die hij(coldplay) maakt, en zo dramatisch doet Jay-Z het nou ook weer niet he, hij zegt wel 8? zinnen, en die passen ook nog is bij de tekst, dus niet zo zeuren!? en misschien vindt Jay-Z dat Coldplay wel een hele goede band is(het zou toch kunnen he!) en wou hij zelf graag een liedje met ze opnemen, want ik denk nou niet dat alle hip-hop fans een album gaan kopen omdat Jay-Z er opstaat, dat zou wel heel opportunistisch geweest zijn van de platenmaatschappij

avatar van Niellis
Niellis schreef:
...Als je het mij vraagt hadden ze beter "Glass Of Water" en "Prospekt's March" bij elkaar kunnen voegen...

Ik zie nu pas dat ik er Glass of Water heb staan maar dat moet natuurlijk "Viva La Vida" zijn

Mijn mening is wel veranderd, ik heb het album nog een paar maal opgezet, en als geheel is het wel een lekkere plaat, het word eigenlijk pas een goede plaat als je 'm vaker beluistert (hetzelfde met Gorillaz - Plastic Beach). dus van mij krijgt 'ie een *0.5 erbij

avatar van The_CrY
Leuke EP die iets extra's toevoegd aan het Viva la Vida tijdperk. Vooral de splinternieuwe nummers als Life in Technicolor II, Glass of Water en Rainy Day zijn zeker wel van albumkwaliteit. Postcards From Far Away is een aardig piano tussenspelletje om even van de mooiheid van het voorgaande nummer te bekomen. Prospekt's March/Poppyfields is een mooie Coldplay-ballade zoals je die gewend bent. En dan Now My Feet Won't Touch the Ground nog op het einde; een mooie tegenhanger van het openingsnummer. Deze is wat rustiger en creëert de slaapkamer sfeer die we ook vinden op Til Kingdom Come van X&Y.

Dan is er verder nog Lost+, het gewone Lost met Jay-Z erbij, die wat loze coupletten door het tussenspel rapt. Op zich is hij te negeren, maar liever hebben we hem er niet op. De Osaka Sun Mix van Lovers in Japan is gewoon de single mix, met weinig verschil op het origineel, behalve dan dat Reign of Love er niet achteraan hangt. Al met al leuk om de losse versie te hebben.

Hiermee is het een toffe EP geworden, en waardig om bonusdisc te worden bij het Viva la Vida album. Mogen ze wat mij betreft wel vaker doen.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Aardig EP, met een paar leuke nieuwe nummers. Voor de rest vind ik de remixes persoonlijk wat minder uitgevoerd.

Toch leuk om te hebben: 3.0*