Nick Cave & The Bad Seeds - Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus (2004)

Australië
Label: Mute

1. Get Ready for Love (5:04)
  2. Cannibal's Hymn (4:54)
  3. Hiding All Away (6:30)
  4. Messiah Ward (5:15)
  5. There She Goes, My Beautiful World (5:17)
  6. Nature Boy (4:54)
  7. Abattoir Blues (3:57)
  8. Let the Bells Ring (4:25)
  9. Fable of the Brown Ape (2:41)
  10. The Lyre of Orpheus (5:32)
  11. Breathless (3:14)
  12. Babe, You Turn Me On (4:22)
  13. Easy Money (6:40)
  18. She's Leaving You *
  19. Under This Moon *
  20. Hiding All Away [Live at Maida Vale] *
  21. There She Goes My Beautiful World [Live at Maida Vale] *
Oké: doe ik 't met mijn ogen dicht!

avatar van luigifort

Een blinde recensie dan ook aub

luigifort schreef:
Deze kan west blind aanschaffen

Wat een bij vlagen geniale plaat Luigi! (Eigenlijk letterlijk en figuurlijk platen). Met een paar ontroerend mooie songs. En dan ook nog dat gospelkoor erbij. Wow!

avatar van luigifort
Glad you like it

avatar van dynamo d
Ik ben hier niet echt kapot van, hoogtepunten heb ik helaas niet kunnen ontdekken maar ja... zo verschillen smaken nietwaar (?)

avatar van HansVon
Tuurlijk.... en laat ik dit nu een super (en dan ook nog voor Nick, die bijna altijd een 4.5 verdient! ) album vinden !!!! Net verhoogd naar 5
Ik zeg altijd voor de grap dat iedereen recht heeft op zijn eigen afwijking. Tja....
Heerlijk en meer mijn ding dan bv. 'the boatman's call'

avatar van aminam19
Ik heb nick cave een beetje laat ontdekt..
Ik kende nummers als red right hand en loverman (en vond die ook erg goed) maar heb mij verder nooit in zijn oeuvre verdiept. Daar kwam verandering in door zijn twee prachtige albums, push the sky away en skeleton tree ( De laatste heeft een mooie plek in mijn top 10).

Nu ben ik dan toch eindelijk begonnen aan zijn andere werk, en het duurt nog wel even voordat ik verder kan, want ik blijf ontzettend hangen bij dit album. Wat een geweldige plaat is dit! Er staan voor mij geen fillers op, alles is ijzer sterk. Muzikaal is het prachtig ingekleurd en nick cave zijn stem en teksten tillen het geheel naar een nog hoger niveau.

Het is erg moeilijk om een favoriet nummer er uit te pikken, maar nu zijn dat messiah ward, oh children en easy money.

avatar van aminam19
Na een aantal weken non stop te hebben gedraaid, is deze plaat uitgegroeid tot 1 van de beste die ik ooit gehoord heb. Wat een magistraal album is dit.

Ik had dylan altijd ontzettend hoog in het vaandel, als het aankwam op tekstueel gebied, maar potverdikkie die cave kan er ook wat van. De man schud op dit album de ene na de andere prachtige melodie/tekst uit zijn mouw. Easy money is voor mij de echte parel van het album, met de rest daar direct achter. Alles klopt aan dit album.

Ik had al de volle mep gegeven en die blijft keivast staan.

avatar van HansVon
Als je dit ook zo goed vindt aminam19 - zie dat ie in je top 10 staat ? - dan is The Abbatoir Blues Tour misschien iets om aan te schaffen ... echt geweldig om ze live (2 dvd's en 2 cd's) te zien !!!!
Een vriend en ook mijn zoon konden Cave niet waarderen totdat ik ze stukken prachtige muziek van deze dvd's liet zien.
O Children.... wat een afsluiter hè ☺️

HansVon schreef:
O Children.... wat een afsluiter hè ☺️

Thanks voor de tip!☺ De plaat is inderdaad vrij vlot mijn top 10 in gevlogen, en zal daar nog wel plekjes stijgen! ik was van plan om mij nog verder te gaan verdiepen in het cave oeuvre, maar blijf voorlopig nog wel even in de
Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus sfeer hangen. Dan is de live cd/dvd een mooie volgende stap!☺
Ik ga er vanavond is even goed voor zitten.

O children is inderdaad de gedroomde afsluiter van dit album!

avatar van Mastroianni
HansVon schreef:
... dan is The Abbatoir Blues Tour misschien iets om aan te schaffen ... echt geweldig om ze live (2 dvd's en 2 cd's) te zien !!!!

Dank voor de tip HansVon!

Cd 2 is van 1 van zijn beste voor mij