Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (1963)

Jazz
Label: Impulse!

1. Track A - Solo Dancer (6:39)
  2. Track B - Duet Solo Dancers (6:47)
  3. Track C - Group Dancers (7:25)
  4. Mode D - Trio and Group Dancers / Mode E - Single Solos and Group Dance / Mode F - Group and Solo Dance (18:41)
avatar van wibro
Hoewel ik niet zo enthousiast was bij mij eerste luisterbeurt toch dit album maar aangeschaft. Het lag voor slechts € 6,90 bij "De Waaghals" in Nijmegen. Toch niet veel voor zo'n jazz klassieker zou je zeggen.
Ik heb dit album nu drie maal beluisterd en ik moet toch toegeven dat dit album perfekt in elkaar zit. Toch wel jazz van zeer hoog nivo maar ik moet er wel voor in de stemming zijn, want makkelijk in het gehoor klinkt dit album zeker niet. Ik denk wel dat deze muziek in 1963 zijn tijd wel ver vooruit was. Het valt voor mij zeker niet onder relaxte jazzmuziek, iets waar ik wat jazz betreft normaal gesproken wel de voorkeur aan geef. Maar soms moet je gewoon iets nieuws proberen.

avatar van wibro
Hoe meer je dit album beluistert, hoe beter het wordt. Ik zie mij daarom ook genoodzaakt mijn waarderingscijfer voor dit album te verhogen naar 4,5*

avatar van niels94
Jazz is een nog onontgonnen genre voor mij. Kind of Blue van Miles Davis, die ik naast deze al beluisterd heb, is wel aardig, maar de genialiteit die zovelen erin horen, hoor ik totaal niet. Wat dat betreft bevalt deze beter. Deze plaat is eigenlijk wat 'spannender', er gebeurt meer, waardoor mijn aandacht beter vastgehouden wordt, daarnaast lijkt dit wat melodieuzer. Hij grijpt en raakt me gewoon veel meer. Verder lijkt er bij elke luisterbeurt toch wat meer in te zitten dan de vorige keer, wellicht groeit het dus nog een stuk. Zal het nog een aantal keer luisteren en dan tot een cijfer komen.

avatar van AOVV
Deze van Mingus gisternacht maar eens gedraaid, en het viel me meteen op dat hij rond dat tijdstip geweldig klinkt. Anders ook hoor, hele mooie plaat, waarvan vooral het slotnummer me opvalt. Wat een kanjer! Charles Mingus lijkt steeds meer mijn favoriete jazzartiest te worden!

avatar van ArthurDZ
Mijn eerste jazzalbum. Ondanks een aantal berichten alhier dat dit geen goede instapper is, is deze mij niettemin uitstekend bevallen. Smaakt naar meer! Als iemand nog tips heeft, ik hoor ze graag

Misterfool
Charlie Haden

avatar van chevy93
Zeker geen goede instapper. Deze vind ik dan ook veel beter: Charles Mingus - Mingus Ah Um (1959)

Maar aangezien dit je eerste is, zou ik eerst eens de grote namen langslopen om te kijken wat je wel ligt en wat niet. Dus Miles Davis, John Coltrane, Keith Jarrett. En misschien wat cross-overs? Steely Dan, Hot Rats. Neem overigens sowieso deze mee: Bill Evans Trio - Waltz for Debby (1961)

avatar van Ataloona
Als Mingus al gelijk zo goed bevalt kom je al een heel eind. Probeer eens The Survivor's Suite van Keith Jarrett, Pithecanthropus Erectus van Mingus, Kind of Blue van Miles Davis, Ascension en A Love Supreme van Coltrane en Anthony Davis - Epistheme. Of kijk eventjes in het Niels-tiptopic wat voor jazz (een heel lijstje) ik Niels getipt heb. Is allemaal ook wel van toepassing als je dit meesterwerk geweldig vind

avatar van ArthurDZ
Dank voor de tips mannen, ik heb ze genoteerd. Steely Dan ken ik trouwens al zeer goed, geweldige band is dat.

avatar van niels94
Zit ik net hier te vertellen dat jazz mij nooit zo weet te beroeren dat ik er 4,5* aan kwijt kan, word ik die avond volledig van mijn sokken geblazen door dit fenomenale album, veel meer dan ooit te voren. Heb er niet eens al te veel woorden voor. Er gebeurt zo ontzettend veel en álles wat er gebeurt is gewoon ronduit geniaal. Omhoog ermee dus.

Ik heb hetzelfde, ik merk steeds meer dat jazz niet echt mijn ding is (misschien zoek ik ook wel de verkeerde platen op). Maar dit album is daar wel een fikse uitzondering op. Echt een geweldig album.

avatar van AOVV
Ik vind het album ook best grensoverschrijdend. Ik bedoel, ik hoor er zoveel meer in dan gewoonweg jazz. Geweldig sterk album!

avatar van korenbloem
niels94 schreef:

niels ik denk dat jazz je wel gaat bekoren hoor. Misschien moet je de albums gewoon wat vaker een kans geven over een langere periode. Kijk naar dave zijn lijstje en misschien als je nog ´stevigere´ jazz wil, Is The Jazz Composer´s Orchestra een aanrader.

avatar van AOVV
Ja, onze Niels wordt nog een jazzliefhebber, ik voel het!

Zoek jazz met een randje, Niels. Zoals deze plaat. Of probeer 'Bitches Brew' van Miles Davis eens. Of 'Astigmatic' van Komeda. Nu heb je wel meer dan genoeg tips gekregen, denk ik. Kan je wel een eindje mee voort.

'The Black Saint and the Sinner Lady'... Tja, met zo'n titel kom je al een eind, die spreekt tot de verbeelding, althans, toch tot de mijne. Bovendien is Mingus een meester in het componeren van muziek met een geweldige spanningsboog. Binnenkort misschien toch eens nader bespreken, deze plaat. En belonen met een hoge score, natuurlijk.

avatar van Stijn_Slayer
AOVV schreef:
Of probeer 'Bitches Brew' van Miles Davis eens.

Volgens mij is Niels niet vies van een experiment hier en daar, maar of 't zo slim is om direct met deze te beginnen als hij nog een beetje moet wennen aan jazz? Of heb je (Niels) al meer jazz beluisterd, maar alleen 'je ding'/subgenres nog niet gevonden?

avatar van kobe bryant fan
A Love Supreme en Blue Train van John Coltrane zijn volgens mij toch ook schitterende Jazz platen en niet zo'n moeilijke instappers, want ik ben absoluut geen Jazz kenner en toch vond ik ze beide vanaf de eerste luisterbeurt al schitterend. A Love Supreme staat zelfs in mijn top 10.

Verder kan ik je ook Pithecanthropus Erectus van Charles Mingus aanraden. Die vind ik persoonlijk nog beter dan deze.

Stijn_Slayer schreef:

Ik weet het niet zo goed. Ik heb al verschillende jazzalbums beluisterd, waarvan sommige me meer bevielen dan anderen me minder, maar die toch allemaal op een voldoende konden rekenen. Laat ik de boel niet overdrijven: tot nu toe vermaak ik me op zich best met jazz, maar ik heb, naast deze dan (en hoe ), nog geen jazzalbums ontdekt die me echt raken. En daar gaat het meer om: zolang ik 3,5'en uit kan delen is het allemaal prima, maar ik ben wel benieuwd 'what the fuzz is about', gezien het enthousiasme van users als Ataloona en korenbloem dit genre. Om dan maar gelijk in de haken op wat die laatste hierboven zegt: dikke kans inderdaad dat ik bepaalde albums nu nog niet goed op waarde kan schatten en dat dat mettertijd komt. Want ook bij dit album heeft het even geduurd voor het zo insloeg als het nu doet. Of het gebeurt niet. We zullen zien In elk geval ben ik stiekempjes een beetje op zoek naar de 'tweede the Black Saint and the Sinner Lady', want dat album staat zelfs niet eens meer zo ver van mijn top 10 af.

Ik ga Bitches Brew, die ik trouwens al maanden wil beluisteren, zeer binnenkort eens een luisterbeurt gunnen. Ook A Love Supreme ken ik maar half en wil ik nog wel eens goed gaan ontdekken. En het is natuurlijk ook niet gek om eens wat meer van Charles Mingus zelf op te snorren Jullie horen nog wel van me bij de jazzalbums

Misterfool
Niels ik weet het uit ervaring, wanneer jazz onder je huid zit, wil je nooit meer anders. Van de grote drie uit de jazzmuziek(Mingus, Coltrane, Davis) vind ik mingus eigenlijk nog de minste. Hij is niet zo spiritueel als coltrane en niet zo muzikaal doordacht als Davis. Dit album vind ik daarentegen wel een enorm meesterwerk.

avatar van korenbloem
Ik vind Davis (Miles) de minst spannende van de 3 die jij op noemt. Vooral het latere werk van Coltrane is erg goed. En mensen niels heeft Faust in zijn top 10. En juist de rustigere jazz albums is hij niet enthousiast over.

@ niels een 2e Black Saint ga je niet vinden. Want dit is een big band improvisatie en binnen de gehele muziek geschiedenis van oost naar west een zeer idiosyncratisch meesterwerk. Alleen a Love Supreme heeft een hogere jazz status.

Maar er zijn vodoende orkestrale jazzwerken te vinden enkele van mijn favorieten:

De Jazz Composers orchestra is ook een big band free jazz spectacel. Verder kun je dan misschien kijken naar Charlie Haden - liberation...., Escalator over The Hill (een bigband freejazz opera) en misschien dat Mingus zijn eigen Epitaph je ook kan bekoren.

avatar van Sandokan-veld
Mag ik ook even promoten waar dhr Mingus een groot deel van zijn mosterd vandaan haalde? klik. Dank u.

avatar van Ataloona
Ik geef korenbloem gelijk, een tweede Black Saint is er gewoon niet. Gewoon even mijn lijstje afwerken Niels en uiteindelijk (niet te snel zijn met jazz) gaat het wel klikken tussen Niels en jazz.

avatar van niels94
Even voor alle duidelijkheid: met een 'tweede Black Saint' doel ik natuurlijk op het tweede jazzalbum dat mij zoveel doet als dat album. Niet dat het album hetzelfde klinkt

avatar van AOVV
Dat dacht ik al. Vandaag trouwens gekocht, deze plaat. Ik ben er enorm blij mee!

avatar van niels94
Vandaag nog maar eens gedraaid: in mijn top 10 ermee.

Misterfool schreef:

Volgens mij zijn er nog wel meer groten in de jazz. Wat denk je bijvoorbeeld van Duke Ellington?

avatar van Paalhaas
Misterfool schreef:
Van de grote drie uit de jazzmuziek(Mingus, Coltrane, Davis) vind ik mingus eigenlijk nog de minste. Hij is [...] niet zo muzikaal doordacht als Davis.

Eerder andersom als je 't mij vraagt. Mingus is veel meer een componist dan Davis.

Paalhaas schreef:

Helemaal mee eens.

avatar van AOVV
Ik ben het er ook mee eens. Dit monumentale album is daar toch het ultieme bewijs van?

avatar van kobe bryant fan
Alhoewel ik van beiden erg weinig ken, ben ik het er ook volledig mee eens.

BobbieMarley
En anders raadpleeg de literatuur maar. Naast componeren had hij maar een andere grote bezigheid en dat was vrouwen. Ik heb een biografie over hem gelezen en dat was het ene bed uit en het andere in.