Franz Ferdinand - Tonight (2009)

Label: Domino

1. Ulysses (3:11)
  2. Turn It On (2:20)
  3. No You Girls (3:41)
  4. Send Him Away (2:59)
  5. Twilight Omens (2:29)
  6. Bite Hard (3:26)
  7. What She Came For (3:52)
  8. Live Alone (3:29)
  9. Can't Stop Feeling (3:02)
  10. Lucid Dreams (7:56)
  11. Dream Again (3:18)
  12. Katherine Kiss Me (2:55)
  13. Feel the Pressure * (3:27)
  14. Die on the Floor * (6:34)
  15. The Vaguest of Feeling * (3:49)
  16. If I Can't Have You Then Nobody Can * (3:53)
  17. Katherine Hit Me * (3:43)
  18. Backwards on My Face * (3:47)
  19. Feeling Kind of Anxious * (6:31)
  20. Feel the Envy * (3:32)
  21. Lucid Dreams [Pre-Album Version] * (3:42)
  22. Ulysses [The Disco Bloodbath Effect] * (8:03)
De boys konden met hun debuut rekenen op een zeer enthousiaste aERodynamIC die dat album dan ook heel wat keren in de cd-speler deed belanden.
Toen ik één van hun laatste optredens in het clubcircuit meemaakte (Rotown, Rotterdam) vlak voor de doorbraak naar de grote zalen was mijn liefde wel op zijn hoogtepunt denk ik.
De opvolger beviel me ook erg goed en draaide ik in het begin vrij intensief en toen was de magie van de één op de andere dag weg.
Daar was geen speciale reden voor; het gebeurde gewoon. Gevolg was dat ik Franz Ferdinand niet veel meer draaide.
Logisch dus dat deze release me eigenlijk niet warm of koud maakte en daarbij was ik toch ook een beetje bang dat dit album er zelfs voor zou zorgen dat ik definitief zou gaan afhaken. Een lichte huivering om er aan te beginnen was er dus wel maar de nieuwsgierigheid won het uiteraard dik.
Het resultaat valt me eigenlijk niet mee of tegen: ik ben niet meer de enthousiaste aERo ten tijde van het debuut maar ik ben ook geen afhaker bij deze wat volwassener klinkende nummers die hun puntigheid hebben weten te behouden en die slechts een zeer lichte koerswijziging hebben ondergaan in de toevoeging van wat meer synths hier en daar zonder dat het er te dik op gelegd wordt.
Ik hoor een soort rust in de nummers en niet de geforceerdheid die we bijvoorbeeld horen op het laatste album van Keane (om maar eens een bandje te noemen).
Dit is gewoon een zeer degelijk album geworden die niet de opwinding teweeg zal brengen uit het verleden maar die ook niet afgekraakt hoeft te worden, simpelweg omdat dit niet fair zou zijn. Niet moeilijk over doen: gewoon genieten van wat luchtiger pop-rock want dat heeft nog nooit een mens slecht gedaan en Franz Ferdinand doet het nog steeds met klasse.
Puik plaatje waar ik niet echt makkelijk hoogtepunten weet aan te wijzen door de redelijke constantheid er van (Lucid Dreams valt wel op door zijn lengte van bijna 8 minuten). Het zal geen voer voor de eindejaarslijstjes worden want daarvoor is het niet bijzonder genoeg allemaal maar ik denk ook niet dat er mensen zijn die dat er van verwachten.

avatar van aerogp1
Een leuke plaat, niks meer niks minder. Voor mij een eerste kennismaking met Franz Ferdinand, een kennismaking die me prima bevalt.

4* omdat ik dit toch hoger aansla als the Kooks, Kaiser Chiefs en The Killers e.d.

avatar van jeewee*
Oke, er bestaat dus een 'speciale versie' van dit album.
Deze is geloof ik alleen op cd te verkrijgen. Wat je dan krijgt, is -vanzelfsprekend- het album Tonight op de eerste cd, en op de tweede cd een soort van 'remix' cd, genaamd Blood.

Ik vind het album Tonight een prachtig album; je knalt er heerlijk doorheen en je kan er maar geen genoeg van krijgen.
Maar ik geloof dat de meneren van Franz Ferdinand iets te veel in die lucid dream zijn gebleven, want Blood is wel zo'n ongelofelijk slecht verzonnen en slecht geproduceerde soort van 'disco-mix-hit'-cd, dat je denkt dat je je op een slecht strandfeest bevindt.

Dit hadden ze veel beter er gewoon buiten kunnen laten want dit gaat totaal buiten het begrip muziek om. En het trieste ervan is, is dat FF wél muziek kan maken! Dat hebben ze namelijk bewezen in de drie albums van ze, maar om nou met zo'n slechte remix-cd te komen vind ik echt een heel laag dieptepunt.

Ik hoop dat ze nooit meer zoiets zullen doen, maar gewoon echt goede muziek zullen blijven maken, want dat kunnen ze gewoon wel.

avatar van Devoo
Franz Ferdinand is een bekende band bij het grote publiek, en met dit nieuwe album blijven ze toch wel een goed niveau houden. De meningen over dit album zijn verdeeld, maar ik vind het toch wel een lekker rockplaatje. De song Twilight Omens, kan ik nu alvast niet meer uit mijn hoofd krijgen, en ook Lucid Dreams met een zeer duidelijke elektronische inslag is een zeer aangename song. Gewoon een prima album dus.

avatar van avdj
Lekker plaatje dit. Er zijn wat meer electronic invloeden die ik persoonlijk hier en daar vind doorschieten. Misschien moet ik het nog vaker beluisteren. De vorige twee albums sla ik hoger aan. Voorlopig 3,5*