Franz Ferdinand - Tonight (2009)

Label: Domino

1. Ulysses (3:11)
  2. Turn It On (2:20)
  3. No You Girls (3:41)
  4. Send Him Away (2:59)
  5. Twilight Omens (2:29)
  6. Bite Hard (3:26)
  7. What She Came For (3:52)
  8. Live Alone (3:29)
  9. Can't Stop Feeling (3:02)
  10. Lucid Dreams (7:56)
  11. Dream Again (3:18)
  12. Katherine Kiss Me (2:55)
  13. Feel the Pressure * (3:27)
  14. Die on the Floor * (6:34)
  15. The Vaguest of Feeling * (3:49)
  16. If I Can't Have You Then Nobody Can * (3:53)
  17. Katherine Hit Me * (3:43)
  18. Backwards on My Face * (3:47)
  19. Feeling Kind of Anxious * (6:31)
  20. Feel the Envy * (3:32)
  21. Lucid Dreams [Pre-Album Version] * (3:42)
  22. Ulysses [The Disco Bloodbath Effect] * (8:03)
avatar van Bart
Franz Ferdinand is zeker vele malen beter dan The Killers Of Kaiser Chiefs. De laatste bands laat ik altijd links liggen, raken me niet. Franz Ferdinand is zeker van een andere orde. Alex Kapranos, de voorman van Franz Ferdinand, verwoordt dat zelf ook mooi in dit artikel op de Volkskrant:

Dat is sowieso wel een leuk artikel, eigenlijk.

avatar van Yamato
In de OOR staat ook een leuk artikel over T:FF. Heeft me nog nieuwsgieriger gemaakt naar dit album.

UnknownPleasure
Ben benieuwd.

avatar van TvO
TvO
Laat maar komen dit album! Tot nu toe bevallen de gehoorde nummers prima. Met name Lucid Dreams werkt voor mij erg aanstekelijk.
Het tweede album ben ik nog speciaal voor naar de winkel gegaan de eerste dag, ik denk niet dat het nu weer gaat gebeuren, maar de uitgebrachte nummers hebben me wel weer nieuwsgierig gemaakt...

UnknownPleasure
Franz Ferdinand - Ulysses

De nieuwe video .. Vind m zelf erg gaaf.

D-ark
Ulysses . Kan niet wachten.

khonnor
hij schijnt gelekt te zijn....

edit: En ja hoor. Straks eerste luisterbeurt. al die nieuwe gitaarbandjes uit the uk doen me niks, maar op deze franz ferdinand kan ik echt niet wachten....

(verwijderd)
En hij is er! Ben benieuwd...

avatar van Zwammer
Klinkt weer behoorlijk vertrouwd

avatar van Yamato
Ik hoor van meerdere kanten dat het de vertrouwde sound is. Grappig want in elk interview zeggen ze juist allerlei nieuwe dingen en experimenten te hebben gedaan. Ik ben ongelooflijk benieuwd.

Lucid Dreams is wel heel anders dan wat ze eerder hebben gedaan, Dream Again is ook heel anders, net als akoestisch gitaarliedje Katherine Kiss Me. De laatste drie tracks dus, de rest is dezelfde dansbare pop die ze al maakten, maar dan toch wel een klasse beter dan op hun tweede plaat. Het klinkt ook allemaal opvallend goed, lekker funky.

freakystyle schreef:

Mee eens! Overigens zijn het wel minder pakkende nummers. Na een eerste luisterbeurt, klinkt het alsof de nummers meer 'diepgang' hebben. Of, om het vreselijke woord maar te gebruiken: het klinkt 'volwassener'...

avatar van Yamato
In de OOR stond dat ze een microfoon heen en weer hadden geslingerd voor de versterker van een van de gitaren, zou dat het stukje rond 4:30 in Lucid Dreams zijn?

Ik ben trouwens wel heel erg blij dat Franz Ferdinand weer eens een album uit heeft gebracht en het stelt me vooralsnog zeker niet teleur, heerlijk. Die vertrouwde stem van Alex Kapranos.

Zo i.c.m. die synths doet Alex' stem mij een beetje denken aan Brandon Flowers.

avatar van KidChino8
YES hier is ie dan eindelijk!
vroeg gelekt net als de nieuwe van das pop..

ik hoop hier de eerste fantastische indie plaat van 2009 te beluisteren

De boys konden met hun debuut rekenen op een zeer enthousiaste aERodynamIC die dat album dan ook heel wat keren in de cd-speler deed belanden.
Toen ik één van hun laatste optredens in het clubcircuit meemaakte (Rotown, Rotterdam) vlak voor de doorbraak naar de grote zalen was mijn liefde wel op zijn hoogtepunt denk ik.
De opvolger beviel me ook erg goed en draaide ik in het begin vrij intensief en toen was de magie van de één op de andere dag weg.
Daar was geen speciale reden voor; het gebeurde gewoon. Gevolg was dat ik Franz Ferdinand niet veel meer draaide.
Logisch dus dat deze release me eigenlijk niet warm of koud maakte en daarbij was ik toch ook een beetje bang dat dit album er zelfs voor zou zorgen dat ik definitief zou gaan afhaken. Een lichte huivering om er aan te beginnen was er dus wel maar de nieuwsgierigheid won het uiteraard dik.
Het resultaat valt me eigenlijk niet mee of tegen: ik ben niet meer de enthousiaste aERo ten tijde van het debuut maar ik ben ook geen afhaker bij deze wat volwassener klinkende nummers die hun puntigheid hebben weten te behouden en die slechts een zeer lichte koerswijziging hebben ondergaan in de toevoeging van wat meer synths hier en daar zonder dat het er te dik op gelegd wordt.
Ik hoor een soort rust in de nummers en niet de geforceerdheid die we bijvoorbeeld horen op het laatste album van Keane (om maar eens een bandje te noemen).
Dit is gewoon een zeer degelijk album geworden die niet de opwinding teweeg zal brengen uit het verleden maar die ook niet afgekraakt hoeft te worden, simpelweg omdat dit niet fair zou zijn. Niet moeilijk over doen: gewoon genieten van wat luchtiger pop-rock want dat heeft nog nooit een mens slecht gedaan en Franz Ferdinand doet het nog steeds met klasse.
Puik plaatje waar ik niet echt makkelijk hoogtepunten weet aan te wijzen door de redelijke constantheid er van (Lucid Dreams valt wel op door zijn lengte van bijna 8 minuten). Het zal geen voer voor de eindejaarslijstjes worden want daarvoor is het niet bijzonder genoeg allemaal maar ik denk ook niet dat er mensen zijn die dat er van verwachten.

KidChino8 schreef:
YES hier is ie dan eindelijk!
vroeg gelekt net als de nieuwe van das pop..

ik hoop hier de eerste fantastische indie plaat van 2009 te beluisteren

Deze is niet vroeg gelekt want hij komt officieel al over ongeveer twee weken uit. En die van Das Pop ook niet echt als je bedenkt hoe vaak die ondertussen al uitgesteld is, het zou me dan ook niet verbazen als de leak van Das Pop achteraf niet de uiteindelijke versie blijkt te zijn.

avatar van Bart
Na een derde luisterbeurt weet ik wel, dat dit tien (10) keer beter is dan de nieuwe platen van Kaiser Chiefs, The Killers en Bloc Party. Vooral de eerste twee bands heb ik allang afgeschreven.

avatar van Bartjeking
Hij giert hier al de ochtend door de speakers en hij bevalt me zeer goed. Lekkere oppepper in deze donkere daagjes.

Zeertjuh
jawel ze zijn we terug en hoe!! een heerlijk album. Zo begint 2009 lekker

kan het zijn dat er van ulysses 2 versies zijn? het klinkt echt vreemd om allebei te horen.

avatar van Bart
'Live Alone' is wel een erg móói nummer, zeg! Tot-nu-toe het hoogtepunt van het album. Plus het schitterende intro van 'Bite Hard'! Heerlijk, die stampende drums!

avatar van polydor
Het nummer 'Send him away' verwoordt voor mij het best de sound van Franz Ferdinand. Een nummer dat retro en tergelijkertijd erg eigentijds klinkt. Voor mij is dit samen met Ulysses het beste nummer van de plaat. Ik vind de plaat goed, misschien geen hoogtepunt maar wel erg sterk. Gewoon een plaat waarmee Franz Ferdinand bewijst dat ze de lijn van hun debuut kunnen doortrekken zonder hun geluid erg te wijzigen. (wat andere bands zoals The Killers wel doen)
Voorlopig nog geen beoordeling, die volgt later.

avatar van KidChino8
GEWELDIG

behalve de 2 laatste nummers, die lijken me maar fillers, maar een geweldige eerste vette plaat van 2009..

toppers: Bite Hard, Twilight Omens, can't stop feeling.

De single versie van lucid dreamss vind ik wel beter, alhoewel je op de albumversie wel een coole overgang van rock naar electro hoort op dat nummer..

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb het met plezier zitten beluisteren zonder dat ik het ergens echt geweldig vind worden. De zang op deze plaat is nog niet helemaal mijn smaak maar de afwisseling met hoge- en lagezang vind ik wel fijn om naar te luisteren. Verder word ik ook wel vrolijk van deze cd en ga ik het zeker vaker opzetten om te kijken of het nog wat gaat groeien. Want ik nog bij het merendeel van de nummers mis is spanning, ik vind het nu nog net wat te vaak veel van hetzelfde. Daar is niet zo heel veel mis mee want dat gaat de jongens af.

Lucid Dreams is dan wel weer een apart nummer qua productie en dat vind ik dan ook meteen het mooiste nummer van Tonight: Franz Ferdinand.

avatar van polydor
"Turn it on" is voor mij de "This boy" van deze plaat.
Vooral de zang in dat nummer doet me heel erg denken aan This boy.

avatar van Ploppesteksel
Momenteel kan deze Franz Ferdinand me nog niet echt boeien. Lucid Dreams is overduidelijk de beste track tot nu toe, in mijn opinie natuurlijk.

Fijne sound, doet me een beetje denken aan die tweede plaat van de Long Blondes. Maar dan beter.

avatar van mr-mucho
Redelijk album. Op een 1 of andere manier wel een verfrissend geluid. Vooral de baslijnen komen op dit album erg naar voren. Die me af en toe aan een rustige variant van de red hot chili peppers doen denken. Hier en daar een wat jaren 80 electro sound erdoorheen (lucid dreams) en af en toe een spetterende anti climax zoals in het nummer; what she came for. Ze spelen met veel soorten muziek stromingen, alsof ze zelf even moeten kijken wat ze het best bevalt. Vind het als een jam album klinken. Niet te geperfectioneerd. 3.5