Franz Ferdinand - Tonight (2009)

Alternatieve titel: Tonight: Franz Ferdinand

Label: Domino

1. Ulysses (3:11)
  2. Turn It On (2:20)
  3. No You Girls (3:41)
  4. Send Him Away (2:59)
  5. Twilight Omens (2:29)
  6. Bite Hard (3:26)
  7. What She Came For (3:52)
  8. Live Alone (3:29)
  9. Can't Stop Feeling (3:02)
  10. Lucid Dreams (7:56)
  11. Dream Again (3:18)
  12. Katherine Kiss Me (2:55)
  13. Feel the Pressure * (3:27)
  14. Die on the Floor * (6:34)
  15. The Vaguest of Feeling * (3:49)
  16. If I Can't Have You Then Nobody Can * (3:53)
  17. Katherine Hit Me * (3:43)
  18. Backwards on My Face * (3:47)
  19. Feeling Kind of Anxious * (6:31)
  20. Feel the Envy * (3:32)
  21. Lucid Dreams [Pre-Album Version] * (3:42)
  22. Ulysses [The Disco Bloodbath Effect] * (8:03)
  23. New Kind of Thrill * (4:29)
  24. Anyone in Love * (2:45)
  25. You Never Go Out Anymore * (2:08)
avatar van aerogp1
Freekje schreef:
Af en toe wel een verdwaald keyboard te horen en dat had van mij niet gehoeven.

Keyboards zijn geil .

avatar van TaraB
Dat tweede deel met remixes is ook erg vet! Zeker een goede toevoeging Deze plaat al zó vaak gedraaid, maar verveeld nog geen moment! +0,5 toch wel.

avatar van Ploppesteksel
No You Girls wordt de nieuwe single, dacht ik. Terecht, vind ik !

Freekje schreef:
'Katherine Kiss Me' is voor mij misschien wel de echte uitschieter, hij doet me namelijk denken aan de klassieker 'Jacqueline'.

Eindelijk iemand die het begrijpt

BananA
aerogp1 schreef:

Wou dat ik erbij had kunnen zijn. Lucid Dreams op het eind, oneee.
Dan ga je naar huis met die verschrikkelijke synthesizer-kraak in je hoofd Die kan ik namelijk vanaf de CD al nauwelijks velen .

De speciale uitvoering is zonder de synths, ik vind hem ook beter dan de versie op de cd. Blijkbaar hebben ze die als single uitgebracht in augustus.

aerogp1 schreef:

Keyboards zijn geil .

Maar niet samen met Franz Ferdinand

avatar van aerogp1
Maar niet samen met Franz Ferdinand

Klopt, de combinatie keyboards - Bloc Party vind ik geiler .

avatar van mk1992
Als je een objectieve mening wil sla je dit bericht maar even over

Als groot fan van Franz weet ik niet of er überhaupt nog een betere plaat dan dit langskomt (van FF of van iets anders) topplaat dit als geheel, wat een comeback

avatar van De-noir
Een objectieve mening? Apart

avatar van Smiechtel
Paradoxaal inderdaad

avatar van De-noir
Mwah niet paradoxaal. Sterker nog: een contradictio in terminis

avatar van Lennonlover
HAHAHAHA

Een 'objectieve mening' Hoe krijgt 'ie het uit z'n mond

hahahaaaaa

strijk gaan

avatar van Lepel
De eerste van FF veel gedraaid. Voor de leuk. Heerlijke en makkelijke popband. De tweede over het hoofd gezien; zo gaat dat met bands als FF. Deze derde toch maar eens binnengehaald. Gematigd nieuwsgierig of ze ze nog bruin konden bakken. En of. Lekker. Een nummer springt er in alle opzichten bovenuit: Lucid Dreams. De overgang naar het electronische gedeelte in dit nummer is weinig des Franzs, maar pakt daardoor zeer verrassend (en goed) uit. Proficiat Franz; door naar de volgende klas. En experimenteer daar nog eens wat meer.

avatar van jeewee*
Oke, er bestaat dus een 'speciale versie' van dit album.
Deze is geloof ik alleen op cd te verkrijgen. Wat je dan krijgt, is -vanzelfsprekend- het album Tonight op de eerste cd, en op de tweede cd een soort van 'remix' cd, genaamd Blood.

Ik vind het album Tonight een prachtig album; je knalt er heerlijk doorheen en je kan er maar geen genoeg van krijgen.
Maar ik geloof dat de meneren van Franz Ferdinand iets te veel in die lucid dream zijn gebleven, want Blood is wel zo'n ongelofelijk slecht verzonnen en slecht geproduceerde soort van 'disco-mix-hit'-cd, dat je denkt dat je je op een slecht strandfeest bevindt.

Dit hadden ze veel beter er gewoon buiten kunnen laten want dit gaat totaal buiten het begrip muziek om. En het trieste ervan is, is dat FF wél muziek kan maken! Dat hebben ze namelijk bewezen in de drie albums van ze, maar om nou met zo'n slechte remix-cd te komen vind ik echt een heel laag dieptepunt.

Ik hoop dat ze nooit meer zoiets zullen doen, maar gewoon echt goede muziek zullen blijven maken, want dat kunnen ze gewoon wel.

Daveydave
Als ik Ulysses weer op tv of op de radio hoor zet ik toch altijd weer Tonight op. Hierdoor blijf ik er naar luisteren en nog vindt ik de plaat een lekker album om naar te luisteren als ik uit school kom.
(bah school!!)

avatar van Ducoz
k vin het een lekkere plaat!

avatar van LucM
Zeker geen slecht album van Franz Ferdinand waar ze op gepaste wijze elektronica in hun sound verwerken, maar de songs weten minder bij te blijven dan die van hun vorige twee albums. Sommige nummers lijken - melodisch en ritmisch - teveel een doorslagje van wat op de vorige albums te horen is, zo deed het overigens wel aardige "Ulysses" mij dadelijk denken aan "The Dark of the Matinée".
De betere nummers op dit album dat weliswaar geen enkel echt zwak nummer bevat maar ook te weinig uitschieters zijn veeleer a-typisch FF zoals "Send Him Away" (prettige melodie), het vrij experimentele "Lucid Dreams" en het akoestische "Katherine Kiss Me".

avatar van Mjuman
Heb naar dit album een tijdje uitgekeken en was ook blij met de vinyl-versie. Dit album maakt imo de gekoesterde verwachtingen (het niveau van de vorige twee) niet helemaal waar; ik laat 'em daarom op 3,5 * staan; album zal, vrees ik, ook niet mijn toptien van dit jaar halen.

LucM schreef:

Blijven draaien: na heel veel draaibeurten en 2 live concerten weet ik het nu 100% zeker: dit is echt waar de beste cd van Franz Ferdinand. Draai ze maar 'ns na elkaar, het debuut en Tonight: this is the one!

Voor mij tot nu toe ook het album van 2009. Zo: dat staat!

avatar van musicman13
Ik vind Ulysses echt een top nummer! Ben der echt verslaafd aan! No You Girls is ook top! Ik ga binnenkort maar eff de rest zien te vinden! Is er een versie met de bonustracks?

avatar van lennon
1,5
Vond ze nogal.. tegenvallen op pinkpop gisteren

De zanger heeft nogal moeite met de juiste noot te raken...

Toen besefte ik me ook dat ik dit album na 1 week luisteren aan de kant heb geschoven en niet meer aangeraakt heb.. Blijkbaar toch wat middelmatig, hoewel ik er in het begin erg enthousiast over was...

avatar van lauradance
Ik heb wel genoten van het optreden op Pinkpop, het was een groot feest.
Ook dit album heb ik naar aanloop van dit optreden meer geluisterd en ik kan het nu wat meer waarderen dan in het begin. Begin het leuker te vinden. Ulysses, Twilight Omens en Live Alone op dit moment favoriet.

avatar van kazzie
Op pinkpop waren ze echt geweldig!
Maar ja het is natuurlijk ook echt een festival band die iedreen wel aan het bewegen moet krijgen! Wel jammer overigens dat ze weinig van dit nieuwe album speelde. Maarja kunt niet alles hebben!
Verder vind ik een erg aanstekelijk album met leuke teksten en melodieën!

avatar van thetinderstick
Leuke plaat van FF. Ik vind hun tweede nog iets beter, maar ook hier mag ik graag naar luisteren. Vrolijke niks-aan-de-hand pop.

Alleen de bonus cd met de remixen vind ik wat overbodig..

lennon schreef:
Vond ze nogal.. tegenvallen op pinkpop gisteren

De zanger heeft nogal moeite met de juiste noot te raken...

Ik heb heel veel concerten gezien en voor mij is Franz Ferdinand live de echte top: Lennon, hoe kan dat nou? Was je uit je hum?

En de redenering: ik heb de cd niet gedraaid, dus is 'ie middelmatig lijkt mij wat krom. Muziek moet je luisteren om te kunnen waarderen: dus zet 'm nog eens op, zou ik zeggen.

avatar van lennon
1,5
west schreef:

neee niet uit mijn hum, in tegendeel

Mijn ervarng over de jaren is wel een beetje als volgt; als je een album wat net uit is helemaal stuk draait de 1e 2 weken, dan luister je m daarna heel lang niet meer, en gaat ie snel vervelen.. Andersom kan een album ook wat tijd nodig hebben om door te dringen, maar als ie dat heeft gedaan is ie geweldig (zoals de nieuwste Depeche Mode cd)

Over de cd van FF was ik heel enthousiast, maar vervolgens boeit ie me nu echt niet meer, en als ik m opzet, dan gata ie na een nummer of 3 weer af, want dan heb ik er geen zin meer in.
Voor mij dus reden om te zeggen, niet slecht, maar ook geen wereldalbum, want anders zou ik 'm niet tussentijds afzetten. Blijkbaar heb is het meer een zaak van "been there, done that". Leuk dat ze "experimenteren" met elektronische geluiden, maar de rest is toch wel een beetje van hetzelfde.

En dat ze live een feestje zijn, dat geloof ik meteen, maar hun optreden op pinkpop kwam op tv erg slecht over. Voor mij moet een band live verassend zijn, en niet precies hetzelfde klinken als op een album, en dat ik met FF een beetje het geval. Plus het feit dat ik ze momenteel dus een beetje saai vind, dat helpt misschien niet tot een positieve respons.

Maar weet je wat... ik ga 'm NU meteen nog eens opzetten, en kijken hoever ik kom
---------------------
Half uur later.. heb t volgehouden tot "what she came for" toen was het wel weer genoeg.
Ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ik genoeg heb aan een compilatie van de 3 albums tot nu toe, en de 3 cd's maar ga verkopen op marktplaats. Want ik trek de cd's TE weinig uit de kast, en dan kunnen ze beter naar een ECHTE liefhebber

Eindconclusie; voor mij is FF een aardige band, maar verder niet echt mijn ding.

avatar van SoNick
Genoten op Pinkpop, en hoor de nummers van deze cd nog graag voorbij komen op mijn iAudio...

avatar van My Addiction
Kan er wel door maar ik vind dat deze plaat niets origineel klinkt. Alleen maar van die poppy nummers die allemaal op elkaar lijken. nouja.. Oja en ik vind de stem van die zanger maar raar en niet mooi om te horen maar dat is ieder zijn smaak : 3*

avatar van TaraB
Is de titel niet ''Tonight: Franz Ferdinand'' i.p.v. enkel tonight??

Nee, zie een paar pagina's terug.