Franz Ferdinand - Tonight (2009)

Label: Domino

1. Ulysses (3:11)
  2. Turn It On (2:20)
  3. No You Girls (3:41)
  4. Send Him Away (2:59)
  5. Twilight Omens (2:29)
  6. Bite Hard (3:26)
  7. What She Came For (3:52)
  8. Live Alone (3:29)
  9. Can't Stop Feeling (3:02)
  10. Lucid Dreams (7:56)
  11. Dream Again (3:18)
  12. Katherine Kiss Me (2:55)
  13. Feel the Pressure * (3:27)
  14. Die on the Floor * (6:34)
  15. The Vaguest of Feeling * (3:49)
  16. If I Can't Have You Then Nobody Can * (3:53)
  17. Katherine Hit Me * (3:43)
  18. Backwards on My Face * (3:47)
  19. Feeling Kind of Anxious * (6:31)
  20. Feel the Envy * (3:32)
  21. Lucid Dreams [Pre-Album Version] * (3:42)
  22. Ulysses [The Disco Bloodbath Effect] * (8:03)
My Addiction schreef:
Kan er wel door maar ik vind dat deze plaat niets origineel klinkt. Alleen maar van die poppy nummers die allemaal op elkaar lijken.

Alleen maar poppy nummers?!
Draai bijvoorbeeld Twilight Omens, Bite Hard & What She Came For is (hard) achter elkaar.

avatar van midnight boom
de nieuwe single can't stop feeling, heeft een erg leuke clip
check him:

avatar van Lexicon Devil
Dit lijkt echt veeeeel op Beck zeg.
En Beck is stiekem toch iets gewaagder, grappiger, swingender, orgineler en leuker.

VB1
Lexicon Devil schreef:
Dit lijkt echt veeeeel op Beck zeg.

Zeer vreemde vergelijking. Het is allebei popmuziek, maar in een ander jasje.

avatar van My Addiction
west schreef:

Alleen maar poppy nummers?!

Dat blijft poppy -_-

avatar van Doc
Doc
VB1 schreef:

Zeer vreemde vergelijking. Het is allebei popmuziek, maar in een ander jasje.

Lijkt me vooral een grove belediging aan het adres van Beck.

@VB1 - check hun lijstjes (toptien bijv.) en neem van mij aan Doc (nix na 1976 - goed jaar was dat, zeg!) en Lexicon Devil hebben verstand van muziek. Of vergis ik me?

Geweldig album, op de dag van uitgave gekocht en een maand erna de boxset met Blood, making of dvd, een vaag boekje en de cd zelf.
De cd Tonight: is geweldig maar de cd Blood had echt niet gemaakt moeten worden.

Dream again is het enige nummer van dit album dat ik wat minder vind maar de rest is zo goed dat ik het toch maar de volle 5 sterren geef

avatar van Devoo
Franz Ferdinand is een bekende band bij het grote publiek, en met dit nieuwe album blijven ze toch wel een goed niveau houden. De meningen over dit album zijn verdeeld, maar ik vind het toch wel een lekker rockplaatje. De song Twilight Omens, kan ik nu alvast niet meer uit mijn hoofd krijgen, en ook Lucid Dreams met een zeer duidelijke elektronische inslag is een zeer aangename song. Gewoon een prima album dus.

Misterfool
ah ik weet het nog goed. ik had mij net aangemeld bij deze geweldige site en ik scrollde elegant door de top 250. mijn oog viel op een naam die men nu al in de geschiedenisboekjes kan lezen: Frans Ferdinand. toen had ik nog geen zin om hun albums te beluisteren. maar in 2009 moest het er toch van komen en ik moet zeggen: GAAF. prachtig uiterst dansbare partyrock en voor mij niet geheel onbelangerijk met een alternatief randje. beste nummer is lucid dreams. dance+rock kan dus wel mooi uitpakken

avatar van TEQUILA SUNRISE
Gisteren gekocht en oei... ik moet zeggen na 1 luisterbeurt ben ik al overtuigd, lekker album , beoordeling volgt.

Best een leuk album, maar omverblazen van enthousiasme zoals de eerste plaat doet het niet.

avatar van SOAD
Toen hij uitkwam begon ik op 4* en ik had zelfs het gevoel dat hij wel eens bij de beste albums van 2009 zou kunnen gaan horen.
Maanden later ben ik al zeker twintig betere albums tegengekomen, en ben zelfs geneigd mijn kaarten voor het concert in de HMH te verkopen.

Ik heb dit ook nooit meer opgezet sinds die enkele keren na de release. Die concert tickets zou ik trouwens gewoon houden als ik jou was. FF geeft hele goede optredens en je hebt altijd nog de hits van de vorige platen die eigenlijk het feestje echt maken.

avatar van Arrie
Ik heb ook precies hetzelfde. Ik begon zelfs met een 4,5*. Heb hem vlak na de release best veel geluisterd. Maar daarna nooit meer. Al vind ik het wel een leuk album, moet ik zeggen. Stukken beter dan de voorganger. Maar lang niet zo goed als het debuut, die redelijk geweldig is.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Sterk album van Franz Ferdinand, dat verslavende gitaarsoundje wat de band zo kenmerkt is weer in volle glorie aanwezig.
De absolute knaller vind ik No You Girls wat een heerlijk nummer is dat toch!!
Ook de opener Ulysses, Turn It On & Twilight Omens zijn erg goed.
Wat mij betreft hadden ze met het nummer Lucid Dreams mogen afsluiten met die waanzinnige synth sound die na pakweg 4.50 minuten in het nummer zijn intrede doet.
Daar steken de laatste 2 nummers maar bleekjes bij af.
Dream Again vind ik een matig nummer en de stem van de zanger leent zich niet om erg rustige nummer te zingen, maar dat is mijn perceptie natuurlijk.

avatar van Hedser
De eerste twee albums waren nog wel te pruimen maar dit vind ik echt minder. De mannen hebben wat meer gebruik gemaakt van elektronica en daar ben ik niet echt een fan van. Met name Lucid Dreams vind ik echt niets aan.

avatar van TvO
TvO
Hedser schreef:
Met name Lucid Dreams vind ik echt niets aan.

Wat vind je dan van de originele versie van Lucid Dreams voordat ze de album versie maakten? Die is bijna vrij van electronica => YouTube - Lucid Dreams - Franz Ferdinand

avatar van Hedser
TvO schreef:

Die vind ik beter, ja. Bedankt!

avatar van SOAD
Het concert in de HMH was inderdaad geweldig, de nummers van dit albums komen live ook beter uit de verf op het totaal verkrachte Lucid Dreams na dan.

JanBetonde2e
Franz Ferdinand! hele sterke band, met geweldig dansbare muziek, ruimschoots hun beste album, alleen jammer inderdaad van Lucid Dreams, hadden ze maar gewoon de Pre-Album versie op het album gezet, dan was het helemaal top geweest, maarja een misser mag, want de rest is toch wel heel sterk materiaal

avatar van Ceasar
Gekocht voor drie euro. En ik moet toegeven dat ik het leuker vind dan dat ik verwacht had...

avatar van avdj
Lekker plaatje dit. Er zijn wat meer electronic invloeden die ik persoonlijk hier en daar vind doorschieten. Misschien moet ik het nog vaker beluisteren. De vorige twee albums sla ik hoger aan. Voorlopig 3,5*

avatar van Cor
Cor
De meningen blijven verdeeld over dit album. Ik handhaaf mijn eerdere stelling over deze plaat. Lekker album, vernieuwend geluid voor Franz Ferdinand, maar geen spectaculaire plaat.

avatar van Koerok
Iedereen die FF leuk vindt moet ook Royal Republic eens proberen: Royal Republic - We Are the Royal (2010)

avatar van midnight boom
Lucid Dreams blijft een geniaal nummer
Het gedeelte na 4:43 is echt geniaal!!!

avatar van SoNick
Wat is deze goed hè.

avatar van Murdoc023
Geweldig album van een geweldige band. Toch ook wel een originele band, ondanks velen die zeggen dat dit een standaard britpop bandje is. Dit zie ik als onzin, ze hebben zelfs een album met dub-versies gemaakt.
Tonight heeft lekkere electronische invloeden en is erg vrolijk en donker tegelijk. Ulyses is mijn favoriet, geweldig nummer.

avatar van IllumSphere
Persoonlijk vind ik dit het beste album van Franz Ferdinand. Ik weet niet waarom, maar het klinkt allemaal zo beter. Favorieten zijn Twilight Omens, Bite Hard en Ulysses.