Beyoncé - I Am... Sasha Fierce (2008)

R&B / Pop
Label: Columbia

1. If I Were a Boy (4:11)
  2. Halo (4:22)
  3. Disappear (4:29)
  4. Broken-Hearted Girl (4:40)
  5. Ave Maria (3:42)
  6. Smash into You * (4:32)
  7. Satellites (3:09)
  8. That's Why You're Beautiful * (3:42)
  9. Save the Hero * (4:34)
  10. Honesty * (3:46)
  11. Single Ladies (Put a Ring on It) (3:15)
  12. Radio (3:39)
  13. Diva (3:21)
  14. Sweet Dreams (3:29)
  15. Video Phone (3:36)
  16. Hello * (4:17)
  17. Ego * (3:57)
  18. Scared of Lonely * (3:44)
  19. Why Don't You Love Me * (3:37)
  20. Ego [Remix] * (4:47)

met Kanye West

21. Video Phone [Extended Remix] * (5:04)

met Lady Gaga

avatar van freitzen
Zoals bij praktisch elke single van Beyonce is de clip aangenamer dan het nummer zelf. Zelfs mevrouw Gaga (wat voegt zij hier nou toe?) kan dat niet verhinderen.

avatar van De Peperkoekman
Houd niet zo van die Soul songs van haar. Ze kan wel mooi zingen, heel mooi zelfs, alleen wordt het soms iets te eentonig.
Op dit album zijn er (gelukkig) wel wat anderen tracks te horen dan alleen Soul, zoals Radio en Sweat Dreams, die ik overigens erg aangenaam vind.

* 3,0

avatar van musicman13
Ze maakt op dit album meer R&B/pop ballads Van soul is niet echt sprake.

avatar van NewYorkCityLight
Van R&B ook niet...

avatar van De Peperkoekman
musicman13 schreef:
Ze maakt op dit album meer R&B/pop ballads Van soul is niet echt sprake.

Heb het ook meer over de stem die ze opzet met die lange uithalen.
Vond trouwens If I were A Boy en Halo wel erg veel van Soul weg hebben dan, als dat het niet is.

avatar van musicman13
If I were A Boy & Halo zijn popper der pop. Zit niet echt soul in. Bij soul moet je denken aan Alicia Keys, John Legend en nummers als Resentment van het vorige album B'day

Ik heb gemengde gevoelens over deze dubbel-CD. Beide schijfjes bevatten goede en slechte nummers en beide zijn geschikt voor andere momenten. Van I Am vind ik Halo, Broken-Hearted Girl en Ave Maria de beste. Van Sasha Fierce Radio en Sweet Dreams. In plaats van deze schizofrene stunt had ze beter één CD kunnen maken met het beste van I Am en het beste van Sasha Fierce en al die overbodige rommel moeten weggooien.

avatar van Leander1991
De Peperkoekman schreef:

Heb het ook meer over de stem die ze opzet met die lange uithalen.

Neen dat is het zeker niet. Soul is uit het hart
en bekogel mij met rotte tomaten en eieren als je wilt, maar als er iets is wat Beyonce nooit heeft gekund, is het wel een nummer zingen dat recht uit haar hart komt.

Leander1991 schreef:

Neen dat is het zeker niet. Soul is uit het hart

wat een onzin zeg.

avatar van catdog
Vind het ook niet een erg terechte opmerking. Door de commercialiteit van haar platen vergeet je het vaak maar Beyoncé meent toch echt wat ze zingt.. vooral live kun je de verborgen emotie opmerken. En zo niet.. beluister dan maar eens haar Etta James covers voor de soundtrack van 'Cadillac Records'. Of course komt het nowhere near Etta, maar ik vind het totaal niet onverdienstelijk gedaan want ze weet wat ze zingt en ze meent het.

avatar van Arrie
Ik vind het ook knap van Leander dat hij weet of het uit haar hart komt of niet.

avatar van NewYorkCityLight
Beyoncé komt bij mij ook niet oprecht over. Naar mijn mening zit er gewoon weinig gevoel in haar stem.

Lost Highway
Daarvoor hoef je ook geen buitenaards empatisch wezen te zijn. Het scepticisme van Arrie slaat nergens op. En dat voor iemand met 'Closer' in de top 10.

avatar van Arrie
Hoezo slaat dat nergens op? Ze heeft aan best wel wat nummers meegeschreven. Als dat persoonlijke teksten zijn, geloof ik wel dat dat uit haar hart komt. Dat ik of anderen dat niet horen, en dat het me volkomen koud laat, heeft daar niks mee te maken.

Lost Highway
Arrie schreef:
Ze heeft aan best wel wat nummers meegeschreven. .

Dat verklaart al meer. Het zullen dan wellicht de albumtracks zijn die een zware emotionele lading hebben.

Beyoncé - Scared of Lonely [Live in Las Vegas]

Heb toch het gevoel dat ze dit toch aardig meent.. vind het erg goed gezongen.. en 10 maal beter dan deze album uitvoering.

avatar van Leander1991
1,5
die diepdramatische manier waarop beyonce haar balads uit haar keel perst, geeft de illusie dat zo'n nummer oprecht gevoelig is. men zou toch echt beter moeten weten!

avatar van catdog
Tjaa.. daar valt over te discussieren.. laten we het maar op een kwestie van smaak houden dan.

Leander1991 schreef:

Zoiets zou je over iedere artiest kunnen zeggen, dus lul asjeblieft niet zo slap.

Misterfool
ik moet hierin leander gelijk geven. Op zich geen probleem dat men dramatiek in het stemgeluid gebruikt maar beyoncé doet dat op een neppe manier, met allerlei stemtechnieken die wellicht erg knap zijn maar niks bijdrage(en zelfs afdoen) aan de emotionele lading van een nummer. Plus haar teksten zijn erg slecht.

avatar van LucM
1,5
Dit album heb ik ook beluisterd en ik sluit mij aan bij Leander1991 en Misterfool. Beyoncé is op zich wel een goede zangeres maar dit album is zo verstoken van elke bezieling en passie, het is zo extreem gelikt en zelfs levenloos dat het bijna niet meer menselijk is.
Enkel Halo kan ermee door, misschien ook Single Ladies (Put a Ring on It) vanwege het ritme. Maar If I Were a Boy klinkt bij het uitkomen al erg melig en de rest zijn übersaaie nummers zowel op melodisch als tekstueel vlak.

LucM schreef:

avatar van pureshores
beetje te poppy en teveel middle of the road maar Sweet dreams is wel een topnummer

wat slechte teksten betreft-dr wordt wel vaak afgegeven op pop acts dat die tekstueel niks te bieden hebben vergeleken met "eerlijke met instrumenten en kunde"gitaar acts maar ik hoorde net hier op de radio Lenny Kravitz-Fly away en als je op die tekst let gaat het helemaal NERGENS over dus dan valt het met Beyonce en dit album wel mee

avatar van WeZet
1,5
Ik ben het eens met de 'pessimisten' hier. Beyoncé is commercieel, niets meer en niets minder. Helaas moet ze het hebben van haar status en clips, maar haar (naar eigen zeggen) soul is ver te zoeken. Wat is dan wel muziek die recht uit het hart lijkt te komen? Wel, Bob Dylan en Mr. E van Eels. Ja, Eels voelt stukken 'echter'.

avatar van LucM
1,5
Ik heb in wezen niets tegen poppy of commercieel klinkende muziek of Middle of the Road (een band met die naam heeft wel enkele memorabele songs uitgebracht), en poppy hoeft niet synoniem te zijn van melig (If I Were a Boy), maar de hoofdreden waarom ik dit 1* geef is het ontbreken van bezieling, emotie en sfeer. En die ballads ... ik had moeite om mij wakker te houden.

Waar gaat dit over? Beyonce is een vd grootste muzikale talenten van deze tijd. Ga eens even The Beyonce Experience live op You Tube bekijken:

YouTube - Beyoncé - Green Light - The Beyoncé Experience

Geen gevoel of bezieling?! Dat kan je niet serieus menen. Check die band, de performance... In haar veelzijdigheid is zij de enige die aan Michael Jackson kan tippen.. (tenzij je ook aan diens muzikale vakmanschap twijfelt natuurlijk, want dan houdt t wel een beetje op)

Grote klasse!

avatar van Shelter
Ik ben geen Beyonce fan, maar als er iets is wat ik vind dat ze wel kan is gevoel in een nummer leggen. If I were a boy, is tekstueel niet hoogstaand maar de manier waarop ze het zingt lijkt het een emotioneel oprecht nummer (echter als je dan uit belangstelling de tekst leest, is het zeer teleurstellend). Kwa performance/zang vind ik haar best goed en een van de lichtpunten in de popmuziek, maar de nummers zijn vrijwel nooit van echt hoog niveau kwa teksten en originaliteit. Dit album heeft wat aardige losse nummers, maar als je dit aan 1 stuk door moet luisteren is het slaapverwekkend.

avatar van pureshores
hoorde net dat Why don't you love me uit is, dit album wordt echt compleet leeggetrokken

pureshores schreef:

Inderdaad. Beyoncé moet nu even pauze nemen. Het nummer stond op nummer 1 in de dance hitlijsten in Amerika. Een video moet dus gemaakt worden, in Bey begrippen. Ze kondigde in Januari een half jaar pauze te willen nemen. Tot nu toe niks van gebeurt. Jammer ze moet wat creatiever worden. En zo'n pauze kan goed zijn!

avatar van kella1993
pureshores schreef:

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Beyonce is goede zangeres maar het word allemaal te commercieel een pauze zou voor haar goed zijn.