Beyoncé - I Am... Sasha Fierce (2008)

R&B / Pop
Label: Columbia

1. If I Were a Boy (4:11)
  2. Halo (4:22)
  3. Disappear (4:29)
  4. Broken-Hearted Girl (4:40)
  5. Ave Maria (3:42)
  6. Smash into You * (4:32)
  7. Satellites (3:09)
  8. That's Why You're Beautiful * (3:42)
  9. Save the Hero * (4:34)
  10. Honesty * (3:46)
  11. Single Ladies (Put a Ring on It) (3:15)
  12. Radio (3:39)
  13. Diva (3:21)
  14. Sweet Dreams (3:29)
  15. Video Phone (3:36)
  16. Hello * (4:17)
  17. Ego * (3:57)
  18. Scared of Lonely * (3:44)
  19. Why Don't You Love Me * (3:37)
  20. Ego [Remix] * (4:47)

met Kanye West

21. Video Phone [Extended Remix] * (5:04)

met Lady Gaga

avatar van lauradance
If I were a boy is echt een mooi liedje.

Ik ben niet altijd zo'n Fan van Beyoncé geweest maar heb haar album net gehoord en vind het heel erg goed!

Ik heb gister nog gekeken bij v&d, free record shop en mediamarkt, maar nergens was beyoncé te vinden ...

avatar van musicman13
Het boekje is zelfs perfect!!

avatar van HungUp
Ik vind beyoncé steeds leuker en leuker worden, moet ik bekennen. De eerste plaat was namelijk echt een draak, alle goede nummers werden als single uitgebracht, maar de rest was 10x niks, op de titeltrack na dan. B'day vond ik al echt een leuk album, maar miste toch de knallers van singles die wel op de eerste plaat stonden.
Het idee van deze plaat is leuk; de 2 kanten van Bee, of het goed heeft uitgepakt? Ja en Nee.

I Am is perfect, en niets op aan te merken. De nummers zijn stuk voor stuk juweeltjes, met name Halo, Broken-Hearted Girl en If I Were A Boy.

Sasha Fierce is leuk, erg leuk zelfs.. maar! ik had toch echt wel een bombastischere kant verwacht, er staan zelfs vrij rustige nummers op: Hello & Ego.. Ik had dus een 2e disc met allemaal uptempo club nummers verwacht. Single Ladies en Radio geven je dat idee nog, maar helaas. Ik moet wel zeggen; ik vind alle nummers leuk.. maar ik mis toch een knaller als Crazy In Love of DeJa Vu en denk dat Beyoncé haar singles toch van de I Am schijf af zal moeten halen, daar staan namelijk de tracks met hitpotentie op. Sasha Fierce, is meer voor een feestje thuis (een niet te wild feestje dan).

avatar van musicman13
nieuwe singles: Halo & diva!

avatar van lauradance
De eerste cd die ik aandachtig beluister van Beyonce. En ze verrast me wel. Heeft een mooie stem. Enkele prachtige liedjes. Alleen de teksten gaan wel allemaal over hetzelfde.

Mark0990
Zojuist beluisterd en de laatste vier nummers niet eens meer een kans gegeven. De cd is een opeenstapeling van overdreven uitgerekte woorden en clichés. Een typisch Amerikaans Beyoncé album zonder innovatie en nieuwe technieken. Alleen If I Were A Boy is goed te doen, de rest kan zonder veel problemen terug naar de uitgang.

avatar van Nickstbo
Heb de deluxe edition maar aangeschaft, anders was het niet de moeite. Ik vind het moeilijk om dit als een album in het geheel te zien, omdat die over 2 discs is verspreid en 2 alter-ego's.
Wel slim, zo vallen enkele baggertracks zoals "Diva" en " Ave Maria" minder op.

musicman13 schreef:
Het boekje is zelfs perfect!!

Waarom? Er staan enkel teksten in van de "I Am" disc...

Lizzy89 schreef:
Ja ik weet t, maar dat is zo'n eeuwige discussie... Leg je er maar gewoon bij neer dat de muziek die Beyonce, Rihanna, NeYo etc maken, tegenwoordig RnB wordt genoemd.
En Ray Charles is trouwens een van mn favoriete zangers.

Geen R&B, maar Urban.
Ze mogen de term urban hebben.

Want er komt nog wel eens een lekkere goede r&b plaat uit tegenwoordig (John Legend, Anthony Hamilton, Badu, D'Angelo), die wel in het verlengde liggen van Wonder, Charles en de oude STAX-sound.

Beyonce is (urban) pop, niks geen r&b.

Nickstbo schreef:
Waarom? Er staan enkel teksten in van de "I Am" disc...

de foto's !! die zijn perfect!

@Kingsnake: Beyonce is wel degelijk R&B!

Slechte R&B dan.

avatar van Nickstbo
Ik ben helemaal in de ban van deze Cd...
echt geweldig!!!
Jammer van "Diva" en "Ave Maria" die de cd weghouden van de 5,0

musicman13 schreef:
mensen moeten maar eens accepteren dat de tijd van ray charles verleden tijd is. Tuurlijk stevie en de hele bende zijn de originaters. Maar nu is Beyonce zeker weten de queen van R&B vooral ze nu zeer sterke ballads heeft weten neer te zetten.

Haha wow, gooi je nu Ray Charles ect. op 1 hoop met Beyonce, Beyonce als een soort opvolger van?

Het moet niet gekker worden hier. Dit is toch gewoon aalgladde top 40 muziek, past precies in het straatje van wat succesvol is de laatste jaren. Niks minder en vooral niks meer.

Queen van R&B???!!???

Ze lijkt mij meer een soort porno-actrice.
Ik moet zeggen dat har videoclips mij wel prikkelen.

Maar voor echte R&B moet ze in een klein café met normale instrumenten ook haar ding kunnen doen.

Op een groot podium sexy doen met backup van muziekbanden en drumcomputers valt niet onder R&B.

avatar van musicman13
Helaas. De tijd is verandert. Vroeger had je Rhytm & Blues. Nu heb je Urban R&B en daar valt Beyonce onder. Ze is de queen of R&B. En daar doen jullie niks tegen. Ze heeft een erg sterke stem en live is ze ook altijd indrukwekkend bezig. Tuurlijk is ze geen opvolger van Ray Charles en Stevie maar wel van Tina Turner & Diana Ross.

avatar van GREENLiGHT
Kingsnake schreef:

nee maar wel onder entertainen.

Fair enough.
Maar is het dan muzikaal nog interessant?
We meten hier muziek en niet entertainment.

avatar van musicman13
zeker luister maar naar Ave Maria of Disappear! Prachtige nummers!

avatar van Fieke_28
Ik moet zeggen dat ik vooraf erg nieuwsgierig was naar deze nieuwe dubbel-cd van Beyoncé. Het klonk in ieder geval veelbelovend. Toen ik de twee eerste single's voor het eerst hoorde, dacht ik echt dat dit een heel goed album zou worden, want beide single's vond en vind ik heel erg goed.

Toch viel de plaat me naar hem een aantal keren beluisterd te hebben enigszins tegen. Zo de eerste cd: hier heb ik eigenlijk niet veel over te klagen. Ballads zingen is iets wat deze dame heel goed kan en er staan weer een aantal mooi gezongen nummers op deze cd. Neem "If I Were A Boy", "Halo" en "That's Why You're Beautiful". Naar mijn mening stuk voor stuk prachtige nummers.

Dan de tweede cd: die viel me toch wel een beetje tegen. Als je hoort dat de tweede plaat vol staat met up-tempo nummers, nummers waar de entertainer in Beyoncé naar buiten komt, dan verwacht je toch veel nummers in de stijl van "Crazy In Love". Tijdens het luisteren verwachtte ik dan ook de hele tijd dat zo'n soort nummer voorbij zou komen, maar nergens komt het krachtige, uitdagende nummer wat iedereen de dansvloer op zal krijgen voorbij. Overal blijft het een beetje veilig. Eigenlijk het enige nummer wat me wel laat swingen, is "Single Ladies", de eerste single van deze tweede cd. Hiernaast is "Radio" ook zeker nog wel de moeite waard.

Iets wat me dan ook nog wel even opvalt, is het feit dat de laatste paar nummers op de tweede cd nauwelijks up-tempo zijn. Ik bedoel als je een plaat vol dansnummers wil maken, dan moet je dit ook tot het einde weten vol te houden.

Kijkend naar het geheel is het toch zeker een oké plaat. Veel mooie ballads en een paar mooie nummers op de tweede cd. Een sterk eerste deel, maar nergens echt dat krachtige up-tempo nummer waar ik op zat te wachten op het tweede deel. Voor mij net iets meer dan een 3,0 waard, maar ook nog net geen 3,5 en daarom houdt ik het nu eerst nog even op een 3,0.

avatar van GREENLiGHT
Kingsnake schreef:
Fair enough.
Maar is het dan muzikaal nog interessant?
We meten hier muziek en niet entertainment.

jij in dit geval wel. maar andere mensen beoordelen niet alleen maar de album maar ook het live kunnen zingen etc. en daar valt entertainen ook onder.

avatar van vin13
0,5
Opvolger van Tina Turner en Diana Ross, ga je mond spoelen.
Kitsch is het en niet te vergelijken met echte sterren.

Over sommige nummers ben ik zeker te spreken, over andere totaal niet. Ook ben ik niet helemaal zeker of dit haar beste cd is, maar goed. If i were a boy is natuurlijk een prachtige ballad.

Breaken Hearted Girl vind ik eerlijk waar een prachtig nummer. De tekst, de zang en instrumenten bij elkaar vind ik echt heel mooi. Ook Disappear vind ik héél mooi, Halo ook.

Maar Diva vind ik toch echt zo'n B-nummer. Dat had ik echt niet van haar verwacht. Het refrein vind ik werkelijk AFGRIJSELIJK! de coupletten zijn nog wel aardig om naar te luisteren. iig niet dat afgrijselijk stemmetje.

Ave Maria is echt een heel ander nummer. Ik vind dat Beyonce het wel leuk gedaan heeft. Vooral het gedeelte waar ze Ave Maria zingt is natuurlijk heel mooi, die hoge noten.

Single Ladies, de eerste single, vind ik een heeel geslaagd nummer. Lekker uptempo, vind het jammer dat er niet meer van zulk soort nummers in zitten. Past waarschijnlijk niet bij het nieuwe imago. Erg jammer, want dat is juist wat ik zo leuk aan Beyonce's muziek vondt, de combinatie van Ballad en Umtempo met elkaar. Als ze die twee met elkaar had gemengd, en de uptempo nummers op de plekken van de nummers die wat minder zijn dat was het zeker haar beste album geweest.

wacht nog even met stemmen tot ik het album helemaal uitvoerig en uitmuntend geluisterd heb.

vin13 schreef:
Opvolger van Tina Turner en Diana Ross, ga je mond spoelen.
Kitsch is het en niet te vergelijken met echte sterren.

Tina Turner en Diana Ross hebben haar beide de hemel in geprezen!

Kingsnake
Ik vind Tina Turner nog wel te pruimen. Maar Diana Ross is behalve wereldster (kuch) echt niet zo'n begiftigd zangeres.

GREENLiGHT schreef:

Entertainment heeft niets met muziek te maken. De artiesten proberen alleen de aandacht te verleggen om hun eigen mankeren te verdoezelen.

Als ik naar een video van Beyoncé kijk, raak ik opgewonden en let ik helemaal niet op de muziek. Dat is denk ik ook de reden waarom een heleboel mensen haar goed vinden. Hadden ze haar lichaam, billen etc. niet zo mogen zien, voortdurend, dan was pas duidelijk geworden wat een saaie stem en ditto muziek dit allemaal is.

avatar van Reijersen
1,5
Helaas, ik dacht eindelijk eens een album van Beyonce gevonden te hebben dat me wel kan boeien (zie mijn eerdere korte recensie). Maar hoe vaker ik dit luister, hoe lager mijn cijfer wordt.

avatar van vin13
0,5
Haar stem is zeker niet slecht, daarom is het extra jammer dat het zo winstbejagend geproduceert is.
Tijdens het zappen denk je in een seventies b-porno filmpje terecht te zijn gekomen, blijkt het een clip van haar te zijn. Luister naar de laatste PJ Harvey, sober en gevoelig of neem Beth Hart, Kate Bush. Dat zijn de creatieve geesten.

avatar van Beyoncéfan
Het eerste album met al die ballads vind ik geweldig! Maar die tweede... nummers als Diva en Video Phone vind ik wel heel standaard R&B!
Niettemin vind ik het wel een goed plaatje. Smash Into You, Satellites and Dissapear zijn mijn favorieten.

avatar van amanda22
Geweldig mooie cd
Niet alle nummer zijn leuk
Maar geniet er wel van als ik deze cd even lekker op kan zetten