Eminem - The Slim Shady LP (1999)

Label: Aftermath (II)

1. Public Service Announcement (Skit) (0:33)

met Jeff Bass

2. My Name Is (4:28)
  3. Guilty Conscience (3:19)

met Dr. Dre

4. Brain Damage (3:46)
  5. Paul (Skit) (0:15)
  6. If I Had (4:05)

met Kristie Abete

7. '97 Bonnie & Clyde (5:16)
  8. Bitch (Skit) (0:19)

met Zoe Winkler

9. Role Model (3:25)
  10. Lounge (Skit) (0:46)

met The Bass Brothers

11. My Fault (4:01)
  12. Ken Kaniff (Skit) (1:16)

met Marky Bass

13. Cum on Everybody (3:39)

met Dina Rae

14. Rock Bottom (3:34)
  15. Just Don't Give a Fuck (4:02)
  16. Soap (Skit) (0:34)
  17. As the World Turns (4:25)
  18. I'm Shady (3:31)
  19. Bad Meets Evil (4:13)

met Royce da 5'9"

20. Still Don't Give a Fuck (4:12)
  21. Hazardous Youth [Acapella Version] * (0:47)
  22. Get You Mad * (4:21)

met Sway, King Tech en DJ Revolution

23. Greg [Acapella Version] * (0:53)
  24. Bad Guys Always Die * (4:39)
  25. Guilty Conscience [Radio Version] * (3:19)
  26. Guilty Conscience [Instrumental] * (3:22)
  27. Guilty Conscience [A Cappella, Edited] * (3:16)
  28. My Name Is [Instrumental] * (4:29)
  29. Just Don't Give a Fuck [A Cappella] * (3:35)
  30. Just Don't Give a Fuck [Instrumental] * (4:06)
Frostyx
Zeker, zeker. Alleen is bij Em's andere albums de productie beter.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind de productie huier het best. Dit album draai ik de laatste tijd vaak. Een potentiële Top 10 album.

Frostyx
Maar Em's stem klinkt wel goedkoop... alsof ze een oude studio ofzo hadden, alleen op Guilty Concience klinkt hij zoals op zijn latere albums en 2001

avatar van principal2000
Leuk album van Eminem. Is eigenlijk gelijk ook het enige album dat ik bezit en waarschijnlijk de moeite waard vind. Hoewel de productie van Dre is, vind ik deze niet constant. Na het midden verliest het album kracht. Er staan wel een aantal erg vette beats op, maar de flow en grappige lyrics van Eminem zijn wel aardig constant. Op dit album vind ik de interludes erg nutteloos en niet echt grappig. Ik zou eigenlijk een kwart sterretje minder willen geven dan 4*.

avatar van Niek
principal2000 schreef:
Hoewel de productie van Dre is, vind ik deze niet constant.
Nee hoor. Slechts 3 tracks. Rest is van de Bass-brothers. Daar werkte Em al mee voordat Dre hem 'ontdekte'. Check Hiphopleeft

avatar van Kill_illuminati
En in hoe verre heeft Dr. Dre ze geproduceerd? Mel Man werkte ook aan de beats mee.

avatar van Niek
Dre heeft altijd al iemand gehad die meeproduceerde. Mel Man, Elizondo, Storch. Daar zou ik niet teveel achterzoeken. Eerder dat genoemde namen bij hem in lering waren.

LesaneCrooks
Hahahaha, het valt me nu pas op dat de track na "Soap" "As the world turns" heet

avatar van Kill_illuminati
Dat word toch wel duidelijk in het nummer zelf?

LesaneCrooks
Ja maar zeg maar eerst de skit "soap" en dan "As The Word Turns", dat is een soap ?

Social_Mask
Ja, idd. Echt een verschrikkelijke soap ook - zoals alle soaps eigenlijk.

avatar van René.
LesaneCrooks schreef:
Dat meen je niet.

struckbylighting
Deze ligt hier nog altijd regelmatig op, geen enkel slecht nummer

Role Model

Social_Mask
Vind ik zelfs z'n beste nummer, duurt alleen zo kort; had van mij gerust nog een verse bijgekund.

Getroll verwijderd.

avatar van J.M.
Just Don't Give a Fuck was the anthem song van mijn vakantie .

Goed album , zeker en vast. Als de stem nog iets volwassener zou zijn [ Zoals MMLP ] zou het een tikkel serieuzer klinken maar goed.

Rock Bottom heeft mooie lyrics, serieus.

My Fault is een grappig verhaal.

Echt, van waar hij het soms haalt haha.

Die lyrics moet je gwn is lezen, ook van de andere songs. Ik heb gewoon mn favoriete eruit gehaald.

Role Model is natuurlijk ook top, Slim Shady Syle !

avatar van Outblasty
Een paar hele vette nummers die ik al erg lang ken. Vandaag het album voor het eerst in zn geheel beluisterd en ik hou het voorlopig op 3,5*

AirMaxJohnny
Wat een geweldig jaar is 1999 toch , komt een geblondeerde white trash gozer opeens op de proppen met al de gekke gedachten en handelingen die wij in ons dagelijkse leven doen en denken en gooit het effe op een plaat en verkoopt miljoenen exemplaren, geweldig gewoon!

ArmyFatigues
Deze plaat kan ik elke dag beluisteren , geraak hem maar niet beu en gelukkig maar want deze plaat is qua teksten en vooral qua humor misschien wel het beste wat Hip-Hop te bieden....
De uitvinding van alter ego Slim Shady ergens in '97 is één van het beste wat Hip-Hop meegemaakt heeft want Slim Shady slaagt er op deze plaat in om Hardcore en humoristische teksten met een vleugje Horrorcore te brengen die zeer groot aanslaat bij zowel mainstream publiek als underground heads....

Maar buiten al de zieke gedachten en handelingen van z'n alter ego Slim Shady heeft Marshall Mathers ook een serieuze kant van zichzelf op deze plaat gezet , met name de tracks If I Had en Rock Bottom tonen toch aan dat Eminem meer in z'n mars heeft dan een humoristische schock rapper te zijn. Ook al vind ik laatst genoemde stijl z'n beste stijl , als men kan spreken van verschillende stijlen bij een rapper mag je best besluiten dat deze zeer talentvol is.

De teksten ofte rhymes zijn zo goed dat je zelfs die melige beat van My Fault door de vingers ziet , want toegegeven , de productie op dit album kan op sommige momenten niet tippen aan het topniveau dat Eminem/Slim Shady hier haalt.
Al hebben Role Model en Still Don't Give a Fuck wel een krachtige productie , waardoor beide dan ook tot de toptracks van dit album behoren.
My Name Is heeft dan meer een catchy beat , dit wordt weggeblazen door het feit dat Slim Shady langskomt met lines als :

Hi kids do you like violence? Would you like to see me stick nine inch nails to each one of my eyelids?

My brain is dead away , I'm trying to get my head straight , but I'm still figuring out which Spice Girl I wanna impregnate

Kortom dit is de meest humoristische Hip-Hop plaat ooit gemaakt met een sterke portie zieke teksten en een hoog I don't give a fuck gehalte.

Dikke 5 sterren.

avatar van thgryda
Gemiddeld 3.73 ??? Komaan kan je niet menen. Dit is veruit Ems beste album. MM lp was ook heel dope maar niet meer zo rauw en zo grappig en straight in your face.

Productie van dre is zoals altijd top en het album gaat voorts tekstueel zoveel verder dan wat flauwe shockerende grapjes. Het is en zal altijd een van mijn favoriete albums blijven. De shit die hij hier zegt kan ik uit het hoofd mee rappen.

Shit waarom nog praten, dit is een van de illste albums ooit dikke fuckin 5/5

Berichten over een tracklistweergave-bug waarvan het bestaan allang bekend is verwijderd. Hoort sowieso meer in het feedbacktopic plaats.

Ik vind Still don't give a fuck misschien wel het hardste en dopeste rapnummer ooit. in elk geval van Eminem. hoe gruelijk die erin komt, de allesvernietigende, totale scheit hebbende lyrics, heerlijk!

Uit Still Don't Give A Fuck:

I'm a cross between Manson, Esham and Ozzy

Toch o zo spijtig dat Eminem en Esham beef hebben. Esham moest Eminem maar niet dissen op het Tongues album, maar Eminem had ICP dan ook niet op de flyer moeten zetten en Violent J had dan ook niet zo moeten reageren...

Spijtig hoe zo'n beef begint om zoiets kleins.

^^ Edit: beef hadden.

Daily Operator
Esham
Die mag geluk hebben als Em hem dist, krijgt hij nog een beetje aandacht.

avatar van Jorge-E
Ik vind het toch niets dat een van de meest succesvolle rappers Esham als vorbeeld had. En Esham heeft de Clowns nog.

ManMonster
Zojuist mijn derde exemplaar besteld (andere twee verloren), het is gewoon een album dat je moet hebben als hip-hop liefhebber!

avatar van NWAM
Een heel goed album van Eminem met My Fault en Cum On Everybody als slechtste nummers. Verder zijn de nummers heel goed tot geniaal. Ik vind zijn opvolger beter omdat daar gewoon geen slechte track op staat. Maar dit blijft natuurlijk wel een heel goed album.