Guns N' Roses - Chinese Democracy (2008)

Label: Geffen

1. Chinese Democracy (4:43)
  2. Shackler's Revenge (3:37)
  3. Better (4:59)
  4. Street of Dreams (5:01)
  5. If the World (5:10)
  6. There Was a Time (6:41)
  7. Catcher in the Rye (6:07)
  8. Scraped (3:41)
  9. Riad N' the Bedouins (4:10)
  10. Sorry (6:26)
  11. I.R.S. (4:22)
  12. Madagascar (6:07)
  13. This I Love (6:39)
  14. Prostitute (6:30)
avatar van Rockfan
Na een paar jaartjes rijpen deze maar eens te voorschijn gehaald. Na een paar luisterbeurten ben ik er nog niet helemaal uit. De songs zijn prima in orde. Waar ik moeite mee heb is die trukendoos die erbij gehaald is. Het idee van : We hebben nieuw speelgoed gekregen en alles wat er in zit moet er worden uitgehaald. Of het nu past of niet. Het is nogal vermoeiend om naar te luisteren.

avatar van Funky Bookie
OK, eerst de algemene indruk.
Het is inderdaad geen echt GNR album. De punk is er uit en het typische geluid van Slash wordt gemist.
Ook de zang van Axl is, hoewel niet slecht, toch beduidend anders dan op de bejende GNR platen.
Is het daard oor een slecht album?
Eigenlijk niet. Het begin is zelfs erg prettig met enkele stevige rocknummers. Dan kakt het album behoorlijk in om zichzelf aan het eind weer te herpakken. This I Love is een meer authentieke GNR ballad.
Over het geheel genomen, is de kwaliteit van de nummers niet zo hoog als op de voorgaande albums, maar het is nog altijd een prima rockalnbum.

avatar van namsaap
Zo slecht is dit album eigenlijk niet..... In potentie is dit zelfs een erg goed album ware het niet dat de spontaniteit en beleving erg grondig uitgeproduceerd zijn. Ik ben benieuwd hoe de eerste versie van dit album uit 2000 heeft geklonken.

avatar van gigage
De roodharige doerak probeert wat volwassener, wat zeg ik, zelfs progressiever uit de hoek te komen. Sommigen hebben dan de neiging het ventje gelijk weer in diezelfde hoek terug in te schoppen maar daar heb ik niet zo'n last van. Een gnr album maken zoals weleer zit er toch niet meer in, slash probeert het al jaren maar zonder het nachtegaaltje Rose is het niet hetzelfde. De inmiddels vijftiger heeft hier zijn stem register iets naar beneden bijgesteld. Alleen zitten er her en der wel veel overdubs op de zang en dat gaat ten koste van de spontaniteit. Voor de rest is en blijft de man uniek. Love m or hate m maar herkenbaar uit duizenden.
De mix met electronica vind ik goed gevonden, een nieuw geluid dus en zodoende geen replica van een tijd die al ver achter ons ligt. Zelfs een jazzy zanglijntje ontbreekt niet. Geregeld een orchestratie erbij, je moet er van houden en het kan wat teveel van het goede zijn, maar mij pakt het wel geregeld. De epische songs doen daardoor ook wel episch aan met veel oog voor detail. Het is dan ook echt een luister album geworden. En dat brengt me bij de nadelen. De rockers rocken niet, zuigen je niet mee en swingen niet. Ach ja, gelukkig schud Slash zulke albums zo uit de mouw dus daar hebben we dus voldoende alternatieven voor.

avatar van Tijntje76
Tja....... Chinese democracy. Lang lang laanggg op moeten wachten en dan krijg je dit.... Ach het is best leuk vind ik... Better, The blues en sorry en vooral ook prostitute.... Catcher 'n the rye ik mag het zo nu en dan graag luisteren... Axl's stem blijft voor mij geweldig (live niet meer) De originele band heeft de chemie die hier niet aanwezig is.....Ook wel logisch, zo'n muzikale bom is onvervangbaar... Dit is meer axl's project volgens mij.... toch nog ***

JVT
Als voorbereiding op hun TW Classic optreden volgend jaar deze nog maar eens aan het beluisteren. Nummers als Better, Chinese Democracy en Sorry zijn toch echt niet verkeerd!

avatar van gigage
Lijkt me vergeefse moeite. Slash gaat niet 1 song van dit album instuderen lijkt me.

JVT
Deze nummers speelden ze ieder concert dit jaar, gemiddeled 4nrs van dit album.

avatar van Von Helsing
gigage schreef:

Guns N' Roses Live 2016 -Axl's VOICE!!! =] Better [= Aug 5 = nrg park = Houston, Tx - YouTube

avatar van gigage
Oh, wow, had ik niet gedacht.

avatar van Darkzone
1,0
Gisteren dit album weer eens uit de kast gehaald om onderweg tijdens mijn werk te draaien. Blijkt het dus een baggerplaat van jewelste te zijn. Vorige week UYI 1 en 2 aan de lopende band gedraaid en nogsteeds geweldig. Maar dat ik hier ooit 4,5* voor heb gegeven snap ik niet.

avatar van gigage
Live bracht Axl ons Chinese democracy, Better, This I love en Sorry afgelopen zomer. Dat komt voor die laatste twee niet overeen met de statistieken alhier op MM. Wie heeft er nou gelijk? Hmm, dat gaan we nog eens tegen het licht houden van het weekend.

avatar van matthijs
Productie had wat rauwer gemogen, maar songmateriaal is dik okee.

avatar van buso
Heb jaren rond dit album heen gefietst door de slechte commentaren op allerhande fora. Uiteindelijk voor een euro of 4 ergens gevonden en toch maar aangeschaft. Zo slecht blijkt het toch allemaal niet te zijn. Anders dan de rest van de catalogus, maar het misstaat er toch ook niet tussen. Beetje zelfde euvel als op de UYI-cd's: schrap een paar 'missers' en je houdt een betere plaat over. Maar goed, een miskoop is het toch niet gebleken.

avatar van matthijs
buso schreef:
schrap een paar 'missers' en je houdt een betere plaat over

Ja, als ze deze plaat in het LP tijdperk hadden gemaakt hadden ze een heel sterke enkele LP hieruit kunnen samenstellen!

avatar van gigage
Alle 14 zijn ooit eens aangevinkt als favoriet. Dus die enkel elpee zal dan ook niet bij eenieder in de smaak vallen.

avatar van Edwynn
Zo af en toe probeer ik het nog wel eens. Want Chinese Democracy kent best sterke ideeën. Axl Rose strooit hier toevallig wel met goed bedachte bruggetjes en refreinen.

De keerzijde is dat het productioneel allemaal zo platgeslagen als een diepgevroren kipnugget klinkt. Compleet samengeperst met ruimte voor niks dat ook maar knipoogt naar een dampend stukje rock n roll.

Dus Chinese Democracy kent doordachte composities. Better, Shackler's Revenge en Riad N' the Bedouins zijn mooie voorbeelden die ook wel wat drive in zich hebben. Helaas zijn ze uitgewerkt zoals een elk doorsnee popalbum van na 2000. Maroon 5 en Taylor Swift zijn hier de nieuwe concurrenten. Zeker niet mijn kopje thee.

Dit soort overproductie staat me hier wel erg tegen. Als je jarenlang schaaft aan een stuk hout, verkruimelt het uiteindelijk tot een bergje stof en dan houd je niets meer over. In Axl's omgeving was er kennelijk helemaam niemand die hem daarvan kon overtuigen.

avatar van Forza
Snap de kritiek eerlijk gezegd niet zo. Eigenlijk vind ik alle liedjes een dikke voldoende waard. Sterke zang, lekkere gitaren, en ook op de achtergrond gebeuren er genoeg interessante dingen. De eerste helft van het album (met hoogtepunt Better) is wel iets sterker dan de tweede.

avatar van milesdavisjr
Een plaat waar zolang over is gedaan dat het mij al niet meer boeide dat deze worp destijds uitkwam. Geen enkel origineel bandlid buiten Axl om is nog van de partij en dat heeft zijn weerslag op het geheel.
Rose was ook al in de ban geraakt van de gecomprimeerde sound die opgeld deed rond deze periode want dit is toch geen gehoor. Hier en daar zijn nog wel aanzetjes tot volwaardige songs of enkele vluchtige ideeën die maar kortstondig de aandacht vasthouden. Als bijna vanzelfsprekend klokken weer veel nummers ruim 5 minuten en dat is geen aanbeveling in dit geval. Zonder tegenspraak, zonder het talent van Slash en wellicht wars van enig goedbedoeld advies levert Rose een armoedig werkje af. Met een heldere productie, kortere songs en beter uitgewerkte ideeën had het nog wat kunnen worden, nu blijft er geen enkele song hangen.

Thekillers87327
Wat een grap, de scores.
Je ziet het bijna bij elke band.
De eerste is altijd ''de beste''. Qua scores dan.
Mensen zijn van nature blijkbaar toch heel conservatief

Altijd hoor je, waar is die band van...dat album.
Een band moet altijd vernieuwen en kan en mag nooit precies hetzelfde klinken als andere albums ook.

Dit is geen hoogstaand of geweldig album maar een 2.80? Mensen verlangen te erg terug naar de oude tijd.
Voor 2008 is dit een meer dan prima rock album.

avatar van Germ
Germ (crew)
Staat vandaag sinds lange tijd weer eens op.
Waar ik me voorheen vooral stoorde aan de veel te drukke productie, valt nu ook Axl's zang me negatief op. Was er nu echt niemand in de buurt die Axl had kunnen overtuigen dat nummers zoals If The World toch echt een paar octaven te hoog liggen?

Het wordt hoog tijd dat de heren zich eens revancheren. Slash en Duff hebben de laatste jaren bewezen prima platen te kunnen maken. Ook Axl kan best nog goede songs schrijven, dat bewijst dit album wel, maar hij moet het niet alleen voor het zeggen krijgen.

avatar van Germ
Germ (crew)

Ik ken deze inderdaad nog wel als Silk Worms. Dat was destijds één van de geleakte songs die je kon vinden op platforms als Kazaa.
Grappig om het opnieuw te horen.

avatar van Poles Apart
Het doet me denken aan the KLF, die ooit een nummer opnamen met Extreme Noise Terror.

avatar van legian
Mijn hemel wat een gedrocht van een nummer is dat zeg. Niet dat ik überhaupt op niet werk van die oudjes zat te wachten, maar als dat het niveau is dan klinkt dit album nog als een meesterwerk.

JVT
Zwak nummer idd. Ik zit eig wel te wachten op nieuwe nummers van hun. Maar dat moet toch beter kunnen als dit. De laatste albums van Slash zijn toch niet verkeerd

avatar van Film Pegasus
Beter dan de score doet vermoeden, maar minder dan je mag verwachten van Guns N' Roses. Het is een Axl Rose album geworden dat best wel goed klinkt qua nummers en productie. Maar je mist de rock 'n roll die de andere bandleden mee aan de muziek gaven. Axl Rose deed legendarisch lang over het album. Veel te veel overdacht volgens mij.

Nieuwste single, Hard Skool, is toch wel een mooie mix tussen jong en oud.

Blijf het zeggen: dit is gewoon een hele goeie plaat!
Was dit het debuut geweest van welke rockband dan ook, dan was het de hemel ingeschreven.