Steven Wilson - Insurgentes (2008)

Label: KScope

1. Harmony Korine (5:07)
  2. Abandoner (4:48)
  3. Salvaging (8:17)
  4. Veneno Para Las Hadas (5:57)
  5. No Twilight Within the Courts of the Sun (8:37)
  6. Significant Other (4:31)
  7. Only Child (4:24)
  8. Twilight Coda (3:24)
  9. Get All You Deserve (6:17)
  10. Insurgentes (3:55)
  11. Port Rubicon * (4:24)
  12. Puncture Wound * (4:19)
  13. Collecting Space * (5:10)
  14. Insurgentes (Mexico) * (5:45)
  15. The 78 * (4:47)
avatar van Snowblood
Significent Other...o o wat mooi..

avatar van Lennonlover
Fuck! Hier ben ik zoooo benieuwd naar. Dat ik dit niet eerder wist. Ik ben zo gewoon geworden om ieder jaar iets nieuws van Porcupine te horen dat ik in '08 wat op mijn honger bleef zitten. Deze zal alles ruimschoots goed maken, ben ik zeker van!

Kingsnake
Op het eerste gehoor klinkt het als de rustige kant van Porcupine Tree. Een beetje Blackfield en een beetje Tears for Fears.

Niet slecht, maar eerst nog eens een paar maal luisteren.

Kingsnake
Eigenlijk vind ik het maar saai en over-melo-dramatisch.

Het titelnummer is fijne pop-symfo. Nummertje 5 is een lekkere fusion-track.
Significant Other een leuke ballad.
En de rest repetitieve en slaapverwekkende muziek.
De tonen, akkoorden, ritmes, melodieen, zanglijnen, geluidspalletten. Alles is saai en kleurloos.
Snap ook niet, waarom er voortdurend van die lawaaierige gitaarerupties en debiele pianootjes in de mix worden gegooid.
Absolute Dieptepunten zijn Only Child en Get All You Deserve.
Afsluiter is nog wel leuk gedaan.
Ik weet niet hoe ik dit moet noemen. Het is geen prog, geen space-rock. Een soort avant-garde? Postrock, whatever.
Het is hoe dan ook niet aan mij besteedt.
Snap niet waarom het zo uitgebreid gewaardeerd wordt dit...
Het sluit wel aan bij de Radiohead-generatie, volgens mij.

Kingsnake schreef:
Eigenlijk vind ik het maar saai en over-melo-dramatisch.

Het titelnummer is fijne pop-symfo. Nummertje 5 is een lekkere fusion-track.
Significant Other een leuke ballad.
En de rest repetitieve en slaapverwekkende muziek.
Absolute Dieptepunten zijn Only Child en Get All You Deserve.
Afsluiter is nog wel leuk gedaan.
Het is hoe dan ook niet aan mij besteedt.
Snap niet waarom het zo uitgebreid gewaardeerd wordt dit...
Het sluit wel aan bij de Radiohead-generatie, volgens mij.

Ik zal het eens proberen, maar het is een beetje zoals uitleggen hoe pijn voelt, aan iemand die dit niet kan.
Het mooie zit hem (voor mij) in het minimalistische en dan de "gitaarerupties": de invloeden van drone-gebaseerde muziek, maar nu als middel gebruikt en niet als doel. De tegenstellingen, het dromerige, het je laten meevoeren door klanken...
Het is zonder meer erg experimenteel, dus het kost nogal wat moeite om schoonheid te zien in de "drones", de overdonderende gitaarerupties, maar ik vind het erg knap gedaan - hoewel dit wel een aantal luisterbeurten nodig had. Hoe vaker je het luistert, hoe meer lagen je ontdekt en hoe meer je de samenhang tussen die lagen ontdekt. Dit zijn die debiele pianootjes, gitaarerupties, etc..

Maar toegegeven, als je er niet van houdt, kan ik me voorstellen dat je het complete onzin vind die erupties, die pianootjes en dit alles lawaai noemt. Maar probeer het is een aantal keer te luisteren zonder deze vooroordelen. Bij mij kwam er een pareltje uit, ik hoop voor jou ook. En anders: genoeg andere mooie muziek .

Ik geloof dat je dit album niet in één genre moet proberen te proppen: het heeft wat weg van al de genres die je noemde, aangevuld met shoegaze. Maar ach, dit is slechts een definitiekwestie.

Meine schreef:

Bedankt voor de uitgebreide en fijne toelichting.
Ik maak eruit op (en ook uit ervaring) dat noise en shoegaze (en drones?!?) niets voor mij is.
Dat shoegaze was me al bekend via Spacemen3.
Ik houd best van postrock en heel veel van spacerock. Maar daar zit toch meer variatie in.
Ik zal het nog eens proberen, deze plaat. Vooralsnog heb ik er geen onvoldoende aan gegeven.

avatar van vigil
Dan zou ik van Wilsons (vinyl) stalgenoot Fear Falls Burning de cd's/lp's maar laten staan

Kinderachtig gedoe verwijderd.

avatar van Helicon
Prachtig en vooral zeer afwisselend album van deze muzikale workaholic. Stevige nummers worden afgewisseld met rustige nummers. Of rustige nummers welke gaandeweg het nummer ook exploderen (Abondoner) Ja er worden aardig wat gitaarmuren opgetrokken.

Kosinski
Dit is gewoonweg een briljant soloalbum, zeer afwisselend, toegankelijk maar ook obscuur. Het album verrast steeds opnieuw en zet je regelmatig op het verkeerde been. Hoe vaker je hem draait hoe beter en gaandeweg komen steeds meer boeiende details boven water. Nu al [bijna] een klassieker ?

P.S. Die albumhoes met dat gasmasker is aparter !!

avatar van Helicon
Inderdaad hoe vaker je deze plaat luistert hoe meer schoonheid zich openbaart. Donders wat is dit goed zeg!!!

Richard-x
Helicon schreef:

Het zijn de elementen en de kleine dingen inderdaad die dit een goede plaat maken. De prachtige melodieën, sfeer, de prachtige zang en de productie maken dit een geweldig album!

Richard-x
Deze muziek moet je op een andere manier luisteren dan gewone ''liedjes''. Het mooie aan dit album is dan je niet merkt dat je nummers luistert, maar je word meegetrokken in een wereld waar je liever niet wilt zijn. Een plek waar je liever niet in het donker wilt lopen, een griezelige verlaten plek waar het overgenomen is door een vreemde sekte. Een soort groepering die op een andere manier leven als de mens. Deze ''wezens'' komen alleen s'nachts tevoorschijn maar toch ontwijken we ze steeds al scheelt het niet veel. We zijn verdwaald en we moeten naar de overkant van deze absurde omgeving lopen. We kunnen deze ''wezens'' in de verte zien kruipen, maar dat kan ons niet schelen want we gaan er gewoon dwars doorheen want een andere optie hebben we op dit moment niet meer.

Wat ze doen is constant bezig zijn met het zoeken naar mensen om hun eigen ideeën op uit te testen. Moord, verkrachting, de constante dreiging die de gitaarmuren moeten voorstellen, weilanden/landschappen die oneindig groot zijn dat je erin verdwaald, maar ook kennen ze hele kwetsbare gebieden die het liefst overgoten worden met een golf van melancholie en kwetsbaarheid als je hier langs loopt (Veneno Para Las Hadas, Significant Other, Insurgentes, Collecting Space). Maar uiteindelijk voelt de sfeer altijd heel ziek en 'dronken' aan, dat je nauwelijks kan blijven stilstaan om te wachten op de muzikale climax, want je blijft doorsprinten. Terwijl je alweer naar het volgende stadium loopt, kun je nog net dat zieke stukje melodie horen op de achtergrond.

Harmony Korine is de intro van het verhaal, de soundtrack. Insurgentes is het slotnummer waar we eindigen. De zielige zang is niet de bevrijding maar illustreert de kaalheid, somberheid en uitzichtloosheid waar deze ''bevolking'' al jaren mee kampt. Hun oorspronkelijke doel is weg, en heeft plaats gemaakt voor slachting, verkrachting en bloederig verderf.

Kortom, het is een bizarre wandeling door een duistere plaats.
Altans, zo ervaar ik deze plaat het liefst. Gewoon ideaal voor s'avonds .

Nog steeds 5*

avatar van Nicholas123
Mooie review, Richard. Wil je 'm niet aanvinken?

avatar van JeeBee
Ik zie dat ik hier nog niks heb neergezet, wat slecht!

Er zitten natuurlijk best wat Porcupine Tree elementen in (het blijft natuurlijk Steven Wilson-werk). Maar op deze cd staan liedjes die naar mijn mening wat gemakkelijker in het gehoor liggen, maar waarschijnlijk zullen meningen hierover wel verschillen. Hoogtepunt is Significant Other.

Voor de rest zit er behoorlijk wat lekker geknal in dit album. En dan niet het metal-achtige geknal van PT, maar meer rock-geknal. Daar houd ik wel van.

avatar van Ayreonfreak
JeeBee schreef:
Ik zie dat ik hier nog niks heb neergezet, wat slecht!

Liedjes die makkelijker in het gehoor liggen?

Ja, dan verschillen wij behoorlijk van mening. En ik denk niet dat ik de enige ben, zowel voor- als tegenstanders van dit album.

Ayreonfreak schreef:

Liedjes die makkelijker in het gehoor liggen?

Mijn gehoor is raar. Maar ik bedoel meer de vergelijking met Porcupine Tree. Op dit album zijn gewoon minder van die harde geluiden dan op de laatste PT albums.

Aha dus harde geluiden is de definitie voor wel of niet makkelijk in het gehoor

Maar goed ik snap wat je bedoeld. De nieuwe PT kan dan ook wel wat voor jou zijn.

avatar van Ayreonfreak
vigil schreef:
Aha dus harde geluiden is de definitie voor wel of niet makkelijk in het gehoor

Nou, daar kan je wetenschappelijk ook een mooie discussie over voeren.....

Ayreonfreak schreef:

Nou, daar kan je wetenschappelijk ook een mooie discussie over voeren.....

Zeker weten, oordopjes in de aanslag

nicoot
Die drone-noises zoals vanaf 3:30 in Abandoner.. Daar moest ik toch aan wennen hoor Zo makkelijk ligt dat niet in 't gehoor. En dan nog die eerste helft van No Twilights Within The Courts of the Sun, niet echt drone, maar precies heel irritant, totaal onsamenhangend lawaai. Nu een beetje gewend geraakt, maar heb nog steeds liever PT dan dit solo-album, hoewel Significant Other en Veneno Para Las Hadas fantastisch mooie nummers zijn.

vigil schreef:
Aha dus harde geluiden is de definitie voor wel of niet makkelijk in het gehoor

Het is lastig om goed uit te drukken wat ik bedoel, maar ik denk dat het bij dit onderwerp ook per mening verschilt.

En ik ben een groot fan van de nieuwe PT, heb de albums zelf. Ga zelfs naar het concert haha.

avatar van Tijmennn309
Die hoes die er nu staat......van welke versie is die? is dit niet gewoon een poster?

avatar van jellylips
Tijmennn309 schreef:

Inderdaad. Op de originele cover zie je iemand (SW?) met een gasmasker op.

Normaliter zou ik graag de cover veranderen als het niet de juiste is, maar ik zou dit eigenlijk liever als albumhoes willen hebben bij deze plaat. Past beter bij de muziek ofzo.

avatar van Lennonlover
jellylips schreef:

Inderdaad. Op de originele cover zie je iemand (SW?) met een gasmasker op.

Irrelevant. De juiste cover, is de juiste cover en die moet erop staan vind ik.

avatar van glenn53
ik ook

Dat is ook gewoon de regel. Ik heb de gewone hoes neergezet.

Gaat nummer 1 trouwens over de filmregisseur?

avatar van Tijmennn309
Nope, SW vond het een mooie naam, het nummer gaat niet over Harmony Korine.

nicoot
herman schreef:
Dat is ook gewoon de regel. Ik heb de gewone hoes neergezet.

Gaat nummer 1 trouwens over de filmregisseur?

In een video-interview gehoord dat SW ook daar een "Bonnie The Cat" heeft neergezet: hij vond geen passende titel en heeft het dan gewoon Harmony Korine genoemd, ook omdat hij een fan is van zijn werk.

Terzijde: Bonnie The Cat is genoemd naar de studiokat en heeft ook niks met het lied te maken.

avatar van Godan
Met deze donkere dagen komt dit album helemaal tot z'n recht. Wat een genot om naar te luisteren toch!