Morrissey - Years of Refusal (2009)

Label: Decca

1. Something Is Squeezing My Skull (2:38)
  2. Mama Lay Softly on the Riverbed (3:53)
  3. Black Cloud (2:48)
  4. I'm Throwing My Arms Around Paris (2:31)
  5. All You Need Is Me (3:13)
  6. When Last I Spoke to Carol (3:24)
  7. That's How People Grow Up (2:59)
  8. One Day Goodbye Will Be Farewell (2:57)
  9. It's Not Your Birthday Anymore (5:10)
  10. You Were Good in Your Time (5:01)
  11. Sorry Doesn't Help (4:03)
  12. I'm OK by Myself (4:48)
avatar van Germ
Germ (crew)
Net beluisterd via Luisterpaal. Dit is het eerste soloalbum wat ik Morrissey heb beluisterd. De muziek is nergens slecht. Maar het vliegt nergens even lekker uit de bocht, waardeer het geheel vrij gematigd en vlak klinkt, wat ik jammer vind.
In de teksten heb ik me nog niet kunnen verdiepen, maar er zullen zeker nog enkele luisterbeurten volgen!

Germ schreef:
...Dit is het eerste soloalbum wat ik Morrissey heb beluisterd....

wat ik bizarre vind is dat je een album van The Smiths van de jaren 80 in je top 10 heb staan, en dit is de eerste soloalbum van Morrissey dat je heb beluisterd?

waar ben je de afgelopen 21 jaar geweest dan?!?

avatar van hellboy.ray
Ik had niets met The Smiths en dus ook niets met Morrissey, maar
ik heb dit album sinds gisteren beluisterd en het bevalt mij wel.
Something Is Squeezing My Skull ligt wel lekker in het gehoor.
All You Need Is Me heeft wel iets narcisistisch[???] (maar dat kan ook alleen mijn idee zijn).
maar tot nu toe... ja... vraag mij af welk eerder album ik eigenlijk

vraag mij af welk eerder album ik eigenlijk
het beste nu zou kunnen/moeten beluisteren.

Puur persoonlijk zou ik zeggen Vauxhall and I, maar als dit album je bevalt is Your Arsenal misschien wel wat. Ook wat meer rechttoe rechtaan rocknummers.

hellboy.ray schreef:

Nee hoor, dat is niet alleen jouw idee. Dat is het idee achter het nummer en eigenlijk achter Morrissey's gehele carriere en ik ben er blij om!

avatar van Stuzzie
Eindelijk een nieuwe Mozzer!

avatar van Kaaasgaaf
Ik verhoog mijn stem trouwens van 2,5 naar een 3. Ik was in eerste instantie nogal teleurgesteld en nog steeds vind ik het een middelmatige plaat voor Morrissey's doen. Maar een middelmatige Mozzer is nog steeds, naar algemene maatstaven, een groot genot. En ik merk af en toe tot mijn grote verbazing dat ik Skull of Paris of Birthday aan het neurien ben en dan weer zin krijg om deze plaat op te zetten. Hij is dus toch wel beter dan ik dacht. Misschien werkt de kracht van dit album wel heel onderhuids. Dat wanneer je hem hoort je denkt 'wat een slappe zooi', maar dat het dan toch iets met je doet. Terwijl het toch in niets als een groeiplaat klink.
Intrigerend materie....

avatar van Devoo
Mooi stemgeluid heeft deze man. Het is het eerste werk wat ik van hem hoor, en ik ben dus ook niet bekend met The Smiths. Maar na het luisteren van deze plaat zal daar dus zeker verandering in komen!

Devoo schreef:

Wow, ik benijd je wel hoor! Zou willen dat ik dat gehele oeuvre ook nog eens voor de eerste keer zou kunnen ontdekken. Er staat je een hele hoop moois te wachten, geniet ervan!

Gezien bij Kink FM -> Droomlijst

27 Morrissey - Years of Refusal (2cd+dvd)

Weet iemand meer van een 2e cd hierbij?

vraag mij af welk eerder album ik eigenlijk
het beste nu zou kunnen/moeten beluisteren.

Live at Earls Court vind ik een hele sterke cd van Morrissey.
Geen studioplaat, maar wel met werk van The Smiths erin verweven.

avatar van TerryA
vorige week de 2de best verkochte album in europa ... niet slecht!
nummer 2 in de Euro Album charts voor Morrissey - Voor een top 5 in de Top 40 best verkochte albums in GB had ik verwacht, maar ook best hoog in landen dat ik niet had verwacht (zoals Duitsland) ...

"Morrissey's "Years of Refusal" (Decca/Polydor/Universal) makes a pan-European No. 2 debut, one place up on the 2006 arrival of "Ringleader of the Tormentors." He's new at No. 3 in the United Kingdom (on opening sales of 39,000), No. 4 in Germany and Denmark and No. 5 in Sweden"

avatar van Reint
Qua sound onderscheidt dit album zich toch ook wel weer van de rest (en als vergelijkingsmateriaal dan vooral You Are the Quarry en the Ringleader of the Tormentors) door een zekere 'folk'-sound die vooral te horen is op When Last I Spoke to Carol, One Day Goodbye Will Be Farewell en You Were Good in Your Time. Mij doet het vooral denken aan Scott Walker. Die hoorde ik ook al terug in de sound van The Last Shadow Puppets. Is hij herontdekt ofzo?

avatar van thelion
Nieuw binnen gekomen op nr 1 in de Moordlijst........

avatar van Shangri-la
Onbegrijpelijk, ik vind dit een uiterst teleurstellende cd.

avatar van Mr. B
Niks teleurstellends aan, heel goed album in het verlengde van You Are The Quarry. ROTT is ook niets mis mee maar toch minder dan dit album, vooral de tweede helft van dat album is bijna niet door te komen. Dit ligt lekker in het gehoor, misschien een wat meer recht toe recht aan rock album dan we van hem gewend zijn, maar dat is juist ook wel eens lekker. Gewoon hard op zetten deze plaat en uit volle borst meezingen.

Mr. B schreef:
Gewoon hard op zetten deze plaat en uit volle borst meezingen.

Niet voor niets staat op de achterkant van de cd: Play very loud

Ik ben Morrissey fan van het eerst uur en vind eigenlijk alles van hem wel goed Zijn nieuwste album is sterker als Ringleader, minder goed als Quarry.

You Were Good In Your Time wist me op het eind te verrassen en de gevoelige snaar te raken, een traantje wegpinken is dan denk ik een teken van de kwaliteit van zijn teksten. 'Always be careful when you abuse the one you love, the hour of the day no one can tell, that's when goodbye will be farewell'. Typisch Morrissey. When Last I Spoke To Carol gaat over zelfmoord. Het is eerder en subtieler gedaan maar hij weet nog steeds zo nu en dan het vuur in me aan te maken en te raken en daarom is dit album me 4 sterren waard.

avatar van Erwin.c
Ik ben bang dat ik hier snel op uitgeluisterd ben, te vlak.
I'm throwing my....komt dan nog het meest in de buurt van wat hij het beste kan en dat is lekkere glijende,soepel lopende popmuziek maken.

avatar van Fairy Feller
Heb m n u al weer een tijdje in huis en beluisterd. Tja,...niet zo sterk als Your Arsenal, Vauxhall of Quarry, maar ik heb wat met die man.
Dit album luistert toch wel lekker weg en er zitten mooi songs bij.
Voor mijn smaak (wat Mozzer betreft) iets te rocky.

avatar van Reint
Reint schreef:

Qua zang zit Morrissey ook vaak in de pop opera-klanken van Klaus Nomi. Zingend oveer hardere gitaren enzo.

Wat een fijn album is dit. Ben een volwaardig fan van Morrissey en met zijn nieuwste album stelt hij mij absoluut niet teleur. De cynische humor die in zijn teksten zitten doen elke keer weer een glimlach op mijn gezicht verrijzen terwijl hij me tegelijkertijd aan het denken zet. Uitschieters zijn voor mij Black Cloud en I'm Okay By Myself, die het album magnifiek afsluit.

beaster1256
prachtig album , morrissey wordt beter met de leeftijd , schitterende teksten zoals alleen moz ze kan schrijven , en zeer sterke nummers , hopelijk stopt hij niet en gaat nog even door , want dat zou een schande zijn , nu stoppen !!!

avatar van Arno
Verslagje dat ik voor een blad geschreven heb:

Met ‘Years Of Refusal’ heeft voormalig The Smithsfrontman Morrissey zijn derde album in vijf jaar tijd klaar, waardoor we hem een gebrek aan productiviteit dus in elk geval niet kunnen verwijten. Maar in tegenstelling tot vele generatiegenoten van ‘m, slaagt Morrissey erin om ook na al die jaren nog zeer behoorlijk muziekjes de wereld in te sturen.

Zoals de titel van het album al verraadt, gaat ook deze langspeler weer over Morrisseys geliefkoosde onderwerp, de liefde, en het liefst nog de negatieve kanten daarvan. Maar hij weet als geen ander hoe dit o zo clichématige thema niettemin zeer gevarieerd te brengen. Zo springt hij over van zwaar pessimisme (‘Something Is Squeezing My Skull’) naar toch een licht optimisme (‘That’s How People Grow Up’) zonder echter zijn immer ironische ik te verdoezelen (‘It’s Not Your Birthday Anymore’). En gelukkig blijven we ook niet gespeend van de typische Morrisseyhumor. In ‘I’m Throwing My Arms Around Paris’ kweelt hij “I’m throwing my arms around / Around Paris because / Only stone and steel accept my love”.
Ook muzikaal gezien bevat ‘Years Of Refusal’ de nodige variatie. Het valt op dat enkele nummers een stuk uitgelatener zijn dan we van Moz gewend zijn. De drums rollen erop los en wie goed luistert, kan zelfs een tikkeltje licht bombast onderscheiden. Het tempo zit er vaak goed in, en de paar trage nummers zijn daar gewoon een welkome afwisseling op.
De twaalf tracks op het album vormen eigenlijk een hecht geheel, alles lijkt een beetje op z’n plaats te vallen. Het album begint met de woorden ‘I’m doing very well’ en eindigt met ‘I’m OK by myself’. Dat kan, me dunkt, geen toeval zijn.

We kunnen haast niet anders dan besluiten dat Morrissey voor de derde keer in één lustrum tijd een positief steentje bijdraagt aan de rockscene. Zonde eigenlijk dat hij er over een paar jaar misschien wel de brui aan geeft. In een interview met de Britse zender XFM verklaarde hij een paar weken geleden immers dat volgens hem artiesten ouder dan vijftig – Mozzer zelf is 49 lentes jong – amper nog iets kunnen voorstellen in het muzieklandschap. Laten we toch maar hopen dat-ie nog niet té snel gaat rentenieren, want een album als ‘Years Of Refusal’, daar zullen we nooit nee tegen zeggen.

avatar van TerryA
de volgende single dat van deze album wordt genomen is Something Is Squeezing My Skull, en is uit op 27 April met 3 extra live tracks.... waaronder een live versie van een Smiths classic!

MORRISSEY will be releasing 'Something Is Squeezing My Skull' as his next single on 27th April (which was first featured in our Monthly Playlist back in March 2008!), and is the latest track to be taken from his latest album "Years Of Refusal" (Decca / Polydor) - It will be backed by live recordings of 'Best Friend On The Payroll', 'I Keep Mine Hidden' and The Smiths’ classic 'This Charming Man'. Morrissey is due to play two homecoming gigs in Manchester on 22nd & 23rd May, and two more in the Benelux Region in June (all have been sold out for ages).

Muziek Info April 2009 @ AAPA

Nihilisme
I'm doing very well
I can block out the present and the past now
I know by now you think I should have straightened myself out
Thank you, drop dead

Morrissey blijt echt een held.

avatar van Erwin.c
Ik ga ongelofelijk terug komen op mijn eigen gezeik over deze cd.
Na wat meer luisterbeurten is het kwartje toch nog gevallen!

avatar van FunkStar
I'm Throwing My Arms Around Paris staat al een paar dagen repeat op mijn mp3 speler! 1 van de mooiste songs van deze nieuwe CD!

avatar van TerryA
blijkbaar op current tour krijgt Black Cloud een van de beste reacties van deze album ... misschien toekomstige single?

avatar van Rainmachine
Absolute klasseplaat! Ik blijf het echt onvoorstelbaar vinden dat Morrissey zulke geweldige platen blijft maken. Het blijft kwalitatief hoogwaardig. Er is volgens mij geen enkele solo artiest die dit voor elkaar heeft gekregen sinds het verlaten/opdoeken van een grote band. De meeste mensen kennen hem als zanger van The Smiths in combinatie met het gitaarspel van Marr. De man heeft echter al lang en breed bewezen dat hij volledig op eigen benen kan staan. HULDE!