De Staat - Wait for Evolution (2009)

Label: Excelsior

1. Sleep Tight (4:06)
  2. The Fantastic Journey of the Underground Man (3:25)
  3. I Am Here to Lose Control (5:21)
  4. Wait for Evolution (3:30)
  5. Habibi (3:15)
  6. We're Gonna Die (3:58)
  7. My Blind Baby (5:14)
  8. Kill the Man (4:13)
  9. Meet the Devil (6:21)
  10. You'll Be the Leader (3:01)
  11. Taste It (2:27)
  12. Love It (3:29)
  13. Because I Am a Cage Fighter * (3:23)
avatar van Boris1
Veelbelovende band uit Nijmegen. Heb hiervan inmiddels een vijftal nummers op hun myspace mogen beluisteren, hier wordt ik dus heel blij van. Queens of the Stone Age meets dEUS. Als deze heren op het podium kunnen brengen wat ze op plaat doen gaan we hier nog veel meer van horen. Top !!

En dat kunnen ze. Mocht afgelopen zaterdag getuige zijn van een optreden en was blij verrast dat ze zo goed klonken live.

Ga album zeker aanschaffen!

avatar van timing
Live is het inderdaad minstens zo goed!

Zanger/gitarist/producer Torre Florim is de schrijver van de meeste nummers (alle geloof ik zelfs). Produceerde eerder de plaat van The Bloody Honkies en Go Back to the Zoo.
Hij produceerde en mixte in eerste instantie alles zelf thuis (resultaat is te horen op myspace). Talentje toch wel, zo te horen. Wat een nummers!

Wait for Evolution (het nummer) is zo'n goeie afsluiter. Op de popronde in Groningen ging het behoorlijk los. Te gek voor een band die het album nog niet eens uit heeft.

Voor livebeelden (Wait For Evolution; voorprogramma dEUS in London) check dit:

(wat heerlijk dat de koebel tegenwoordig weer vaak opduikt bij nieuwe bandjes! I need more cowbell!)

avatar van Twinpeaks
Do I hear Chris Walken ?

Paulusss
Ik heb de plaat al een jaar ongeveer, dus voor mij is het meer een van de platen van 2008. Clipje voor de eerste single wordt ook heel cool!

Twinpeaks schreef:
Do I hear Chris Walken ?

Yes you do!

avatar van Tha)Sven
Hmm ik ben nieuwsgierig. Hier moet ik meer van horen

avatar van blonde redhead
1,5
Wordt hier erg verdrietig van. Geeft maar aan dat we in Nederland alles behalve interessante muziek kunnen maken. Op een paar acts na.

Uitleg ?

avatar van Klumpie
Album staat op de luisterpaal

1,5
Het klinkt allemaal net niet vet genoeg, het rockt net niet hard genoeg, de zanger is net niet stoer genoeg. Live is dit vast allemaal in orde, maar op basis van de plaat snap ik de 'minihype' nog niet echt. Alleen die meer bluesnummers zoals We're Gonna Die vind ik wel aardig, maar dat soort muziek heb ik al vaak beter gehoord, met een betere zanger. Beetje slappe hap deze plaat.

ben nog niet onder de indruk

avatar van sjoerd5
Goeie plaat.
Groeit naarmate je hem meer gehoord hebt.
Staan hele goeie op zoals: My blind baby en Waiting for evolution.
maar ook nietszeggende stukken als love it, habibi en taste it zijn echt zeer zwak.

Ik begin toch met een 4.dat kan omhoog gaan en het kan zakken.
en nu maar wachten tot vrijdag.

avatar van sean leonard
Een nieuwe nederlandse band! : D
Ik ken alleen de single, en ik heb geen idee of ik dat goed of slecht vind. Doet me denken aan een zeer onstuimige versie van dEUS, maar dan met een hele vreemde stem. Ga dit binnenkort eens verder bestuderen.

freakystyle schreef:
Het klinkt allemaal net niet vet genoeg, het rockt net niet hard genoeg, de zanger is net niet stoer genoeg (...) ,op basis van de plaat snap ik de 'minihype' nog niet echt.

Alleen al dat een band uit Nederland met zo'n sound opstaat en dat dat wordt opgepakt (door "verrassend" genoeg opnieuw Excelsior) vind ik voldoende verklarend voor een minihype.

En ik vind dat ze echt een pluim verdienen, simpelweg om de reden, dat ik nog niet veel roots/stoner-bandjes uit ons land gehoord heb, die dezelfde creativiteit en frisheid brengen in dit genre.

Internationaal gezien kunnen ze misschien nog flink aan de bak, daar kon je met je analyse wel eens gelijk hebben, maar zelfs dat zie ik ze wel doen. Maar misschien dan met een tweede album.

Voor een debuutplaat in dit genre in Nederland: 3 Thumbs up!

avatar van yeahyeahyeah
Die single klinkt wel geinig, maar niet zo heel bijzonder. Doet me op de één of andere manier denken aan "Uptown Girl"

Ik vrees dat het toch een beetje net-niet is, zoals wel vaker bij Excelsior. Sympathieke bandjes, maar te braaf. Te weinig kloten. Dat kneuterige sfeertje van "goh wat leuk dat we in ons kleine Nederlandje ook muziekjes kunnen maken". Een positieve uitzondering is wat dat betreft zZz.

Hoe dan ook, er zit zeker potentie in De Staat, maar een extra snufje vuige rock 'n roll zou ze in ieder geval een stuk interessanter maken.

avatar van midnight boom
KLinkt op eerste gehoor erg vet!
Ben benieuwd

avatar van Erikpol
yeahyeahyeah schreef:

Excselsior is gewoon niet voor het grote publiek weggelegd. Heeft niets te maken met braafheid m.i.

avatar van Kos
Kos
Nijmegen rocking. .

Zal eens kijken of ze binnenkort ergens te zien zijn.

avatar van RadioMad
'Meet The Devil' = sex

avatar van Boris1
Ik heb de band inmiddels ook op het podium gezien (op hun release-party) en inderdaad, ook live kunnen de heren mij zeer bekoren. De nummers worden net even vetter dan op plaat gespeeld, alhoewel ik de kritiek van enkelen niet deel dat dit album te weinig kloten heeft. Mij lijkt dat dit ook te maken heeft met welke insteek je naar dit album luistert. Het is geen simpele kloon van b.v Queens of the Stone-age maar is gevarieerder en lichtvoetiger en rete-catchy. Die koebel wordt trouwens nog een attractie op zich.

Toppers (naast die geweldige single) op dit album zijn wat mij betreft Habibi, Wait for Evolution, You'll be the leader en die geweldige riff in Meet the Devil.

Oranje boven..

avatar van yeahyeahyeah
Na twee Luisterpaal-sessies begin ik steeds meer potentie in De Staat te zien. Ze hebben een paar fraaie nummers geschreven, zoals het titelnummer en Meet the Devil. En natuurlijk de duimen omhoog voor de koebel.

Toch blijft het gevoel hangen dat het allemaal net iets vetter aangezet had kunnen worden. Vooral de vocalen, die ergens wel wat weg hebben van de Jon Spencer Blues Explosion, overtuigen niet altijd en blijven soms een beetje hangen in semi-stoerheid. Als je dit soort muziek maakt, hoor je voor 200% te knallen!

Dit laatste schijnt live wèl dik in orde te zijn en dat geloof ik graag. Hopelijk kunnen ze die energie een volgende keer ook in de studio aanboren.

Heb de cd sinds vrijdag in mijn bezit. Ik vind hem heel erg goed. Snap de mini-hype dus ook heel goed.

Zaterdag heb ik ze live mogen zien, Live is het inderdaad nog net iets beter. De energie spat het podium af!!

avatar van Kos
Kos
Ik ben er toch niet zo heel erg kapot van, ik mis een soort vuige laag die erover heen moet. Het is me niet smerig genoeg en te inwisselbaar voor andere bands.

avatar van blonde redhead
1,5

Zoals ook hier al verder aangegeven wordt. Is het veel te inwisselbaar voor andere bands. Als het niveau dan enigzinds gehaald wordt. ok. Maar dat is hier ook nog niet eens het geval. En helaas hebben we dat wel vaker in Nederland. Tevreden met de uitleg?

avatar van Boris1
Het is jouw mening (die ik dus niet deel maar dat was je denk ik ,gezien mijn vorige post, wel duidelijk). Maar je hebt hem nu onderbouwd en dat is wel fijn op een discussie-site ipv alleen maar aan te geven dat je iets niets vindt.

Heb ik nog een andere vraag: met welke bands zou het dan inwisselbaar moeten zijn ? Kan ik die ook gelijk eens proberen..zeker als het nivo dan nog eens hoger ligt.

Kos schreef:
ik mis een soort vuige laag die erover heen moet. Het is me niet smerig genoeg

Naarmate ik het album steeds meer luister, ben ik het daarmee eens. Ze zijn live echter vol vuur en doordat ik ze eerder live zag dan dat ik het album hoorde, blijft dat nog steeds mijn referentiepunt.
Waar het aan kan liggen is dat de zanger/gitarist Torre Florim, zoals ik al eerder beschreef, hoofdzakelijk alles zelf opnam en mixte. In de OOR valt te lezen dat Excelsior en de band besloten om deze versie alleen te remasteren. Wat ik zeer begrijpelijk vind, aangezien de reputatie en bekendheid van de band door live-optredens bij o.a. de popronde en dEUS snel groeide.

Boris1 schreef:

Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar... ook richting blonde redhead deze vraag.

avatar van MichelDumoulin
timing schreef:

Met Eagles Of Death Metal bijvoorbeeld.

MichelDumoulin schreef:
Met Eagles Of Death Metal bijvoorbeeld.

Ik doelde eigenlijk op Nederlandse bands.

In EODM kan ik me desalniettemin goed vinden, net als de namen die vaker genoemd worden (QOTSA, Masters of Reality en dEUS).

avatar van yeahyeahyeah
Waarom steeds die nadruk op Nederlandse bands? Leg je die langs een andere meetlat?