De Staat - Wait for Evolution (2009)

Label: Excelsior

1. Sleep Tight (4:06)
  2. The Fantastic Journey of the Underground Man (3:25)
  3. I Am Here to Lose Control (5:21)
  4. Wait for Evolution (3:30)
  5. Habibi (3:15)
  6. We're Gonna Die (3:58)
  7. My Blind Baby (5:14)
  8. Kill the Man (4:13)
  9. Meet the Devil (6:21)
  10. You'll Be the Leader (3:01)
  11. Taste It (2:27)
  12. Love It (3:29)
  13. Because I Am a Cage Fighter * (3:23)
avatar van JoBBuS
Doet me denken aan Joy Division hier en daar! Vind 't een lekker album tot zover, anders dan wat je tegenwoordig veelal hoort. Live schijnen ze ook meesterlijk te zijn hoorde ik van een vriend.

(verwijderd)
Vanavond op Torenpop (amersfoort)!! SLEEP TIGHT!

avatar van Doc
Doc
JoBBuS schreef:
Doet me denken aan Joy Division hier en daar!

Als ik een euro had voor iedere keer dat ik dat heb gehoord....

avatar van Bert Wasbeer
Net als velen voor mij ben ik van mening dat De Staat live moet worden aanschouwd. Ik vind de cd niet slecht maar zeker niet super. In vergelijking met de live-ervaring echter valt ie toch wel vies tegen. Wachten dus op een live-album of ze van de zomer nog ergens een paar keer bekijken.

deric raven
Live overtuigen ze me verrassend een stuk sterker dan ik verwachtte.
Er staat dan wel degelijk een band.
Toch knap voor een band die zo kort bij elkaar is.

(verwijderd)
Ook ik sluit me hier volledig bij aan. Nu tweemaal mogen aanschouwen; eenmaal in de Kelder te Amersfoort (kleine zaal!) en laatst op Torenpop (festival Amersfoort). Tussen de twee concerten was nog wel zeer veel verschil, maar ik weet nu niet of dit door het publiek kwam of door de band. Waar ze me volledig omver bliezen in de Kelder kwam het op het grote podium niet volledig tot zijn recht. Oorzaak hiervan kan ook het zeer lauwe publiek, afgezonderd het publiek midden voor het podium.. Plaat heeft de laatste paar weken wel weer de weg gevonden naar mijn cdspeler!

sisury
(verwijderd) schreef:
Vanavond op Torenpop (amersfoort)!! SLEEP TIGHT!

ik heb ze gezien en meteen dit album gekocht. live een stuk sterker, maar dat zegt vooral iets over hun live-kunnen. prima plaat, misschien wat veel van het zelfde, ik denk dat ze nog meer kunnen. we'll see...

sisury
vooral de drummer is natuurlijk perfect

Kingsnake
Vandaag gezien op Parkpop. We waren onder de indruk van de psychedelische sfeer die neergezet werd. Met name een heel stuk met een Theremin was superb.

Nu de plaat aan het downloaden dus ben benieuwd. Ik zie echter aan de setlist dat het om nogal korte liedjes gaat.
Ik hoop hier niet met een pop-plaat te maken te hebben.

Kingsnake
Klinkt helemaal niet zo bloemkolen-engels als dat beweerd wordt.
Misschien is het 'cool' om een gewaardeerd werkje af te zeiken. Maar goed, een ieder zijn hobby.

Ik vind het een puike plaat. Lekker psychedelisch. Het rockt niet de pan uit, maar er wordt degelijk gemusiceerd en het steekt ritmisch zeer vernuftig in elkaar.
Deze plaat ga ik nog vaak opzetten. Misschien zelfs wel kopen!

Ik heb ze vandaag ook voor het eerst gezien op Parkpop. Echt een hele toffe live band. Ze stralen gewoon coolheid uit en ze spelen er ook naar. Ik ga dit album ook maar een kans geven.

avatar van Kill_illuminati
JoBBuS schreef:

Ik heb ze op torenpop gezien. Daar deden ze een cover van Riverside. Fenomenaal en een reden genoeg om dit album maar eens te beluisteren.

Kingsnake
Ik snap niet dat mensen dat housenummer zo leuk vinden, ook al doen ze het op gitaar.
Mn vriendin vond het ook geweldig en op Last.Fm staan 1000 reacties over dat vermaledijde nummer.
Wat een baggernummer.

avatar van Kill_illuminati
Kingsnake schreef:
Wat een baggernummer.

Het origineel vind ik best slecht door dat schurend geluid maar De Staat cover was best te versmaden.

Kill_illuminati schreef:

Ieder zn smaak. Ik vind het echt niets

Meet the devil (L)

avatar van JoBBuS
Doc schreef:

Als ik een euro had voor iedere keer dat ik dat heb gehoord....

Jah dan zou je echt vet rijk zijn of niet?!:/

Zal voortaan aan je denken, voordat ik iets opschrijf...

avatar van Braam502
Fris geluid, lekker vet geproduceerd.

Toppers Meet the devil, wait for evolution en het 2e nummer en single.

Het enige minpunt vind ik dat het nergens echt wil rocken en knallen. De Staat is echter wel geslaagd om onderhuidse spanning op te bouwen en een gevarieerde plaat met aparte instrumenten en vette drums neer te zetten (w.o. koebellen en handclaps).

Gewoon een erg goed debuut dat mij nieuwsgierig maakt naar de live-optredens en veel beloofd voor een volgend album.

avatar van Boris1
Ga maar snel kijken dan, datgene wat je op plaat mist komt er live dubbel en dwars bij.

avatar van lowieke
Vind het tof! Jammer dat het zo'n hype is, dat verpest het vaak voor mij..

avatar van Hendrix4live
Wat het gemiddelde niet eerst iets van een 3,3*?

avatar van Hendrix4live
Vind het trouwens veel weg hebben van Queens of the Stone Age. En ik vind het ook één van de beste albums van de laatste jaren qua Nederlandse Bands.

avatar van Boris1
Inmiddels ook winnaar van de 3voor12-award voor beste Nederlands album. Gisteren weer eens (inmiddels voor de 5e x dit jaar ) live gezien. Wat blijft dit een geweldige band. Continu wordt er aan de nummers gesleuteld waardoor elke set weer anders klinkt. Inmiddels is het titelnummer live uitgegroeid tot een ware psychedelische trip van meer dan 10 minuten.

avatar van opperhex
Indrukwekkend en dan ook nog van nederlandse bodem!

avatar van Arrie
JoBBuS schreef:

Ik ken alleen The Fantastic Journey maar dat nummer lijkt in de verste verte niet op Joy Division...

(verwijderd)
De rest ook niet.. of het moet komen omdat ze gitaren gebruiken, maar ja dan lijkt alles op Joy Division

Blijft lekker plaatje, niets meer niets minder..

Een lekker vet album! Lekkere rauwe nummers met lekkere simpele, gave teksten. Het kent ook wat experimentelere nummers als Meet The Devil en We're Gonna Die. Live zijn ze ook zeker top!

avatar van Slowgaze
Ik ben benieuwd waar mensen de invloed van Cave in terug horen. Ik hoor zelf wel wat Prince en Waits in een aantal nummers, maar de Cave-referentie snap ik niet.

avatar van Joren999
Ik had Meet the Devil opgezet tijdens een buurtfeest en toen vroeg iemand of het Nick Cave was, dus de vergelijking is niet helemaal van de lucht.