De Staat - Wait for Evolution (2009)

Label: Excelsior

1. Sleep Tight (4:06)
  2. The Fantastic Journey of the Underground Man (3:25)
  3. I Am Here to Lose Control (5:21)
  4. Wait for Evolution (3:30)
  5. Habibi (3:15)
  6. We're Gonna Die (3:58)
  7. My Blind Baby (5:14)
  8. Kill the Man (4:13)
  9. Meet the Devil (6:21)
  10. You'll Be the Leader (3:01)
  11. Taste It (2:27)
  12. Love It (3:29)
  13. Because I Am a Cage Fighter * (3:23)
avatar van Boris1
QOTSA en dEUS zijn, naar mijn mening eigenzinniger en scherper dan dit album van de Staat, alhoewel in vergelijking met de laatste van dEUS (Vantage Point) ik de Staat echt meer genietbaar vindt. De vergelijking met Eagles of Death Metal vind ik een goede, maar ook daarmee vergeleken blijft deze debuutplaat van Nederlandse bodem toch recht overeind staan ?

yeahyeahyeah schreef:
Waarom steeds die nadruk op Nederlandse bands? Leg je die langs een andere meetlat?

Die woorden zou ik niet willen gebruiken. Maar ik vind het zeker interessant om de opkomst en ontwikkeling van bepaalde stromingen/bands binnen ons land tegen elkaar af te zetten.

Juist om jouw verwoordingen als "het kneuterige sfeertje (...) in ons kleine Nederlandje" en blonde redhead die het heeft over dat Nederlandse bands "een bepaald niveau" niet halen, vraag ik me af hoe De Staat binnen Nederland wordt gezien.

Ik kan zelf echt geen Nederlandse bands noemen die inwisselbaar zijn voor De Staat, en als meer mensen dat hebben dan vind ik dat een interessante constatering, dus daarom hoor ik het graag of ik het mis heb.

avatar van yeahyeahyeah
Er is niet zoiets als een bepaalde stroming binnen ons land, omdat Nederlandse bands vooral hun inspiratie opdoen aan de andere kant van de plas. Ik zou sowieso ook geen Nederlandse band weten die met De Staat te vergelijken is. Of je moet met obscure locale bandjes aan komen zetten.

De Staat heeft echt wel de mogelijkheid om het Hollandse wereldje te ontgroeien. Nog een vleugje Johnnie Walker erbij en ze worden samen met zZz het internationale uithangbord van Excelsior.

Die vergelijking met dEUS vind ik voor De Staat eigenlijk een blok aan het been. Die gelijkenis is er alleen maar omdat het op plaat nu nog net iets te licht klinkt om echt ultiem te rocken. En dan heb je ook nog het soms wat irritante Lage Landen-accent dat beide zangers hebben.

avatar van djarend
Topplaatje, niet bijster oriogneel maar wel leuk, ze rocken tenminste echt. Komen 25 januari in Mezz met nog een hoop andere rock bands (rising magma festival) voor slechts 5 euro !

(verwijderd)
Misschien als enige Nederlandse referentie.. ZEUS?? de band van Jeroen Koningsbrugge.. wel een iets zwaarder geluid. Hebben in 2007 een aantal keer samen opgetreden..

avatar van HaanHoen
Matig plaatje. Het zal live best leuk zijn, maar dit ga ik thuis toch niet draaien.

avatar van Dridge
Lovende woorden en de volle 5 sterren door een rescentie in de nrc next , de plaat nog maar 1x beluisterd dus kan er nog weinig van zeggen alleen dat nummer 2 er meteen uitspringt.

avatar van thelion
Deze plaat doet mij een beetje denken aan Tom Waits, Masters of Reality, QOTSA en wellicht is het iets overdreven om de helden van Kyuss hier ook maar in een adem te noemen, maar ach in mijnj enthousiasme heb ik het al neer gezet........

Dit is werkelijk waar een buiten gewoon goede (Stoner)Rock / Roots plaat..... Het is allemaal lekker vuig en zwaar en lichtelijk oversteurd met geweldige riffs, neem nu het nummer Fantastic Journey of the Underground Man dat zijn toch wel verdomd lekkere riffs die daar in zitten.......

Dit is nu al (het jaar is net 18 dagen jong) een mogelijke kans hebber om hoog in de eindejaars lijste van 2009 te komen

voorlopig 4.5* maar dat kan best wel eens 5* worden voor dat het 2010 is............

avatar van coldwarkids
...Nick Cave zit er ook tussen als overeenkomst.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik heb het album nu twee keer opgezet en ben alles behalve onder de indruk. De zanger vind ik al niet fijn klinken met zijn wat sombere (enigszins zware stem). Daarnaast vind ik de muzikale begeleiding aan de magere kant. Rocco Bell had het album nog wel interessant kunnen maken denk ik maar zijn werk laat de wensen over waardoor er ook van achter het keyboard weinig leuks te horen valt. Toch zijn er hier en daar wel wat lichtpuntjes te ontdekken vind een nummer als I Am Here to Lose Control wel een fijn nummer en ook de openingstrack kent fijne elementen.

Torre Florim heeft er 10 jaar over gedaan om deze nummers te maken. Voor mij had hij er nog 10 jaar langer over mogen doen.
Ik had hoge verwachtingen; maar het wordt helaas niet waar gemaakt.

avatar van midnight boom
Ik ben hier wel benieuwd naar...

avatar van Boris1
deric raven schreef:
Ik had hoge verwachtingen; maar het wordt helaas niet waar gemaakt.

Deric Raven heeft er 10 seconden over gedaan om deze reactie te maken. Voor mij had hij er nog 10 seconden langer over mogen doen.
Misschien had ik dan geweten waarom zijn kennelijk hoge verwachtingen niet worden waar gemaakt.

Rik H.
Goede plaat, maar nog geen absoluut meesterwerk.
Goed om te horen dat er in Nederland ook erg goede muziek gemaakt kan worden, goed alternatief voor de zichzelf veel te serieus nemende kliek uit Den Haag en Zeeland.
Hopelijk houdt Torre Florim deze bezetting bij elkaar om een tweede, volwaardig album met een complete band op te nemen.

Ondertussen blijf ik vrolijk wachten op de nieuwe Masters Of Reality plaat Pine/Cross Dover die binnenkort moet verschijnen (maar ook telkens uitgesteld wordt)

Boris1 schreef:

Bij DWDD traden ze op, en dat klonk wel oke. Ook in de Gelderlander een groot positief stuk gelezen, waardoor in wel erg benieuwd hierna werd. Iedereen was zo vol lof; dat gevoel heb ik niet.
En ja, ik heb zeker de moeite genomen om het hele album te luisteren.

Ik had juist weinig verwachtingen bij deze cd, beetje een hype en de Queens of Stone Age vergelijking trok mij ook niet. Maar nu ben ik aan het luisteren en klinkt ie prima.

avatar van timing
Voor geinteresseerden die De Staat nog niet live gezien hebben, hier een link naar een behoorlijk optreden bij 3voor12 Radio Live van afgelopen donderdag:

Vooral I Am Here To Lose Control vind ik live geweldig uitgevoerd (bij 27:00), als ik die opbouw zie, begrijp ik de vergelijkingen met dEUS. (en oow, wat lekker als die bas het thema er aan het einde weer inknalt, smullen)

avatar van trebremmit
Zeurderige zang , beetje melige sfeer en een funky stijl waar ik absoluut niet van hou. Nee dit vind ik niks.

avatar van Musico Pinjo
Leuk plaatje, meer echt niet. Vergelijkingen met QOTSA en dEUS gaan wat mij betreft volledig mank. Het is echt niet zo experimenteel als men doet voorkomen.

Klinkt misschien vreemd maar ik heb het idee dat als bepaalde media deze plaat niet zo geforceerd hadden gehyped het beter had geweest. Door bepaalde recensies ga je deze plaat beluisteren alsof je aan een soort "Songs for the deaf" van QOTSA begint. En dan valt het erg tegen. Leuk, maar ben bang dat de plaat snel wordt vergeten....

Jensi
Ligt er maar net aan wat je ervan verwacht.
Persoonlijk had ik hier niet eerder van gehoord en mijn verwachting waren niet hoog geschapen. Dus toen ik het eenmaal luisteren kon ik het zeker wel waarderen. Ruwe,scherpe rock met een overvloed aan elektro-snufjes/andere instrumenten.

Klinkt erg goed voor even,maar meer hoef je er ook niet van te verwachten.

3* voor zover

Aardig plaatje, maar de quasi-stoere "owwwyeaahhs" en andere rocknroll-clichés zijn niet van de lucht en dat doet toch wel een beetje afbreuk aan de muziek die op zichzelf lekker genoeg is.

Hier en daar had het wel wat puntiger gemogen (48 minuten is eigenlijk net een minuut of 10 te lang). Qua sfeer heeft het wel een beetje iets van Claw Boys Claw en andere garagerockers, vind ik. Verder doet de zang ook wel een beetje aan die van de zanger van The The - luister maar 's naar een nummer als Dogs of Lust en daarna Meet the Devil van dit album - denken.

Voor mij wel een plaatje met potentie dit, maar liever zou ik hebben dat De Staat voor een volgend album zijn maniertjes achterwege laat.

Ik vind de laatste twee tracks compleet overbodig.

avatar van StuF
ik ga met herman mee... net iets teveel van het goede met de ohyeahs en baby dit en baby dat. verder rolt het heerlijk lekker weg, als een goed glas whiskey.

bobbee
De losse nummers die ik hoorde waren verrassend. De bekende invloeden die hier en overal genoemd worden, daar kon ik me redelijk in vinden. Mijn enthousiasme was gewekt.

Tot ik de hele cd ging beluisteren en het kaf en het koren ging scheiden.
Want de ideeën zijn goed maar de uitvoering laat nogal wat te wensen over. Er wordt nogal al wat gejat van Cave, Spencer enz. Ook de barre uitspraak van het Engels doet afbreuk aan de uitvoering. Het lijkt alsof er heel wat whiskey nodig was om in de juiste stemming te komen. En dat komt bij de nuchtere luisteraar erg knullig over.

Het lijkt me inderdaad raadzaam om de volgende keer, als die er komt tenminste, een muzikant annex producer mee te nemen naar de opnamestudio. Eentje die het enthousiasme weet te behouden maar die de juiste punten op de juiste plaatsen zet. En eentje die af en toe eens een ander gitaareffect uit zijn koffer haalt. Gewoon, voor de variatie.

Ik volg de Staat nu iets van twee weken en ik heb de CD + een poster, interview in Oor gelezen, en Giel gezien, en DWDD en ik vind die hype hartstikke leuk voor hun.

Ik zou het eigenlijk niet zo verwachten, want ik vind de band niet denderend goed. Ik mis verfijnde dynamiek, ik vind het wat te gemakkelijk, de liedjes zijn te grof geblokt.

Ik vind niet dat je deze band moet gaan vergelijken met QotSA. Misschien qua geluid, maar niet qua niveau. Deze tijd is heel leuk voor hun, moge het zo door gaan, ik luister nog even, en dan gaat de CD weer in de kast.

avatar van Hendrix4live
Sterke plaat. Een aantal hele goeie nummers. Sommige deden me een beetje aan dEUS denken.

avatar van Doc
Doc
Tja, de bedoeling is goed maar de uitvoering stukken minder. Heel klein beetje stoner, beetje garagerock en -ook niet onbelangrijk- met enthousiasme gebracht. Helaas wordt het al snel knullig als de bedoelingen zwaarder gaan wegen dan de muziek zelf. Hiermee doel ik op de al eerder genoemde quasi stoere rockmaniertjes en cliches inderdaad. Ze doen me net wat teveel hun best zeg maar....
En dan kun je wel zeggen dat de muziek toch het belangrijkst hoort te zijn, maar dat is het em nou juist. Als dit het geval was geweest, dan hadden ze die maniertjes niet nodig gehad en hadden ze in plaats daarvan waarschijnlijk gewoon een betere plaat gemaakt.
Maar zoals ik iemand heb horen zeggen heeft elk nadeel zijn voordeel, en misschien doen ze wel zo hard hun best dat het bij de volgende plaat beter gaat.

Doc schreef:

In de quasi stoere rockmaniertjes kan ik me vinden. In de cliches ook trouwens, maar als je ze goed uitvoert en een kleine twist meegeeft is er niet veel mis mee vind ik altijd, en het is niet zo (behalve dan die rockmaniertjes) dat steeds dezelfde cliches worden gepakt.
My Blind Baby pakt een stukje surf mee waar ze een sausje over heen gooien. We're Gonna Die refereert naar de slavensongs zoals die bij de bouw van de Oost-West treinlijn in Amerika werden gezongen met eenzelfde sausje. Kill the Man gaat echt de Queens kant op, maar heeft ook dat sausje.
Wel cliches, maar zeker niet slecht uitgevoerd. Het is niet voor niets dat De Staat nu al volle zalen trekt (Paradiso bovenzaal en Rotown). Daarnaast is het sausje constant en is het echt De Staat. Het is minimalistisch, maar wel rockend en dat maakt het naar mijn mening juist zo'n knappe plaat.

Doc schreef:
...en misschien doen ze wel zo hard hun best dat het bij de volgende plaat beter gaat.

Ik hoorde (let wel: niet op papier gezien, maar uit een betrouwbare bron) dat The Fantastic Journey een van de nieuwste songs is van de plaat die Torre geschreven heeft en dat stemt mij positief voor de ontwikkeling, want dat nummer staat het meest op zichzelf als creatief en origineel (relatief gezien tot de rest van de plaat dan).

bobbee schreef:
Er wordt nogal al wat gejat van Cave, Spencer enz.

Onlangs was Torre Florim te gast bij Frenk van der Linden in Kunststof op Radio 1. Wat begon als baldadig geouwehoer gaf Frenk al snel een draai in de richting van een pittig en eerlijk gesprek (wat na 50 min. weer verviel in baldadig geouwehoer, maar dat terzijde). Dan blijkt dat Torre eerder onbevangen en bijna naief te noemen is dan iemand die jat, naar mijn mening. En ik vind het sowieso gevaarlijk om bands uit te maken voor jatten. Je wordt geinspireerd, je luistert je suf, maar ga je tijdens het schrijven van een liedje, als oprechte muzikant, Nick Cave nog eens even aanzetten voor die akkoorden in de bridge? Ik vraag het me af en heb na De Staat in de media gevolgd te hebben zeker niet het idee dat Torre Florim dat doet.

avatar van jurado
Hoe is het toch mogelijk dat een redelijk bandje , totaal over gewaardeerd wordt en alle zalen van Nederland aan doet?
Soms begrijp ik Nederland niet zo.

avatar van Doc
Doc

Dat de Staat gebruik maakt van cliches in de muziek die ze maken is prima zolang het goed is uitgevoerd. Met deze gedachtengang kan ik zeker meegaan. Maar naar mijn smaak heeft de Staat zich teveel gericht op de vorm en te weinig op de inhoud. Dat het "staat" kan ik horen, maar dat het "echt De Staat" is, ben ik nog lang niet van overtuigd. Het sausje smaakt me nog te flauw, en daar veranderen volle zalen in Rotown en Paradiso niet zoveel aan.
Het voordeel van die volle zalen is wel, dat het de kans groter maakt dat er een tweede -en hopelijk veel betere- plaat gaat komen. En dat hoop ik oprecht. Een plaat met iets meer pit en iets minder pretenties en dan moet het goed komen volgens mij.