De Staat - Wait for Evolution (2009)

Label: Excelsior

1. Sleep Tight (4:06)
  2. The Fantastic Journey of the Underground Man (3:25)
  3. I Am Here to Lose Control (5:21)
  4. Wait for Evolution (3:30)
  5. Habibi (3:15)
  6. We're Gonna Die (3:58)
  7. My Blind Baby (5:14)
  8. Kill the Man (4:13)
  9. Meet the Devil (6:21)
  10. You'll Be the Leader (3:01)
  11. Taste It (2:27)
  12. Love It (3:29)
  13. Because I Am a Cage Fighter * (3:23)
We're Gonna Die heeft trouwens wel veel weg van My Wild Love van The Doors.

Hunter
Lekker relaxt album,
Eindelijk een Nederlandse band die iniatief neemt om eens uit te stijgen boven dat Di-Rect/Stereo/Destine niveau.
Klinkt lekker orgineel.
Ik wil ze graag live zien!!

avatar van Hendrix4live
Stem verhoogd naar een 4,5*.

avatar van Lennart_M
Ik ben eindelijk ook eens aan De Staat begonnen. Het leek me niet zo een boeiend bandje, maar de eerste luisterbeurt verrast me toch in positieve zin. Ik ben benieuwd naar de houdbaarheid.

the x
houdbaarheid is niet erg lang, na een aantal keer luisteren krijg ik niet de neiging om hem nog een keer op te zetten. Jammer, verder wel een aardig album

Die 'yeah-whoo-baby!'-sound begint me wel behoorlijk de keel uit te hangen in combinatie met het behoorlijk sterk aanwezige accent van Torre.

Geniaal is het inderdaad niet maar toch heeft het wel iets moet ik zeggen. Of het een lange houdbaarheid heeft durf ik niet te zeggen.
De ervaring leert dat zodra ik een nederlandse band hoor die me wat meer boeit dan normaal het toch altijd weer van korte duur blijkt te zijn. Er zijn er maar weinig die het echt lang weten uit te houden in mijn cd speler. Van De Staat verwacht ik het ook niet eigenlijk.
Overigens is de hele buzz volledig aan me voorbij gegaan en ben ik pas recentelijk in aanraking gekomen met deze band.

avatar van djarend
Voor vinyl liefhebbers, de lp was uitverkocht maar er is toch een nieuwe persing gekomen (met de cd erbij ingesloten),,,, wn ik denk dat het toch wel wat langer meegaat, sinds hij uit is verkoop ik hem nog wekelijks en dat gebeurt niet veel, dat is een teken dat de band blijft "leven' , alleen jammer van de buitenlandse belangstelling, de plaat gaat nu in meerdere landen uitkomen wat zal inhouden dat de opvolger wel weer langer op zich zal laten wachten.

avatar van Doc
Doc
aERodynamIC schreef:

Niets ten nadele van De Staat, maar er zijn nogal wat bands van eigen bodem die meer potentie hebben, en waar de smaak minder snel van af is.
Vanzelfsprekend heeft niet elke band de mazzel opgepikt te worden, en te profiteren van een dergelijke "buzz".
Maar daardoor halen dit soort bands de gemiddelde cd speler niet eens, laat staan dat ze er een poosje in blijven liggen.
(hiermee doel ik overigens niet op jouw cd speler)

avatar van Zwitsal
Deze band rockt erg goed!
Ik heb ze live gezien.
Wat zit er een power in deze band , heel gaaf!!!
Het album is zeker lang houdbaar, ik heb hem al erg vaak gedraait en hij verveeld me geen minuut.

avatar van Oldfart
Het tegenovergestelde hier, de houdbaarheidsdatum is bij mij reeds verstreken; toch te weinig eigen.

met terugwerkende kracht de beste plaat van 2009 (die ik gehoord heb)

avatar van Wickerman
Zompig en rauw. Niet te vaak luisteren, maar in de broeiende zomer is de plaat heerlijk. Geen pretenties, gewoon rocken.

avatar van otherfool
1,5
Wickerman schreef:
Geen pretenties, gewoon rocken.

Ik ben dol op pretenties

Bijzonder matig allemaal, geef mij de BRMC ofzo dan maar...

avatar van Henjo
Het is voor een keer leuk maar je moet het niet te vaak luisteren, dan komt ie je strot uit.

Ontzettend vet album! Ik verheug me echt op meer!

Wat berichten over de 3FM-awards verplaatst naar De Staat

avatar van freakey
Hunter schreef:
Lekker relaxt album,
Klinkt lekker orgineel.
Ik wil ze graag live zien!!

Nou, die zijn er wel meer hoor als je verder kijkt dan je neus lang is...

avatar van hectometersnor
Kende een aantal nummers van De Staat en kort geleden in Utrecht gezien. Ik vind ze erg verfrissend en vooral lekker rauw klinken. Ritmisch en sterk album met veel redelijke nummers en een paar uitschieters. Ik hoop dat ze deze sound blijven houden en vooral lekker rauw blijven want Nederland heeft behoefte aan dit soort bands.

avatar van Madjack71
Idd. een verfrissend album, dat is ook de term waar ik aan dacht toen ik hier een berichtje wilde plaatsen. Prima debuut en doet mij ook wat aan het debuut van de Urban Dance Squad denken. Niet zozeer direct het geluid, maar meer de invalshoek; Open erin stappen, niet te beroerd om hun eigen ding te doen en wars van commercie. Moest ook eventjes wennen, maar De Staat die staat.

Hunter
Haha De Staat die staat vind ik een mooie zin En hij klopt, het is een jong talentvol bandje met potentie om groter te worden, fris vernieuwend en doet zijn eigen ding.
Op naar de vervolgplaat.

Leuk bandje hoor, maar De Staat vernieuwend? Dat kan je toch niet serieus menen...

herman schreef:

Ik vrees voor jou dat hij toch echt serieus is. En er zit wel een kern van waarheid in als je het puur op NL grondgebied betrekt ken ik geen een enkele andere band met een echte vergelijkbare sound. Is die er wel dan hoor ik het graag en dat meen ik echt 'serieus'.

avatar van freakey
hectometersnor schreef:

Dat is natuurlijk een beetje flauwe kul, AC/DC heeft ook een unieke sound, maar om dat om de redenen vernieuwend te gaan noemen.

Verwar eigen geluid niet met vernieuwende muziek maken.

hectometersnor schreef:

Dat heeft toch niets met vernieuwend te maken?

Is die er wel dan hoor ik het graag en dat meen ik echt 'serieus'.

Er zijn er zoveel, ga maar eens lokale bandjes kijken bij het plaatselijke poppodium. De Staat is natuurlijk wel één van de betere in het genre 'QOTSA'tje spelen'.

Zelf vond ik het Nuff Said uit de jaren '90 wel wat leuker, zij hadden mijns inziens wel een vergelijkbaar geluid, maar dan wat authentieker. Zoek maar eens op een nummer als New Cake.

avatar van Doc
Doc
herman schreef:
De Staat is natuurlijk wel één van de betere in het genre 'QOTSA'tje spelen'.

Drive Like Maria, The Mad Trist (misschien een tip voor hectometersnor als het gaat om een "vergelijkbare sound") en Heist kunnen er ook wat van.
In het geval van Heist vond ik het wel jammer dat ze live zo ontzettend QOTSA aan het imiteren waren, ook wat uitstraling betreft. Was niet nodig geweest...... maar goed, daar ging het even niet over.

avatar van hectometersnor
Ik heb ze stuk voor stuk allemaal geluisterd en ik blijf vinden dat De Staat toch iets heeft wat anders is. Ze hebben iets meer variatie in hun ritmes en ik vind ook dat het allemaal wat meer funky klinkt. Iedereen heeft het over Qotsa maar ik vind die vergelijking juist nergens op slaan, Qotsa beukt toch wat meer en gaat echt om de riffs en ik vind de Staat toch wat liever en vrolijker en ja met name wat meer funky. Drive Like Maria en Heist kende ik al en vind ik zeker goed, maar ook weer heel anders dan De Staat. En je hoort mij ook niet letterlijk zeggen dat ik de Staat vernieuwend vind, als je heel goed leest dan zie je dat ik vind dat die persoon een punt heeft wat betreft vernieuwend. Ik vind zelf namelijk de sound van de Staat vrij identiek voor Hollandse bodem en daar blijf ik bij. De rest is retestrak maar voor mij gevoel anders.

avatar van hectometersnor
Vind het wel leuk dat mijn mening zoveel reacties oplevert. Krijg ik dan toch wel weer een speciaal gevoel van .

De zanger heeft wel de maniertjes van Josh Homme (QOTSA), maar muzikaal hoor ik ook veel verschillen.
Vooral het gebruik van percussie is bij De Staat totaal anders.
Zeker een meerwaarde.
QOTSA is strakker.
De Staat een stuk speelser.
Drive Like Maria gaat weer meer richting de scene rond Eindhoven (Peter Pan Speedrock).

deric raven schreef:
De zang er heeft wel de maniertjes van Josh Homme (QOTSA), maar muzikaal hoor ik ook veel verschillen.
Vooral het gebruik van percussie is bij De Staat totaal anders.
Zeker een meerwaarde.
QOTSA is strakker.
De Staat een stuk speelser.

Ja 'speelser' is het woord dat ik zocht. Helemaal mee eens!