De Staat - Wait for Evolution (2009)

Label: Excelsior

1. Sleep Tight (4:06)
  2. The Fantastic Journey of the Underground Man (3:25)
  3. I Am Here to Lose Control (5:21)
  4. Wait for Evolution (3:30)
  5. Habibi (3:15)
  6. We're Gonna Die (3:58)
  7. My Blind Baby (5:14)
  8. Kill the Man (4:13)
  9. Meet the Devil (6:21)
  10. You'll Be the Leader (3:01)
  11. Taste It (2:27)
  12. Love It (3:29)
  13. Because I Am a Cage Fighter * (3:23)
avatar van Doc
Doc
En oja..... om misverstanden te voorkomen: die pretenties waar ik het over had, hebben uiteraard geen enkel verband met de volle zalen waar de Staat heeft gespeeld. (want dat gebeurt wel vaker wanneer een band succes heeft. Dan worden ze opeens beschuldigd van het hebben van teveel pretenties..... heel gek)
Maar hier bedoel ik mee dat wanneer je quasi stoere rockmaniertjes gebruikt, je pretendeert ook daadwerkelijk stoer te rocken. En daar hoor ik helaas nog veel te weinig van.

avatar van timing
jurado schreef:
Hoe is het toch mogelijk dat een redelijk bandje , totaal over gewaardeerd wordt en alle zalen van Nederland aan doet?
Soms begrijp ik Nederland niet zo.

Ik vind dat Nederland trots mag zijn op zo'n band. Ik ben absoluut geen Verdonk-aanhanger, verre van dat. Mijn stem ligt nog altijd in de Groen Links/SP-regionen, maar ik begrijp niet dat je je afvraagt hoe het kan dat er zo positief op De Staat gereageerd wordt in Nederlandse media. Oke, 3voor12 gaat te hard van stapel, en Eric Corton is wel vaker lyrisch, maar als je daar doorheen kijkt snap ik het heel goed. Luister het album nog eens en vraag je af welke Nederlandse band met dit geluid al eens eerder zo'n debuut afleverde?

Desalniettemin ben ik uiteraard ook van mening dat je De Staat ook naast internationale bands moet leggen en dan is er nog heel veel te doen, dat denk ik ook wel. MusicMeter vind ik daarom zelfs erg prettig, want het is hier messcherp. Maar deze band meteen overgewaardeerd noemen, doordat het gehyped wordt, is naar mijn idee te snel oordelen. Hypes zijn absoluut een waarschuwing om kritisch te blijven, maar niet altijd onterecht.

Doc schreef:

Ja kan ik me ook in vinden. Ik snap wat je bedoelt. Ik zou het ook jammer vinden als die maniertjes het handelsmerk zouden worden bijv. ook op de tweede plaat. Ik hoop met je mee dat ze zich meer richten op de inhoud.

Met volle zalen bedoelde ik indirect ook te zeggen dat ze live ook echt een hele sterke uitvoering hebben, sterker zelfs dan op album vind ik.
Ik heb niet de indruk dat dit bij jou het geval is trouwens, maar ik merk wel dat hier op MusicMeter er soms teveel vanuit wordt gegaan dat alle muziekliefhebbers en kenners hier actief zijn. Een argument als volle zalen wordt nogal eens snel afgedaan alsof die gevuld zijn met "gepeupel", bij wijze van spreken. Maar nogmaals, ik lees en begrijp dat jij dat niet bedoelt in je reactie, maar wilde het in zijn algemeenheid toch even kwijt.

timing schreef:

En ik vind het sowieso gevaarlijk om bands uit te maken voor jatten. Je wordt geinspireerd, je luistert je suf, maar ga je tijdens het schrijven van een liedje, als oprechte muzikant, Nick Cave nog eens even aanzetten voor die akkoorden in de bridge? .

Je zou ze de kost moeten geven die dat wel doen. Zo werkt Blof al jaren, die draaien Counting Crows en voila een nieuwe Blofhit is geboren. En het werkt prima, iedere muzikant luistert naar en gebruikt zijn inspiratiebronnen. Maar ook minder direct is de invloed aanwezig doordat het onbewust de kop opsteekt.

Waar het omgaat is dat je die invloed gebruikt om je eigen geluid te ontwikkelen. De Staat is op alle vlakken nog niet zo ver. En dat is niet erg, je moet iemand ook de tijd geven om tot zo'n ontwikkeling te komen. Het is wel jammer dat de hype De Staat op een voetstuk zet waar ze eigenlijk nog niet thuis hoort en de verwachtingen die daardoor worden gewekt, stellen velen teleur. Ook hier.

avatar van Bartjeking
Prima debuut-album, maar ik ben niet van plan "bonus-punten" te geven omdat het een nederlandse band is. Voorlopig 3.5*, maar ik ben zeker van plan om ze ook eens live te bekijken wanneer ze in de buurt zijn. Vaak komt een goed live-optreden ook ten goede aan mijn beleving van het album dus wie weet.

avatar van timing
bobbee schreef:

Jazeker, daar ben ik het mee eens, maar jatten vind ik wel wat anders dan je laten inspireren, vandaar mijn reply.

bobbee schreef:

En met dat voetstuk heb je een punt, het gaat wel erg snel. (Muzikaal gezien past deze band erg goed in mijn straatje en daarom gun ik ze de hype ook wel, maar ja dat is iets te gekleurd misschien). Juist door berichten zoals jij ze post wordt dat voetstuk muzikaal ter discussie gesteld en dat is meer dan terecht.

Voor mij was De Staat een toevallige live-ontdekking, en vind ik ze nog steeds ook nog een stuk beter dan op het album. De muzikanten zijn niet de eerste de beste als je ze hoort. Dat is op het album minder te horen doordat Torre Florim alles hoofdzakelijk zelf opnam. Misschien dat ik me wellicht door de live-verrassing iets teveel heb laten leiden en daarom terug moet naar een 3,5. Ik laat ze nog een weekje opstaan en sudderen.

Bartjeking schreef:

Bonuspunten lijken me ook niet nodig. Als jurado echter zegt dat ie Nederland niet begrijpt vanwege de overwaardering, dan denk ik dat je dat wel binnen de nationale context moet zien.

Dit heeft toch wel heel veel weg van QUOTSA, qua sound dan. Het niveau van QUOTSA is toch nog wel een behoorlijk stukje hoger wat mij betreft. Ik vind het op veel punten dan ook erg over-gepruduceert. Akoustisch zal geen van de nummers stand houden. Dat vind ik jammer.

Niettemin wel een lekkere plaat om af en toe even op te zetten.

Ik snap niet waarom hier continu negatief het vergelijk wordt gemaakt met wereldacts als qotsa of eagles of death metal. We hebben het dan over gelouterde volwassen internationale artiesten, en ook nog eens toevallig aan de hand van 1 man Josh Homme.
Ik snap de vergelijking zelf wel, maar naar mijn mening is het niet helemaal eerlijk om De Staat qua kwaliteit te vergelijken met Qotsa, zeg nou zelf...
Ook heb ik gelezen dat Torre Florim nooit van Nick Cave had gehoord totdat ze met dEUS in Groot Brittanie zaten... Dus vaststellen dat ze van Nick jatten lijkt me complete nonsens, zelfs inspiratie blijkt niet het geval. Ik vind zelf De Staat ook gewoon betere muziek maken...
Ik lees ook vaak dat mensen zich storen aan de uitspraak, maar waarom? Komt dat misschien omdat je zelf Nederlands bent en het dus herkend als Nederlands accent? Niet iedereen komt uit Californie en dat mag van mij best terug te horen zijn, voegt eerder wat toe. Heb het zelf overigens nooit als storend opgemerkt.

Volgens mij heeft Torre Florim met 'Wait for Evolution' een fantastische debuutplaat afgeleverd. Een muziekstijl die we van een Nederlandse band nog niet eerder (zo goed uitgevoerd) hebben gehoord en een absolute toevoeging is voor de Nederlandse muziekscene. Ik ben er nog niet uit of dat ook zo is voor de internationale markt (japan lijkt me niet zo'n probleem), maar dat neemt niet weg dat het gewoon wel echt een goede plaat is waar ik graag naar luister. Ik ga er dan ook maar van uit dat ik niet de enige ben, gezien het hype-je.

oja, die quasi rockmaniertjes horen er gewoon bij. Je kunt ook niet als een stel zoutzakken op het podium staan. Neem het niet te serieus, er zit volgens mij een behoorlijke dosis humor achter.

bobbee
Boppie, het lijkt me toch sterk dat iemand die deze muziek maakt nooit iets van Nick Cave heeft gehoord. Als je die koortjes hoort dan zit je toch midden tussen de Bad Seeds. Of heeft hij zijn roots in de zwarte gospels van het zuiden van de US? Heb je enig idee wie dan zijn inspiratiebronnen zijn?

Eagles of Death Metal, The Kilima Hawaïans,
Stuurbaard Bakkebaard, Tom Waits, Queens of the Stone Age, The Kinks, PJ Harvey, Johnny Cash, Pop Levi, Radiohead, dEUS, Howlin' Wolf, Elvis Presley, Alamo Race Track, Battles, Interpol, The Hives, The Beach Boys, and everything else.

volgens myspace

en ik kan me inderdaad goed voorstellen dat de gospels van invloed zijn.
Kijk, ik weet natuurlijk ook niet of hij Nick Cave nu wel of niet kende, maar als hij dat zelf zegt moeten we hem toch op zijn woord geloven ben ik bang.

bobbee
De Kilima Hawaïans? Ik had vroeger eens een singletje van ze. Waikiki welcome geloof ik dat het heette. Zo zie je maar weer dat alles wat je hoort invloed kan hebben.

Ik moet bij sommige nummers denken aan het begin van de film "Brother, where are thou?" Waar gevangenen aan het werk zijn en ze van dit soort chants zingen. Cave gebruikte ze vroeger ook.

En nu dus onze nieuwe nationale trots De Staat. Ik ben sowieso blij dat deze roots af en toe opduiken. En ik geloof wel dat hij ze met oprechte belangstelling voor die muziek gebruikt. Dus de omweg (zonder Cave) is blijkbaar mogelijk.

avatar van James Douglas
Swingend rockplaatje. Samen met The Bloody Honkies een band uit de Nederlandse regionen om rekening mee te houden.

The Fantastic Journey of the Underground Man is herkenbaar voor mensen die weleens gaan stappen in Nijmegen.

avatar van aerogp1
James Douglas schreef:

Precies

Ik ben er niet erg van onder de indruk. Bij vlagen vind ik het een saai album. Eigenlijk vind ik alleen de laatste twee tracks en de single wel leuk, maar voor de rest gaat het allemaal wat langs me heen.
Ik maak er 3* van.

avatar van Lennonlover
De Staat. Ik heb erover gelezen in Revolver. Daar prijzen ze hem wel wat de lucht in. Maar hier op MuMe, véél objectiever natuurlijk , wordt hij niet echt zo gepruimd, zo te zien.

Is hij echt zwakjes?

avatar van BoordAppel
Nee, het is best een goede plaat maar omdat het uit Nederland komt is iedereen ineens een stuk strenger.

Lennonlover schreef:

Is hij echt zwakjes?

Ik zou zeggen: wat vind je er zelf van?

avatar van Lennonlover
Ik heb hem nog niet, dus ik zal wel zien

bobbee
Ik heb hem omdat ik graag wil horen wat er in Nederland en Belgie gemaakt wordt. Omdat wij geen roots hebben in de rock, soul, country of bluesmuziek is het altijd spannend om te horen hoe muzikanten dat oplossen.

Bij de Staat ben ik gecharmeerd van de ideeën en het lef. Het is behoorlijk onbevangen. Hij durft. Tegelijk ligt het aspect van dilettantisme op de loer. Want het hapert af en toe aan de uitvoering.

Op de vraag van Lennonlover (die volgens mij vooral hield van de eerste KOL cd's) of deze cd zwakjes is, kan ik antwoorden dat hij niet overal even goed is, maar dat in combinatie met het lef en de onbevangenheid, het voor mij wel een plaat is die ik graag hoor.
Ook omdat ik iets heb met muziek die zijn roots heeft in de Zuidelijke Staten.

Kosinski
Deze band had een betere zanger moeten hebben.
Wat een lelijk en plat accent.

avatar van midnight boom
Ik vind deze cd erg goed.
Ik snap al de positieve aandacht van de pers.
De staat heeft een erg leuke en originele cd afgeleverd.
Op elk nummer hoor je een ander gitaar loopje en het klinkt steeds origineel. De zanger is niet de aller-beste-ter-wereld. Maar ook niet dat ie slecht is of zo-Ik stoor me er niet aan.
Deze cd is echt helemaal af.

Het zou best kunnen dat de staat de status van voicst agterna gaat.
Tot op de festivals!

Berichten over concerten verplaatst naar De Staat

Kosinski schreef:
Deze band had een betere zanger moeten hebben.
Wat een lelijk en plat accent.

Echt ik snap er de ballen van. Ik heb een behoorlijk geoefend oor voor accenten, zeker in engels, maar ik heb me nog nooit geirriteerd aan zijn accent. Sterker nog, voordat iemand het zei was het me niet eens opgevallen.
En trouwens, andere zanger=andere band.

Vind het een steeds fijnere cd worden. En dat accent... het zal me een worst wezen, ik heb wel eens slechtere uitvoeringen van de Engelse taal gehoord;)

avatar van Ploppesteksel
Klopt. Ik vind dat bijvoorbeeld bij Voicst veel erger ..

avatar van Cor
Cor
Ik vind over het algemeen de reacties op MuMe ook erg zuinig. Meestal herken ik mezelf wel in een algemene lijn over de albums, maar niet in dit geval. Ik ben super enthousiast over deze plaat. Een bonkend en grommend geluid domineert de totaaltoon, maar wordt aangekleed met een sprankelend assortiment aan koortjes, koebellen, tempowisselingen en nog veel meer gevarieerde accenten. Persoonlijk voor mij tot nu toe in 2009 (ik weet het, het jaar is nog kort) wel de meest aangename en verrassende plaat. Ik kan 'm eindeloos beluisteren en hij wordt alleen maar mooier. Spannend debuut van De Staat. En ze komen op Pinkpop.

avatar van deek
Vrijdag in denbosch W2
kan ik hier zonder enig risico heen gaan, zonder de band dan ook maar enigzins te kennen?

avatar van Doc
Doc
Dat kan wel naar mijn idee.
Ik weet niet hoe duur de entree is, maar ik zou wel eerst de plaat eens beluisteren als ik je was..... of desnoods op myspace een paar nummers.
Mijn indruk ervan, is dat de band zich manifesteert als zijnde een smerige rock & roll band met een attitude die zich uit in allerlei geijkte rockmaniertjes.
Als ik de plaat beluister, kan ik echter niet anders concluderen dan dat het allemaal wel meevalt met het smerige rock gehalte. (of tegenvalt zo je wilt....)
Het klinkt zo af en toe zelfs een beetje alsof ze zich wat inhouden, het vliegt nergens echt lekker uit de bocht, terwijl de attitude dus heel wat anders doet vermoeden.
Het is goed bedacht, maar eigenlijk wat te netjes uitgevoerd.
Dit maakt dat het mij allemaal nog niet zo kan bekoren.

Toch kan ik ook niet zeggen dat ik het slecht vind, want je kunt wel horen dat het goede muzikanten zijn. Ik vermoed (en hoop) dan ook dat er op de volgende plaat wat meer risico's genomen zullen worden, en dat het geheel wat energieker en rauwer gaat klinken.

Live zijn ze overigens wel leuker dan op plaat, dus als ik dichtbij zou wonen, en de entree viel mee......... dan zou ik het er misschien nog wel op wagen ook.

avatar van Marco dB
Was erbij in de W2. Ik vind de plaat aardig en was nieuwsgierig naar de buzz. Nou, er stond wel een BAND te spelen. Poses oke, maar als je zo strak speelt is dat meer dan gerechtvaardigd.

De clip van The Fantastic Journey of the Underground Man is wel erg gaaf.
De zanger wil helaas alleen de maniertjes van Josh Homme immiteren.
Niet doen, dan komt het misschien nog eens goed.

P.S. Ik kom terug op mijn oordeel, zo heel slecht is dit niet.