Jethro Tull - Thick as a Brick (1972)

Label: Chrysalis

1. Thick as a Brick (22:45)
  2. Thick as a Brick (21:05)
  3. Thick as a Brick [Live] * (11:48)
  4. Interview with Jethro Tull's Ian Anderson, Martin Barre and Jeffrey Hammond * (16:28)
avatar van El Duderino
Dit album 'just has it all'!
Waanzinnig goede lyrics (Jezus, wat heeft die Ian Anderson een intellect!)
Mooi gezongen stukken
Orginaliteit (Zelfs nog vandaag de dag)
Muzikale hoogstandjes, zowel technisch als symfonisch

Hoezo inspiratie?????????
Ian, You're a fucking genius!!!!!!!!!!!!

avatar van thyson
Jethro Tull, altijd goed begin ik zo te denken. Maar nu komen ze aandraven met conceptplaat bestaande uit 1 song, opgedeeld in twee helften. Wat moeten we daarmee? Veel hoor! Virtuoziteit alom, de goeie ouwe panfluit is weer van de partij, intelligent drumwerk zoals gewoon, maar vooral die schitterende zangpartijen van Ian Anderson. Vooral het tweede deel, met het "do you believe in the days"-gedeelte, vind ik echt de max.
Blijf mij verrassen Jethro!

ps: de lp-hoes is echt geschift: gewoon een krant van 12blz, veel leesplezier zou ik zo zeggen!

El Duderino schreef:

Waanzinnig goede lyrics (Jezus, wat heeft die Ian Anderson een intellect!)

Ik heb die lyrics 's vluchtig bekeken...een verhaal over kastelen enzo, maar verder ben ik niet geraakt. Waarover heeft Anderson het eigenlijk? Lijkt me wel een schitterend verhaal. En wat met die titel?

thyson schreef:

Gebruik je fantasie zou ik zeggen, dan kom je er misschien achter dat die "kastelen" waar jij over rept, slechts metaforen zijn. Dit album moet je zien als een soort schitterend surrealistisch schilderij; niemand kan je vertellen-zelfs Ian niet- wat je erin moet zien (dat is immers ook voor iedereen anders), je moet die ontdekking zelf doen.

dutch2
Als die kastelen al metaforen zijn, dan gaat het hier over zandkastelen (sandcastle virtues, building castles by the sea). Verder geloof ik niet dat het ook maar iets surrealistisch heeft, maar is het eerder een aanklacht tegen de Engelse maatschappij anno 1972. Maar voor een uitgebreide exegese ontbreekt me tijd, zin en (vooral) intelligentie

avatar van El Duderino
Het is voor een groot gedeelte ook inderdaad een aanklacht tegen de hypocrisie; "...and the sandcastle virtues are all swept away, in the tidal destruction, the moral melee..."
Spreekt voor zich zou ik zeggen!

avatar van thyson
Hoe meer ik hier naar luister, hoe genialer het wordt. Dit album mag, meer nog dan Close to the Edge van Yes, gezien worden als het ultieme symfonische rockalbum. Maar niet enkel progrockers komen aan hun trekken, Ian Anderson weet van zijn mengeling rock, keltische folk, klassieke muziek en jazz een verschikkelijk overtuigend geheel te maken.

Een muziekliefhebber zonder Thick As a Brick in zijn collectie is als Balkenende zonder toverstokje!

Amen!!!!!

Ian Anderson is te horen op het nieuwe album van Toto die in Januari uitkomt.

avatar van thyson
... en hij bleef luisteren ...

avatar van c-moon
Thyson. Ik kén de plaat, en ze is heeel goed (hehe, en even oud als ik)... maar heb ze niet.. op zoek dus naar mijn "toverstokje"

avatar van thyson
come on, c-moon, "heeel goed" verdient een beter quotering hé

avatar van c-moon
hm, ja.. eigenlijk wél he.... hij is ook wel heel goed he

avatar van pauljojo
Nog steeds aan het luisteren thyson? Ik heb hem al weer een tijdje (on porpuse) niet meer geluisterd. Zal hem eens uit het hoekie halen vanmiddag... Dat gaat een feestje worden gok ik...

avatar van thyson
Hehe pauljojo, blijkbaar behoren wij (en Duderino) tot de weinigen op deze boards die écht de onwaarschijnlijke klasse van dit album inzien.
Maar geen nood, elders krijgt het album wél het aanzien dat het verdient.

Enkele cijfers:

#4 in de top 100 van het toonaangevende Progarchives (na klassiekers als Close to the Edge, Selling England en Dark Side)
www.procharchives.com

#9 in Digitaldoor's Greatest Progressive Albums
www.digitaldreamdoor.com

#247 in Rateyourmusic top 500 van 2004
www.rateyourmusic.com

Thick as a Brick blijft echter vooral een album voor de gepassioneerde muziekliefhebber. Het werd immers door zogenaamde critici die waarschijnlijk te lui zijn om een album meer dan 2x op te leggen reeds té vaak de grond in geboord.
Maar in your face critics, klasse drijft vroeg of later boven, ook hier op MusicMeter!

avatar van pauljojo
Ik ben bang dat je lang kan wachten voordat de klasse van Thick as a Brick boven is gedreven hier op MuM... Maar ja, op zich zit ik daar niet echt op te wachten. Als ik er zelf maar van kan genieten, en dat deed ik dus vanmiddag...

Dit is gewoon het Tull album en iedereen moet het gewoon hebben, vooral de teksten zijn erg goed, en muzikaal staat het ook als een huis (van bricks )

avatar van Lukas
Vandaag voor het eerst geluisterd, vrij zware kost moet ik zeggen. Kan het wel waarderen, maar dit is moeilijk in een keer te beoordelen. Laat ik eens beginnen met 3.5, met mogelijkheid tot doorgroeien.

dutch2
Lukas schreef:

Op de live-cd Bursting Out wordt er een soort samenvatting van Thick as a Brick gespeeld. Als de hele plaat wat lastig te behappen is (en het is natuurlijk ook wel een complex geheel), kun je misschien beter beginnen met die samenvatting.

Edit:Ik zie nu pas dat er op deze cd-versie ook een korte liveversie staat. Dat zal dan wel de versie van Bursting Out zijn.

Toen de Thick as a brick uitkwam duurde het toch echt wel even voordat ik er "kaas" van kon maken. Was jaren een plaat van de gemengde gevoelens. Moeilijk om doorheen te komen. Maar wat mij verbaasd is dat ( en in de afgelopen 20 jaar draai je niet regelmatig je hele platenkast elke maand) Het vandaag de dag een plaat is die ik moeiteloos doorkom. De teksten zitten bijna helemaal in mijn hoofd en met de volume knop op hoog luister ik er graag naar... Een topplaat

avatar van Brain Stew
Wat een prachtplaat zeg. Haast onmogelijk om hier mijn 2 favoriete tracks te kiezen.

avatar van Waldo Jeffers
Brain Stew schreef:

mss het interview

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Brain Stew schreef:

Damn, was iemand mij al voor met deze grap

Jaja... Onder statistieken:

Favoriete tracks:
Thick as a Brick (7 stemmen)
Thick as a Brick (7 stemmen)

Lijkt me duidelijk

avatar van beruk
Hun beste plaat en een meesterwerk .

avatar van Kasperbert
Erg mooi album, die 2 favoriete tracks moet ook wel lukken . 4*

avatar van vaas
Een jaar of vijftien geleden kon je bij ons in het dorp bij de bibliotheek platen lenen voor een kwartje per twee weken. Ik raakte toen net gefascineerd van de symfonische rock van de jaren 70 en al haar aanverwanten. In de platenbak stonden ook een aantal Tull lp's, waaronder deze en ik dacht "Let's give it a shot". Ik weet nog dat ik thuis de naald op het vinyl legde en bij de eerste klanken al zoiets had van "Wow, karakteristieke zang heeft die knakker", en ik heb die plaat ettelijke weken thuis gehouden. Ik heb in de tussentijd al hun materiaal uit de 60's en 70's verzameld en er zitten echt nog meer juweeltjes tussen. Ik moet zeggen, A Passion Play staat voor mij op gelijke hoogte als dit album en ik vind eigenlijk stiekem dat die plaat zelfs qua produktie (de drums klinken echt SUPERvet op A Passion Play) en weirdness Thick as a brick overtreft.

En toch staat deze wel in mijn top 10 van beste albums allter tijden en A Passion Play niet. Thick is a brick is een groot avontuur. Van begin tot eind wordt je meegesleurd langs middeleeuwse herbergen, grasvlakten en kastelen, maar je komt daarnaast ook net zo goed striphelden, baby's met nylonkousen en de handleiding voor de verkennerij tegen. Zanger Ian Anderson's verhaalkunst wordt formidabel gebackt door uiteraard hemzelf (akoestische gitaar, fluit en andere blaasinstrumenten, viool), de oh zo ingenieuze Barriemore Barlow (drums), de stiekem keihard groovende Jeffrey Hammond-Hammond (bas) en de verborgen genieën van dit album Martin Barre (gitaar) en in nog meerdere mate John Evans (toetsen). De zang en de instrumental backing zijn stuk voor stuk heel erg lekker. Brul lekker mee met Anderson's idioterieën en hersenspinsels (whatever they mean), airguitar mee tijdens Martin Barre's Poet and Painter gitaarsolo of speel toetsen op je tafelblad tijdens John Evan's vette Hammond-partijen.

Met andere woorden, elke luisterbeurt weer opnieuw drie kwartier kicken op any Tull muzikant to your liking, zonder jezelf ooit te vervelen. Dat maakt deze plaat zo bijzonder...en daarom krijgt ie ook gewoon vijf sterren.

avatar van Flipper
vaas schreef:

Helemaal met je eens.

Een album om symfonisch van te smullen.

Voor mij HET hoogtepunt van Tull, naast 'A passion play' die ik toch iets minder vind.