Jethro Tull - Thick as a Brick (1972)

Label: Chrysalis

1. Thick as a Brick (22:45)
  2. Thick as a Brick (21:05)
  3. Thick as a Brick [Live] * (11:48)
  4. Interview with Jethro Tull's Ian Anderson, Martin Barre and Jeffrey Hammond * (16:28)
avatar van Arno
Zonet voor het eerst dit album beluisterd, en ik kan maar één ding zeggen: meteen 5*
Gewoon drie kwartier wegdromen en genieten van deze fantastische muziek, die mij misschien nog het meest van al doet denken aan King Crimson.
Ik geloof dat ik deze de komende dagen nog veel zal beluisteren, en binnenkort ook maar eens Aqualang en A Passion Play lenen.

Hmm toch maar weer eens gaan luisteren.
Kon er in die tijd niet echt ondersteboven van zijn... ondaks het feit dat ik de lp wel had.

Staat me nog bij dat er weinig solo's in zaten (en dat vond ik toen zo geweldig)

Af en toe een best of in mijn auto op. Ook daar ben ik niet ondersteboven van .... (op locomotvie en aqualung na dan)

leroy*
zijn 3 zelfde nummers?

leroy*
bijna zelfde

avatar van Music4ever
Weergaloos goed album, één van de beste prog-rock albums wat ik ken. Van begin tot aan het eind boeiend.
Geweldige gitaarstukken, prachtig drumwerk, lekker fluitwerk en ook zeer goed toetsenwerk, maar vooral:
het klinkt als een GEHEEL. 5***** sterren!

avatar van schizodeclown
Kom op mensen hij staat nou op 80 punten, laat iemand deze in ze top 10 zetten (liefst hoog ) en hij zit in de top 250

avatar van thyson
schizodeclown schreef:

avatar van Kasperbert

Hij is een schizofrene clown

Dit is werkelijk verbluffend. 45 minuten Thick as a Brick en geen moment verveling. Ongelooflijk hoeveel hierin zit.

4,5 *

De ene keer zit deze in de top250 de andere keer niet vandaar BEGRIJP DAT DAN

Kasperbert schreef:

Hij is een schizofrene clown

Daar kunnen we niet omheen

Verhoogd naar 5 *

avatar van vaas
Avitas Sibannac schreef:
Verhoogd naar 5 *

Zo hoort dat...

avatar van ErikM
Wat een muziek, wat een avontuur! 5 sterren en daarmee mijn top 10 binnengestormd.

EVANSHEWSON
Dit komt nog misschien eens in mijn top tien, maar de keuze voor wie ik er dan moet uitbonjouren, het is een onmogelijke opgave;

Neemt niet weg dat dit een zààààlig album is, geheel tijdloos en dus niet onderhevig aan slijtage!

5 stars waarachtig waar!
*****

avatar van indana
Ik heb verder aan zo'n beetje alle voorgaande opmerkingen niets toe te voegen geloof ik. Alleen nog dat 'And you wise men don't know how it feels' een kreet is die ik vaak heb gebruikt maar nog vaker in allerlei situaties heb gedacht. En trouwens de opening mag er ook zijn met 'Really don't mind if you sit this one out'. (ik kan niet na laten om dan te denken: 'maak je geen zorgen Ian, dat zit wel goed'

avatar van indana
En waarom mag ik nou niet op mijn favoriete nummers stemmen? (And you wise men don't know how it's feels.....)

Pieter Paal
Misschien val ik in de herhaling, maar ik moet zeggen dat dit wederom een meesterwerk is. Ik heb zowel de lp als de cd versie en af toe kan ik het niet laten om tijdens het beluisteren even de krant uit te vouwen. Helaas heb ik op cd niet de bonus tracks.
Ik ben heel benieuwd hoe die live-versie van 11 minuten en 48 seconden is en wat er in het interview over dit gave album allemaal gezegd wordt.

avatar van Music4ever
Kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn: dit is idd een meesterwerk en ik denk wel het beste wat ze hebben gemaakt!
Ken trouwens alleen deze en Aqaulung, maar die worden door de 'kenners' als beste gezien en meestal klopt dat dan wel........

avatar van vaas
Dan begin maar te verzamelen, want ze hebben nog veel meer hele vette albums gemaakt. Luister als voorloper van Aqualung eens naar het album Benefit, en als opvolger van Thick as a brick naar A Passion Play, hun meest extreme album. En ja, Songs from the wood hè

avatar van Paap_Floyd
Pieter Paal schreef:
Ik wil mijn cd mét bonustracks anders best ruilen voor een exemplaar zonder. Ik herb het niet zo op bonustracks

avatar van aerogp1
Dat ik dit nooit eerder heb ontdekt! Wat een geweldige muziek!
Zang is geweldig en de lyrics zijn briljant. Over de instrumenten.... daar heb ik gewoonweg geen woorden voor.....
Werd dit in de hedendaagse muziek maar meer gebruikt!
4,5* van mij, en nu gaan ik verder met Aqualung!

aerogp1 schreef:
Dat ik dit nooit eerder heb ontdekt! Wat een geweldige muziek!
Werd dit in de hedendaagse muziek maar meer gebruikt!
4,5* van mij, en nu gaan ik verder met Aqualung!

Uitkijken dat Aqualung je niet gaat tegenvallen dan,het is zekers niet slecht,maar ivm Thick as a Brick is het niet schaamtelijk dat het minder in kwaliteit te noemen is,maak je in in ieder geval klaar voor de magistrale riff van het eerste nummer!

avatar van Lennonlover
schizodeclown schreef:

niet akkoord, clown.

Aqualung is een gewoon album waarbij een paar nummers werden opgenomen en samengestoken in de vorm van een album.

Thick as a Brick is gewoon een heel ander soort album. Een progressiever album zonder duidelijk afgelijnde nummers. Het zijn 2 stukken zeer goede muziek op een album.

Maar het is niet omdat Aqualung niet even progressief is dat het minder goed is. Op aqualung zijn er gewoon véél betere songs dan op Thick as a Brick. Thick as a brick is muzikaal gewoon beter, als je begrijpt wat ik bedoel.

ps: gelukkige verjaardag, 4 dagen geleden! ik moet er nog twee maanden op wachten.

Lennonlover schreef:

niet akkoord, clown.

Eheh,goed een kwestie van smaak zullen we het dan maar noemen
bedankt trouwens voor de felicitatie,het is dat ik nooit aan verjaardagen doe dan

avatar van blunnie
Een muzikaal en tekstueel een zeer bijzonder album dit Thick as a brick.Aangeschaft als jochie van 14 maakte dit erg veel indruk.
Met woordenboek op schoot de teksten ontleed.Machtig.
Daarna pas ander werk van JT gekocht,maar dit is mijns inziens het beste.
Ik geef 4,5 ster

avatar van Jupilerman
Tja moet ik toch eens gaan horen dan.Heb hem zien liggen maar niet gekocht omdat er blijkbaar 3 keer hetzelfde nummer op stond en verder niets.Is het echt zoveel waard om één nummer te horen?