The Moody Blues - Seventh Sojourn (1972)

Label: Polydor

1. Lost in a Lost World (4:41)
  2. New Horizons (5:10)
  3. For My Lady (3:57)
  4. Isn't Life Strange (6:10)
  5. You and Me (4:20)
  6. The Land of Make-Believe (4:50)
  7. When You're a Free Man (6:05)
  8. I'm Just a Singer (In a Rock & Roll Band) (4:17)
  9. Isn't Life Strange [Original Version] * (8:10)
  10. You and Me (Beckthorns Backing Track) * (6:33)
  11. Lost in a Lost World [Instrumental Demo] * (4:41)
  12. Island * (4:30)
avatar van IMPULS
Eigenlijk een uitstekend album. Met slechts 1 mindere song. Justin Hayward en Mike Pinder zeer in vorm. Zwanezang van de band (voor 5 jaar althans). Luister er graag naar. En weer een reden om Moddy Blues serieuzer te nemen dan er toen (en nog steeds) naar gekeken werd.

avatar van ckuhl
New Horizons, wat een schitterend nummer op deze plaat; muzikaal zo goed inelkaar.

Pieter Paal
IJzersterk album met 8 lange tracks.
Op 'I'm just a singer (in a rock & roll band) na is het net alsof naar de beste songs van hun solo-albums aan het luisteren ben.
'New horizons' en 'I'm just a singer' zijn de belangrijkste tracks van dit album.
Mike Pinder zou zich steeds meer op de reli-pop gaan richten.

avatar van Gert P
Heb hier de sacd van en daar staat Is;nt life strange zelf in een ruim 8 minuten durende versie.
Mooie cd die niet gauw verveeld.

Een moeizaam tot stand gekomen plaat . The Moodies waren moe van de tournees en moe van elk jaar met een nieuw album op de proppen te moeten komen .
Met die wetenschap is Seventh Sojourn wel gewoon weer een hele knappe plaat . Evenwichtig , vertrouwd en sfeervol .
Doordat alle bandleden composorisch wat kunnen en afgezien van drummer Greame Edge goede zangstemmen bezitten , is er afwisseling in de nummers zonder de eigen stijl te verliezen .
De opener Lost In A Lost World van Mike Pinder is zonder meer een classic . Donker van opzet en met fraaie vocalen .
De bijdragen van Justin Hayward zijn meestal goed , omdat hij in staat is om heel pakkende melanchonische liedjes te schrijven .( New Horizons , You And Me , The Land Of Make Me Believe )
Ray Thomas overtuigd met het liefelijke For My Lady en Pinder is wederom niet de vrolijkste maar wel boeiend in When Your A Free Man . Het is dan ook zijn laatste wapenfeit , want hij keerde niet meer terug in de bezetting .
John Lodge tenslotte is verantwoordelijk voor Isn't Life Strange en het ondertussen niet meer weg te denken I'm Just A Singer ( In A Rock And Roll Band )
Al met al 1 van de compactere albums van de groep die qua vorm het meest in de buurt van A Question Of Balance komt .

avatar van Stijn_Slayer
Ietwat wisselvallig album. Soms zit het niveau rond de 4,5*, maar er worden ook echte dieptepunten behaald. Ik kan me desondanks wel goed vinden in het gemiddelde van 3,85*, want uiteindelijk is het wel een erg goed album.

Het album begint sterk met de opener 'Lost in a Lost World' en ook 'New Horizons' is sterk, maar dan daalt het niveau aanzienlijk. 'For My Lady' is ontiegelijk slecht, en 'Isn't Life Strange' vind ik ook een skipmomentje.

Kant 2 is gelukkig wel helemaal top, vooral 'You and Me' en 'The Land of Make-Believe' zijn ijzersterk.

Tja, For My Lady kan bij mij niet zo veel verkeerd doen eigenlijk . Het is mierzoet maar die Ray Thomas komt er wel mee weg .
Hij heeft zo''n aparte klank in zijn stem die mij wel raakt .
John Lodge is wat mij betreft altijd de minste liedjesschrijver geweest bij The Moodies . Isn't Life Strange vind ik verreweg het minste stuk op deze plaat .

avatar van ChrisX
bikkel2 schreef:
Isn't Life Strange vind ik verreweg het minste stuk op deze plaat .

De song is wel in orde maar het word een beetje op een vreemde manier gezongen: Isn't Life Straeheeheeheeheenge ...

Een uitstekende plaat met mooie nummers! I'm just a singer in a rock and roll band vind ik ook het minste nummer, hoewel het wel een klassieker is.

Ozric Spacefolk
De laatste plaat, voorlopig, van the Moodies.

Een zware bevalling en de nummers zijn wat donkerder en minder uplifting, zoals we gewend zijn.
De nummers van Hayward springen er op deze plaat echt uit, en behoren tot mijn favorieten van deze sympathieke zanger/gitarist.
Ook het door Mike Pinder gepende The Land of Make-Believe is een symfonisch meesterwerk.

De plaat is goed geproduceerd en er staat een aantal stevige rockers op, getuige de opener Lost in a Lost World en Singer in a Rock'n'Roll band.

Er staan ook fijne gitaarsolo's van Hayward op en de ritmesectie heeft nooit zo strak en goed in de mix geklonken als hier.

Na deze plaat, zal het 6 jaar duren voordat er een nieuwe Moodies-plaat verschijnt.
Intussen overstelpen the Moodies de wereld met solo-platen, waarvan met name Blue Jays (Lodge en Hayward) een warme aanbeveling is.

Overigens gebruikt Mike Pinder op deze plaat, voor het eerst niet de mellotron, maar een instrument genaamd Chamberlain. (schijnt)

avatar van novalepidoptera
Zeer goede plaat van de moody Blues, het minste nummer is toch wel; I,m Just A Singer (in a Rock and Roll Band) maar voor de rest alleen maar sterke nummers zoals; New Horizons, For My Lady en voor mij het beste nummer Isn't Life Strange.

In mijn stukje van 19 September 2009 vermeld ik dat dit Mike Pinder zijn laatste bijdrage is aan een album van The Moody Blues . Dit is onjuist . Op Octave (1978) doet hij nog mee .

Op Long Distance Voyager (1981) is Patrick Moraz (bekend van Yes ) zijn vervanger .

Ozric Spacefolk
Ik vind Singer in A Rock'n'Roll Band wel een lekkere rocker...

Ik vind daarentegen Isn't Life Strange een beetje irritant gezongen....

avatar van kort0235
Ik vind de plaat niet echt geweldig, maar wel een paar prachtige songs, waaronder New Horizons en toch For my lady.
Het niveau van de beginnende LP's waaronder Days of Future Passed wordt niet gehaald.
Een slechte plaat is het zeker niet, daarvoor zijn de Moodies teveel uitstekende muzikanten.
Ik geef hem wel een voldoende dus een 3.0*

Ozric Spacefolk
Als bonustrack zie ik het nummer Island staan... Kent iemand dat?!?

avatar van JJ&Joan
Ik vind dit het hoogtepunt van de Moody Blues. Enkele prachtnummers en een constant hoog niveau.

avatar van heartofsoul
Het laatste écht goede album dat de Moodys afleverden, het klinkt zeer evenwichtig en krachtig.
Na zo'n 42 jaar (tel ik goed?) nog steeds van begin tot einde boeiend. Er staat geen verkeerd nummer op, al is het afsluitende nummer ( I'm Just A Singer In A Rock 'n Roll Band) relatief het zwakste stuk.

Ozric Spacefolk schreef:
Als bonustrack zie ik het nummer Island staan... Kent iemand dat?!?

Island is te beluisteren op Spotify. Het wordt gezongen door Justin Hayward, en past mijns inziens qua sfeer perfect op Seventh Sojourn. Misschien een iets minder nummer, maar prima uitgevoerd, met een prominente mellotron.

heartofsoul schreef:

Okay, nice. Ik zal eens op zoek gaan

avatar van jvandemerwe
Persoonlijk vind ik dit het beste album van de Moody Blues. Jammer dat het hierna snel minder werd. Maar dit album heeft voor nooit aan enige kracht verloren.

avatar van teus
jvandemerwe schreef:

Is ook een heel mooi album van de Moodys staat bij mij ook hoog aangeschreven,
(Zie Moody Blues Top 10/album top5) naast het bekende buitenbeentje I'm just a singer,(Lodge)
Hele mooie van Hayward...New Horizons,,You and Me,,The Land of Make Believe
Ook de Pinder bijdragen zijn goed waaronder Lost in a Lost world de sterkste is
Het geheel luisterd heerlijk weg,daaronder valt ook For My Lady van Ray Thomas
De 2e bekendste track is ook van logde ,Ist'n Life Strange die ik persoonlijk wat minder vind
Mijn voorkeur gaat meestal naar Haywardsongs,ook hier weer
En ja ...het werd idd minder na dit Album,nog 1 of 2 vrij aardige albums,..
Maar nooit meer het niveau t/m dit album helaas,Mike Pinder verdween,wat voor de moodiesound niet ten goede kwam
Hierop kunnen we nog van het echte Moody Blues geluid genieten!Top!
Je heb een mooie nr1 in je top 10 ...Johan

Ozric Spacefolk
Ik vind Long Distance Voyager van the Moodies wel echt een ijzersterke plaat, met veel van de elementen van weleer erin verwerkt.

Wat te denken van To our Children;s Children?, Ozric?

Neal Peart schreef:
Wat te denken van To our Children;s Children?, Ozric?

Die komt toch niet hierna?
Schijnbaar weet je niet veel van mijn kennis en liefde voor The Moodies om die plaat aan te halen.
Tuurlijk is dat een ijzersterke plaat, en nog wel veel meer. Ik vind zelfs bijna echt alles goed van ze.

Ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is, dus tip ik Long Distance Voyager, omdat die uit 1981 is.

Long Distance Voyager is by far hun beste uit de nadagen. Een aanzienlijke verbetering ook t.o.z van het wat flauwe Octave van 3 jaar er voor.
Frisse symfopop met veelal sterke songs.

Doch....de dramatiek en de aanstekelijke spacey sfeer wordt m.i niet meer behaald.
Deze is nog erg raak en 1 van hun donkerste albums.

avatar van heartofsoul
Helemaal mee eens, bikkel2. Seventh Sojourn heeft diepte, sprankelt en boeit mij iedere keer. Long Distance Voyager is een zeer beluisterbaar en fijn album, maar mist net dat magische en mystieke van de albums tot en met SS.

De band moest ook door en dat zij zich schikten aan de moderne tijd is te begrijpen, maar het blijft jammer dat ze er steeds zwakkere albums uit gingen persen.
Onwaardig als je weer wat voor parels er in de periode 1967/ 1972 zijn verschenen.
Achteraf bezien hadden ze betreft het maken van albums na The Present ( 1983) mogen stoppen.
Ik vind het werk er na van een zeer bedenkelijk nivo.

Ozric Spacefolk
Iedereen zit toch wel dat ik deze plaat een 5* heb gegeven toch? Voordat mensen denken, dat ik geen Seventh Sojourn liefhebber ben.
Daarbij komt nog, dat ik elk nummer kan meezingen, meespelen en gewoonweg van buiten ken.

Verder is The Moodies een soort merknaam geworden, wat formulaisch werk begon af te leveren. Hayward solo is veel interessanter om uit te pluizen.

Ozric Spacefolk
Misschien is dit wel de plaat die ik het vaakst draai en telkens ontdek ik weer nieuwe dingen.
Deze plaat heeft zo veel lagen en zoveel geheimen.

Ik zit nu echt heerlijk weg te dromen op Island. Zo jammer, dat ik deze song zo laat in mijn leven moet ontdekken. Want Island is toch wel een van de beter Hayward-songs die ik ken. Kan zich met gemak meten aan New Horizons.

Ozric Spacefolk schreef:
Deze plaat heeft zo veel lagen en zoveel geheimen.

Dat is ook mijn ervaring. Terwijl ik hem aanvankelijk "best goed" vind ik hem nu steeds boeiender. Kocht zojuist de versie met bonustracks, zo gek ben ik op dit album. De sfeer, de liedjes die nooit gaan vervelen - zelfs Just a Singer (toch het minste liedje) kan ik zeer waarderen. Voor mij zo onderhand een essentieel album. Daarom verhoogd tot 5*.