Genesis - 1970-1975 (2008)

Label: Virgin

1. Looking for Someone (7:02)
  2. White Mountain (6:44)
  3. Visions of Angels (6:51)
  4. Stagnation (8:46)
  5. Dusk (4:11)
  6. The Knife (8:53)
  7. The Musical Box (10:31)
  8. For Absent Friends (1:48)
  9. The Return of the Giant Hogweed (8:09)
  10. Seven Stones (5:09)
  11. Harold the Barrel (3:00)
  12. Harlequin (2:56)
  13. The Fountain of Salmacis (8:00)
  14. Watcher of the Skies (7:22)
  15. Time Table (4:46)
  16. Get 'Em Out by Friday (8:36)
  17. Can-Utility and the Coastliners (5:45)
  18. Horizons (1:41)
  19. Supper's Ready (23:04)
  20. Dancing with the Moonlit Knight (8:02)
  21. I Know What I Like (In Your Wardrobe) (4:10)
  22. Firth of Fifth (9:35)
  23. More Fool Me (3:10)
  24. The Battle of Epping Forest (11:44)
  25. After the Ordeal (4:15)
  26. The Cinema Show (10:41)
  27. Aisle of Plenty (1:56)
  28. The Lamb Lies Down on Broadway (4:51)
  29. Fly on a Windshield (2:44)
  30. Broadway Melody of 1974 (2:11)
  31. Cuckoo Cocoon (2:13)
  32. In the Cage (8:09)
  33. The Grand Parade of Lifeless Packaging (2:44)
  34. Back in N.Y.C. (5:36)
  35. Hairless Heart (2:06)
  36. Counting Out Time (4:12)
  37. The Carpet Crawlers (5:11)
  38. The Chamber of 32 Doors (5:40)
  39. Lilywhite Lilith (2:48)
  40. The Waiting Room (5:15)
  41. Anyway (3:08)
  42. Here Comes the Supernatural Anaesthetist (2:56)
  43. The Lamia (6:56)
  44. Silent Sorrow in Empty Boats (2:58)
  45. The Colony of Slippermen (8:11)
  46. Ravine (2:06)
  47. The Light Dies Down on Broadway (3:32)
  48. Riding the Scree (4:06)
  49. In the Rapids (2:18)
  50. It (4:17)
  51. Happy the Man (3:10)
  52. Twilight Alehouse (7:48)
  53. Going Out to Get You (4:55)
  54. Shepherd (4:04)
  55. Pacidy (5:44)
  56. Let Us Now Make Love (6:16)
  57. Provocation (4:10)
  58. Frustration (3:42)
  59. Manipulation (3:49)
  60. Resignation (3:01)
ricardo schreef:
Deze box zag ik vanmidag liggen bij Saturn voor 109 euro. Wat bevat deze box allemaal nog meer dan de albums vanaf het debuut tot en met Lamb Lies Down On A Broadway?

Nou, om te beginnen níet het debuut...

... maar wel de relevante albums uit die tijd (vanaf nummer 2 -Trespass-, dus)

avatar van daniel1974nl
Want de rechten van het eerste album From Genesis To Revelation zijn niet in handen van Virgin.....heel concreet zou je ook kunnen stellen dat die een probeerseltje was en dat Trespass inderdaad pas het echte eerste album was. Op FGTR probeerde de band vooral de huidige manager te imponeren, die zoals te horen nogal fan was van The Bee Gees.

Het is daarom met Trespass dat het geluid voor de eerste keer tot volwasdom komt en ook inderdaad het album dat beter in het verlengde staat (hoewel duidelijk sterk beinvloed door The Nice) van wat er daarna komen gaat.

Door velen de beste periode...........kan ik overigens niet helemaal zeggen. Ik ben in ieder geval niet een van die personen. Kan niet ontkennen dat alle 5 albums nu klassiekers zijn, maar wil zeker A Trick Of The Tail en Wind & Wuthering niet uitlvlakken...of Seconds Out....voor velen bereikte Genesis live in ieder geval pas zijn hoogtepunt na Gabriel en waren velen destijds van mening dat Genesis de schok van het vertrek van Gabriel prima had overleefd. Het is de schok van het vertrek van Hackett die ze nooit meer te boven zijn gekomen. En het Genesis geluid, waaraan nu vaak wordt geappeleerd, is ook het geluid wat de band in die tijd ontwikkelde, het geluid van aanzwellende toetsen en Mellotron in combinatie met dubbele drums en geniaal gitaargeluid is het geluid dat in deze periode tot stand is gekomen, niet daarvoor. Hoe briljant, creatief, geniaal, baanbrekend en innovatief de Gabriel periode ook heeft mogen zijn.

Ik wil dan ook stellen dat het met name de Hacket periode (van Nursery Crime tot Seconds Out) moet gelden als de beste en meest legendarische Genesis periode. En Trespass, nou......verschillende nummers werden later door Hackett gespeeld live, maar dan 10 keer beter.

Dus doe jezelf een plezier.........koop niet alleen deze box, maar het is wel de enige box die van A tot Z interessant is....

Misterfool
ben het met daniel omstreke hackett en gabriel. gabriel was meer een soloartiest dan een echte bandman terwijl hackett echt zijn best deed om het bandgeluid naar een hoger plan te tillen. ben overigens een groot gabriel fan.

avatar van daniel1974nl
Ik ben ook een enorme Gabriel fan. Er zijn weinig artiesten met zo'n hoog artestiek en orginaliteitsgehalte. De laatste tijd werd staat vooral Micheal Jackson model als innovatief en geniaal componist. Nou, ik ken er nog wel een die daar ver bovenuit stijgt.....inderdaad. Gabriel. Vrijwel alle solo cd's zijn van een hoog niveau....nog maar niet te spreken van zijn concerten...of de remasters van zijn albums...ook van erg, erg hoog niveau.......als het over geluid gaat, staat Gabriel echt aan de frontlijn...wat mij betreft. Maar inderdaad Gabriel is veel meer een solo artiest....en hij zag dat denk ik ook goed in in relatie tot zijn plaats binnen Genesis..Hij trad naar mijns inzien terug zodat de andere bandleden meer op de voorgrond kwamen...en daar hebben denk ik vooral Hackett en Banks van geprofiteerd, die zo volledige ruimte kregen om hun ding te doen.

ATOTT en W&W zijn dan ook met name Hackett/Banks albums....bij vlagen lekker vaag....uitgesponnen nummers en een prominent Mellotron geluid.....en niet al teveel proberen om potentiele singletjes te schrijven...en te willen scoren bij een groter publiek....zeker ook bij het bekijken van de interviews van de verschillende boxen krijg je vaak het idee dat Genesis bijna constant in een tweekamp verkeerde met aan de ene kamt degenen die op safe willen spelen met Collins en Rutherford en aan de andere kant de mannen met lef en experimenteer drang welke dan Hackett en Banks zijn. Erg interessant en veelzeggend is de opmerking van in een van de interviews dat hij met het vertrek van Hackett zijn medestrijder verloor en hij zich in een minderheidspositie begon te voelen.

Tijdens de persconferentie refereerde Mike aan het gemis aan dubbeldrum etc, maar het was Tony die aangaf dat hij weer lekker de lang uitgesponnen klassiekers wilde spelen....

avatar van kareltjemusic
ricardo schreef:

De 3 boxen hebben een tiijdje geleden bij Fame gestaan voor 74.95 p/s
Alleen stonden er van de deze groene (70-75) maar enkele exemplaren, terwijl de blauwe en de rode (hun latere werk) volop aanwezig waren.

Geweldige box!
de remasters klinken écht geremastered, heerlijk om nummers zoals The Cinema Show, Firth of Fifth en Fountain Of Salmacis te beluisteren!
Ook Trespass klinkt als een klok met natuurlijk White Mountain en The Knife!

Simpelweg de beste symfo ooit gemaakt

kareltjemusic schreef:

De 3 boxen hebben een tiijdje geleden bij Fame gestaan voor 74.95 p/s

Ik denk dat er voor deze dan ook de meeste fan-animo is.
Gelet op de aard van hun fanbasis denk ik dat de rode het minst verkoopt.

avatar van musician
He he. Ik heb er een hele tijd tegenaan zitten hikken, maar nu dan toch eindelijk maar gekocht.
Ik zeg er bij, ik vond het een hele uitgave, maar 97 euro voor een nieuwe box vond ik uiteindelijk een goede deal. Het lijkt je grootste uitgave ooit maar in de praktijk betekent het 6 cd's en 6 sacd's (waarbij perfecte geluidskwaliteit en ook nog bijzondere opnames, begreep ik)

Ik heb de losse sacd's van van A trick of the tail, Wind & wuthering, And then there were three en Duke.

Maar voor het Peter Gabriel tijdperk is dit voor mij de beste oplossing. Hoewel de losse sacd's al prima van geluid waren, verwacht ik erg veel verbetering voor deze box.

Wat heeft iedereen na aanschaf van deze box gedaan met z'n oude losse cd's? Toch maar bewaard omdat het de originele opnames zijn, in tegenstelling tot de nieuwe remixen met de box?

avatar van Gert P
Gewoon weggegeven en wat verkocht, hoef dat allemaal niet dubbel;.
Zo'n fan ben ik ook weer niet ondanks dat ik er veel heb en wat ik mis is in het Collins tijdperk.
Gelukkig ben ik van geen enkel groep een fan, koop iets omdat ik het goed vindt en niet om dat die en die. Maakt Yes een slechte plaat zoas met die owner of a lonely heart schaf ik die niet aan ondanks dat ik er denk wel 12 heb of zo, weet dat niet eens.

avatar van musician
Gisteren bij de post ontvangen, in een enorme doos van Amazon.

Ik heb alle cd's al minimaal één keer gehoord, het gaat mij natuurlijk vooral om de (geluids-)verschillen met de originele albums.

En die vallen vooralsnog niet tegen.

Misschien trap ik er een enorme open deur mee in, maar ik vind in eerste instantie vooral de "opgefriste" versie van The Lamb lies down een enorme verademing, ook in vergelijk met de definitive remaster.

De extra's moet ik nog beluisteren. Dat er hier 5***** worden gegeven vind ik niet zo gek. Elk album op zich is dat al waard. De verbeterde geluidskwaliteit (inclusief dvd's), het bijbehorende boekje en de extra's houden alles gemakkelijk op datzelfde peil.

Een markant stukje muziekgeschiedenis met misschien wel de beste muziek die er is gemaakt tussen 1970 en 1975...

Heerlijk die grote Amazon dozen

avatar van musician
En de prijzen beginnen op te lopen....

Genesis 1970-1975 by Genesis (Audio CD - 2008) - Hybrid SACD
2 new from £500.99 1 used from £308.22

avatar van kaztor
Die live-box (die ik nog mis) is er nog voor zo'n 70 pond te vinden, dus ik denk toch dat het een kwestie blijft van goed zoeken.

Sommige verkopers gaan er maar al te prat op om prijzen op te voeren als het om moeilijk te vinden items gaat.
Voor hen bij deze géén Paastaart!

avatar van IntoMusic
Op eBay zag ik zelfs de doos met hoesjes zónder cd's voor 50 euro staan... Yeah right...

avatar van musician
Ik neem wel eens een cd uit de box mee naar mijn werk. Ik mag daar wel een speciale verzekering voor afsluiten...

Als prijzen zo hoog komen te liggen, vraag ik mij altijd af waarom er niet nog weer eens een nieuwe editie van kan worden gemaakt. Daar kan een band en de platenmaatschappij altijd van blijven profiteren. Die boxen verkoop je toch wel.

avatar van daniel1974nl
Heb alle vijf boxen aangeschaft. Eigenlijk zonder me te beseffen dat ze niet altijd te krijgen waren. Als je alles koopt ben je al gauw rond te 600,- Euro armer, en dan heb je nog steeds niet alles wat de band gemaakt heeft, dus compleet is het enigsinds, wat op zich een gemis is. In de Archives 1 en 2 zitten nog steeds verschillende dingen die in geen van de 5 boxen terugkomen, maar ach. Aangezien we dat al hebben, ga ik daar verder maar niet over zeuren. De setlists van het Wembley concert en de Mama Tour zijn ook niet compleet, dus laten we zeggen dat we dat zo langzamerhand gewend zijn.

Voor wat het waard is, is het toch zeker zo dat dit alles een niet te kinderachtige collectie is van bijna alles wat Genesis heeft gedaan over de jaren. Als we dat in termen moeten uitdrukken van ups and downs, dan is dit zeker de box die de meeste ups kent. En wellicht model kan staan voor de meest creative uiting uit de vroege jaren 70 en het voorbeeld van waar Progressive Rock voor stond. Nu, nog kwijl ik geregeld weg bij de kwaliteit van deze albums. Ik heb vrijwel de hele collectie (van voorgaande opnames) behouden, maar meer voor de verzameling dan voor de luistern, afgezien van het feit dat verschillende van die albums heb laten signeren door Rutherford. Helaas alleen bevind mijn geluidssysteem zich thuis, en mijn collectie ook, en woon ik al een jaar of 5 niet meer in NL, maar iedere keer als ik thuis kom is het genieten geblazen. Daarnaast blijven deze opnames zelfs op een Ipod, met 320 kbs overeind staan en zijn ze erg goed om naar te luisteren.

Wel zonde dat ze niet meer te krijgen zijn. Wel leuk voor degenen die ze hebben gekocht, die nu onbewust collectors items in huis hebben.

En Musician, meenemen naar het werk, ik weet niet of ik dat zou durven. Ik heb hier geen enkel Genesis album liggen dat ik niet los kan kopen, zodat ik ze kan vervangen....En een verzekering afsluiten voor iets dat niet in waarde is uit te drukken of niet te vervangen is....

avatar van musician
Gewoon een kwestie van doorzetten. Van de week nog The Lamb lies down on broadway meegenomen naar de werkvloer: het blijven gebruiksvoorwerpen die moeten worden afgedraaid, hoe lief ik ze ook heb.

avatar van rkdev
Eindelijk deze box voor een aangename prijs kunnen aanschaffen
Nu alle 5 de boxsets in mijn bezit. Dus helemaal in m'n nopjes

avatar van musician
En ik weet niet wat die aangename prijs was, maar beschouw het maar als een gelukje. Want de box kost nieuw bij Amazon inmiddels 300 pond. Tweede hands de helft, maar dat is dan nog steeds fors.

avatar van rkdev
musician schreef:
En ik weet niet wat die aangename prijs was
€102,85 EUR nieuw in verpakking (via E-Bay), dus ik heb inderdaad geluk gehad.

avatar van Running On Empty
Kennelijk weer verkrijgbaar via de Genesis Store voor 99 dollar.

Genesis Official Store - 1970-1975 Box Set - Music - genesis-music.warnermusic.com

avatar van chevy93
Misschien een rare vraag, maar dit is toch gewoon een opsomming van de eerste 5 albums + één bonusdisc met wat niet eerder gereleasede nummers/B-kantjes.

Zoiets mag toch niet op de site?

Genesis 1970?1975 - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van vigil
Ja hoor door die extra disc met niet eerder uitgebracht materiaal mag het wel. Als het enkel de studio-albums waren geweest had het niet gemogen.

avatar van FrodoK
Verdikkeme, ben ik nu toch te laat? Is deze alleen nog maar voor $399 op amazon te krijgen??

avatar van Running On Empty
Op beurzen is deze volgens mij veel voordeliger.

avatar van FrodoK
Heb hem gevonden in de US voor $140, dus dat scheelt wel een slok op een borrel! Bij Barnes&Noble.

avatar van FrodoK
Hehe, EINDELIJK istie binnen! Maar het wachten wel waard. Hij prijkt nu netjes bij de Livebox in mijn kast, en ben op het gemakske alle extra's op de dvd's aan het bekijken! Dat de muziek geweldig klinkt wist ik al