The Waterboys - This Is the Sea (1985)

Label: Ensign

1. Don't Bang the Drum (6:46)
  2. The Whole of the Moon (4:58)
  3. Spirit (1:50)
  4. The Pan Within (6:13)
  5. Medicine Bow (2:45)
  6. Old England (5:32)
  7. Be My Enemy (4:16)
  8. Trumpets (3:37)
  9. This Is the Sea (6:29)
  10. Beverly Penn * (5:38)
  11. Sleek White Schooner * (3:44)
  12. Medicine Bow (Full Length) * (5:44)
  13. Medicine Jack * (4:11)
  14. High Far Soon * (2:05)
  15. Even the Trees Are Dancing * (4:27)
  16. Towers Open Fire * (4:34)
  17. This Is the Sea [Live] * (5:53)
  18. Then You Hold Me * (4:56)
  19. Spirit (Full Length) * (4:11)
  20. Miracle * (1:14)
  21. I Am Not Here * (0:22)
  22. Sweet Thing * (7:11)
  23. The Waves * (6:38)
avatar van KampF
Je hebt gelijk. Dan zal het aan het woord Waterboy liggen. Ik kende ze al wel van naam. Toevallig dan

avatar van Cygnus
Maar in elk geval heeft Lou Reed je op het spoor van een waar topalbum gezet! Old England en The Pan Within vind ik de sterkste nummers...

avatar van Tribal Gathering
Ik heb deze maar weer eens aangeschaft na hem jaren uit het oog (of oor) te zijn verloren en hij is nog beter dan ik me herinnerde.

Don't Bang the Drum is een prima opener waarvan vooral het intro opvalt. The Whole of the Moon is het nummer dat iedereen kent van the Waterboys. Niets wat ik ken klinkt als dit nummer, een volstrekt unieke single.

Spirit is het mooie korte tussendoortje dat in de langere versie op de bonus cd staat. Hoewel die 4 minuten versie goed is, werkt de korte versie beter. The Pan Within is een van de prijsnummers van het album. De fantastische vioolpartij maakt dit nummer helemaal af.

De oude kant B begint met het rockende Medicine Bow waarvan ook een langere versie op de bonus cd staat. Hier is de lange versie mijn favoriet. Old England is het een na beste nummer van het album. Een muzikaal vrij luchtig nummer met na van loop van tijd zo'n heerlijk scheurende saxofoon. De tekst is heel wat minder luchtig. Het bewind van Margaret Tatcher heeft toch voor vele goede protestsongs gezorgd.

Na een kort rustig begin knalt Be My Enemy uit de speakers ; een haast punky song dat een beetje verdwaald lijkt op het album. Absoluut geen slechte track, maar wel mijn minst favoriete. Trumpets is een eerste instantie wat onopvallend rustig nummer dat bij nadere beschouwing toch wel een erg fijn nummer blijkt te zijn.

Het album eindigt met de beste track (al zullen de meeste dat niet met me eens zijn) This is the Sea. Een haast jamachtig nummer waar weinig couplet-refrein struktuur in te vinden is. Het nummer wordt echter zo fantastisch uitgevoerd zodat dat helemaal geen probleem is, eerder een pre. Het nummer doet wat denken aan Van Morrison's Sweet Thing waarvan op de bonus cd een lange versie staat die het sublieme origineel aardig in zijn waarde laat.

De bonus cd is sowieso een aanrader want behalve het wat verrot klinkende instrumentale Towers Open Fire zijn de nummers allemaal minimaal goed. De eerste twee nummers (Beverly Penn en Sleek White Schooner) zouden niet misstaan hebben op het eerste schijfje.

Het is veel te lang geleden dat ik dit album gehoord had en ik ben erg blij met de hernieuwde kennismaking. Hij wordt opgewaardeerd naar 4,5 ster.

EVANSHEWSON
Monkeysdo schreef:
Met name het eerste nummer is excellent

vigil schreef:
geniaal album, vele hoogtepunten en eigenlijk geen echte dieptepunten. De geremasterde 2cd versie is ook zeeeeer de moeite waard

Ik denk er net zo over. Deze plaat is van een tijdloze schoonheid. Fisherman's Blues komt ook aardig in de buurt. Heb het geluk gehad de Waterboys één keer live te hebben gezien op de Lokerse Feesten (België, eerste week van augustus, muziekfestival in Lokeren, Oost-Vlaanderen, mijn eigen stad ). Ze waren toen in goeden doen en speelden veel uit deze plaat. De geremasterde versie heb ik helaas niet, moet het met de originele enkelvoudige cd doen. Ben wel benieuwd naar de nieuwe versie, maar ga niet meteen mijn ouder exemplaat wegdoen.

Prima plaat van een prima band. 4.5 sterren **** 1/2

Geweldig. Dat begin....4.5

avatar van Irish
ik hoorde vanmiddag The Whole of the Moon op de radio, na het ruim een jaar niet te hebben gehoord. ik moet toch echt eens dit album aanschaffen!

DonDijk
als een top-10 uit elf bestond,had deze erin gestaan.

avatar van vigil
EVANSHEWSON, tegenwoordig is die 2 cd versie ook al voor onder 5 € te koop

avatar van Cygnus
Ik zag hem laatst bij de Fame voor 7,50 euro liggen, minder dan de helft van wat ik ervoor betaald heb... Maar goed, ik heb wel een bonus-cd die de moeite waard is.

p.s. Ook de luxe-uitgave van Fisherman's Blues is een absolute aanrader!

avatar van vigil
Maar jij hebt hem al zo vaak gedraaid dat deze al tot onder de zeven euro is afgeschreven

avatar van Cygnus
Nou nee, dat is wel het geval met de oude 1cd-versie, dus de aanschaf van de 2cd versie was nodig ook...

avatar van Sundance
Geniaal album van een erg leuke band (ook live). This is the sea en Old England zijn schitterende nummers.

avatar van Freggel
Youtube doet mij vermoeden dat dit ontzettend goede muziek is! Gauw 's binnentrekken..!

DonDijk
Dan heeft meneer Youtube de juiste vermoedens bij jou losgemaakt

avatar van spruitje
"The Pan Within" is ongelogen één van de allermooiste nummers die ik ken, dat begin (Wooow), de passie, de opbouw (met die 'volume-val', en weer de opbouw), die viool; Schitterend, elke keer dat ik dat nummer hoor: kippevel, ook na 54364 keer draaien...... "Close your eyes and we will begin....!"

avatar van DikkeDarm
Nooit van gehoord toch maar aangeschaft (tip van een collega, bedankt Michel!)deze en Karma to Burn,juweeltjes zeg wat een muziek wordt daar op neergezet begrijp alleen niet waarom ik hier nooit eerder tegen aan ben gelopen.Maar zo ontdek je nog eens wat....

avatar van Chameleon Day
Ja, hier moet ik ook eens hoog nodig achteraan. 'The whole of the moon' is werkelijk prachtig. Het 'popt' al 22 jaar zo nu en dan op in mijn brein ..... zonder dat de radio aanstaat.

avatar van Cygnus
En dan te bedenken dat dat een van de 'mindere' nummers van deze plaat is...

avatar van Chameleon Day
Dan denk ik dat ik nu maar even de deur uit moet......

avatar van Cygnus
Doe dat, en zorg dat je de 2CD-versie meeneemt. Het bonusmateriaal is erg de moeite waard (en dat geldt niet alleen voor het bonusmateriaal van deze plaat).

avatar van Snakeskin
prachtig album. De jaren tachtig roept mixed emotions op. Tien jaar terug wilde men op muzikaal gebied het decennium bij voorkeur overslaan, maar daar is men toch een beetje op teruggekomen. Artiesten die veel verkochten worden op deze site slecht gewaardeerd of totaal niet, op een enkele uitzondering daar gelaten. Platen die relatief weinig verkochten worden gelukkig veelal overladen met punten. Halverwege de jaren tachtig, de periode september oktober 1985 was er ineens een gek fenomeen. Vier platen zagen het licht die een geluid in zich droegen dat haaks staat op het jaren tachtig geluid. Ik heb het hier over de platen van Tom Waits, Kate Bush, The Cult en The Waterboys. Deze vier platen staan volledig op zich zelf en hadden ook vandaag uitgebracht kunnen worden. Het lijkt om deze releases te verklaren alsof de muziekbranche zich in een vacuum bevondt waarbij deze artiesten los van de invloeden van buitenaf hun gang konden gaan waarbij kennelijk de ene creatieve bron na de andere werd aangeboord. This is the sea kent louter hoogtepunten en behoort wat mij betreft tot het beste van de jaren tachtig waartoe ook de genoemde platen behoren. Het is opmerkelijk dat zoveel echt sterk materiaal in een zo betrekkelijke korte periode (bush en Waterboys zelfs op dezelfde dag) na elkaar het licht zagen.

Zigstar
Het heeft wel enkele maanden geduurd, maar uiteindelijk is het er dan toch van gekomen, ik heb 'This is the Sea' dan toch maar eens in mijn top 10 gegooid. En wel om de volgende reden:
Dit is een album dat ondanks een typische jaren 80-sound toch de tijd weet te oversteigen, en zelfs nu nog, 23 jaar later, fris klinkt. Tijdloos met andere woorden.
Daarnaast is dit een opvolging van hoogtepunten, zonder één enkele rustpauze. Daardoor duurde het ook wel eventjes vooraleer het hele album goed tot mij was doorgedrongen: blijkbaar te veel goeie songs, waardoor er geen echte uitschieters zijn. 'Old England', 'This Is the Sea', 'The Pan Within', allemaal zó prachtig! En dan heb ik nog niet eens het schitterende 'Whole of the Moon' vermeld! Formidabel.
Ik hoor hier ook zwaar de invloed van David Bowie. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik heb zo de neiging om zowat elk album terug te leiden op David Bowie's invloed .

Ps: is het iemand al opgevallen dat Novastar zwaar gepikt heeft van Trumpets?

avatar van rimboldt
Deze plaat is een echte jaren 80 klassieker. Vooral live een schitterende band, dan wordt de passie en genailiteit van Mike Scott pas echt goed zichtbaar. Overigens een vervelende en autoritaire kerel, die Mike Scott, althans die paar keer rondom 1985/86 dat ik ze live heb gezien. Een van beste concerten ooit die ik heb gezien wa sinderdaad het hier eerder gememoreerde voorprogramma van de Simple Minds. Vooral omdat niemand dat verwachtte. De Simple Minds waren toen op het hoogtepunt (zelf als ietsje aan het afglijden...) waardoor in de herinnering vooral de Waterboys beklijven.

"a man looks up on a yellow sky
and the rain turns to rust in his eye"

Prachtige teksten weer.

Father McKenzie
rimboldt schreef:

Ik vewonder me ervan dat ik hem nog niet eerder in mijn top tien heb opgenomen, dit is inderdaad een méér dan schitterend passievol album, niet echt vrolijk, eerder donker, maar van een ontzettende schoonheid!

Nightporter
Dit is zo een van die klassiekers. Al hoewel ik het nog steeds jammer vindt dat Karl Wallinger vertrok. 'That was the river, this is the sea' schitterende tekst. The whole of the moon blijft naar honderden luisterbeurten nog steeds boeien.

avatar van Twinpeaks
Heerlijke plaat ,die niets aan kracht heeft ingeboet.Op de setlijsten van hedentendage prijken nog steeds The Pan Within,Medicine Bow,The Whole of the Moon en Old England.Ook Don't Bang the Drum komt nog weleens voorbij.Tijdloze liedjes gebracht met passie.Zo maken ze nog maar weinig deze dagen.5 sterren volledig verdiend.

avatar van Reint
Cygnus schreef:
Dan had de heer Reed een vooruitziende blik, want in 1973 liet het debuut van de Waterboys nog 10 jaar op zich wachten...

Zo raar is het niet. The Waterboys hebben hun band namelijk naar die tekst van Reed vernoemd.

avatar van ranboy
Zigstar schreef:

Ps: is het iemand al opgevallen dat Novastar zwaar gepikt heeft van Trumpets?

Ja, als je beide songs kent, kan het je niet ontgaan. Het refrein van When the light goes down on the brokenhearted is tekstueel en qua melodie praktisch gelijk aan een stukje van Trumpets. Zeker een rechtszaak wegens plagiaat waard, als er geld te halen was .

stuart
Deze maar weer eens beluisterd, nadat ie van de week in de album clash voorbij kwam. Niet alles vind ik even sterk/goed, maar over het geheel toch een goed album.

P.S. ik vond dat andere album van die clash, Hounds Of Love, wel wat beter, niet beslist mooier overigens (dit terzijde)...