Green Day - American Idiot (2004)

Punk / Rock
Label: Reprise

1. American Idiot (2:57)
  2. Jesus of Suburbia (9:03)
  3. Holiday (4:33)
  4. Boulevard of Broken Dreams (3:58)
  5. Are We the Waiting (2:42)
  6. St. Jimmy (3:00)
  7. Give Me Novacaine (3:30)
  8. She's a Rebel (2:04)
  9. Extraordinary Girl (3:10)
  10. Letterbomb (3:57)
  11. Wake Me Up When September Ends (4:59)
  12. Homecoming (9:44)
  13. Whatsername (4:22)
  14. Too Much Too Soon * (3:31)
  15. Shoplifter * (1:49)
  16. Governator * (2:31)
  17. Favorite Son * (2:06)
  18. American Idiot [Live] * (4:17)
  19. Jesus of Suburbia [Live] * (9:22)
  20. Holiday [Live] * (4:33)
  21. Are We the Waiting [Live] * (3:18)
  22. St. Jimmy [Live] * (2:57)
  23. Boulevard of Broken Dreams [Live] * (4:41)
avatar van starbright boy
Hoes verbeterd. Hier stond de hoes van de single ipv de albumhoes.

Hopelijk ligt deze vandaag al in de winkel: ik ben erg benieuwd naar deze nieuwe Green Day. Na al het eerdere werk gehoord te hebben, denk ik dat het kwalitatief gezien goed zit.

Meteen op de release date gekocht, ik had alleen st. Jimmy en American Idiot vantevoren gehoord. Toen ik hem voor het eerst hoorde wist ik het nog niet zo. De 2e keer, met tekst meelezen (leuk dat het handgeschreven is in het lyrics boekje), voelde ik wat meer. Nu vind ik het gewoon een super album, en die lange liedjes zijn ook best speciaal, al zijn het meer korte nummers aan elkaar gezet. Goeie boodschap ook.

Toch een prestatie dat een band na 10jaar nog altijd dezelfde muziek maakt...

Bloompje schreef:

Toch een prestatie dat een band na 10jaar nog altijd dezelfde muziek maakt...

Nee serieus, ik vond dat op hieraan voorafgaande albums wel zo, maar deze is toch wat anders...

Boulevard og Broken dreams is echt een mooie ballad. De clip valt ook niet tegen.

Super CD en wat een lyrics, geniaal gewoon!

avatar van John Doe
Bloompje schreef:

Erg mooi poprock nummer. Valt alleen een beetje slecht stil vind ik, het ''aha aha'' hoeft van mij niet en het ''i walk alone'' wordt net iets te vaak herhaalt.

Ach, dat is muggeziften.

avatar van John Doe
Dan ben ik meer ''muggezifterig'' ingesteld dan jij.

avatar van NERD
Ben weer helemaal terug into greenday. Waren altijd mijn helden in mijn "skater" dagen, maar nadat ik daar overheen gegroeid was leek het wel of green day ook mindere muziek begon te maken, of de muziek sprak mij gewoon niet meer zo aan (met uitzondering van Dookie).

Met deze CD zijn ze voor mij weer helemaal terug, prachtig zo'n CD met zo een duidelijk thema en verhaal.

Jesus of Suburbia vind ik een perfect nummer in alle opzichten, maar ik wil de andere nummers niets te kort doen.

4,5 sterren

éen van de beste albums vind ik, naar elk nummer kan
ik heel lang luisteren, 5*!!!:):):):)

Staan zeer goede nummers op. Heb hem nu 1x geluisterd, voorlopig 4 sterren.

Jesus of Suburbia is fantastisch. Doet me bij vlagen denken aan November Rain. Eerlijk gezegd had ik zo'n nummer niet van Green Day verwacht. Blvd of Broken Dreams en Holiday zijn ook heel goed te verteren.

dit wordt weer eens een klassiek album!!!!!

avatar van Tommeh
Jesus of Surburbia is echt geniaal. Het ene moment luister je naar een sterk rocknummer en een halve minuut later naar een of ander cheesy popnummertje.

En hij gaat maar door en door.... Heerlijk

Holiday is ook steengoed btw

avatar van Eddie
Lekkere punkplaat, met een voor een punkband voor de handliggend concept, maar zeker een dijk van een plaat vooral nrs als st Jimmy en het titel nummer.

avatar van HiLL
Lekkere muziek maar dat ie in de top 100 staat...blijf mij verbazen over die top...

avatar van StuF
paar leuke nummers, maar volgens mij hebben ze er niet echt zin meer in.

StuF schreef:

paar leuke nummers, maar volgens mij hebben ze er niet echt zin meer in.

Kun je nagaan hoe hoog ze in de top100 zouden staan als ze er wel zin in hadden en beter hun best hadden gedaan

avatar van lebowski
Nou ik zie Kurt op 2, dus 'er zin in hebben' en een hoge notering in de top 100 zijn niet direct gerelateerd, dunkt me.

0,5
Wat in godsnaam doet dit in de top 100? Kan iemand me vertellen wat er zo goed is aan Green Day?

buffelamigo schreef:

Luister het album zou ik zeggen

0,5
Ja heb ik gedaan en ik vind het enorme rotzooi.

buffelamigo schreef:

Ja heb ik gedaan en ik vind het enorme rotzooi.

Kun je dat ook toelichten? Wat vond je er niet goed aan dan?

0,5
Nou ja, toelichten wat ik niet aan muziek goed vind is iets wat ik erg moelijk vind. Het zal waarschijnlijk gewoon liggen aan dat ik punk een verschrikkelijk genre vind en wat me ook wel irriteert aan Green Day is zo lekker mainstream Bush beledigen. Niet dat ik Bush ook maar een beetje een waardige of intelligente man vind, maar het is veel te simpel om Bush te bekritiseren. Ik denk trouwens dat de mannen van Green Day al even veel American Idiots zijn.

Ik ken de band nog niet zo goed, heb dan ook nog geen enkel album van ze. Maar wat is volgens jullie een goed album om een goede indruk van ze te krijgen? Heb namelijk al nummers gehoord en die waren wel lekker.

Dus wat is het leukste album van ze?

Rockman schreef:

Dus wat is het leukste album van ze?

Daar verschillen de meningen over natuurlijk. Ik zou je dit album aanraden, net nieuw en nu al in de top100. Ook hun eerste album is erg goed, Dookie uit 1994.

Benninf schreef:

Bedankt, zul er dan zeker naar gaan luisteren in de cd-zaak.