Fever Ray - Fever Ray (2009)

Zweden
Electronic / Pop
Label: Rabid

1. If I Had a Heart (3:49)
  2. When I Grow Up (4:30)
  3. Dry and Dusty (3:45)
  4. Seven (5:10)
  5. Triangle Walks (4:23)
  6. Concrete Walls (5:40)
  7. Now's the Only Time I Know (3:59)
  8. I'm Not Done (4:19)
  9. Keep the Streets Empty for Me (5:39)

met Cecilia Nordlund

10. Coconut (6:48)
  11. Stranger Than Kindness * (5:02)
  12. Here Before * (3:15)
avatar van sander.
Ik heb de preview nu meerdere malen geluisterd op Amazon. Het klinkt echt geweldig, deze plaat ga ik zo snel mogelijk in huis halen.

avatar van luc011190
Aparte cover zeg. Ik ben ook echt heel erg benieuwd, het eerste nummer klinkt heel anders dan The Knife, wat ik opzich al te waarderen vindt, dat het ook nog een geweldig nummer is maakt het helemaal mooi natuurlijk

avatar van -Brent-
Kom er nu pas achter dat deze plaat uitkomt!
Ben erg benieuwd!

If I Had a Heart klinkt in ieder geval al goed.

luc011190 schreef:

Vind je? Ik vind het als een gestripte The Knife klinken met een nog iets dreigender sfeertje. Niet dat dat erg is natuurlijk

If I Had a Heart klinkt echt heerlik.. erg dreigend ook

avatar van gherdt
Vanaf morgen te downloaden naar ik begrijp. En ik wist nog niet eens af van het bestaan van dit fijne kleinood! Ik ben hard toe aan een opvolger voor het megalomaan geweldige Silent Shout. Dit is dan wel niet The Knife, na If I Had A Heart gehoord te hebben zijn m'n verwachtingen hooggespannen. Imploderende, industriele, langzame en naargeestige shit. Dat wordt me wat!

gherdt schreef:

Op de officiele site is hij vandaag al te koop. (alleen digitaal dan)
En anders is hij ook te vinden

Ik ben in ieder geval erg benieuwd, tijd geleden dat ik zo heb uitgekeken naar het luisteren van een plaat. Laat ik maar snel beginnen

avatar van Zwammer
Zo ben benieuwd, ik ga nu een eerste luisterpoging wagen

De single klonk in ieder geval veelbelovend.

avatar van KampF
Gaaf dat ze zelf met een album komt. Gelukkig dat het woord Knife mijn ogen ving anders had ik hier vast overheen gekeken. Die samenwerking met Royksopp is mij overigens ook nooit opgevallen.

avatar van Zwammer
Wat een heerlijk album zeg. Het is net als de single iets donkerder dan het werk van The Knife. De sound zelf is moeilijk te beschrijven, maar op de één of andere manier werkt de muziek heel verslavend en word ik er een beetje dromerig van.

avatar van sander.
''Eindelijk weer wat nieuws van The Knife'' dacht ik, toen ik voor het eerst het volledige album van Fever Ray aanzette. Dit klopt natuurlijk niet helemaal, want dit is slechts de helft van The Knife. Karin Dreijer had blijkbaar geen zin om te wachten tot haar DJ-ende broertje Olof terug kwam uit Duitsland, ze maakte gewoon maar even een solo album. En dat deed ze niet slecht.

Fever Ray kun je niet los zien van Silent Shout en andere albums, die zijn namelijk nog makkelijk terug te horen. Een aantal nieuwe elementen komen wel voorbij: Karin kiest voor een laag tempo, een veel lager tempo dan we gewend waren. De zang mag het hier vaak zonder vocoder doen, of andere effecten. Karin's prachtige, bijzondere stem staat veel meer centraal, het gaat minder op in de muziek als in Silent Shout. We horen andere synthesizers: waar Olof zweerde bij FM (Frequency Modulation) synthese, gebruikt Karin nu veel 'gewonere' synths, die me doen denken aan de geluiden van Duitse experimentele synthesizermuziek uit de jaren 70 (namen als Klaus Schulze en Tangerine Dream). Al met al toch een andere wereld dan de wereld van The Knife.

De beats zijn trager, minder aanwezig. Ze stuwen niet, maar begeleiden. Melodieën lijken veel op elkaar. Zeker nummers 2 t/m 5 klinken hetzelfde. Nadat we over de helft van Fever Ray zijn, begint het album een dieper karakter te krijgen. Concrete Walls is werkelijk prachtig. Het engelse woord 'haunting' is voor dit soort muziek bedacht. I'm Not Done is een voorbeeld van kippenvelmelodie, die later echt de ruimte op zoekt. Spacend! De plaat eindigt ijzer en ijzersterk met Coconut. Een sterk ritme, wat distortion, vintage strings, tekst die lijkt te zijn ingezongen door een hele volksstammen. Zo kenden wij Karin Dreijer nog niet.

Het wordt duidelijk wat Olof's rol is bij The Knife. Hij is de man van de techno, het donkere, de glibberige ritmes van Silent Shout zijn duidelijk van zijn hand. De rust van Fever Ray verbaasde me. Maar het maakt de muziek niet slechter. De zang komt zo schitterend uit, en dat máákt dit album: de buitenaardse zang van Karin. Ik ga dit werk nog vele malen aandachtig beluisteren, en denk (en hoop) dat het dieper is dan het op het eerste gezicht lijkt. Zo heb ik nog niet echt naar de teksten geluisterd. Voorlopig zijn vier sterren hier zeker op zijn plaats.

avatar van riiiiiiiii
Aparte cover zeg.

Hij is volgens mij van de hand van (werelds beste striptekenaar) Charles Burns!

avatar van luc011190
Jezus wat een vette video zeg
En ik raak dat nummer ook maar niet zat, het ligt me zelfs nog wat meer dan The Knife eigenlijk. Ben benieuwd naar de rest.

avatar van Zwammer
Geweldige stem heeft Karin Dreijer op dit album, maar van wie zijn die mannelijke vocalen?

avatar van Montorsi
Ah die is ook gelekt. Tof

avatar van flooriz
Volgens mij is ze dat gewoon zelf, met wat geluidseffecten?

avatar van Devoo
Deze is voorlopig alleen nog maar te vinden op het internet? En komt later pas echt in de winkelrekken? Of heb ik het hier fout?

avatar van sander.
23 Maart is ie te koop op CD.

avatar van -Brent-
klopt helemaal, sinds maandagavond te koop op het internet. Als je dat wilt doen zou ik je aanraden dit gewoon te doen via de webshop van rabid records.

In maart komt de cd uit

De afgelopen 2 dagen heb ik dit album echt constant geluisterd, erg verslavend album waar ik echt ingezogen word. Nog wat duisterder dan silent shout zelfs, erg fijn.

avatar van Devoo
Bedankt voor de snelle reacties, en bedankt voor de link. Zal dit album binnen de kortste keren zeker eens uitproberen. Ben ontzettend benieuwd!

avatar van KampF
Eigenlijk klinkt dit gewoon als The Knife, maar inderdaad meer downtempo, nóg minimaler met het geluid. Prachtig dat ze het sinistere sfeertje er weer in heeft zitten, dat was op Silent Shout de sterkste troef voor mij. Daarom heb ik het totaal concept als 5,0* beoordeeld. Het verbaast me trouwens hoe goed ze op zichzelf staat.

Echt een gaaf album! Kokosnoot.

4,0* , maar liever hoger snel

avatar van Montorsi
Twee keer geluisterd, maar meteen al heerlijk. The Knife had altijd wel wat langer nodig. Vraag me af of dat een goed teken is, maar tot nu toe bevalt het me erg goed.

avatar van gherdt
Eindelijk staat ie aan! En nog een keer! En nog een keer! Silent Shout was voor mij de allerbeste plaat van 2006, totdat godin Joanna Newsom het feestje kwam verpesten. Dat er plots een 'opvolger' is doet mij zeer veel deugd. Al is dit niet The Knife natuurlijk, maar ja met die stem (en de stemvervormer) en die transparante fijne begeleiding is de associatie natuurlijk moeilijk niet te leggen, al is er hier nauwelijks ruimte voor dansbaarheid. Zo magisch als Silent Shout is dit niet. Maar wel goed! Heel goed zelfs! Ik onthoud mij nog even van stemming totdat alles tot me is doorgedrongen.

avatar van sander.
Een verhoging! Ik maak er 4.5 sterren van.

Deze plaat is heel erg rijk aan details. De percussie, de synths op de achtergrond, vocalen, allemaal met de grootste zorg bij elkaar gezet. Daarbij zijn de drumgeluiden in Concrete Walls en Coconut ronduit geniaal gedaan. Aan de ene kant zijn er inderdaad overeenkomsten met Silent Shout, maar wanneer ik bijvoorbeeld Like A Pen luister en daarna dit album opzet... Het is dan toch weer totaal wat anders! Dit is wat droger, zweveriger...

Ik blijf em luisteren, boeiend is hij zeker.

'If I Had a Heart doet me qua sfeer denken aan Kate Bush...............'

En zo hoorde ik voor de eerste keer dit nummer. Op het Kate Bush album The Dreaming zijn ook wel van die naargeestige sfeertjes te proeven er ging zelfs spontaan een nummer van haar door m'n hoofd (Leave It Open en ook wel het titelnummer van The Dreaming).
Dat was voor mij een fijne start totdat ik las dat het hier om de zangeres van The Knife ging. Dat album vond ik niet slecht maar heeft me nooit echt goed kunnen grijpen (alhoewel ik haar bij Royksöpp dan weer wel positief vond opvallen).

Misschien een rare start om aan zo'n album te beginnen maar verdomme dat nummer is toch echt heel erg boeiend en ik kon een lichte irritatie die nergens op gebaseerd was (dit is gewoon een ander project; punt) opzij zetten ook al hoorde ik soms wat Björk gekir boven komen. Ook zo'n artiest waar ik een haat-liefde verhouding mee heb. Soms vind ik die geweldig en soms kan ik haar niet uitstaan.

Goed, Fever Ray dus............... laat ik heel eerlijk zeggen dat ik die Kate Bush-link niet helemaal kwijt kon raken en dat is maar goed ook want het was voor mij een grote plus. Ook het Björk-gekreun raakte ik niet kwijt maar die vind ik eigenlijk stukken erger dus ook dat viel allemaal mee.
Leuk allemaal die linken leggen naar andere artiesten maar tegelijkertijd doe je Fever Ray daar dan ook wel wat tekort mee. Langzamerhand lukt het om dit los te laten en dan gaat dit album een eigen leven leiden. Een boeiend leven zeker voor mij, omdat ik de laatste tijd wel erg diep de 'kabbelende liedjes gespeeld en gezongen door mannen met akoestische gitaren richting' ben opgegaan. Een ander steegje bezoeken was nodig en ik denk dat dit album er best goed in is geslaagd de speakers in huize aERo te voorzien van een verfrissend luchtje. Goed, een dreigend luchtje ook, onheilspellend en vooral ongrijpbaar maar dat maakt het interessant. Ik denk dit dit album dan ook wel eens langer zou kunnen blijven hangen dan dat van The Knife.
Een voorlopig voorzichtige eerste beoordeling moet zich later dan maar definitief gaan bewijzen maar deze cd bevalt op dit moment best goed.

We zijn nog geen 2 weken ver in 2009. Antony, Animal Collective en nu die van The Knife! Juij.

avatar van Rhythm & Poetry
Dit is een album waar ik wel wat mee kan, zonder dat ik nu al verkocht ben. Het zit hem met name in de sfeer die op dit album staat als een huis. De instrumentatie; met alle vage en vooral spannende geluidjes vind ik doeltreffend. Met de zang heb ik voorlopig minder, het klinkt wat zeurderig en dat vind ik een nare ervaring op een cd die naar mijn mening verder wel geslaagd is. De zang had voor mij wel wat vaags mogen hebben, dat is soms ook wel het geval bijvoorbeeld op If I Had a Heart en Concrete Walls.

Ik ga voorzichtig met een nipte voldoende beginnen en hopelijk vind ik de zang binnekort ook aantrekkelijk.

aire.
Jezus wat een vette video zeg

Prachtig geschoten clip ja. Kreeg zelfs een beetje een Lynch gevoel, die surrealistische onderhuidse spanning zo. Erg goed gefilmd ook. Iets wat toch bij videoclips, hoe orgineel ook, nog weinig voorkomt. En anders ligt het aan mij

avatar van gherdt
Deze gaat erin als ketelapper! Zeldzaam consistent en coherent, geen zwakke broeder te bekennen, ook geen uitgesproken uitschieters. Een eindeloze downtempo trip waarin de muziek transparant, spannend en overzichtelijk klinkt en die stem me wederom betovert. Ik zet redelijk voorzichtig in met 4 sterren.....Wie heeft dit eigenlijk geproduceerd, Karin zelf? Of haar broer? Maar dan is het toch gewoon The Knife? Lekker boeien, verslavend plaatje met dikke jaarlijstpotentie.

gherdt schreef:

Het is 100% Karin, alle stemmen (zoiets heet een vocoder), alle muziek. Geen broer te bekennen dus.

avatar van gherdt
Dat Karin zo nu en dan een stemvervormer gebruikt die haar doet klinken als een man wist ik al ja. Maar dat ze, niet onverdienstelijk, zo blijkt nu, ook aan knoppen draait wist ik niet. Deed ze dit bij The Knife ook al dan? Er zijn immers veel zeer typische Knife-elementen te ontwaren op deze plaat.