Fever Ray - Fever Ray (2009)

Zweden
Electronic / Pop
Label: Rabid

1. If I Had a Heart (3:49)
  2. When I Grow Up (4:30)
  3. Dry and Dusty (3:45)
  4. Seven (5:10)
  5. Triangle Walks (4:23)
  6. Concrete Walls (5:40)
  7. Now's the Only Time I Know (3:59)
  8. I'm Not Done (4:19)
  9. Keep the Streets Empty for Me (5:39)

met Cecilia Nordlund

10. Coconut (6:48)
  11. Stranger Than Kindness * (5:02)
  12. Here Before * (3:15)
Hier één van de bonusnummers, een cover van Nick Cave:

YouTube - Fever Ray 'Stranger Than Kindness'

En weer een prachtige clip van Andreas Nillson, wat een held!

Of kjik gewoon op de website: www.feverray.com, daar vind je ze alletwee. Wat een prachtige nummers, ik baal dat ik zo inhalig was en hem meteen heb gekocht... Had die dubbel CD wel willen hebben.

Ik droomde een paar dagen geleden nog dat ik deze ergens per toeval voor maar 6 euro vond. Lang leve de geduldige, zuinige Hollander in mij!

avatar van Sunderland
Alleen morgen 25 okt is er via een link op de site van The Guardian een concert van Fever Ray gratis te downloaden.

DevendraBan
Heb zelf het album nog niet geluisterd maar geniet wel erg van Martyns remix van seven:
youtube

Sunderland schreef:
De download staat op haar eigen website.

Alleen vandaag dus!

Edit: de download bevat de 10 nrs van dit album: Live in Luleå.

Wauw, wat klinkt dat geweldig - zelfs op de gare speakertjes van mijn computer! Hoe meer ik hoor van Fever Ray, des te meer schaam ik me ervoor dat ik dit album nog altijd niet heb aangeschaft.

elrayo
Aardig album, met een aantal goede nummers (Seven, Triangle Walks en Keep the Streets Empty for Me) maar ook een aantal mindere nummers. Ze heeft een mooie stem, maar die stem-effecten (zoals in Concrete Walls) klinken echt belachelijk. Jammer, anders had er misschien wel meer ingezeten.

avatar van sander.
Heeft iemand ook al de Podcast van Fever Ray voor Resident Advisor gecheckt? De moeite waard, zeker weten!

avatar van Paalhaas
If I had a heart

avatar van blonde redhead
Einde hard copy. Toch fijn om de cd te horen zoals hij bedoeld is. Goede kwaliteit ed. En eigenlijk wordt hij er echt zoveel beter van. Vraag me af wat voor versie ik ooit gedownload heb. Halfje erbij.

Verschrikkelijk mooi! Net leren kennen, echt schitterend! Wat begint Scandinavie op te komen, de laatste tijd!

Toch ietsjes minder dan Silent Shout, doch niettemin een album van formaat. De openingstrack (die van mij overigens nog zeker tien minuten langer had mogen duren - het liefst met een mooie climax!) en I'm Not Done zijn fantastisch; de rest is zeer goed, maar toch mis ik een knaller als We Share Our Mother's Health of Like A Pen. Qua sfeer zijn de twee echter gelijkwaardig: ook Fever Ray dompelt de luisteraar onder in een vervreemde(nde) wereld die tegelijkertijd prachtig en angstaanjagend is, ditmaal echter consistenter en serener. Als het volgende album van The Knife van hetzelfde niveau is als dit soloproject, mogen we ons allemaal flink in de handjes wrijven!

De twee bonustracks zijn overigens meer dan de moeite waard: Stranger Than Kindness ligt perfect in het verlengde van het album en is zowaar nog beklemmender dan Concrete Walls. Here Before past door het samplegebruik niet echt tussen de rest van de nummers, maar is wel erg mooi en rustgevend.

LoveStoned
Meesterlijk, en perfecte balans!

Een album waar je helemaal bij weg kunt dromen...

Coconut is ook geweldig

avatar van sander.
Mijn nummer 1 van 2009, en ook live superieur.

Karin Dreijer

avatar van VanDeGriend
Ben ik nou helemaal de weg kwijt als ik dit veel en veel beter vind dan Silent Shout?

Die twee bonus nummers zijn ook bepaald de moeite.

avatar van djarend
Nee hoor Rob, ik vind zelf dit ook vele malen leuker dan The Knife, dat kan toch, en wat mij betreft is deze plaat ook mijn nummer 1 van dit jaar, met The XX op en goede 2e plek

I couldn't agree more. Dit is veel beter dan Silent Shout en staat ook bij mij op 1!

Kosinski
Deze gaat direct op de verlanglijst voor de kerst. Wat een album.

avatar van djarend
Snel iemand naar de winkel laten rennen dan, hij is nu ook in de aanbieding, 9.99

avatar van Cloud
Klinkt gaaf, was misschien beter geweest zonder stem, lijkt me

Berichten over topnoteringen in de jaarlijst verwijderd, die kunnen in het desbetreffende forumtopic.

avatar van blonde redhead
Cloud schreef:
Klinkt gaaf, was misschien beter geweest zonder stem, lijkt me

Hilarisch!!!!! Tenminste het lijkt me dat dit niet serieus bedoeld is. Anders misschien nog wel bijzonderder om een van de mooiste vrouwenstemmen die er is liever weg te denken.

Kosinski
VanDeGriend schreef:

Dat zou goed kunnen, en dit album groeit bij iedere luisterbeurt.

avatar van sander.
Haha ik zou het een vooruitgang kunnen noemen maar dat is niet lief. De outfits zijn wel briljant trouwens, een grote eclectische chaos maar toch klopt het, en past het ook nog eens bij haar muziek.

avatar van doornappel
drie keer live gezien, drie keer één groot feest. nu is het weer tijd geworden voor the knife, kan niet wachten op "tomorrow, in a year"

de US release van dit album heeft een extra live CD, absoluut de moeite waard...net als bij the knife vind ik het live super goed klinken...

avatar van MusicFreak
Een prachtig album, mooie muziek en natuurlijk de stem van Karin. Prachtige combinatie.

Joy
de laatste keer dat ik dit draaide vloog ik met mun wagen achterin ene vrachtwagen

hypnotiserende werking deze muziek

erg sfeervol

sanquin
Kun je ook meer dan 5 sterren geven voor dit briljante album?

Concrete walls

Milestones