Mono - Hymn to the Immortal Wind (2009)

Japan
Label: Human Highway (III)

1. Ashes in the Snow (11:46)
  2. Burial at Sea (10:39)
  3. Silent Flight, Sleeping Dawn (6:00)
  4. Pure as Snow (Trails of the Winter Storm) (11:26)
  5. Follow the Map (3:56)
  6. The Battle to Heaven (12:51)
  7. Everlasting Light (10:23)
avatar van Tha)Sven
Schitterende hoes

avatar van McSavah
Deze plaat staat niet onder de rest van Mono...?

avatar van snarf349
idd een schitterende hoes, in ieder geval weer één om naar uit te kijken.

Het eerste nummer kun je hier: http://www.mono-jpn.com/hymn_flash/index.html beluisteren, en het belooft weer wat te worden.

Wow inderdaad een prachtige hoes

avatar van McSavah
Ashes in the Snow is inmiddels ook te beluisteren

khonnor
vanaf vandaag te pre-orderen op conspiracyrecords.com en temporaryresidence.com.

wat ik onmiddellijk gedaan heb...

echt één van de releases waar ik het meest naar uitkijk.

gelekt!!

avatar van Bruno Banani
I know! eerste beluistering so fort angefangen en eerste indruk is meteen dat de produktie weer fenomenaal is en dat het orkest niet overheerst, maar haast als 1 muzikant is toegevoegd aan het mono-universum. Sentiment is weer ongekend...

khonnor
hehe... klinkt weer smullen geblazen

ik ga hem straks eens aan een eerste test onderwerpen

maar heb nu al wel de 2lp versie samen met cd versie van deze + 2lp versie van new york soundtracks & one more step and you die (beide op gekleurd vinyl) besteld op www.temporaryresidence.com.... een 45 tal dollarkes voor t ganse pakket, daar kan ne mens niet voor sukkelen

snel zijn is trouwens de boodschap wat van deze aanbieding zou volgens t forum van temporaryresidence nog slecht een schamele 75 exemplaren beschikbaar zijn

Kijk jongens!!!!!!!!
En DIT vind ik nou de betere muziek van de 21e eeuw!!!!!!
proficiat!!!!

Kun je (of iemand anders) misschien vertellen hoe het klinkt ten opzichte van de vorige platen? Ik vond de eerste platen van Mono wel erg goed, maar die laatste was eigenlijk maar een herhalingsoefening vond ik. Ben benieuwd of ze weer een beetje de goede kant uitgaan.

avatar van snarf349
Natuurlijk is dit een herhalingsoefening, maar wel een hele goede. Ze leggen hier weer een partij mooie melodieen neer, zoals alleen Mono dat kan.
Hoofdtelefoon op en laat de weemoed/melancholie z`n werk doen.

Dan laat ik deze maar links liggen en zet ik liever Homb van Cerberus Shoal weer 's op.

avatar van snarf349
Die is zeker ook niet verkeerd, maar als grote Mono fan kan ik deze niet laten gaan.

jkbb
Op het eerste gehoor mist deze plaat een beetje een echt krachtige uitbarsting (hoorde wel ergens een uitspattinkje, maar sterk vond ik 'm niet), die wel nog aanwezig waren op eerder werk. Sfeervol is het allemaal weer wel, titels van de nummers spreken boekdelen, maar de orkestratie vind ik hier en daar niet echt om over naar huis te schrijven.

Geen echte uitbarstingen? Mono word wel steeds meer een bandje voor voor het slapengaan

avatar van frankmulder
De eerste luisterbeurt beviel niet zo goed. Ik zal waarschijnlijk te veel te wachten op explosies (die niet echt kwamen). Waar ik bij het vorige album regelmatig verrast werd, lijkt dit album nogal vanzelfsprekend te verlopen.

Wellicht ligt het ook gewoon aan de instelling waarmee je luistert: niet wachten op explosies maar gewoon genieten van mooie klanken. Zit nu aan m'n tweede luisterbeurt, en die bevalt wel beter. De tijd zal leren hoe het op langere termijn gaat.

avatar van snarf349
Het is een hymn, en dat is natuurlijk heel anders dan wat ze eerder gedaan hebben.
Ze hadden iets 'epic' romantisch in gedachten en dat is naar mijn bescheiden mening behoorlijk goed gelukt.

khonnor
dit album klinkt meer als één lange track dan als een verzameling nummers. 't is overduidelijk dat ze met de toevoeging van het orkest een soort van uur durende symfonie in gedachten hadden, en minder focusten op die enkele uitbarstingen die hun vorige platen zo definieerden.

de plaat doet me qua sfeer dan ook iets meer denken aan het werk dat ze samen met world's end girlfriend gemaakt hebben.

avatar van Nakur
Ik twijfel.TR heeft een te gekke aanbieding: de dubbel elpee van deze nieuweling, samen met de promocd en de remasterde versie van One Step More And You Die op gekleurd vinyl voor 35 euro. Straks eve het saldo checken.

avatar van Bruno Banani
Ik heb het meteen gedaan, vooral omdat die One More Step ook nog op dubbel gekleurd vinyl samenkomt met New York Soundtrack...
3 albums, 4 plakken gekleurd vinyl, mooie packaging voor 35 euro incluis verzending
lijkt mij goeie deal!

khonnor
plus, je krijgt er nog een cd-versie van hymn... bij. altijd handig voor in de auto

(verwijderd)
Pure as snow.. wat een heerlijk nummer!

avatar van Tha)Sven
herman schreef:

Ik denk dat ik beide ook maar doe

Woutt
Ik merk nu dat mijn post-rock tijd wel een beetje voorbij is. Klassieke bands in dit genre als GY!BE en Mogwai kan ik zeer zeker nog waarderen op z'n tijd, maar met Mono is die band toch een stuk minder. De herhalingsoefening en het voorspelbare hebben er bij mij voor gezorgd dat ik post rock nog maar sporadisch kan waarderen. Kwalitatief goed natuurlijk, alleen mij doet het nog weinig.

avatar van andnino
Wat een titel en cover ook... Japanners + post rock mond volgens mij 9 van de 10 keren uit in cliché's. Is de plaat ook zo?

andnino schreef:

Je klinkt alsof je al honderden Japanse postrockplaatjes achter de kiezen hebt...

De eerste Mono-platen waren bepaald niet gevuld met clichés, hoe het hier zit weet ik niet.

avatar van andnino
herman schreef:

Dat heb ik natuurlijk niet, maar dat idee heb ik op een of andere manier wel. Mede door bijvoorbeeld naam en cover van deze.

ik ken werkelijk niets van mono, maar 'follow the map' is echt mooi..melancholisch

Jammer dat de post-rock wind weer is gaan liggen bij mij. Valt vaak ook een beetje samen met mijn humeur, die weer samenvalt met het weer dus ik denk dat deze Mono pas in het najaar een eerlijke kans kan geven.