Björk - Homogenic (1997)

3. Unravel (3:21)
  4. Bachelorette (5:12)
  5. All Neon Like (5:53)
  6. 5 Years (4:29)
  7. Immature [Mark Bell's Version] (3:06)
  8. Alarm Call (4:19)
  9. Pluto (3:20)
  10. All Is Full of Love [Howie's Version] (4:32)
  11. Jóga [Howie B Main Mix] * (5:00)
  12. Sod Off * (2:54)
  13. Immature [Björk's Version] * (2:48)
  14. So Broken * (5:59)
  15. Nature Is Ancient * (3:39)
  16. Jóga [Alec Empire Remix] * (8:44)
avatar van Castle
Blijft een schitterend album, toch te lang in de kast laten staan.
Verbazend mooie Bachelorette, dit is een herontdekking van dit nummer.

avatar van stef212
Echt nog steeds een fantastisch album. Ben sowieso al wel enorm fan van veel van haar werk, maar dit spant 16 jaar na datum nog steeds de kroon. Jóga, Bachelorette, Hunter, All is Full of Love en nog een zestal anderen. Wereldklasse.

Stijn_Slayer
Net nog eens opnieuw beluisterd en ik kan me wel voorstellen dat veel mensen dit haar beste vinden. Wat een droomstart heeft dit album! Als ze het niveau van de eerste helft (vooral de eerste drie nummers) tot het eind had kunnen vasthouden, had ik het ook zonder twijfel haar beste gevonden. Post wordt bij mij waarschijnlijk niet meer van de troon gestoten en als geheel vind ik Vespertine ook iets beter.

De tweede helft van het album trekt namelijk wat meer een andere kant op, hieronder lees ik al IDM. Het is beslist geen straf om uit te zitten, maar ik vind het wel minder creatief en indrukwekkend dan de nummers die daarvoor kwamen. 'Pluto' heeft bepaalde stukken waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet, maar dat is dan ook eigenlijk het enige punt van kritiek dat ik heb. Ik blijf dus bij mijn eerdere 4*.

avatar van Johnny Marr
Fantastisch album. Enkel met Pluto heb ik moeite, dat is er net wat over. Maar nummers als Jóga, Hunter, Bachelorette en vooral Unravel zijn niet van deze wereld zo mooi. Unravel is zelfs het favoriete nummer aller tijden van Thom Yorke, dacht ik ergens gelezen te hebben.

avatar van davyvdp
Zonder Pluto had dit een 5 geweest.

buizen
(I'm a) Hunter is een geweldig onheilspellend nummer.
Bjork weet sowieso wel de nodige sfeer neer te zetten op dit album.
Heb het album helaas te vaak gehoord en ben er wat op uitgeluisterd.
Een schamele 3 sterren.

avatar van meneer
buizen schreef:
(I'm a) Hunter is een geweldig onheilspellend nummer.
Bjork weet sowieso wel de nodige sfeer neer te zetten op dit album.
Heb het album helaas te vaak gehoord en ben er wat op uitgeluisterd.
Een schamele 3 sterren.

Hey ! Buizen ! Tof dat je er weer bent. Lang niks gelezen van je.

Ik herken wat je zegt, ik heb het ook teveel gehoord. Maar voor mij wel een herfstalbum met als absolute hoogtepunt 'Unravel' wat ik een hoogtepunt vind in deze dame haar carriere. Ik bedoel: als zelfs Radiohead (Thom Yorke) dit nummer live covert dan heb je wel iets moois gemaakt.

Maar voor deze herfstperiode is Vulnicura ook een zeer mooie begeleider van de mistbanken en de vallende bladeren..

avatar van JoaMuse
Unravel is inderdaad verbluffend mooi. Ik heb het dan ook maar als favoriet aangevinkt. Ik had Jóga en All Is Full of Love een sterretje gegeven en wilde dat eerst niet veranderen, maar nu vind ik Unravel zo fantastisch dat ik het toch maar heb aangevinkt, kon me niet schelen bij welk nummer het sterretje weer grijs werd.

meneer schreef:

Naar het schijnt ook het favoriete nummer aller tijden van dhr. Yorke, dat zegt ook wel veel.

avatar van stoepkrijt
Björk heeft er een fan bij. De hoes is verre van uitnodigend, maar Jóga en Bachelorette klonken interessant genoeg om ook de rest van het album te willen ontdekken.

Elektronica, strijkers, af en toe een vleugje accordeon, het zijn bijzonder fraaie en originele combinaties. Ik kan me voorstellen dat deze hele sound behoorlijk vernieuwend was in 1997 (al ken ik haar vorige albums nog niet) en de gehele sound roept sterke Kid A-associaties bij me op. Niet zozeer qua klank, vooral qua eigenzinnigheid.

De eerste helft van het album komt wat warmer en sfeervoller over, de tweede klinkt juist killer en elektronischer. Een voorkeur heb ik niet. De eerste helft zit misschien wat knapper in elkaar, op de tweede helft haalt Björk meer uit haar stem die geregeld een rauwer klinkt en toont ze meer pit. Enig minpuntje aan dit album is de saaie afsluiter, maar die zie ik gemakkelijk door de vingers.

Sterk album, dit Homogenic!

avatar van Johnny Marr
All is Full of Love vind je saai, stoepkrijt? Net een grote Björk-classic. Nog maar eens luisteren, zou ik zeggen

Nou, de zweverige versie die op het album staat vind ik ook niet de mooiste. Dat had wel de bekende videoclip versie mogen zijn wat mij betreft (dié beschouw ik ook als de classic). Dan had het album echt een knaller van een afsluiter gehad.

avatar van stoepkrijt
Aha, zijn er twee versies van All Is Full of Love? Dan zal ik die videoclip maar eens gaan opzoeken.

Waarom staan Immature en Alarm Call helemaal onderaan in het lijstje met voorkeursstemmen? Ik zit er serieus aan te denken die twee als favorieten aan te gaan vinken, want ik vind ze echt ontzettend goed.

avatar van JoaMuse
Mij is het nooit opgevallen dat dat andere versies zijn, dus zo verschillend zullen die wel niet zijn. Of er scheelt iets met mijn gehoor.

Immature en Alarm Call zijn prima nummers, maar wat mij (en de meerderheid) betreft staan er gewoon nóg mooiere nummers op dit album.

JoaMuse schreef:

De albumversie (zonder beats) is echt heel anders dat de geweldige videoclipversie hoor.
(als die laatste versie op dit album had gestaan had ik 6* gegeven)

Aurum schreef:

(als die laatste versie op dit album had gestaan had ik 6* gegeven)
Haha oeps, ik kende die albumversie niet eens! Ik weet hoe het komt denk ik. Ik heb eerst de Greatest Hits van Björk gedownload, en toen ik later Homogenic downloadde heb ik All Is Full of Love uitgevinkt omdat ik die dus al had staan op mijn pc.

Leuk weetje trouwens: de hoes is geïnspireerd door vrouwen van de 'Hopi' stam (een indianenvolk uit de VS). Zie hier (en hier).

JoaMuse schreef:

Er zijn nog meer mooie versies trouwens, zoals deze van Plaid (toch ook weer heel anders).

Aurum schreef:

Die singleversie is inderdaad een heel stuk interessanter. Mooier ook. Neemt niet weg dat de albumversie erg kaal en saai is, ondanks de potentie.

Kom er nu achter dat Bas Bron ook van Bjørk houdt, gezien het intro van "Er Zijn Weer Dingen" wel heeeull erg lijkt op dat van "Hunter" van deze IJslandse.

avatar van Kos
Kos
Blijft volstrekt geniaal dit.

avatar van edje1969
Joga is na 20 jaar nog even betoverend mooi. Album was weer een stap futuristischer en experimenteler. Hoewel Unravel zo van Debut afkomstig had kunnen zijn. Luistertip is Alarm Call, maar dan wel met koptelefoon !!!!

avatar van Weirdo Wizzy
Mooi album met mijn favoriete nummer van haar erop, namelijk Pluto. Wat gaat Bjork lekker tekeer op dat nummer zeg.

avatar van Castle
Wat blijft dit album toch oorstrelend lekker.
Wellicht haar beste.
All neon like en 5 years maken het dat het bij nog geen volle 5* krijgt. Deze 2 zijn nog net geen doorzet nummers...

avatar van TornadoEF5
Sterk album met deze keer een verrassend goed einde. Het begin zal wat meer luisterbeurten nodig hebben, maar er is duidelijk toch een verschil tussen het begin van het album en het einde van het album, en waar de meesten meer fan zijn van het begin, ben ik meer fan van het einde. Vooral het laatste nummer is oogstrelend mooi. Al was Pluto er dan weer wat over voor mij, en hebben de meest gewaardeerde songs van dit album van haar toch wat meer luisterbeurten nodig. Maar mogelijk groeit mijn waardering voor die nummers later nog. Wat wel opvallend is, is dat het niveau hier consistenter is dan bij haar twee eerdere albums, maar ik denk tevens wel dat haar eerste twee albums een beetje toegankelijker zijn. Straks nog album 4 beluisteren, waar ik nog veel van verwacht!

Weirdo Wizzy schreef:

Zo zie je maar weer hoe smaken verschillen, want ik vind dat persoonlijk juist heel sterke nummers. Die beat in "5 Years" klinkt zelfs in vergelijking tot de hedendaagse muziek heel erg innovatief en staat lekker in contrast met de rest van het liedje.

TornadoEF5 schreef:

Ik weet niet of haar vorige twee albums persé toegankelijker zijn. Ze zijn wel heel anders. Debut was wel duidelijk meer gericht op de commercie van destijds (met die dance-beats etc), maar ook dat album heeft iets heel eigenzinnigs met bijvoorbeeld "Aeroplane" en "Anchor Song". Post had ik toen zo vaak gehoord dat ik er lang op uitgekeken was, maar sinds de laatste jaren luister ik er weer met plezier naar. Avantgarde wil ik het zeker niet noemen, maar het is wel experimenteel.

avatar van schizodeclown
Intens intelligente tripmuziek, deze plaat was zijn tijd een paar jaar vooruit 4,5*

Thekillers87327
hmmm weet niet zo heel goed wat ik hiervan moet vinden.
Het lijkt per luisterbuurt beter te gaan worden en ik merk wel dat ik Bjork echt een hele orginele artiest nu al vind.
Een klein beetje de vrouwelijke Radiohead.
De enige valkuil is dat ze soms wat doorslaat en teveel ''doet''
Toch een erg sterk album!

avatar van jorro
Het is door Pluto dat ik er een halfje af doe. Bovendien vind ik Vespertine net iets beter. Maar de start (eerste vier nummers met name) van dit album verdient misschien wel 5*. Daarna vind ik het iets minder, op de afsluiter All Is Full of Love na. Een zeer sfeervol einde.
Het is wel zo dat dit album me ertoe heeft gebracht om meer Bjork albums te gaan beluisteren.Voordien had ik een wat bevooroordeelde mening over Bjork.

avatar van Ludo
Meesterwerk, tuurlijk de 2e helft is wat minder, maar wil wel een lans breken voor de vrolijke Debut-deconstructie Alarm Call.

dj@
geweldig album! eerder vond ik een engelse cd single met veel mixes van ‘joga’; fantastisch! nu een engelse luxeversie in karton, uitklapbaar en met een mooie poster erbij. ik herontdek björk; wat een feestje!

avatar van Koen St
Dit album heeft nummers die ik fantastisch vindt, maar toch is er iets aan dit album waardoor ik het gevoel heb dat ik er niet tot de volledige capaciteit van kan genieten. Alsof ik iets mis aan het album. Is er iets wat anderen echt fantastisch hier aan vinden en ik misschien mis?