Joe Bonamassa - The Ballad of John Henry (2009)

Blues
Label: Provogue

1. The Ballad of John Henry (6:27)
  2. Stop! (6:49)
  3. Last Kiss (7:16)
  4. Jockey Full of Bourbon (5:22)
  5. Story of a Quarryman (5:00)
  6. Lonesome Road Blues (3:09)
  7. Happier Times (6:41)
  8. Feelin' Good (4:44)
  9. Funkier Than a Mosquito's Tweeter (5:00)
  10. The Great Flood (7:40)
  11. From the Valley (2:25)
  12. As the Crow Flies (3:59)
avatar van Dexter
Joe Bonamassa die As the Crow Flies covert

avatar van Bartjeking
Ik ben ook zeer benieuwd naar dit album. Toch een van de betere gitaristen op deze planeet.

avatar van BenZet
Ben erg benieuwd naar het nieuwe album, the balled of John Henry. Tijdens concert al een paar nummers van gespeeld en die waren zeer goed.

Verwacht veel van het nieuwe album. Vind de cover best lelijk maar daar gaat het niet om.

ImperX schreef:

Mooie cover juist!

Hier zijn geen woorden voor. Heerlijk album!
Vooral Jockey full of Bourbon is echt zo'n plaatje dat je 50x op kan zetten en niet gaat vervelen.

*4.5

avatar van BenZet
Joe Bonamassa heeft met dit album zichzelf weer verbeterd. Het album is sterker en gevarieerder dan zijn voorgangers. Ook is het album wat steviger dan bijvoorbeeld Sloe Gin. Tevens heerst er een wat donkerder sfeer op het album.
Zijn stem is er weer op vooruitgegaan en als deze man zichzelf zo blijft ontplooien, weet ik niet waar dit gaat eindigen. In november ga ik hem (weer) zien in Carré en daar kijk ik nu al naar uit!

Aap
Zijn het nu alléén maar covers?

'Funkier ...' en 'Feelin' Good' zijn van Nina Simone.
'Jockey Full of Bourbon' van Tom Waits
'As the Crow Flies' van Rory Gallagher
'Stop!' van Sam Brown? (Sam Brown coverde zelf ook, dacht ik)
'Ballad of John Henry' van Ramblin' Jack Elliott
'Happier Times' van Rodney Whitaker
'Last Kiss' van Christy Moore?

Ik heb het album nog niet gehoord, overigens.
Wie vult aan?

avatar van Dexter
'The Ballad of John Henry' is een origineel van Bonamassa, de tekst komt van een volksverhaal uit de VS, vandaar dat er meerdere nummers bestaan met dezelfde titel.

'Stop!' is inderdaad van Sam Brown (geschreven door Greg Sutton en Bruce Brody)

'Last Kiss' is wederom van Bonamassa zelf.
'Jockey Full of Bourbon' van Tom Waits

'Story of a Quarryman', 'Lonesome Road Blues' en 'Happier Times' zijn ook van Bonamassa.

'Feelin' Good' komt uit de musical The Roar of the Greasepaint—the Smell of the Crowd en is geschreven door Anthony Newley en Leslie Bricusse.

'Funkier Than a Mosquito's Tweeter' is geschreven door Ailene Bullock en bekend gemaakt door o.a. Nina Simone en Ike & Tina Turner.

The Great Flood en From the Valley zijn opnieuw twee Bonamassa originelen, en afsluiter As the Crow Flies is een traditioneel blues/folk nummer geschreven door Tony Joe White.

avatar van Thomzic
Joe Bonamassa is zonder twijfel een van de meest getalenteerde muzikanten op deze aardkloot. Met de voorgaande albums heeft hij al bewezen op een ongekende en eigentijdse manier prachtige bluesmuziek te produceren. Ook met dit album ‘The Ballad of Joe Henry’ wordt wederom een fraai staaltje vakmanschap neergezet. Een album met zowel covers als eigen materiaal.

De eerste track (tevens de titeltrack) ‘The Ballad of John Henry’ is een typisch Bonamassa nummer met krachtige, bijna catchy riffjes. Het bekende verhaal van John Henry wordt hier op een prachtige manier vertolkt. Zeer knap om dit verhaal op een eigentijdse manier zo neer te zetten.

Een van de hoogtepunten is zonder twijfel ‘Stop!’. De beheersing van de gitaar is fenomenaal. De bevlogenheid en passie straalt er van af. Ook laat Bonamassa hier horen op vocaal gebied een grote stap voorwaarts te hebben gemaakt. Het up-tempo nummer ‘Last Kiss’ kan me voorlopig niet bekoren. Het laat wel de veelzijdigheid van Bonamassa zien, maar zijn kwaliteiten komen hier slecht uit de verf. Voor mij een van de mindere songs van het album.

Door piano-introtje waan ik mij vervolgens voor even terug naar de jaren ’30 in een donker, sfeervol en rokerig café. Het blijkt ‘Jockey Full of Bourbon’ te zijn. Mijn persoonlijke favoriet. Alles klopt aan dit bluesnummer. Het begin, de sfeer, de afwisseling tussen het elektrische en akoestische. Heerlijk! Op en top bluesnummer en zonder meer een van zijn beste nummers ooit.

Na een kleine uitstap naar vroegere sferen, wordt ik wakker geschrikt door de felle gitaargeluiden van ‘Story of a Quarryman’. Opvallend zijn de twee gitaren, die elkaar prima aanvullen. Wel komt het op mij soms warrig en onnodig over. ‘Lonesome Road Blues’ is een kort en krachtig nummer, met een prachtige outro in de vorm van een solo.

De gevoelige kant van Bonamassa komt naar voren bij ‘Happier Times’. Door de drums en piano wordt een eigenaardige sfeer gecreëerd, versterkt door (wederom!) de afwisseling tussen akoestische en elektrische momenten. Hulde hiervoor Een song wat alle talent van Bonamassa etaleert. Dit geldt eveneens voor ‘The Great Flood’.

‘Feeling Good’ en ‘Funkier than a Mosquito’s Tweeter’ twee covers die meer dan het vermelden waard zijn. Voornamelijk 'Funkier than a Mosquito’s’ is een heerlijk swingnummer met een heerlijke flow waar je onmogelijk stil kan zitten.

'From The Valley' neemt je even mee naar het wilde westen. Leuk, maar ook niet meer dan dat. Vraag me af waarom dit op album staat. Het geeft geen enkele toegevoegde waarde mijn inziens. Gelukkig volgt As 'The Crow Flies' als een waardige afsluiter.

Met deze plaat bewijst deze muziekvirtuoos geen talent meer te zijn, maar een rijzende ster die alleen maar groter wordt. Origineel, verfrissend en afwisselend. Ook met dit album weer. Voor je het weet zit de trip erop en is de repeat knop weer ingedrukt om weg te dromen in de wonderschone wereld van Joe.

avatar van BenZet
Joe Bonamassa heeft een gave om zowel goede eigen nummers te schrijven, en nummers van andere artiesten op een wijze te coveren dat het (wederom) een fantastisch nummer is. Laat je niet misleiden als je denkt dat het album veel covers bevat, het doet zeker niet af van de kwaliteiten van deze man!

Top album! Op het begin vond ik het nog niet zo heel mooi, maar na een aantal luisterbeurten ben ik helemaal om. Vrolijke, upbeat nummers met fantastisch gitaarwerk en mooie vocals.

avatar van Tijmennn309
Woooww thanks musicmeter!

Dankzij de frontpage kennis gemaakt met Joe Bonamassa, dit album is echt heel goed. Geweldig gitaarwerk, goede zangstem, de gehele band....wauw! Joe heeft er een fan bij!

Nu Live from nowhere in particular aanschaffen...

bedankt musicmeter!

Tijmennn309 schreef:
Woooww thanks musicmeter!

Nu Live from nowhere in particular aanschaffen...

bedankt musicmeter!

Met live from nowhere in particular heb je er een hele mooie aanwinst bij!

Vergeet niet te stemmen!!

avatar van Lamontagne
Wederom weer een verslavend mooi album.

Er zouden meer van dit soort albums gemaakt moeten worden.
Schitterende productie ook trouwens

Aap
(zal de spreekwoordelijke knuppel even in het spreekwoordelijke hoenderhok gooien)
Ik vind e.e.a. toch wat overschat allemaal hier. Tuurlijk, het is een prima albumpje, luistert lekker weg, maar ik zie geen noodzaak om er lyrisch over te zijn. Het is allemaal al eens eerder gedaan, qua gitaristenwerk bedoel ik, en dan ben ik meer onder de indruk van o.a.
- Stevie Ray Vaughan
- Rory Gallagher
- Tinsley Ellis
- Roy Buchanan
- Jimmy Thackery
- Tom Principato
om er maar een paar van (grofweg) hetzelfde vakgebied (bluesrock) te noemen. Ik kan me zelfs voorstellen dat (en hiervoor wordt ik zeker geflamed) veel van degenen die hier erg enthousiast over zijn gewoon nog te weinig ander werk in dit genre gehoord hebben.

Aap schreef:

Nee hoor. Heb hier enkele CD's van SRV en Gallagher liggen. Van de overige artiesten heb ik het een en ander digitaal. Ik kan dus wel degelijk een goed beeld vormen van de kwaliteiten van Joe Bonamassa. Hij geeft op een hele eigentijdse manier vorm aan de blues, een zeldzaamheid. En daarnaast is hij ook nog eens origineel, afwisselend en een prima stem. Misschien moet je zelf je oren maar eens beter open doen

avatar van Tijmennn309
BenZet schreef:

Met live from nowhere in particular heb je er een hele mooie aanwinst bij!

Vergeet niet te stemmen!!

Oh ja

Hatsieflatsie 5 *****

- Stevie Ray Vaughan
- Rory Gallagher
- Tinsley Ellis
- Roy Buchanan
- Jimmy Thackery
- Tom Principato

Beetje Knudde opgemerkt van je. Als je zelf goed naar de andere heb geluisterd hoor je hoe goed de kwaliteiten van Joe Bonamassa zijn. Invloeden, ja dat is logisch, maar zijn hij heeft een eigen stemgeluid en stijl van gitaar spelen. Stevie Ray, toch een heel andere stijl... Rory ook anders. Goed luisteren en niet geen beledigen (alsof ik niet goed naar die andere in het vakgebied geluisterd heb..)

Thomzic schreef:

Inderdaad!

Aap
Ach, in dat geval beroep ik me maar op het ultieme argument in dit soort kwesties: ieder z'n ding. Dan hoeft er ook niet geïnsinueerd te worden dat ik niet goed naar dit album geluisterd zou hebben. Ik blijf van mening dat JB niet in de schaduw kan staan van enkele groten die ik eerder noemde en beleef daar ook navenant meer plezier aan.
Om het nog 1 keer te proberen; luister 'ns naar 'Walk on Hot Coals', van Rory Gallaghers irish Tour '74, en laat even weten of je alsnog vindt dat JB dat niveau kan evenaren.

Aap schreef:

Ja echt waar, Jb is te vergelijken met de helden van vroeger (en nu btw nog steeds) Luister eens naar zijn live album From Nowhere in Particular. Het nummer wake up dreaming bewijst voor mij dat we echt met een hele goede gitarist te maken hebben. Zijn DVD live at rockpalast laat ook zien dat hij erg goed is. En, hij is nog jong en groeit nog steeds.

Als je hiermee nog niet overtuigt bent moet je beslist eens naar een concert van hem gaan.... (maar goed misschien drijf ik nu door)

Maar inderdaad hoor ieder zijn ding, maar beluister het maar Jb heeft heel, heel veel kwaliteit.

avatar van glenn53
Iedere tijd heeft zijn 'bluesheld'. Hou zelf ook van Rory, RB en SVR. JB is nu de held getuige zijn nieuwe cd, gewoon fantastisch gitaargeweld en een ongelofelijke goede bluesstem. Goede mix tussen eigen nrs en covers die allemaal een geweldig nieuw arrangement hebben meegekregen (bijvoorbeeld stop). Ik heb de man al een paar keer live gezien en 1 conclusie was daar: een fenomeen.
Die aap van een jongen mag denken wat ie wil, wij lachen want hij weet niet wat hij mist en ja inderdaad walkin' on hot coals is ook een geweldig nr. en Ome Rory gaf ook fantastische concerten (op het laatst dan niet meer, het is ém vergeven) JB heeft natuurlijk wel Cradle Rock gecoverd doet ie ook best 'aardig' dacht ik zo

avatar van jeroenheinz
En hij flikt het weer! Moet bekennen dat ik lichtelijk verbaasd was over de kwaliteit van dit album. Komt niet zo vaak voor dat iemand steeds weer zoveel kwaliteit uit weet te brengen. Maar het is hem inderdaad weer gelukt. Uiteraard weer heerlijk gitaarspel en lekker afwisselende nummers, maar het meest opvallende is toch de vooruitgang van zijn stem vind ik.. Dit jaar maar eens live gaan zien, want heb hem vorig jaar gemist Ojah, meteen nog even een halfje erbij 4,5*.

jeroenheinz schreef:

wees er dan snel bij, want de kaartverkoop voor zijn concert is al even aan de gang!

Aap schreef:

Done. Conclusie: Joe Bonamassa haalt met gemak het niveau. Laat er geen misverstand over bestaan, Rory is een fantastische blues artiest die ik zeker bewonder om zijn heerlijke live CD's Irish Tour en Live in Europe. Ik daag jou uit om nog eens goed te luisteren naar de cover Cradle to Rock', waar hij een eigen draai geeft aan Rory's song.
En trouwens vind ik het een zinloze vergelijking (Bonamassa vs oude blues artiesten). Logischerwijs haalt hij inspiratie er vandaan die terug is te horen de plaat. Niets mis mee! Ik heb eigenlijk meer het idee dat je het moeilijk vindt om het verleden los te laten en op een neutrale manier naar het album te luisteren.

avatar van jeroenheinz
BenZet schreef:

Heb net zitten kijken en ga ze zeker snel bestellen

buddy
Het is heel simpel. SRV luisterde heel goed naar zijn helden (Albert King, Jimi Hendrix enz) en maakte daar zijn eigen unieke stijl van.
Joe Bonamassa doet hetzelfde met zijn helden (ik hoor veel oude blues gasten, Eric Johnson soms wat Zeppelin).
Hij hoort zeker bij de groten.
Dit album is weer geweldig.

jeroenheinz schreef:

Heb net zitten kijken en ga ze zeker snel bestellen

Heel goed, zijn concerten zijn fantastisch!

buddy schreef:
Hij hoort zeker bij de groten.
Dit album is weer geweldig.

Vergeet niet te stemmen