Joe Bonamassa - The Ballad of John Henry (2009)

Blues
Label: Provogue

1. The Ballad of John Henry (6:27)
  2. Stop! (6:49)
  3. Last Kiss (7:16)
  4. Jockey Full of Bourbon (5:22)
  5. Story of a Quarryman (5:00)
  6. Lonesome Road Blues (3:09)
  7. Happier Times (6:41)
  8. Feelin' Good (4:44)
  9. Funkier Than a Mosquito's Tweeter (5:00)
  10. The Great Flood (7:40)
  11. From the Valley (2:25)
  12. As the Crow Flies (3:59)
Lee Malone schreef:
Joe Bonamassa was deze week blijkbaar te gast bij Jools Holland. Jammer dat ik dit niet eerder wist, want allicht heeft hij naast Lonesome Road Blues nog 1 of 2 nummers gespeeld.

Vanaf nu hoort Joe bij de grote jongens!

Ja dit erg goed, geweldig. Bedankt voor de link. Deze man is echt goed, maar dat zien sommige helaas niet....

avatar van jeroenheinz
Heb Joe gisteren/vannacht voor het eerst live aan het werk gezien op Moulinblues en heb er eigenlijk geen ander woord voor dan fenomenaal . Zelden zo genoten van een optreden met als ultiem hoogtepunt het akoustische Woke up dreaming. Verder speelde hij ook een aantal nummers van dit album en ze kwamen nog beter uit de verf dan op cd. Schitterende afsluiting van een verder ook zeer geslaagde dag.

BenZet schreef:

Daarbij verbleekt deze man, hoe goed hij ook mag zijn

Daarbij, ik vind blues nog steeds een te beperkt genre om werkelijk als gitarist een hoogvlieger te worden

stevie ray vaughan en roy gallagher wellicht als uitzondering, maar ook die kennen zijn beperkingen vanwege het genre, al houden deze 2, vooral gallagher, mijn aandacht wel vast

avatar van platedraaier

Daarbij verbleekt deze man, hoe goed hij ook mag zijn

wat een vergelijking, jij hebt er echt kijk op, hier hebben we iets aan.

avatar van Bartjeking
Heb hem gister nog eens mogen aanschouwen live; Fenomenaal. Hij had voor de gelegenheid een blazerssectie en een extra drummer meegenomen omdat Joe deze week ook de Royal Albert Hall gaat doen wil hij natuurlijk flink uitpakken. De opener in Ospel was Joe Henry en net zoals de rest van de nummers kwam deze live goed uit de verf. Hoogtepunt vond ik wederom zijn akoestische gitaarsolo.

avatar van Bartjeking
jeroenheinz schreef:

Ik had jouw reactie nog niet gelezen, maar ik zie dat we dezelfde perceptie van de avond hebben gehad

Bartjeking schreef:

Haha wel toevallig ja of misschien ook niet Vond die extra drummer en blazerssectie ook zeker een mooie toevoeging op het geheel. Benieuwd of er hier op Mume nog meer mensen zijn die gisteren net zo hebben genoten als wij..

avatar van Lee Malone
ik ben werk -het niveau - gewend van King Crimson, Robert Fripp, en Frank Zappa

Vergelijk je Rachmanninov en Jerry Lee Lewis ook op deze manier? Je bent toch niet verplicht om op een welbepaald instrument telkens een vooraf gedefinieerde stijl te volgen.

Dat is zelfs net wat een gitaar zo leuk maakt: je hebt de geluidskunstenaars (genre Fripp), de aalvlugge solisten (Vai, Satriani,...) en de gevoelsgitaristen (Bonamassa, Vaughan, ...).
Fantastisch toch?

Een goeie tip: tracht zowel Fripp, Zappa als Bonamassa fantastisch te vinden. Drie keer zoveel plezier!

Daarbij verbleekt deze man, hoe goed hij ook mag zijn

Volgens mij ben jij het spoor een beetje bijster....

knappe reactie zeg

kun je ook wat zinnigs zeggen of reageer je liever nietszeggend en kinderachtig?

ik begrijp best dat vergelijkingen niet opgaan en helemaal niet als de stijl uit de buurt ligt

toch tip ik vaughan en gallagher aan en die liggen in hetzelfde straatje

de eerste weet zijn gitaar fenomenaal te bespelen (litle wing bijv) de ander had een unieke stijl ontwikkelt die blues een nieuw karakter gaf, gallagher herkende je uit duizenden

joe bonamasa niet

joe bonamasa is waarschijnlijk een goede gitarist, maar echt wat nieuws toevoegen zit er niet in

zijn spel is niet uniek, niet nieuw, niet onvoorspelbaar en borduurt op oude legendes en ene verleden met 'connecties' met miles davis of bb king maakt nog geen goede artiest

weinig verheffend dus, en niet mijn ding, end of story

avatar van platedraaier
Tja Joy, met namen als Zappa, King Crimson en Fripp vraag je ook wel een beetje om een reactie. Het is net alsof jouw smaak superieur is en blues minderwaardig, maar het heeft dus niks met elkaar te maken.

En wat Vaughan en gallagher betreft is dat jouw mening en dat is prima. Joe heeft wel iets dat mij aanspreekt. Zeker dit album, maar ik begrijp ook prima waarom jij dit niks vindt.
Dit is geen vernieuwende blues inderdaad en hij grijpt terug naar oude helden. ik vind dit geweldig.

avatar van jeroenheinz
Ik herken Joe Bonamassa wel, zeker als je hem vergelijkt met Stevie en Rory. Het zijn/waren alle drie geweldige gitaristen, alleen vind ik dat Joe een wat 'zwaardere' sound heeft. Natuurlijk haalt hij zijn inspiratie ook ergens vandaan, maar toch vind ik dat hij vernieuwend is.. Jammer dat sommige mensen dit niks vinden, maar smaak is iets subjectiefs. Ik vind Joe in ieder geval erg goed en gooi nu deze plaat er nog maar eens in

beaster1256
uitmuntend gitarist , zeer zeker maar waarom denken al die briljante gitaristen dat ze ook over een fantastische stem beschikken , zwijgen en spelen moeten ze potvolkoffie ,

spelen zoals jeff beck ( de allerbeste ) en die weet zijn mond te houden , dat is de grootste klasse !!!!!

zeer goed album trouwens en bij later with jools speelde hij voortreffelijk , maar laat iemand zijn mond toe plakken met duck tape voor elk optreden , dan is het prima

cheers

avatar van jeroenheinz
Ik vind juist dat Joe ook een goede stem heeft, maar ben het wel met je eens dat sommige mensen beter niet kunnen zingen... Jeff Beck ken ik nog niet echt veel van, maar ga hem wel zien op Bospop dit jaar

beaster1256
ja, jeroen daar ga je wat meemaken , beste gitarist aller tijden , koop de dvd jeff beck at ronnie scott's als voorsmaakje of de cd , live en briljant

kippevel zul je hebben

cheers mate

avatar van jeroenheinz
Bedankt Michel, zal ik zeker doen

beaster1256
beste jeroen , bedankt voor je berichtje , heb even gegrasduind in je top 10 en er iemand gevonden die ik niet kon , ene ryan bingham met mescalino of zoiets , de verslagen erover gelezen en hij is al besteld bij play voor 12,99 d'r is zelfs een nieuwe onderweg , zo is dit een leerrijk programma nietwaar

beaster1256 schreef:

Play, bedankt, fijne site. Zijn de levertijden een beetje reeel?

knappe reactie zeg

toch tip ik vaughan en gallagher aan en die liggen in hetzelfde straatje

joe bonamasa niet

weinig verheffend dus, en niet mijn ding, end of story

Tsjah, je vraagt er een beetje om Joy. Ik vind de vergelijking een beetje stom, alhoewel ik nu wel beter begrijp waarom je hem maakt. Wil niet zeggen dat ik er mee eens bent maar goed is een ander verhaal. Heb je een beetje gevolgd met je reacties, en moet zeggen dat aan je smaak niets aan te merken valt, jammer dat je Joe niet kunt waarderen (ook live from nowhere in particular niet?) Maar goed, het is een forum en je mening is hierbij het belangrijkst. De reacties waren natuurlijk wel te voorspellen Maar oke, end of story.

beaster1256 schreef:

Daar zal je zeker geen spijt van krijgen, erg lekker album met die rauwe stem van Ryan. Heb trouwens dat album van Jeff Beck gedownload en nu opstaan. Klinkt erg goed, dus zal hem binnenkort ook eens bestellen

JolkiPalki
Ik was er gisteren ook bij! Werd volledig weggeblazen, nog nooit zo'n fantastisch optreden gezien!! Gelukkig heeft mijn vader (die er ook bij was) meteen drie c.d.'s gekocht, waaronder deze. Binnenkort maar even op mijn laptop zetten.

avatar van Jochempie
1,5
Ik had eigenlijk een totaal andere plaat verwacht toen ik dit opzette, maar goed, toen ik er eenmaal achter kwam dat het een soort bluesy hard rock was en geen folk (zoals ik op 1 of andere manier verwachte, geen idee waarom eigenlijk) was ik toch wel nieuwsgierig waarom mensen deze plaat zo goed vonden. In mijn oren klinkt dit zeer cliché, erg saai en nergens kan het ook maar een snaar raken.
Ik was ook benieuwd daar de Waits cover, maar alles wat het nummer cool maakte is nu weg en er blijft bar weinig over. Zonde.

Blijkbaar wordt Joe Bonamassa gezien als 1 of andere gitaargod (wat ik hier lees in de reacties). Het was mij eerlijk gezegd niet eens opgevallen dat er hier goed wordt gespeeld, of dat het hier om de nieuwe Stevie Ray Vaughan zou gaan. Ik gitaarwerk is ook compleet onmemorable, de riffs niet interessant, de solos (waar het blijkbaar om draait) zeer onorigineel en soms ronduit vervelend.

Oh en de stem is vervelend, de nummers duren te lang, de cd op zich duurt veels te lang en het voelt allemaal maar slapjes en passieloos.

avatar van jeroenheinz
Dit is dus duidelijk niks voor jou, jammer, maar als Joe Bonamassa iets niet is is het wel passieloos...

Jochempie schreef:

Als je volgt verwacht en je krijg dit, kan ik me voorstellen dat het je wat tegenvalt, wellicht is je stem niet reeel??

Jochempie schreef:

Heb je alleen dit album geluisterd om hierover te oordelen of ook de andere en de live albums??? Want als dat zo is heb je denk ik niet goed geluisterd...

een goeie gitarist maakt niet automatisch ook goede muziek

dat de man goed gitaar kan spelen is een feit, maar met hem nog honderden, ik zie dan ook nog steeds niet in wat er nu zo interessant zou zijn aan deze man, omdat zijn gitaarspel met cliches aan elkaar hangt

dat bedoel ik met weinig verheffend

je kan nog zo prachtig of ingewikkelt of technisch spelen, maar als je daarbij stoelt op muziek uit het verleden en geen eigen geluid weet te ontwikkelen - een mening - dan zie ik het boeiende er niet aan af

een goeie gitarist maakt niet automatisch ook goede muziek

dat bedoel ik met weinig verheffend

Maar wat bedoel je nou precies met cliches? Mij maakt het ook niet uit of iemand technisch erg goed speelt, het gaat mij om de beleving en emoties die worden opgeroepen. Als ik Joe hoor spelen dan geniet ik gewoon echt. Natuurlijk zal hij zijn inspiratie ook ergens vandaan halen, maar wie doet dat niet..? Muziek hoeft voor mij ook niet vernieuwend te zijn om goed te zijn.

Joy
cliches, 13 in dozijn zang, 13 in dozijnlicks,13 in dozijncomposities die je allemaal al eerder hebt gehoord en beter

het titelnummer belooft niet veel goeds, dat is bij uitstek een 13 zoniet 14 in dozijn nummer, op alle vlakken

het hoeft van mij ook niet immer vernieuwend btw, maar je kan ook niet- vernieuwend zijn en toch wat toevoegen

magoed, i made my point, en ik denk bonamasa geen lang leven beschoren is, helemaal niet als er een nieuwe gitarist opstaat die op dezelfde manier ff hoge ogen gooit en het volk aantrekt, en al snel weer verdwijnt op de achtergrond

avatar van jeroenheinz
Ok denk dat hij echt wel lang mee zal gaan, grootste deel van de mensen vind hem toch wel erg goed en het is ook niet voor niks dat hij door B.B. King een van de beste gitaristen word genoemd.. Maar wij zullen het hier nooit over eens worden Dat maakt het eigenlijk ook wel zo leuk, dat er zoveel verschillende mensen met net zoveel verschillende smaken zijn

avatar van BenZet
Zijn wat filmpjes (niet super kwali) op youtube te zien van het concert dat hij 4 mei in Royal Albert Hall gaf. Een aantal nummers was Eric Clapton te gast. Dit is echt wel een blijver! Man wat is die man goed!