Mastodon - Crack the Skye (2009)

Label: Reprise

1. Oblivion (5:46)
  2. Divinations (3:40)
  3. Quintessence (5:27)
  4. The Czar (10:54)
  5. Ghost of Karelia (5:25)
  6. Crack the Skye (5:54)

met Scott Kelly

7. The Last Baron (13:00)
  8. Just Got Paid * (3:34)

met Billy Gibbons

avatar van laboomzaa
Deze plaat komt nu nog zeker 1 x in de week voorbij, het verveeld me nog geen moment! Het poppy geluid bevalt uitstekend!!

avatar van jellylips
Na een jaar nog steeds een favoriet om op te zetten. Ook qua productie best tof, die 70´s sound. Vind vooral de gitaren erg gaaf, en de extra percussie dingetjes voegen zeker wat toe (is meteen te horen in Oblivion).

Het blijft overigens wel zo bij mij dat ik vooral 'Oblivion', 'The Czar' en 'The Last Baron' het vaakst draai. Heel soms het hele album, maar hoewel de rest van de nummers zeker genietbaar zijn, vind ik die drie nummers er met kop en schouders bovenuit steken. Al is die elektrische/acoustische tremolo riff in 'Divinations' met die surfsolo ook wel héél dik!

leander?
Hey, ik hoor een kwartje vallen

3.0 -> 4.0

avatar van Wyverex
Wat is dit een topplaatje!
Heb er lange tijd voorbij gelopen, onlangs het aanraden van enkele vrienden. Nu ben ik er onlangs naar beginnen luisteren (met het laatste album eerst) en ik vind dit fantastisch. Hopelijk houden ze dit niveau vol, want straks zal ik Blood Mountain eens beluisteren. Hopelijk houden ze dit niveau aan!

Dan wordt je wellicht teleurgesteld. Blood Mountain is niet slecht, maar het is, zeker in vergelijking met deze plaat, een erg onsamenhangend geheel...

leander?
Onzin. Ik vind BM nog steeds veel beter dan CtS. Anders, maar zeker niet slechter. Ruwer, harder.

avatar van Kronos
En met minder gezaag dan op Crack the Skye.

avatar van Wyverex
Ben sowieso benieuwd naar Blood Mountain. En zoals leander? zegt: anders is daarom nog niet slechter. Een harder album zou eigenlijk mooi in contrast staan met dit kalmere geheel.

avatar van Kronos
Ik denk dat Leviathan nog altijd hun beste album is. Maar ook het debuut niet over het hoofd zien. Remission is wel de bruutste brok energie. Heerlijk rauw en donker.

Crack the Skye is wat te gepolijst voor deze jongens, waarbij het speltechnisch toch ook hier en daar wat blijft rommelen. De nummers klinken ook teveel aan elkaar geplakt vind ik. Als dat moet zorgen voor een samenhangend geheel dan liever niet.

Uiteindelijk best een lekkere plaat, tenminste voor af en toe, want de smaak is rap af.

Kronos schreef:

Crack the Skye is wat te gepolijst voor deze jongens, waarbij het speltechnisch toch ook hier en daar wat blijft rommelen. De nummers klinken ook teveel aan elkaar geplakt vind ik. .

Dat was het eerste negatieve dat ook bij me opkwam bij het beluisteren van Crack the Skye. De nummers lopen bijna allemaal op elkaar uit en op den duur werkte dat wat enerverend. Niet irritant ofzo, maar mijn eerste luisterbeurt was 'savonds laat en dan heb ik geen zin meer te kijken aan welk liedje we nu zitten . Aan de andere kant, een album dat een geheel vormt, heeft meestal wel een sterk verhaal. En dat verwacht ik ook van (goed) album. Maar ik ken de teksten nog niet genoeg om te weten of het album tekstueel even goed aan elkaar hangt als de muziek zelf.

avatar van Don Cappuccino
De zang op dit album is echt geweldig, en dan hoor je het live en dan zingen ze enorm vals, echt zonde, want voor de rest zijn het geweldige en creatieve muzikanten.

avatar van Fake_world
Ben eigenlijk al eens benieuwd naar de volgende worp van deze mannen...

haveman
Soms heb ik weleens van die albums waarvan ik het jammer vind dat het niet helemaal de goede snaar raakt bij mij. Daar is dit er één van. Heb deze een aantal keer in de herkansing gedaan en het bevalt me al een stuk beter. Het zit allemaal erg goed in elkaar, maar toch raakt het me niet echt. Ik kan me voorstellen dat anderen dit helemaal geweldig vinden. Voor nu kan ik er niet meer aan kwijt dan 3 sterren. Wie weet komt het ooit nog tot echte liefde tussen mij en Crack The Skye.

Mr.Bungle
Wat mij betreft de absolute mindere van Blood Mountain and best of all Leviathan,op een bepaalde manier raakt het me niet zo,ik mis die oerschreeuwen van de zanger/bassist Troy Sanders,gitarist Brent Hinds heeft een irritante stem die snel gaat vervelen,nummers zitten echt wel strak in elkaar,hoogtepunt isThe Czar,die overgang is machtig mooi,verder is het een aardig album,hoewel er teveel nummers op staan die niet aanslaan,en te soft/prog,ik hoop op een nieuwe Leviathan of Remission(ook zo'n bereplaat)..2,5

leander?
Dat was mijn reactie na hem een paar keer geluisterd te hebben. Het zat allemaal wel goed in elkaar, maar het raakte me nergens. Daarna nog verschillende keren geprobeerd met het zelfde effect. Toen ik hem een paar maanden geleden al een tijdje had afgeschreven en toch maar weer eens luisterde kon ik er plots toch wel van genieten. Zeker, van een ander niveau dan Blood Mountain of Remission, maar toch zonder meer genietbaar.

avatar van Alarum
Hmm hij blijft bij mij zeker op 4 sterren hangen, het is een heel goed album, maar toch op de een of andere manier zet ik liever het oudere werk (lees: remission en leviathan) op van deze band.

avatar van Tha)Sven
Het zal mij niks verbazen of deze plaat in mijn top 25 albums verschijnt. Magnifiek.

PriestMaiden
Oblivion is zo'n nummer dat een paar dagen in mijn hoofd zit na beluistering, heerlijk refrein + gitaarwerk. The Czar en The Last Baron

avatar van Kronos
Ik was hier in den beginne enthousiast over, dan teleurgesteld, maar nu vind ik het weer gewoon leuk. Terug een half sterretje erbij.

avatar van ricardo
Niets is zo veranderlijk als de mens.

Ik heb hetzelfde als Kronos.

Ik blijf dat stemmen geven ook maar erg lastig vinden, dat ik maar besloten heb om niet al te regelmatig meer te gaan stemmen.

Heeft toch geen zin, de ene dag is de andere niet, daarom hebben stemmen geven ook niet al te veel waarde meer voor mij.

Maar anderzijds is een goed waardeoordeel bij wat voor album dan ook, wel een mooie graadmeter of je iets wel of niet aan zou gaan schaffen.

Tenminste voor mij wel.

avatar van Alexepex
Het heeft voor mij een hele tijd geduurd voor ik deze cd ging waarderen.
Tot vorige week eigenlijk.

Heb hem in het begin maar 2 keer gedraaid en kwam toen tot de (achteraf, tijdelijke) conclusie dat het niets voor mij is.

De tijden veranderen...

avatar van Spock2011
Het is niet zo sterk als de twee voorgangers, maar met nummers als The Tsar en The Ghost of Karelia best goed. Wellicht een kwestie van vaker afspelen. Al met al is deze minder sterk en heftig dan de voorgangers, maar bij een geval als Oblivion is dat toch geen probleem. the Last Baron is overigens ook vrij aardig. Weet iemand trouwens waar het concept over gaat? Russen in de ruimte of zo?

Ik vermoed ook over Skye Dailor, Zusje van Drummer Dailor, who committed suicide at age 14

avatar van Ludakris
De heren hebben aangegeven dat er geen echt vast concept aan het album hangt. Bovengenoemde onderwerpen komen wel min of meer aan bod. Skye Dailor, Rasputin die aanhoudt met de Tsarin, uit het lichaam treden, Icarus, etc.
Het album draait wel rond het element lucht. De vorige albums draaiden rond respectievelijk de elementen vuur, water en aarde.

avatar van Spock2011
Klopt, dat van die elementen heb ik inderdaad ook erin terug gevonden. In ieder geval bedankt voor de reacties.

avatar van ozwald
dat lag er natuurlijk ook wel erg dik bovenop..

ik vind dit een briljant album, alledrie de voorgangers kan ik echter helemaal niks mee. Meer mensen die daar last van hebben?

avatar van oceanvolta
Vandaag voor 4,99 euro voor dit meesterwerk bij CD wow. Ik dacht ik meld het even.

avatar van Wouter30
Geen slechte prijs voor zon geweldige cd.

Vandaag toch maar ff kaartjes gekocht voor hun optreden komende dinsdag in het Patronaat
te Haarlem.

en ik denk, kiezen tussen 2 grootheden,wordt het toch kaartje slayer in dun effenaar 12 juli

avatar van Don Cappuccino
Wouter30 schreef:
Geen slechte prijs voor zon geweldige cd.

te Haarlem.

Ik durf gewoon geen kaartjes te kopen voor Mastodon. Instrumentaal zit het wel snor ( ) maar de zang is echt afgrijselijk slecht.