Bat for Lashes - Two Suns (2009)

Label: Astralwerks

6. Siren Song (4:59)
  7. Pearl's Dream (4:45)
  8. Good Love (4:30)
  9. Two Planets (4:48)
  10. Traveling Woman (3:47)
  11. The Big Sleep (2:51)

met Scott Walker

12. Wilderness * (3:28)
  13. Sleep Alone [909s in Darktimes Mix] * (4:35)
  14. Daniel (Lo Fi) * (4:03)
  15. A Forest * (3:17)
  16. Use Somebody (Lo Fi) * (2:34)
  17. Good Love [Recorded Live at Shepherd's Bush Empire 19th April 2009) (Dix Alternative Mix] * (5:25)
  18. Daniel [Recorded Live on Radiohead Tour Nimes June 14th 2008] * (4:21)
  19. Lonely [Recorded Live at Koko 29th October 2007] * (3:55)
Ik heb dat niet, ook op de cd vind ik het 2e gedeelte prachtig. Een nummer als Siren Song gaat je niet in de koude kleren zitten. En ook Travelling Woman en Two Planets zijn prachtig.

Ik zit nog steeds in de roes van het concert en zou bijna 5 sterren uit delen.. daar wacht ik nog een paar maanden mee, maar het is zeker een kanshebber.

Hou die roes nog even vast!

avatar van Mjuman
Momenteel is dit het meest gedraaide album hier in huis. Heeft voorlopig de veeldraaitest doorstaan. Met name Daniel en Siren Song vind ik erg mooi en wat mij ook blij maakt is dat mijn lief de plaat ook graag draait en da's een kritische beoordelaar.

avatar van Yamato
Toch niet helemaal mijn ding, het is een goed plaatje maar niet mijn smaak.

Lost Highway
Na supersingle Daniël heeft het volledige album me nog niet kunnen overtuigen. Siren Song bevalt me ook wel, maar een aantal songs (oa met dat overdreven koor) zijn mij net over de top. Ik zal het nog een aantal luisterbeurten moeten geven, het feit dat Bat For Lashes een uitgesproken eigen sound heeft weet ik wel te appreciëren.

avatar van orbit
Zag net dit bandje met het nummer Daniel op Glastonbury.. ik vraag me af of Robert Smith al een claim wegens auteursschending heeft ingediend.. nummer lijkt namelijk als twee druppels water op A Forest, incluis typische Smith gitaarsoli/intermezzo's Live althans.

Wat een heerlijke plaat zeg! Lekker dromerig en een mooie stem ook. Doet me een beetje aan Sinead O'Connor denken op een bepaalde manier.

Het vergelijk tussen de studioversie van Daniel en A Forest zie ik trouwens niet echt. Misschien doet ze live een klein eerbetoon.

herman schreef:

De opname staat bij mij nog op de recorder, ik zal straks een stukje contra-expertise verrichten; in eerste instantie - afgaand op de cd - zeg ik hoe 'st mogelijk? Ik zal goed luisteren!

avatar van Chameleon Day
Ik zat vannacht ook even te kijken en luisteren naar dat optreden. Hoorde er geen ' A Forest' in terug. Maar ik heb maar heel even geluisterd en was moe en ging te bed.

Ik wacht op de resultaten van de contra-expertise van dr. Mju.

Lost Highway
Daniël (en nog een aantal andere songs) lijkt vooral op een aantal tracks vanop de laatste M83, denk maar aan Skin Of The Night.

avatar van Mjuman
Nou ik kom net uit het control lab: de staal is zuiver. Laat me het even toelichten. Op het album is het geluid gefocust op de synths en de zang; de gitaar is meer naar achteren gemixt.

Bat for Lashes heeft zoals andere synth-based acts - denk aan Faithless - (waarschijnlijk) bewust gekozen live iets meer rocky te spelen: gitaars (bas en solo) meer naar voren, dat geeft meer vaart en soort voor een meer intense live beleving; en ja er zit enige verwantschap in het geluid van The Cure t.t.v. 17 Seconds - maar dat komt door het gebruik van flanger, reverb/delay - Robert Smith was één van de eersten die dat intensief deed en dat verfahren is gewoon generiek geworden, net zoals intensief gebruik van de wah-wah peddle ooit een kenmerk was van Jimi Hendrix, dat later door anderen werd overgenomen; of het gebruik van een lesley-box i.c.m. een hammond-orgel.

Overigens vind ik Daniel een prachtnummer van kippenvelklasse.

avatar van Chameleon Day
@Mju: maar lijkt die live-uitvoering van 'Daniel' nu op ' A Forest' ? Is het schaamteloos plagiaat, zoals Orbit beweert?

avatar van orbit
Hebben jullie wel goed naar die baslijn geluisterd die eronder ligt, (bijna identiek aan Forest)?? Met die gitaaruitstapjes eroverheen is het toch moeilijk te ontkennen.
Zelfs de uitvoering bij Jools Holland hoor je die baslijn toch? YouTube - Bat For Lashes - Daniel - Live At Jools Holland 2009
Van mij mag een band best plukken uit het oeuvre van de mighty Cure hoor, maar het ligt er hier nogal dik bovenop.

Chameleon Day schreef:

Dat "schaamteloos plagiaat" mag je wel als licht humoristisch opvatten hoor CD, t gaat hier tenslotte niet over Joy Division he?

avatar van Mjuman
Nee, de staal was schoon - bas (reverb/delay) en solo (flanger) deden eraan denken - qua klankkleur (deed het aan het album 17 seconds denken, niet alleen A Forest; maar zoals ik al zei is dat gewoon een (generieke) manier van spelen geworden.

Hoe vaak is de manier van spelen van The Edge inmiddels niet nagevolgd, of het spelen met de E-bow (Stuart Adamson) - zag laatst nog een (bekende) band de e-bow gebruiken; ben ff kwijt wie.

Ik denk dat gekozen is voor een rock-opzet omdat nou eenmaal dynamischer is dan achter een synth te staan; Natasha Khan speelt zelf synth en kon nu vrij rond huppelen.

Op Glastonbury wel, bij Jools zie ik geen bassist(e) - ik zie een dubbele synth - denk dat de bas(geprogrammeerd?) via de sequencer loopt) en een solo met idd flanger-effect erop.

avatar van orbit
Probeer bijvoorbeeld nou eens van 0.40 seconden tot 1.00 te luisteren en doe je ogen dicht.. zou gewoon een fukkin tribute kunnen zijn. Kan mij het bommen waar die bas vandaan komt, waarschijnlijk gewoon een tape van Gallup op de achtergrond geplakt

Om te bewijzen dat ik geen stront in de oren heb, het is natuurlijk anderen allang opgevallen:
Bat For Lashes: Daniel vs The Cure: A Forest (Thriftshop XL's Obvious Mashup) on Vimeo

Valt me tegen dat diehard "wavers" het basgeluid van een van de grootste new wave klassiekers niet meer kunnen herkennen

avatar van Chameleon Day
Mmm, ik hoor het nu wel een beetje ja. Je kan de baslijn van ' A Forest' zeker "meebassen" met het nummer. Het heeft ook een '17 scs' sfeertje, maar dan met een voller geluid. '17 scs' is soberder (en beter natuurlijk).

Mss hebben ze 'A Forest' als basis genomen en er een eigen nummer van gemaakt?

(edit: had het hier boven staande bericht van O. nog niet gezien. Het is een leuke 'mashup', maar 'mashups' zeggen nog niet alles en vaak zelfs niets over de vraag of er sprake is van (een lichte vorm van) plagiaat. In de mashup hoor je eigenlijk alleen de zanglijn van Bat For Lashes over de instrumentale track van 'A Forest' en dan waarschijnlijk ook nog gepitcht. Er zijn wel meer muziek/zanglijnen van het ene nummer over het andere nummer te leggen zonder dat beide nummers nou echt op elkaar lijken. Zo heb ik zelf ooit - in een ver muzikaal verleden - delen van de zanglijn van 'April 5th' van Talk Talk over een (zelf geschreven) gitaarnummer geplakt. Een experiment dat toevallig goed klonk,

Maar goed: de baslijn van Daniel heeft idd iets weg van 'A Forest' en het nummer ademt ook wel wat de sfeer van '17 scs' (maar dan voller van geluid). Maar de baslijn is zeker niet identiek.....luister maar eens goed.)

avatar van Mjuman
Om practische redenen kan ik het gewoon niet verifiëren nu, maar ik ken voorbeelden die meer storen en/of in het oog vallen: Rapture (Blondie) vs Do it Any Way You Wanna (van People's Choice); en om meer actueel te blijven: Vision One van Röyksopp is de basloop 'ontleend' aan Stevie Wonder's Too High.

Op het eerste gehoor vind ik dit gewoon meevallen. Mash-up's zijn een weinigzeggend foefje, bekende truuk gebaseerd op beat/ritme (maar dat bestrijd ik in dit geval ook niet). Vroeger (in de 70's) zelf een deel van de band Marianne (Four Seasons) laten spelen; andere deel (w.o. ikzelf) speelde Touch Me van The Doors. Massive Attack kan je ook aardige mash-ups mee maken.

avatar van orbit
Ik pikte het er meteen uit, inclusief de kenmerkende gitaarlijntjes van Smith. Nu ik het intyp op google zie ik inderdaad dat Bat For lashes grote Curefans zijn en zijn vele verwijzingen en tributes van ze te vinden. Laten we het erop houden dat ze er een lekker "eigen" nummer van hebben gemaakt. Je hoeft niet overal tien ton zout op te leggen..

avatar van Chameleon Day
Nou dan zit ik met mijn suggestie van een eigen nummer met 'A Forest' als basis mss niet ver van de waarheid.

Dergelijke trucjes worden wel vaker uitgehaald. Men neme Joy Division's 'Interzone' welk nummer is gebaseerd op de backing-track van F. Porter's single 'Keep On keepin' On'.

(speciaal voor Orbit toch nog een JD-linkje )

avatar van orbit
Jij en Mjuman ook weer blij

orbit schreef:

Ben blij voor je dat je zulke goede oren hebt Orbit; Mju en ik zijn kennelijk doof.....en fijn dat je niet nog meer zout gaat strooien ....maar wat vind je van Bat For Lashes en dit album? Hoor je nog meer in dit album dan alleen The Cure?

Grappig; ik hoor hier vooral Ierse muziek in terug (Clannad en Sinead O'Conner).

Zit nu zelf te luisteren en ik kan me er wel iets bijvoorstellen. Op het album is die baslijn niet zo prominent aanwezig, maar het heeft wel iets van The Cure, ook al is het zeker niet identiek aan A Forest.

Vind de eerder genoemde vergelijking met M83 een stuk treffender eigenlijk.

avatar van Mjuman
Gisteren kon het gewoon niet meer - mijn lief sliep - en tussen werkkamer (alwaar pc) en slaapvertrek zit slechts zeven 7 cm gasbeton. Vandaar de contra-contra-expertise vanochtend.

Zowel Glastonbury, Jools bekeken, van cd gehoord en A Forest van vinyl. Het geluid van de (solo/slag)gitaar doet idd denken aan dat van Robert Smith - maar zoals ik al zei is die manier van spelen (flanger, reverb/delay) generiek geworden en als zodanig een band niet meer aan te rekenen.

Dan de bas: in beide gevallen staat er geen bassist(e) op het podium,maar eventueel zou de roodharige gitariste (een deel van) de baspartijen voor haar rekening hebben kunnen nemen; dat doet ze echter niet, ze speelt solo/slag; idd (nogmaals) het doet aan Smith denken en op het album is Natasha Khan zelf verantwoordelijk voor het programmeren van de bas synth. De synth-speler, die ook de Marxophone (een soort citer-achtig instrument, verg. met dat Chinese van DCD) voor zijn rekening neemt, heeft geen gelegenheid ook nog de bas te spelen; die komt dus van de synth/sequencer; dat is ook te horen: de bas is strak, zeer regelmatig, mooi laag en heeft niet dat wollige van de bas in A Forest. En als je een bas programmeert is het idd niet moeilijk om te programmeren zodat het (deels) klinkt zoals de basloop van A Forest (in feite slechts 3 akkoorden). En als dat goed te gebruiken is, waarom niet. Op een plagiaat/leen-score van 0 - 100 vind ik dit iets in de richting van 30 -35.

Schrijnender werd het 50 minuten later, toen MPHO op de bühne kwam en het nummer Box 'n Locks inzette, waarvan de beat en het tempo - op een paar stukken na - helemaal gebaseerd was op Martha & The Muffins - Echo Beach.

Maar ja, dat was na The Status Quo en Neil Young en Orbit's allergie kennende was ie toen waarschijnlijk al afgehaakt. Da's wel het voordeel van een hd-recorder: skip-skip.

Nogmaals op een schaal van 0 - 100 is dit 30 - 35; voor mijn reden om te spreken van inspiratie, eerbetoon.

orbit schreef:
Van een gitaarsite nog even dit, voor de doven en ongelovigen: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/b/bat_for_lashes/daniel_crd_811810id_11042009date.htm

Omdat ik het beste met je voor heb (en omdat ik, net als vele anderen hier, doof ben) heb ik de albumversie van 'Daniel' nog eens aandachtig beluisterd en - uiteraard - goed gelet op de synthbaslijn en die vervolgens vergeleken met het akkoordenschema van de hierboven vermelde site.

En met mijn beperkte kennis van de basgitaar (wel 8 jaar gitaar gespeeld) kom ik, net als Mju en Herman, wederom tot de conclusie dat de baslijnen van 'Daniel' en 'A Forest' niet hetzelfde zijn.
Het op die site weergegeven basschema klopt gewoon niet. Er zijn wel degelijk verschillen. In 'Daniel' wordt sneller van toonhoogte gewisseld - er zit meer afwisseling in; A Forest heeft een eenvormiger, strakkere baslijn - en is het akkoordenschema ook anders. Het is vooral de ritmiek die de baslijn op 'A Forest' doet lijken.

Heer Smith maakt dus weinig kans met een juridische procedure vanwege schending van het auteursrecht. Hij zal zelf de duidelijke verschillen ook wel gehoord hebben en om die reden hebben afgezien van een telefoontje naar zijn advocaat. Kansloze procedures kosten immers enkel geld en bovendien krijg je er de naam van een vervelend ventje te zijn.

Ik hou het erop dat Bat For Lashes zich hebben laten inspireren door de baslijn van 'A Forest' en wellicht ook de sfeer van '17 scs' , maar ze hebben wel duidelijk hun "eigen ding" gemaakt. En mss dat ze bij de live-uitvoering van Daniel - bij wijze van eerbetoon - meer nadruk op de bas hebben gelegd. Prima, mooi.

avatar van barrett
Deze Bat for Lashes doet mij eigenlijk ook denken aan zangeressen als Pj Harvey, Tori Amos, Björk, Annie Lennox maar dan nog het meest van al op Sinead O'connor. Dit zijn zeker geen slechte referenties, het is dan ook zeker en vast het beluisteren waard.

Jammer alleen dat de plaat zo inzakt op het einde, er had wat meer spanning in gemogen, maar wie weet zal dit wel veranderen met meer te luisteren.

avatar van Mjuman
Op deze site vind je a. de gitaarakkoorden en b. een duidelijk andere/oudere versie van Daniel die duidelijk meer op de viool en de synth leunt; en als je die als eerste hebt gehoord/zou hebben gehoord valt idd het verschil met die live versie op.

Ook ik heb wel eens een Burns (harp-vormig) een Di-armond (plexiglass) en een Fender Precision vastgehouden; ja er is verwantschap, maar er is ook verschil: timing, frasering en afwisseling van akkoorden. Ik blijf het een prachtnummer vinden en een gedurfde live uitvoering. Dat kopiëren van MPHO (Echo Beach) stoort mij dan weer veel meer, maar goed da'was 50 minuten later en na Quo en Neil - te veel gevraagd om dat af te wachten.

avatar van blonde redhead
Waar men toch ook moeilijk over kan doen. Al zo The Cure uiteindelijk gelijk krijgt en de baslijn "gestolen is" dan is dat jammer voor The Bat Lashes. Ik vind zelf BitterSweet Sympony nog steeds een geweldig nummer en The Verve een geweldige band. Er gaat dus ook niks veranderen aan het gevoel wat ik heb over deze geweldige cd en geweldige band.

avatar van TerryA
in plaats van op de laatse post van Orbit te reageren van 1 juli 2009, 11:43 uur, ga ik terug naar zijn eerste en deze van 29 juni 2009, 1:37 uur ...

orbit schreef:

ik ga een week weg op vakantie en dan zie ik een hele discussie dat met deze post was begonnen over Daniel van BFL, en A Forest van The Cure

want volgens mij is er intussen een hele discussie opgestart en een totaal foute pad ingegaan vanwege een "misunderstanding"?

in antwoord op de intussen gestelde vraag, of Daniel lijkt als twee druppels water op A Forest? - NEE

maar kan het zijn dat Orbit een foutje heeft gemaakt met zijn observatie? - of met wat hij hoorde tijdens die opname van Glastonbury?
Want in alle reacties zie of lees ik nergens de "full story"??

voor de duidelijkheid, toen Bat For Lashes optrad tijdens Glastonbury hadden ze Daniel en ook een cover van A Forest tijdens hun set gespeeld!

ze hadden natuurlijk die cover van A Forest al vorige jaar uitgebracht - al zie ik dat album niet hier op MuMe?

Toeval, of gewoon een kwestie van Orbit heeft een gig beluisterd en niet door had dat ze alle 2 songs gespeeld hadden? - misschien liep hij even de kamer uit, misschien moest hij nog een drankje halen ...