Steve Miller Band - Fly Like an Eagle (1976)

Rock / Blues
Label: Capitol

1. Space Intro (1:15)
  2. Fly Like an Eagle (4:42)
  3. Wild Mountain Honey (4:50)
  4. Serenade (3:10)
  5. Dance, Dance, Dance (2:16)
  6. Mercury Blues (3:43)
  7. Take the Money and Run (2:48)
  8. Rock 'N Me (3:05)
  9. You Send Me (2:40)
  10. Blue Odyssey (1:00)
  11. Sweet Maree (4:16)
  12. The Window (4:19)
avatar van musician
Zijn eerste vijf albums worden ook veel geroemd.
Hij heeft een hele interessante muzikale historie achter de rug.

Het is helemaal niet, dat ik specifiek de ultieme Miller fan ben. Het is uiterst flauw als daar dan maar de discussie op wordt afgemaakt.
Je kent mijn grootste liefde maar ik heb slechts een handvol van dergelijke artiesten en bands.

De jaren '60 en '70 hebben een groot aantal artiesten grootgebracht die we allemaal nog steeds kennen en waarderen. Verscheidene daarvan, de zeven kruisjes gepasseerd, leveren ook nog steeds prima albums af (Goddank!). Carrières met ups en downs.

Steve Miller is er daar gewoon één van en heeft met zijn oeuvre het volste recht om genoemd te worden. Hij heeft zich daar in de loop van de jaren moeiteloos tussen gespeeld. In 1977 draaide het toch voor een belangrijk deel om Fleetwood Mac, de Eagles en Steve Miller. Wat iedereen er nu ook van vind, maar dat ga ik nu met terugwerkende kracht niet relativeren.

En ze brachten ook smaakvolle albums, met verve gebracht en in grote getale verkocht.
Zappa wordt terecht geroemd, maar ik weet nog niet wat, als je composities vergelijkt,"knapper" is: onnavolgbare improvisatie of het ontwikkelen van een aangename rockmelodie die iedereen in het hoofd gaat zitten en overal direct wordt herkend.

Zappa was wars van alle commercie en bedacht in 1 nummer al een skala aan stijlen.
Maar ik ben het met je eens dat pakkende melodieuze nummers maken ook een kunst op zich is.
Het is ook zeker niet mijn bedoeling Steve Miller neer te zetten als een artiest die niet ter zaken doende is geweest.
Ik was ook in de 70's best gecharmeerd van zijn nummers.
Jet Airliner was zelfs 1 van mijn eerste singeltjes.

Maar na de 70's is hij weinig echt baanbrekend geweest.
De vlam was in dat opzicht snel gedoofd.
Wellicht dat dit ook een rol speelt.

Ik heb naast deze een verzamelaar en die luistert nog altijd lekker weg.

avatar van gigage
En laat Jet Airliner nu net een cover zijn...

gigage schreef:
En laat Jet Airliner nu net een cover zijn...

Yep, is ook zo.

avatar van viking1
Prima album, met veel hits.
Zag hem 2012 in Groningen in de oostepoort.
Was een revival optreden met veel oude nummers.
Was een geweldig concert.
Dit een erg goed studio album.
Naar zoveel jaar 1976 nog een groot luister genot.
Dikke 4.5