Steve Miller Band - Fly Like an Eagle (1976)

Rock / Blues
Label: Capitol

1. Space Intro (1:15)
  2. Fly Like an Eagle (4:42)
  3. Wild Mountain Honey (4:50)
  4. Serenade (3:10)
  5. Dance, Dance, Dance (2:16)
  6. Mercury Blues (3:43)
  7. Take the Money and Run (2:48)
  8. Rock 'N Me (3:05)
  9. You Send Me (2:40)
  10. Blue Odyssey (1:00)
  11. Sweet Maree (4:16)
  12. The Window (4:19)
avatar van beruk
Briljante plaat van de original space cowboy. Daarna ben ik country gaan luisteren en zijn liedjes gaan naspelen.

fredpit
te gek dude........helemaal te wauw

Ik weet niet goed wat je over deze (vergeten) artiest moet zeggen.Maar de liefhebber van vage muziek met voorkeur voor spacie bliebblieb geluidjes moet deze zeker eens gaan luisteren

en zoals uit beruks verhaal al blijkt zijn die bliebblieb geluidjes vemengd met country invloeden...verzin het maar eens...zo'n soort plaat is het dus.

Als je van deze houdt, luister dan ook eens naar Book Of Dreams. Miller nam de twee albums gelijktijdig op en bracht ze dan twee jaar na mekaar uit.
Allebei even fantastisch!

fredpit
Ik ga eens op zoek ....thanks

EVANSHEWSON
Prachtplaat is dit ! Book of Dreams is ook zeer de moeite.

Maar deze vind ik persoonlijk nog iets sterker. Steve Miller maakte met deze plaat een klassieker.
De titelsong mag in geen enkele top zoveel ontbreken !
Puur plezier is dit om dit te horen !
4.5 sterren **** 1/2

avatar van snarf349
lang niet meer gehoord, vooral -the window- vond ik een goed nummer, weer maar `ns naar geluisterd.

avatar van charlezzz
snarf349 schreef:

wij hadden hem gisteren in ene ook weer eens opstaan. hele goeie plaatmet eigenlijk alleen maar toppers, waaronder favoriet Wild Mountain Honey

Kid A(cid)
De traditionelere nummers kunnen me niet bekoren... Zodra Steve begint te trippen en vage geluiden erbij haalt, vind ik het geweldig. Daarom een *4.

avatar van Running On Empty
Prachtplaat. Heb net een jubileumversie beluisterd met enkele extra demoversies. Verder een extra DVD met een geweldige documentaire, een prachtig concert en de gehele plaat in 5.1. surround. Echt een klassieker

Kid A(cid)
Jazeker, dit is toch een geweldige plaat. Ik zit er over na te denken om het nog met een halfje te verhogen.

avatar van musician
In deze soort één van de allerbeste platen van The Steve Miller band. Echt duidelijk beter dan Book of dreams.

Er staan geen zwakke nummers op en het vormt een boeiender geheel. Blues/rock, wat spacy in een beetje redelijk tempo en met boeiende composities.

De songs zijn gewoon beter, niet zo harkerig als een paar nummers op Book of dreams.

Daarom zijn ook veel nummers als hoogtepunten te noemen: de titelsong, Serenade, Mercury blues (beste van de cd), Take the money and run, Rock 'n me en The Window.

Maar de rest is ook meer dan beluisterbaar.
Toch nog nummers die weg hadden kunnen worden gelaten? Nou, dan maar Dance dance dance. Als enige.

avatar van Droombolus
musician schreef:

Het intro van Rock'n Me is zo overduidelijk gejat van All Right Now dat het hele nummer van mij zo de vuilnisbak in kan, dus dat zou mijn Nr 1 kandidaat zijn, en die koffer van You Send Me is zo blaartrekkend slecht dat kandidaat Nr 2 voor mij ook niet echt ver te zoeken is...........

Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar eerdere Miller albums .........

avatar van Snakeskin
het intro van "rock 'n me" vind ik juist een van de mooiste die ik ooit gehoord heb, nog even los van of het wel of niet op All right now lijkt.

Droombolus schreef:

Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar eerdere Miller albums .........

Wat kun je toch af en toe vreselijk mopperen, oude Droombolus. Ik heb Rock 'n me en All Right now nog eens tegen het licht gehouden.......en...........ik denk toch dat Steve Miller welliswaar All Right now wel eens zal hebben gehoord.................misschien een klein beetje toeval...........

Ik zou Miller in ieder geval nooit durven beschuldigen van plagiaat: hij heeft het niet nodig. Trouwens, ik vind Rock 'n me toch leuker dan die oude kaskraker van The Free. Een beetje traag is die wel, dat kan van Rock 'n me niet worden gezegd.

Wat bedoel je eigenlijk met "die koffer van You send me"? Ik denk, laat ik die ongetwijfeld domme vraag maar eerst even stellen, voordat ik een volstrekt belachelijk antwoord geef.......

avatar van Droombolus
musician schreef:

Wat bedoel je eigenlijk met "die koffer van You send me"?

Als Free fan irriteert mij dan soort jatwerk en OK, plagiaat hangt af van het aantal maten dat de muziek hetzelfde is en die heb ik niet geteld, maar met ander mans veren pronken doet hij toch wel graag. Zo eigende hij zich via Gangster Of Love ook Johnny "Guitar" Watson's nickname toe.

You Send Me is gewoon een koffer van het Sam Cooke nummer ...

Zorin
Wel aardig album van Steve Miller, al vind ik zijn albums (die ik ken) altijd wat wisselvallig/zoet of nét niet door een 3 of 4 tal mindere nummers. Ook hier vind ik dat en daarom een ster of 3.

Father McKenzie
Aardig? Dit is een absoluut meesterwerk, ja!

Zorin
Haha.....voor Steve Miller bergrippen is dit één van zijn beste werkjes; in het grote geheel der popmuziek valt dat wel wat mee......(misschien vergeleken met de Witte dubbelaar wel , FM ).

avatar van vanwijk
Een van de meesterwerken uit de jaren '70. Serenade is een hoogtepunt!

Zorin schreef:

Nee, dat valt helemaal niet mee, het is één van de allergrootste cd's uit de geschiedenis van de rockmuziek. Daar heeft Steve Miller er overigens meer van gemaakt, de man is een icoon.

En niet alleen vanwege verkoopcijfers waarvan de huidige generatie muziekmakende artiesten alleen maar wit van kunnen wegtrekken.

Muzikaal heeft hij baanbrekend werk verricht, al was het alleen omdat hij in zijn soort nieuwe paden heeft bewandeld die voor vele anderen een bron van inspiratie zijn geweest. Mede door Steve Miller hebben we in de jaren '70 een geweldige, enorm creatieve periode in de rockmuziek meegemaakt.

Zorin
Kan allemaal wel zijn, maar zo bijzonder is dit album nu ook weer niet in het geheel der albumgiganten; in Millers "hoekje" is het beslist een goed werkje, maar je moet het niet overdrijven .

avatar van wendyvortex
Net als bv 10cc zo'n rare tussendoor-artiest.
Is dit nou briljante popmuziek?
Of gewoon Radio2-niveau?
Enkele briljante singles (Fly Like an Eagle, Abracadabra, The Joker, Macho City....)
Dit is overigens wel een redelijk futuristisch seventies-album...je zou niet zeggen dat dit uit 1976 is.

avatar van musician
Hoe bedoel je, een rare tussendoor artiest? Hij maakt al sinds 1967 cd's en is een van de beter verkochte musici (zeker in de VS) ooit.

Hij heeft een imposant oeuvre opgebouwd, ook al duurde het even voor Bingo! werd uitgebracht. In april 2011 weer een nieuw album.

Dat hij tot radio 2 is veroordeeld heeft alles te maken met het feit dat hij niet jeugdig meer genoeg is voor radio 3. Fly like an eagle werd destijds in brede kringen hoog gewaardeerd, zelfs de oude muziekkrant Oor had goede kritieken en een notering in de lijst.

avatar van wendyvortex
Rare tussendoor-artiest kan je ook interpreteren als niet onderhavig aan trends of tijdperk, was ook an sich niet negatief bedoeld.

wendyvortex schreef:
...kan je ook interpreteren als niet onderhavig aan trends of tijdperk...

Maar zeg dat dan gelijk!

avatar van Sjoerd_
The Window staat sinds gisteren al de hele dag op repeat....wat een heerlijk nummer!

avatar van Metalhead99
De hele plaat is gewoon sterk en kan zeker een klassieker genoemd worden. Eigenlijk ligt het album dusdanig in het gehoor dat bijna iedere muziekliefhebber er wel naar kan luisteren.

avatar van wibro
Matig album van de SMB. Het verbaast mij nog steeds dat dit album de finale haalde in de game "Knock-out: 1976" voor muziekalbums waar het imo volkomen terecht met 9-1 werd afgedroogd door het album "Songs in the Key of Life" van Stevie Wonder. Dit album van de SMB zou van mij nog een voldoende krijgen als er niet die afschuwelijke cover van "You Send Me" op stond. Pure verkrachting van dit schitterende nummer van Sam Cooke. Het intro van Rock'n Me is natuurlijk gejat van The Free, maar het nummer in zijn geheel vind ik best mooi. Daar val ik verder dus niet over.

Steve Miller zal niet de geschiedenis in gaan als de meest originele artiest , en dat baseer ik niet alleen op Rock 'n Me , waar de gitaarriff natuurlijk opzichtig gejat is van de Free klassieker All Right Now .
Miller maakt op deze plaat in ieder geval een aanstekelijk soort melodieuze rock . Fijne melodielijnen , sterk gitaarwerk . Her en der wat zweveriger , en dan weer flink uitpakkend .
Miller's catalogus is mij uiteindelijk te wisselvallig om veel van hem te verzamelen , maar dit blijft een prettig 70's produkt .
Hij verzamelt wat riffs die zelden echt superorigineel zijn , maar wel aanspreken .
Favorieten : Het titelnummer , Wild Mountain Honey en het inderdaad prachtige The Window .

avatar van musician
Alles van Steve Miller is buitengewoon het verzamelen waard en hij is ook wel degelijk een origineel en daardoor ook gewaardeerd artiest. Met een herkenbare stijl, een evolutie van zijn werk vanaf 1967 tot aan nu.

Albums van zeer consistente kwaliteit. Dat jatten van die gitaarrif van Allright now vind ik een zeer discutabele conclusie, Miller heeft voldoende kwaliteit voor eigen gitaarrifs (en die heeft hij ook ontwikkeld).

Op een gegeven ogenblik gaat zoiets een heel eigen leven leiden en straks denkt iedereen dat het nog waar is ook. Voor de goede orde, Steve Miller is origineler dan The Free, heeft ook nooit iets hoeven jatten en heeft het ook inmiddels heel wat jaartjes langer volgehouden dan The Free.

Hij heeft natuurlijk wel albums gemaakt waar hij nummers heeft gecoverd maar dat is een ander verhaal.
Ik mag graag uitnodigen om alles van The Steve Miller band vanaf 1967 te beluisteren. Het kan niet anders dan dat jullie daarna een wat milder oordeel over hem zullen hebben.