Steve Miller Band - Fly Like an Eagle (1976)

Rock / Blues
Label: Capitol

1. Space Intro (1:15)
  2. Fly Like an Eagle (4:42)
  3. Wild Mountain Honey (4:50)
  4. Serenade (3:10)
  5. Dance, Dance, Dance (2:16)
  6. Mercury Blues (3:43)
  7. Take the Money and Run (2:48)
  8. Rock 'N Me (3:05)
  9. You Send Me (2:40)
  10. Blue Odyssey (1:00)
  11. Sweet Maree (4:16)
  12. The Window (4:19)
avatar van bikkel2
Ik weet dat je een fan bent van Steve Miller Hans , en dan ben je sneller geneigd (als fan zijnde ) een soort van verdediging tegenover je gewaardeerde artiest neer te zetten .
Ikzelf ben juist wel vrij mild met mijn 4 sterren , dus daar ligt het zeker niet aan .
Maar Steve Miller beschouw ik niet als een artiest die dijken heeft verzet als grondlegger of iets dergelijks . Daarvoor vind ik zijn loopbaan wat te grillig .
Hij heeft een aantal fraaie platen gemaakt en als muzikant vind ik 'm zonder meer uitstekend .

Over de discutabele riff . Die is discutabel , want het komt wel heel erg overheen met de gitaariff die de Free tentoonstelde . Ik neem het 'm verder overigens niet kwalijk hoor , iedereen jat van elkaar , maar dat dit een discussiepuntje is , vind ik niet meer dan logisch .
Volgens mij is Miller overigens nooit aangeklaagd voor plagiaat . Dus .....

avatar van musician
Nee, dat zou ook te ver gaan.

Overigens, ik ben nog nooit teruggekomen op de geremasterde versie uit 2011. Dat is echt weer een lust voor het oor, zoals alle andere recent geremasterde uitgaven van zijn albums.

Maar het kan nog beter, er zit een dvd bij met daarop een documentaire, een redelijk compleet liveconcert uit 2005 (wat volgens mij het meest recente is dat momenteel live van hem te verkrijgen is) met 22 tracks én Fly like an eagle in surround 5.1.

En zo hebben nog maar weinigen Fly like an eagle waarschijnlijk óóit gehoord

De cd versie heeft als bonustracks Fly like an eagle '73, Take the joker and run en Rock 'n me '76 Slow.

En dat allemaal voor rond de 10 euro.....

avatar van heartofsoul
Ik had zojuist al mijn Steve Miller-albums weer bij elkaar gezet en herinnerde me Fly Like An Eagle als favoriet album, ga het weer kritisch beluisteren.. Heb zojuist even "You Send Me" n opgezet, maar ik blijf het een heel mooie cover vinden, die je evenwel niet moet vergelijken met het origineel van Sam Cooke. Steve Miller geeft er een geheel eigen draai aan.
En wat de riff van Rock'n Me betreft, al sinds Haydn en Mozart wordt er leentjebuur in de muziek gespeeld, en als je dat smaakkvol doet, (zoals hier) heb ik er weinig bezwaar tegen!

avatar van musician
De bonustracks Fly like an eagle '73, Take the joker and run en Rock 'n me '76 Slow, om daar nog even op in te haken, horen naar mijn bescheiden mening eigenlijk thuis op het album The Joker.

Dat album, met de titeltrack als absolute wereldhit, is nog nooit eens goed "aangepakt", niet digitaal geremasterd, geremixt of wat dan ook. Eigenlijk een klein schandaal.

Want die bonustracks geven haarscherp aan wat de verschillen zijn tussen de albums The Joker en Fly like an eagle.

De eerste (1973) was nog de cd waar authentieke, oorspronkelijke Steve Miller rockmuziek op werd gemaakt. Opvolger Fly like an eagle (1976) liet een evolutie horen naar een sophisticated, gestroomlijnd, tot in de puntjes verzorgt AOR album. Een wereld van verschil, dat is ook waarschijnlijk waarom er drie jaar tussen beide albums heeft gezeten. De ontwikkeling van de sound van de 'nieuwe' Steve Miller band.

Het nummer Fly like an eagle '73 had zonder aarzelen deel uit kunnen maken van het album The Joker. En dat geldt ook voor Take the money and run dat op het schema van het nummer The Joker wordt gespeeld. Rock 'n me '76 Slow grijpt, als een soort akoestische en tragere versie van het origineel, ook weer terug naar de wijze waarop werd gemusiceerd tijdens The Joker.

Al met al voor fans drie buitengewoon interessante bonustracks. Het wachten is nu op Steve Miller, die eindelijk eens een keer zijn oude albums tot en met The Joker gaat opfrissen.

avatar van matthijs
Wat is het titelnummer toch geweldig. het bijzonder is dat ik m nu al een jaar of 20 goed ken, en m nog steeds elke keer BETER vindt. Deze keer viel me op hoe geweldig het drumwerk op dit nummer is... Pffff

avatar van lebowski
En 103 stemmen is in een rechtvaardige wereld natuurlijk een lachertje

avatar van musician
En dat is dan nog het grootste aantal stemmers voor een Steve Miller cd.

Tja, waar is de generatie 50+ Steve Miller (en veel andere grootheden) liefhebbers gebleven? Ik denk dat velen van hen de slag met het internet en het discussiëren op sites hebben verloren of nog niet hebben uitgevonden. Of er geen zin in hebben. (Iedereen van 50+ die op musicmeter zit is hierbij al direct uitgesloten van deze veronderstelling maar zijn eigenlijk uitzondering op de regel).

Want als die generatie "platenkopend publiek" zich zou verenigen en zich zou concentreren op musicmeter zouden zaken er hier anders uitzien. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor Steve Miller.

Gelukkig betekent dat voor ons een blijvende schone taak !

avatar van lebowski
musician schreef:

Soms poep je er de fraaiste zinnen uit musician

Heb dit album nu opstaan, het blijven bijna stuk voor stuk ijzersterke melodieën. Stom stom stom dat ik zijn live-optreden in Hamburg heb laten lopen

avatar van Dibbel
Het Steve Miller-tweeluik Fly Like An Eagle/Book Of Dreams zijn ook van die platen die in de tijd dat ze uitkwamen behoorlijk populair waren.
Iedereen kon wel iemand die er een van de twee of allebei had.
Voor mij is Fly Like An Eagle, net als bij de meesten hier, net even de betere van de twee.
En hoort ook bij de soundtrack van de lange hete zomer van 1976.

Album had 3 hits in huis: Fly Like An Eagle, Take The Money And Run en Rock'n' Me, die ik alledrie nog graag voorbij hoor komen.
Van kant 1 vind ik de rest verder ook top, vind alleen Mercury Blues wat minder.
Op kant 2 is dat de cover van You Send Me, die voor mij niet had gehoeven. Ook Sweet Maree vind ik dan iets minder dan de rest.
Toch sloeg het toen wel in, deze rockmuziek met af en toe wat spacey geluiden.
En een waarlijk klein monumentje van de 70's deze plaat.
Omdat ik hem nog steeds op LP heb (het blijft moeilijk wegdoen als iets origineel en puntgaaf is), zal ik toch eens uit gaan zien naar de CD met DVD-versie die musician hier boven noemt.
Is het trouwens ooit iemand opgevallen dat Steve Miller zo opzichtig, bijna amechtig zijn adem haalt voor iedere zin, of zullen we dat maar zijn handelskenmerk noemen?

4 sterren.

avatar van musician
En 24 oktober in Tilburg en 25 oktober in Groningen!
Na 2010 (de eerste keer) pas z'n tweede oversteek voor een concert in Nederland.

Niet om het een of ander, maar ik schat niet in dat je nog heel erg vaak naar hem kunt gaan. Ik ga zelf naar Groningen.
In 2010 een meer dan prima concert, dat vond hij zelf toen ook. Het enthousiasme deed hem goed. Vandaar nu zelfs twee keer in Nederland.

Tijdens de concerten zijn ook cd's van Miller te koop (de vorige keer wel tenminste) en dan zou ik de dubbele versie van Fly like an eagle zeker niet laten liggen voor een tientje!

avatar van viking1
Heb ook kaarten voor groningen.
Ben benieuwd,hoop dat ie ook veel oud materiaal speelt.

Vindt zijn later cd's ook prima veel blues,hoop toch ook op wat oud werk.
Laat me verrassen.

Koop als het mogelijk is zeker deze cd daar(dubbel cd fly like an eagle).
Als die daar voor n 10tje ligt koop ik hem ha.

See you in grunn musician

avatar van matthijs
Tjonge, wat een lekkere plaat is dit toch!
Kraakheldere mix (ik luister vinyl), mooie liedjes, erg afwisselend ook, harmonica blues tot space-synths. Ga me er ook wel blij van voelen!

Een van de weinige platen die ik met gemak van begin tot eind kan luisteren, Vele platen die ik net zo goed of beter vind moet ik in porties tot me nemen! Weet niet waar t precies aan ligt. Suggesties?

avatar van Droombolus
Miller houdt altijd een portie pop in z'n rock waardoor hij doorgaans lichtverteerbaar is. Als ik veel aan m'n kop heb zet ik ook liever iets Millerigs op dan serieus zware kost die ik muzikaal hoger aansla. Het is een kunst op zich om lichtverteerbaar ook interessant te houden en da's nou net Miller's sterke punt doorgaans.

avatar van matthijs
Kijk, dat is een uitleg waarin ik me wel herken, Droombolus!
Het is overigens weer een ander type lichtverteerbaarheid dan bv Sky-radio, dat vind ik vaak voorspelbaar en gladjes. Steve heeft daarentegen een ruw randje en klinkt geinspireerd/ verrassend.

avatar van BoyOnHeavenHill
Vroeger veel te vaak gehoord, daardoor er jaren niet meer naar kunnen luisteren. Nu weer eens met frisse oren opgezet, en het is toch (nog/weer) een ijzersterke plaat. Na Rock 'n me gaat het even mis, met You send me als dieptepunt, maar het slotnummer is weer prachtig. Een mooie mix van warm en cool.

avatar van JJ&Joan
Niet alles wat op dit album staat vind ik top.
Maar hier op staat wel één van mij alltime favorieten: Wild Mountain Honey.
Super vind ik ook: Fly like an eagle, Rock'n me, Take the Money en The Window.
Ook Mercury blues kan ik erg waarderen. Serenade, Sweet Maree en Dance zijn gewoon leuk.
Als je dit alles optelt kom je uit bij een album dat me nauw aan het hart ligt en dus de hoogste score mag krijgen.

avatar van adri1982
Deze plaat vandaag maar weer eens op vinyl aangezet, voordat ik 'Book of dreams' daarna opzette. De laatst genoemde stond op dit moment aan.

'Fly like an eagle' is een goed album. Ik vind deze lp ongeveer even goed als de opvolger, die ook op lp heb. Ik kocht ze allebei bij een kringloopwinkel. Het mooiste nummer op 'Fly like an eagle' vind ik overigens 'Wild mountain honey'. En ja, er staan o.a. ook leuke hits als 'Fly like an eagle' en 'Take the money and run' op.

Dit album is het beste wat Steve op de plaat heeft gezet

avatar van heartofsoul
Neal Peart schreef:
Dit album is het beste wat Steve op de plaat heeft gezet

Erg mooi album, dat ben ik met je eens. Maar zelf vind ik Sailor en het debuut Children of the Future nog nét iets beter. Heb je die wel eens gehoord?

avatar van edje1969
Goed album, maar ik ben niet zo lyrisch als menigeen in de commentaren. Subliem begin met Space Intro tot en met Seranade. Dance Dance Dance gaat volledig aan mij voorbij, maar dat komt omdat ik niet van country hou. Mercury Blues raakt mij ook niet, maar gelukkig zijn daar Take The Money, The Window en Rock'n Me nog. You Send Me en Dance Dance Dance halen mijn gemiddelde naar beneden, maar zou dit album niet willen missen in mijn collectie.

avatar van gigage
Heb eens de MFSL remaster ergens geleend en die productie is zo lekker dat dit niks aan de hand rock album toch in de ruim voldoende categorie belandt. Miller is geen briljante gitarist noch een briljant componist maar heeft wel een eigen stijl. Mij spreekt die wel aan zo als ik er zin in heb. Het terugkerende orgelspel van de intro op de hele plaat maakt toch een mooi geheel van dit afwisselende space rock n roll album.

avatar van musician
Miller geen briljant componist?
Wat is dit nu?

Ik zou het oeuvre van de man even doornemen en dan er nog eens een keer op terug komen. Dit kan natuurlijk absoluut niet worden gezegd van iemand met een dergelijke staat van dienst.
En waarom hij als bijnaam Stevie "Guitar" Miller heeft gekregen komt ook niet doordat hij het onderscheid tussen een piano en een gitaar niet weet te maken.

Zou je het hebben gezegd ipv geschreven, had ik tenminste nog kunnen zeggen dat je je mond even moest gaan spoelen

Hoe dan ook, Miller behoort als rockartiest sowieso tot de wereldtop in allerlei opzichten en ook al was hij lang inactief, recent plaatwerk in de jaren '10 maken hem ook nu nog steeds een relevant en gewaardeerd artiest.

avatar van Alicia
Heb 'm even opgeduikeld om het geheugen op te frissen. Geen probleem, ik herinner mij bijna alles nog van deze plaat. Het aantal platen uit dit tijdperk is ook bijna niet meer te tellen, maar Steve springt er wel uit met Fly Like an Eagle. Enkele nummers van dit album behoren absoluut tot de favorieten aller tijden. Verder ken ik Steve Miller Band niet echt goed, m.a.w. ik heb de band verder nooit gevolgd. In die tijd zat ik namelijk onder een andere... rock!

avatar van gigage
Nou musician, ik denk dat je mijn bericht verkeerd leest. Ik neem aan dat ik ook het onderscheid kan maken tussen een piano en een gitaar maar wordt ook zelden in één adem genoemd met Gillmour, Van Halen, Vaughan, Hendrix. Of ken jij 1000 + briljante gitaristen?

Daarnaast is het erg jammer dat de man zelden hier zijn gezicht heeft laten zien.

avatar van teus
Alicia schreef:

Ik ken ook alleen deze en iets mindere opvolger Book Of Dreams ,maar vooral dit album bijzonder goed,en mee eens... zeker enkele tracks behoren tot favoriete aller tijden ,de titeltrack heeft een apart soort magische sfeer in zich ,kan ik niet verwoorden ,heeft met gevoel te maken denk ik

gigage schreef:

Wat heeft dat laatste te maken met wel of geen goede componist/gitarist? Is dat iets om op af te rekenen?

Ik lees je naam ook zelden tussen de 1000+ gitaristen maar ik zou mij inzake Miller even verdiepen in zijn werk, wat er zoals over hem is geschreven etc.

Hier een interview in het blad Gibson, zodat je het niet alleen van mij hebt:
Gibson Interview

En hier een stukje live omdat je z'n concerten zo hebt gemist. Hij is overigens een paar jaar terug nog hier geweest.

avatar van Twinpeaks
Zo briljant is Miller niet als componist .Hij is vooral degelijk zonder al teveel uitschieters naar beneden.
Hij heeft natuurlijk wel een eigen stijl en ook dat is een kwaliteit. Ik vind briljant ook wel een kwalificatie die maar voor heel weinige is weggelegd. Als ik dan toch iemand dat label zou moeten geven dan gaat die eer naar Zappa of Buckingham. Maar das ook een persoonlijk dingetje. Miller heeft prima albums gemaakt en daar is dit er een van. Hij heeft de pech dat hij commercieel misschien niet de successen heeft gehaald die tijdgenoten van hem wel hebben gehaald. Maar dat maakt hem nog geen koekenbakker.Ik kan aan deze plaat wel 4 sterren kwijt.

avatar van musician
Met een verkoop van 60 miljoen albums kan er toch wel worden gesproken van commerciële successen?

Zijn tracks als The Joker, Fly like an Eagle en Abracadabra zijn wereldberoemd, worden internationaal ook direct herkend als song van de hand van Miller.

Ik vind componeren op een dergelijke wijze, of je nu wel of niet van dit soort nummers houdt, voldoende om te spreken van uitzonderlijk getalenteerd en niet af willen doen als "gewoontjes" of degelijk.

Elke artiest heeft zijn ups en downs maar als je zoals Miller in de Top 50 staat van de beste rockartiesten van de afgelopen 50 jaar mag daar niet geringschattend over worden gedaan.

avatar van bikkel2
In 2011 een zelfde discussie gehad met musician.
Ik denk dat het fan/ liefhebber zijn van een bep.artiest wellicht mee speelt om die gelijk de hemel in te prijzen.
Maar briliant gaat mij ook wat te ver als het gaat om Steve Miller.
De man heeft terecht een prima staat van dienst en hij heeft absoluut aangetoond zowel muzikaal als composorisch iets neer te zetten.
Pastte prima in het beeld van de 70's met dit album wellicht als uithangbord.
Echter na Abracadabra raakte het wat op en dat is enigzins jammer.
Wel respect overigens dat hij zijn eigen koers is blijven varen.

Briliant was idd Zappa, even afgezien van je smaak.
Ik vind dat Brian Wilson dat ook was trouwens.

avatar van Twinpeaks
Ik had het misschien verkeerd verwoord in mijn betoog aangaande de commercie.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat Miller nu niet een continue commerciële carriere heeft gehad.
Volgens mij 17 jaar van de radar geweest door wat voor omstandigheden dan ook.
Een lijst met 50 beste rockartiesten zegt mij niet zoveel.Maar ik vind je passie aanstekelijk,Musician en het zet mij aan om verder in het oeuvre van Miller te duiken want zoveel heb ik niet van hem in de kast staan.Door de door mij al vermelde redenen. Degelijk componist/zanger/gitarist.