Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle (2009)

Rock / Folk
Label: Drag City

1. Jim Cain (4:39)
  2. Eid Ma Clack Shaw (4:20)
  3. The Wind and the Dove (4:34)
  4. Rococo Zephyr (5:43)
  5. Too Many Birds (5:27)
  6. My Friend (5:13)
  7. All Thoughts Are Prey to Some Beast (5:53)
  8. Invocation of Ratiocination (2:42)
  9. Faith / Void (9:44)
avatar van beaster1256
ik kan er niet aan doen , maar ik ben verslaafd aan deze plaat , zo mooi , fantastisch , die bedroefenis , die melancholie , die sadness , die gevoeligheid , zo mooi , prachtig en die teksten wondermooi en uit het gevoelsleven gegrepen , wonderbaarlijk , ik kan er echt niet genoeg van krijgen , voor mij één van de beste platen van de afgelopen 2 jaar , een monument !!!!!!!!

avatar van beaster1256
dikke proficiat aan omsk voor zijn fantastische recensie !

avatar van De Daniël
19 april komt het nieuwe album.

avatar van Omsk
Tof! Ik moest net wel even fronsen toen ik bekeek hoe dit album zich (qua aantal stemmen) verhoudt tot de Smog-platen. Heel fijne plaat hoor, dit, maar Knock Knock, A River en Red Apple Falls zijn beter, en fietsen nu wel schandalig ver achter SIWWWAE aan.

De Daniël schreef:
19 april komt het nieuwe album.

Werd in The Wire met de grond gelijk gemaakt. Zelden zo'n vernietigende recensie gelezen.
En ja, ik weet, het zijn maar journalisten.

avatar van Madjack71
Een halfje omhoog voor deze mooie warme Eagle.

dix schreef:

En ja, ik weet, het zijn maar journalisten.

Eens opgezocht.

Mooi, laat ze dat rijtje 'underachievers' ( ) uit hun assortiment halen, en voortaan praten over muziek waar ze wel iets van snappen/weten/in willen investeren. Als ik zoiets lees:

What a comfortable rut Smog's Bill Callahan has settled into. Roundly acclaimed as a master songwriter despite having done his best work (Wild Love) 11 years ago, all that's required of him nowadays is to strum out a few minimal chord sequences, free-associate in his lugubrious baritone and await the paycheck. Ain't life grand?

dan denk ik allereerst: doe je journalistieke werk, want Wild Love is ruim van de vorige eeuw - en ten tweede: de enige die zich wentelen in comfort zijn de journalisten van The Wire zelf, die heerlijk gerieflijk meehuilen met de wolven in het bos en alleen debuut-/doorbraakplaten de maximale aandacht geven.

Los daarvan kan Callahan best eens een mindere plaat gemaakt hebben. Ik ben in ieder geval weer benieuwd .

Op Pitchfork staat een nr.tje, ga hem nu luisteren.

Oeh, een nieuwe Callahan! De vorige is vooralsnog het enige wat ik van hem (en Smog) gehoord heb, maar die plaat heb ik nog altijd een heleboel positieve associaties bij

Omsk schreef:
"Perhaps, it's time to revoke the canonical status of persistent underachievers such as Callahan and Will Oldham (don't even get me started on Iron & Wine and Bright Eyes "

Ha Ha, ja daarmee gaf ie zichzelf wel íets te bloot. Overigens vermoed ik dat Wild Love 11 jaar bij hém in de kast staat, langer was z'n neus wellicht niet.

Wel is het zo dat Callahan inderdaad per plaat gemakzuchtiger lijkt te worden. Ik was van A River al wat minder onder de indruk dan de goegemeente. Sometimes I Wish heb ik met enige achterdocht eerst in de platenzaak beluisterd en daar achtergelaten.

avatar van Chronos85
Dat kan je van Eid Ma Clack Shaw toch niet zeggen, dix. Dat is wat mij betreft één brok creativiteit...

dix
Alleen al omwille van de consensus onder een paar honderd Smog lovers, zal ik deze wel een keer in de herkansing gaan doen. Maar dan moet ie wel ergens voor minder dan 10 euri opduiken

avatar van De Daniël
Deze plaat is je tien euro euro anders dubbel en dwars waard.

dix schreef:

Je kunt ook zeggen - of je er nu van onder de indruk bent of niet (ik wel, zie top 10) - op A River vond hij eindelijk de droogkalme minimalistische vorm waar hij lang naar op zoek was. Dat hij daar twaalf platen over moest doen getuigt van een inspanning die er wezen mag .

Wat betreft Eagle, mijn 4,5 is inderdaad wat hoog ingezet, voor een halfje minder doen we het ook wel.

avatar van AOVV
Op deze plaat staan enkele belachelijk goede nummers. 'Too Many Birds', 'The Wind And The Dove' en 'Faith/Void' kan ik momenteel nog niet in woorden vatten, prachtig gewoon. Ik hoop hier ooit een constructief stukje te kunnen plaatsen. Nu eerst z'n nieuwe plaat aandachtig beluisteren (en met veel genot, zo blijkt uit de eerste twee luisterbeurten), en daarna misschien eens naar zijn vroeger werk teruggrijpen.

avatar van Booyo
Op deze plaat staan mijn inziens alleen maar belachelijk goede nummers. Eid Ma Clack Shaw is mijn persoonlijke favoriet, wat een tekst.. 1 brok creativiteit inderdaad.

I fell back asleep some time later on
And I dreamed the perfect song
It held all the answers, like hands laid on

I woke halfway and scribbled it down
And in the morning what I wrote I read
It was hard to read at first but here's what it said

Eid ma clack shaw
Zupoven del ba
Mertepy ven seinur
Cofally ragdah

Ronduit prachtig. Net als de rest, want het is een dijk van een plaat, met een verdiende tiende positie in mijn persoonlijke top-10. Zal Bill 18 mei in het kerkje de Duif mogen aanschouwen, ben erg benieuwd..

avatar van Lennonlover
Pffff. Twee jaar later beluister ik deze nog steeds. En de schoonheid verrast me steeds weer. Nog maar eens een halfje d'r bij.

avatar van Boomer
Ik beluister hem momenteel op een niet al te hoog volume met een lekker duveltje in de hand, heerlijke muziek om weg te dromen.

avatar van VictorJan
Fantastisch album, geweldige teksten. Snel achter zijn ander werk aan!

I dreamed it was a dream that you were gone
I woke up feeling so ripped by reality
Love is the king of the beasts
And when it gets hungry it must kill to eat

avatar van stef212
Ik moet nog altijd enorm lachen als ik deze plaat hoor. De man zijn humor kent amper zijn gelijke.

avatar van IntoMusic
Rococo Zephyr: bijna hypnotiserend zoals het gezongen en gespeeld wordt. Dit genre mag ik graag horen en geweldige artiest.

avatar van Obscure Thing
Ik zag dat ik hier nog geen eens een cijfer voor had gegeven. En dat terwijl dit toch wel een van mijn favoriete albums van de laatste tien jaar is. Als je opent met een van de meest briljante nummers die ik ooit gehoord heb weet je dat het goed zit. Wat een overvloed aan sfeer.

En mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen, wat een fabelachtig mooie productie. Alles klinkt zo ontzettend vol en warm als een zomerse namiddag.

avatar van Tony
Eens met Obscure Thing. Jim Cain is van de bovenste uitzonderlijke buitencategorie. Een nummer dat ik iedere keer weer (bijna) ademloos aanhoor. Het perfecte nummer qua sfeer, instrumentatie, repetitie, het raakt mij zoals weinig andere nummers dat (momenteel) kunnen. De rest van het album is natuurlijk ook helemaal top, maar staat zwaar in de schaduw bij Jim Cain.

avatar van henkiev
Vandaag weer eens opgezet..wat een geweldige plaat is dit toch!!

avatar van Tony
Bij Smog - Wild Love:

Ik heb Jim Cain vanavond nog in de vrije keuzelijst van de top 2000 gezet... Van Sometimes I Wish, dus.

avatar van Booyo
Voor de Spotify gebruikers: het heeft even geduurd, maar deze klasbak van een plaat staat er ein-de-lijk op.

Ouderwets genieten!