Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle (2009)

Rock / Folk
Label: Drag City

1. Jim Cain (4:39)
  2. Eid Ma Clack Shaw (4:20)
  3. The Wind and the Dove (4:34)
  4. Rococo Zephyr (5:43)
  5. Too Many Birds (5:27)
  6. My Friend (5:13)
  7. All Thoughts Are Prey to Some Beast (5:53)
  8. Invocation of Ratiocination (2:42)
  9. Faith / Void (9:44)
avatar van levenvergeten
Die afsluiter is wel mijn grote favoriet. Telkens dat lome "it's time, to put God away, die strijkers op de achtergrond en die paar bescheiden uitbarstingen die naar de voorgrond komen. Blijft negen minuten lang erg mooi.

avatar van heicro
Father McKenzie schreef:
Ik klik, omdat ik in de updates, op het openingsblad, deze zie staan. Een artiest waar ik nog nooit van gehoord heb, vandaar.
Welk genre brengt deze man doorgaans???

Dankzij die home pagina heb ik deze plaat leren kennen. Hij is geweldig.

avatar van The Scientist
Dit is, enigszins tegen mijn verwachting in, toch wel echt ontzettend goed... heb em verhoogd naar 4,5

avatar van Bart
Na talloze luisterbeurten blijft dit album enorm boeien én erg sterk.

Ik wilde altijd al een Smog-plaat in mijn persoonlijke top-tien, maar ik wist nog steeds niet welke. Binnenkort zal ik deze nieuwe plaat toevoegen aan mijn top-tien! En natuurlijk gegarandeerd - ja, ja, het is vroeg - in mijn lijstje voor 2009!

avatar van Gyzzz
Mooie instrumentatie, mooie teksten, maar wat is Callahan boven dat alles meer dan ooit een fenomenale zanger. Hij neemt rustig de tijd, blijft stil op de juiste momenten en heeft een gevoel van zowel controle als tegelijkertijd van machteloosheid over zich.

Elk nummer is lichtelijk geweldig, en All Thoughts Are Prey to Some Beast kan ik eindeloos achter elkaar blijven draaien....

avatar van KampF
Faith / Void

Prachtig!

avatar van Bart
... en langzaam kruipt het gemiddelde van deze plaat omhoog ...

avatar van Bruno Banani
Ik hoop zo dat ie de 4.00 gaat halen, dat luistert veel prettiger

Gregson
Vandaag even origineel gekocht. Het blijft een mooi album. Sterker, ik gooi er een vol punt bij op. 5 steren voor dit muzikale juweeltje.

(verwijderd)
Ik doe mijn duit ook even in het zakje. Wat een heerlijke meeslepende plaat. Veel bewoordingen zijn al gebruikt, dus ik hou het kort

Bruno Banani schreef:
Ik hoop zo dat ie de 4.00 gaat halen, dat luistert veel prettiger

Ha-ha! En deze plaat verdient dat gewoon!

avatar van Ploppesteksel
Mooi, daarnet 3,94 en ondertussen alweer 3,97.
Nog een luisterbeurtje en dan kan ik het een 3,5 of een 4 geven; ik ben er nog niet uit. Die 4 zou inderdaad wel best mooi staan

sxesven
Apart dat deze nieuwste in stemmenaantal nu al alle oude platen van Callahan overtreft.

avatar van dix
dix
sxesven schreef:

dix schreef:

inderdaad curieus ... Smog's doorbraakplaat ?

Denk het wel. Maar zijn ouder werk staat toch net wat hoger bij mij.

Gregson
Ik zag de naam Smog vroeger vaak in de muziekbladen staan, maar nog nooit een noot van gehoord. Jullie maken me wel heeeeel nieuwsgierig naar de Smog platen .

Gregson schreef:

Ik zal begingen met Wild Love en daarna Red Apples Falls ofzo.

D-ark schreef:
Ik zal begingen met Wild Love en daarna Red Apples Falls ofzo.

Dank je D-ark! Ik zal die eens gaan checken!

sxesven
Iets als A River Ain't Too Much to Love zal bij nieuwere fans ook wel in de smaak vallen.

sxesven schreef:
Iets als A River Ain't Too Much to Love zal voor nieuwere fans ook wel in de smaak vallen.

Ja eigenlijk wel, voeg die ook maar aan het lijstje toe .

Gregson
OK, thanks! Zal ik doen . Top!

dix schreef:

inderdaad curieus ... Smog's doorbraakplaat ?

Ik denk dat Smog ook meeprofiteert van de toename in populariteit van folk muziek van de laatste jaren onder aanvoering van bijvoorbeeld Sufjan Stevens en Beirut.

avatar van Ploppesteksel
En door de toplijst van musicmeter uiteraard.

avatar van Bart
En zo zie je maar weer: het oude werk komt nu ook weer in beeld. Daar ben ik erg blij mee, want Smog heeft echt prachtige platen afgeleverd. Mijn tips:

1. A River Ain't Too Much To Love.
2. Dongs Of Sevotion.
3. Knock Knock.
4. Red Apple Falls.
5. The Doctor Came At Dawn.
6. Wild Love.

Stuk voor stuk prachtige platen die zich meten met dit nieuwe album! Al zul je wel snel merken, dat deze nieuwe plaat rijker is qua instrumentarium.

Ploppesteksel schreef:
En door de toplijst van musicmeter uiteraard.

Ik heb hem op de frontpage gezet en toen had ie een gemiddelde van 4,03 bij 17 stemmen ofzo... Dat levert altijd wel wat extra stemmers op, maar het gaat hier wel erg hard inderdaad. Misschien word ie wel grijsgedraaid op 538 zonder dat wij het door hebben?

avatar van Chronos85
Mr. B schreef:
Heel mooi album, ik kende dit niet, dus ook ontdekt via de voorpagina. Hier staat iig het tot nu toe mooiste nummer van het jaar op. Eid Ma Clack Show, wat een opbouw van de song, fantastische tekst, eerste echte kippenvel moment van 2009, wanneer de tekst, die hij ´s nachts heeft geschreven, wordt gezongen. Probeer er nog achter te komen of het een verborgen tekst is, of dat er daadwerkelijk eigenlijk geen antwoord is op het geleden verlies. Zeer intrigerend.

Dit album geeft me een verslaving, waar ik niet graag vanaf wil komen.

Ik herken het eerste heel erg. Echt een fantastisch nummer! Misschien een domme vraag, maar in wat voor taal zingt hij het refrein? (Eid ma clack show klinkt als Keltisch o.i.d.)

avatar van Ploppesteksel
Is het overigens niet Eid Ma Clack Shaw ?

Edit: Zie zo !

Misschien is het wel gewoon een brabbeltaaltje. Daar hou ik het, als relatieve taal leek, maar op.

Ik vind Eid Ma Clack Shaw zeker wel een van de hoogtepunten van dit album. Ook My Friend heeft zich goed ontwikkeld bij mij. All Thoughts Are Prey to Some Beast blijft vooralsnog het hoogtepunt. Geweldig mooie track. Nummers 4 en 5 echter ben ik nog steeds niet over uit. Ik zal nog een paar keer moeten proberen.

avatar van Bart
Ik zie hier nog veel mensen meepraten die nog steeds niet hebben gestemd. Vergeet dat vooral niet te doen! Al was het maar om deze plaat onder de aandacht te houden!

En stiekem hoop ik natuurlijk op 4* voor deze plaat!

avatar van Chronos85
Heb het pas onlangs ontdekt. Stem volgt zeker nog.