Ultravox - Rage in Eden (1981)

Pop / Electronic
Label: Chrysalis

1. The Voice (6:03)
  2. We Stand Alone (5:40)
  3. Rage in Eden (4:13)
  4. I Remember (Death in the Afternoon) (4:59)
  5. The Thin Wall (5:41)
  6. Stranger Within (7:28)
  7. Accent on Youth (4:45)
  8. The Ascent (2:20)
  9. Your Name (Has Slipped My Mind Again) (4:41)
  10. I Never Wanted to Begin * (3:32)
  11. Paths and Angles * (4:21)
  12. I Never Wanted to Begin [Extended Version] * (6:18)
  13. Private Lives [Live at Crystal Palace, 13 Jun 1981] * (4:51)
  14. All Stood Still [Live at Crystal Palace, 13 Jun 1981] * (4:22)
  15. I Remember [Death in the Afternoon) (Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (5:47)
  16. Stranger Within [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (8:02)
  17. Rage in Eden [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:26)
  18. Accent on Youth [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:45)
  19. The Ascent [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (2:27)
  20. Your Name [Has Slipped My Mind Again) (Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:45)
  21. Stranger Within [Work in Progress Mix] * (7:11)
  22. The Thin Wall [Work in Progress Mix] * (5:16)
avatar van Jan Wessels
Mijn favoriete Ultravox album aller tijden. Op de één of andere manier bevat dit album alles wat mij mij de snaar raakt. Opgenomen in Keulen in de Conny Plank studio laat dit album een wat duisterder en melancholischer kant horen van de band. I remember (death in the afternoon) en The thin wall zijn daar een goed voorbeeld van. Een absolute aanrader (al zijn mijn vrienden het daar totaal niet mee eens ). Ik geef een 5 en zet 'm in mijn top 10.

Jan Wessels schreef:
Mijn favoriete Ultravox album aller tijden.

Geweldig om er na 25 jaar achter te komen dat ik niet de enige ben die dit album in zijn hart meedraagt. Ik heb het altijd voor mezelf gehouden, want we zijn roependen in de woestijn Jan . Nu ik niet meer de enige ben, durf ik mijn verhaal wel kwijt . Wat mij betreft is Rage in Eden het absolute hoogtepunt van de New Romantics movement en zonder twijfel de meest consistente plaat die Ultravox heeft gemaakt. Jaren 80 nostalgie in optima forma, met de prachtigste en sfeervolste synthesizer arrangementen ooit gehoord. Het album opent resoluut en krachtig met de extended version van de uptempo single The Voice, passievol gezongen door Midge Ure. De stemming wordt allengs somberder met het uitstekende We Stand Alone. Daarna de onovertroffen combi van Rage in Eden en I Remember (Death in the Afternoon), boordevol meeslepende electronica en nostalgische lyrics (pictures of the past, remembering the times we used to have), kortom het ware testament van de New Romantics. De B-kant opent meteen met nog een hoogtepunt, de extended version van de single The Thin Wall, voortgestuwd door een geweldige synth riff en een beeldende tekst, waarbij de coupletten eigenlijk niet worden gezongen, maar in hoog tempo worden opgezegd. Uniek, een klassieker! Wat volgt is The Stranger Within, een mooi donker en creepy nummer over paranoia, waarin gitaar en synthesizer prachtig samengaan. Misschien wat te lang, maar het bezorgt mij nog steeds kippenvel. Accent on Youth, een hartverwarmend eerbetoon aan de leeftijdsfase die hoort bij het volwassen worden, klinkt nog steeds fris en gaat naadloos over in het gevoelige instrumentaaltje The Ascent, waarin Billy Curry zijn kunsten op viool mag etaleren. In het trage en plechtige slotnummer Your Name (Has Slipped My Mind Again) dreigen we in een peilloze diepte te vallen tussen droevige pianonoten, dito zang en mokerzware percussie. Een wat minder toegankelijk nummer dat ik iets minder waardeer dan de rest, maar niettemin een passende afsluiting. Op de re-release uit de EMI Gold serie staan nog 2 B-kantjes, te weten I Never Wanted To Begin (A-side The Thin Wall) en Paths & Angles (A-side The Voice). Ook dit zijn absoluut geen fillers.

avatar van Jan Wessels
Mooi geschreven Edwin! Ik herken mij er helemaal in.

avatar van Red Sail
Ik sluit me volledig bij jullie aan.

Al de vier albums (Vienna, Rage in Eden, Quartet en Lament), die Ultravox in deze bezetting maakte kan ik nog altijd zeer waarderen.
Rage in Eden is wat mij betreft één van de beste platen uit die tijd. Een spannend en evenwichtig album waarop gitaar en synth perfect samenkomen.

Red Sail schreef:
Ik sluit me volledig bij jullie aan.

Je maakt mij heel blij Red Sail, weer een medestander erbij in de eenzame woestijn .

avatar van Red Sail
Dankzij je top recensie heb ik Rage in Eden weer meerdere keren gedraaid!. Het blijft een spannend album.

Dank, Jan en Edwin. Zo is het, we zijn roependen in de woestijn. Ik heb Rage in Eden zelfs op CD gekocht, waarbij ik de originele LP nog steeds heb bewaard, als een kleinood. Een stukje heilige jeugd waarover jij heel accuraat hebt geschreven, Edwin.
En God, wat mis ik deze tijd, die door de bezieling van een Billie Currie en overige bandleden weliswaar even opflakkert, maar inmiddels zo oneindig ver weg lijkt.
Andere onvergetelijke LP's uit de periode 1981-1982 die ik met jullie wil delen zijn:

The golden age of wireless -Thomas Dolby-
The plastic Age - The Buggles-
Anywhere - New Musik -
The love that whirls - Bill Nelson-
Penthouse and pavement - Heaven 17-
A flock of seagulls - idem-
Duran Duran - idem, 1ste lp-
Level 42 - idem, 1ste lp-
John Foxx - Metamatic-
Human League - diverse maxi's-
The cure - Faith-

Teveel om allemaal op te noemen. Ik hoop hieromtrent met jullie nog vaker te kunnen praten. Tot later

Pierre

avatar van Edwin
Graag gedaan Pierre. Het doet me deugd dat er ook in België nog liefhebbers zijn van deze vergeten plaat. Je moet nog wel even 5* geven hoor . Trouwens, een heel mooi lijstje dat je hier noemt. Van Bill Nelson en New Musik heb ik nog nooit gehoord, dus dat maakt nieuwsgierig.

Komende week mail ik terug met verdere info teneinde uit te wisselen. Tot dan

Edwin schreef:

Van New Musik had ik het album Anywhere op tape. Prachtige muziek! Ze hadden een hitje met This world of water (met Donald Duck-achtig vervormde stem), deze stond op hun 1ste album. Op Anywhere staat This world of Walter... . Heel wat mensen hebben zich hier op verkeken toen ze dit album aanschaften...

Dag Edwin en Jan,

Luister uit "Anywhere" ook naar "Churches", "They always run after the carving knife" en "Room one". Zoek verder ook naar de (maxi)single "the planet doesn't mind" van New Music - Schitterend!

Bill Nelsons' "The love that whirls" is een memorabele LP met - naar mijn persoonlijk aanvoelen "A private view" als absolute uitschieter.

Even tijd om jullie ook nog volgende maxi's aan te bevelen:

No GDM -Gina X- Een New Wave- Elektropopnummer uit begin jaren 80. Door een Amerikaans muziekmagazine in 2005 nog uitgeroepen tot één der invloedrijkste clubnummers uit de geschiedenis van het vaste continent.

Lawnchairs - Our Daughters Wedding ( uit de LP "Digital Cowboy".

Wordt vervolgd!
Groetjes - Piet

avatar van realvimfuego
Nog een roepende hier, toen ik dit album voor het eerst hoorde viel het kwartje....dit is Ultravox. De naar kunstzinnig neigende Numanachtige synthwave, met als slagroom het geluid van ex popidool Midge Ure.
Fav Tracks: The Voice en Your name has slipped my mind again.

Een zeer treffende recensie Edwin van dit fantastische album. Je hebt de sound en het gevoel echt geweldig omschreven. Ik draag dit album in m'n hart en vind het erg fijn om te lezen dat dit album echte fans kent. Ik dacht altijd dat ik de enige was. Ik hou erg van die typische jaren '80 synthy/wave/pop stijl. En Rage In Eden van Ultravox is representatief voor alles wat goed was aan de jaren '80. Mijn drie absolute favorieten van het album zijn The Voice, The Thin Wall en Stranger Within.

avatar van Gerards Dream
Rage in Eden van Ultravox is echt een topper uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Dit album was toen het uitkwam ziijn tijd ver vooruit. Goede volgebouwde songs om u tegen te zeggen en de dtio productie. Daardoor is dit album voor mij een klassieker van de bovenste plank. Nu tig jaar later draai ik Rage in Eden nog regelmatig en heb nog steeds het gevoel of ik naar een pas aangeschaft album zit te luisteren. De magie is gebleven.

avatar van spruitje
Ik ben ook GEK op deze plaat, het is al heel lang een van mijn all-time favorieten! eigenlijk al sinds de dag van de release. Ik heb dan ook de LP en (later) de CD, waarvan jammer is dat deze (door ik meen een copyright-issue) niet de originele hoes bevat.
Blijf deze cd regelmatig draaien, velveelt nooit. Ik hou erg van de wat kille, claustrophobische sfeer....
Wonderschone melodieën met als hoogtepunten de overgang tussen 'Accent on Youth' en 'The Ascent' en de electische gitaar in 'We Stand Alone' en de radio in 'Rage in Eden'....ach....eigenlijk is de hele plaat één groot hoogtepunt! 5 Sterren-plaat voor mij dus..

avatar van blunnie
Fantastische plaat uit de hierboven ook zo benoemde jaren 80.Het bruiste in die perode van de creativiteit met dit album als een van de hoogtepunten.
Edwin zie je bent niet de enige in de woestijn.Maar inde woestijn schijn je zo nu en dan een oase te hebben waar je kunt rusten van het jachtige leven en heerlijk kunt genieten van deze muziek.Zie bij de klanken van Ultravox toch wel vaak de clip van Vienna(overigens prachtig gedaan)
Het album heeft naar mijn mening een paar uitschieters We stand alone,The thin wall ,the voice en the stranger within.Ik waag het hier 4.5 ster voor te geven

avatar van Rinus
Dit album heb ik altijd iets minder gevonden dan "Vienna". Meer synthesiser georienteerd, minder gitaar. De hoes van mijn vinylversie is trouwens heel anders.

avatar van Gerards Dream
Na mijn weten zijn er drie vershillende hoezen in omloop van dit album. Deze dus, wiskundige figuren in landschap en dat bekende blauwe hoofd op een beige achtergrond. Waarom dit zo gedaan is zou ik niet weten, wellicht had de platenmaatschappij geld te veel....

avatar van Edwin
Het zijn er zelfs 4. Kort na de release van dit album ontstonden er copyright problemen. De originele hoes met de wiskundige figuren mocht daarom niet meer worden gebruikt. De hoes zoals hierboven is van de officiële reissue. Dan is er inderdaad nog een hoes met een blauw hoofd op een beige achtergrond en tenslotte nog eentje met een simpele groepsfoto, maar dit zijn volgens mij inferieure recycle producten van Disky.

Het goede nieuws is dat er later dit jaar definitieve double CD remasters verschijnen van alle jaren 80 Ultravox albums (6 stuks). Voor dit album wordt nu wel weer de originele hoes gebruikt, omdat men na 10 maanden detective werk het copyright probleem heeft weten te tackelen. De inhoud van de bonusdisc is in dit stadium nog niet bekend, maar ik verwacht geen nieuwe rarities en unreleased tracks. Op dat gebied is alles al eens uitgebracht. Ik denk eerder aan materiaal afkomstig van demo's, rehearsals and wellicht live tracks.

Het is eigenlijk waanzinnig, maar het voorgaande betekent dat ik alle Ultravox albums met Midge Ure voor de 4e keer ga aanschaffen.

1. De originele LP's begin jaren 80
2. De originele CD's eind jaren 80
3. De geremasterde reissues met bonustracks eind jaren 90
4. De definitieve double CD reissues in 2008.

Wat een meedogenloze marketingtechniek.

avatar van Gerards Dream
Het is inderdaad misselijk wat ze doen om aan geld te komen. Het album Rage in Eden heb in de jaren tachtig al een paar keer moeten vervangen, omdat ik het zoveel gedraaid had, en nu dit weer het is schandalig. Ik begin me net een spons te voelen die boven een wasbak wordt uitgeknepen. Of ben ik erg zwart-wit aan het denken...

Trouwens hartelijke dank voor al die mooie verhalen en de informatie die je tot nu toe op de site heb geplaatst.

avatar van Crush
Ik sluit me aan bij de mooie omschrijving van Edwin.
Hoewel het voor mij wellicht wat moeilijker kiezen is, maar uiteindelijk vind ik Rage in Eden toch het beste Ultravox album, op de voet gevolgd door Systems of romance, Vienna en Lament.
Ik was ook erg blij met 'Paths and angles', weer een vocale bijdrage van Warren Cann (wat een prachtige stem heeft die man)

Vorig jaar had ik het genoegen aanwezig te zijn bij een solo optreden van Midge Ure in Leipzig en dat was puur genieten! Wat en stem! En wat een kracht hebben deze nummers, die stuk voor stuk overeind blijven in een uitvoering met louter stem en akkoestisch gitaar.
Midge speelde van dit album 'Vienna' en 'New europeans' .

Crush schreef:

Midge speelde van dit album 'Vienna' en 'New europeans' .

Vienna en New Europeans van Rage in Eden?

avatar van Gerards Dream
Op de eigen gebrande versie wellicht van Rage in Eden.

Slordige fout. Excuseer!

Helaas speelde Midge geen nummers van 'Rage in Eden'.

Crush schreef:
Slordige fout. Excuseer!

Helaas speelde Midge geen nummers van 'Rage in Eden'.

Het zij je vergeven. Dus eerst kijken eventueel luisteren en dan plaatsen. Er is zoveel muziek, we maken allemaal wel eens een rare opmerking. Onderdeel wat het hier zijn.

avatar van Crush
De reden was dat ik vlak ervoor een commentaar bij Vienna had geplaatst.

stuart
Allemaal lof voor een album die niet bekend staat als hun beste, maar het gaat natuurlijk om je eigen muziekbeleving. Gezien het kleine aantal stemmers hierop is dit echt iets voor de die-hards van deze muziek. Veel luisterplezier.

avatar van Gerards Dream
Dit album was wellicht in commercieel opzicht niet hun beste, maar artistiek bezien een bijzonderheid. De volle arrangementen, de perfecte productie en vooral de gedurfde composities maken deze plaat tot een belevenis. Wat dat betreft had Ultravox nog meer platen als dit mogen maken, want dit is na al die jaren wel biljven staan als een huis. Het is misschien een gewaagde stelling maar in mijn optiek is Rage in Eden hetzelfde als wat The Dark Side of the Moon voor Pink Floyd is, maar dan van Ultravox als je begrijp wat ik bedoel.

avatar van foxhusky
Edwin schreef:

1. De originele LP's begin jaren 80
2. De originele CD's eind jaren 80
3. De geremasterde reissues met bonustracks eind jaren 90
4. De definitieve double CD reissues in 2008.

Hetzelfde geldt voor mij, maar dat verschil dat ik óók nog alle Ultravox albums met John Foxx in drievoud heb (vinyl LP, CD en remaster CD)...

Ja, dit album Rage in Eden krijgt van mij ook een dikke 5,0 punten. Mijn meest favoriet Ultravox album is Lament, maar deze volgt snel als tweede. Ik sluit me aan bij de andere positieve commentaren die zijn geschreven over dit bijzondere album. Wel raar om te lezen dat er meer mensen zijn dit album zo geweldig vinden.

Mijn favoriet is het lange, meeslepende 'Stranger Within'. Daar kan ik helemaal in op gaan, keihard op mijn hoofdtelefoon.

Prachtig hoe 'Accent on Youth' naadloos overgaat in het instrumentale 'The Ascent', dat dan weer eindigt met een piano die plotseling overgaat in het spannende 'Your Name (has slipped my name again)'.

foxhusky schreef:

En over een paar jaar mogen we voor de 5e keer, als er SACD's verschijnen .

De periode met John Foxx heb ik altijd gelaten voor wat het is. Ik heb die periode niet bewust meegemaakt. Mijn liefde voor muziek is begonnen met de videoclip van Vienna. Dat is het absolute startpunt geweest. Ik heb nu wel Systems of Romance in bestelling, want die remasters kosten bijna niets meer.

foxhusky schreef:
Wel raar om te lezen dat er meer mensen zijn dit album zo geweldig vinden.

Het is zoals Jan in zijn openingspost al aangeeft. Zijn opmerking over zijn vrienden is alleszeggend. Voor het gros der mensheid was Ultravox een marginale band, waar men in het gunstigste geval de schouders bij ophaalt. Buiten de die-hards zijn er nog wat mensen, die het album Vienna kennen, getriggerd als ze werden door het titelnummer. Maar dan houdt het gewoon echt op. Bij een zeer, maar dan ook zeer select gezelschap raakt het album Rage in Eden precies de juiste snaar. Voor dat groepje is dit het absolute summum, muziek zoals muziek behoort te zijn. In dat verband waardeer ik ook de opmerking van Stuart een paar postings eerder. Hij herkent wat wij bedoelen. Het is onze eigen muziekbeleving en misschien wel meer dan dat. Zonder al te filosofisch te willen klinken, gaat het misschien zelfs zo ver dat onze persoonlijke waardering voor dit album in essentie iets zegt over wie wij als mensen zijn, qua persoonlijkheid en karakter. Ik weet niet hoe ik het beter moet uitleggen.