Ultravox - Rage in Eden (1981)

Pop / Electronic
Label: Chrysalis

1. The Voice (6:03)
  2. We Stand Alone (5:40)
  3. Rage in Eden (4:13)
  4. I Remember (Death in the Afternoon) (4:59)
  5. The Thin Wall (5:41)
  6. Stranger Within (7:28)
  7. Accent on Youth (4:45)
  8. The Ascent (2:20)
  9. Your Name (Has Slipped My Mind Again) (4:41)
  10. I Never Wanted to Begin * (3:32)
  11. Paths and Angles * (4:21)
  12. I Never Wanted to Begin [Extended Version] * (6:18)
  13. Private Lives [Live at Crystal Palace, 13 Jun 1981] * (4:51)
  14. All Stood Still [Live at Crystal Palace, 13 Jun 1981] * (4:22)
  15. I Remember [Death in the Afternoon) (Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (5:47)
  16. Stranger Within [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (8:02)
  17. Rage in Eden [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:26)
  18. Accent on Youth [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:45)
  19. The Ascent [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (2:27)
  20. Your Name [Has Slipped My Mind Again) (Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:45)
  21. Stranger Within [Work in Progress Mix] * (7:11)
  22. The Thin Wall [Work in Progress Mix] * (5:16)
avatar van Crush
Zonder te willen beweren dat Rage in Eden bij massa's mensen aanslaat, denk ik dat het vooral een kwestie is van dat veel bezoekers van deze site weinig hebben met Ultravox en in het algemeen kun je stellen dat de band niet bijzonder aanslaat bij mainstream muziekliefhebbers (met uitzondering van Vienna dan).

In het gothic metier is Ultravox een zeer bekende en gewaardeerde band, mede ook dankzj de grote invloed die Ultravox heeft gehad op artiesten binnen deze muziekstroming.
Midge's optreden op het Wave Gotik Treffen in Duitsland vorig jaar was dan ook een groot succes. Nu wordt Ultravox dan sowieso in Duitsland meer gewaardeerd, maar dus ook op een festival waar geen mainstream muziek liefhebbers zijn te vinden.

Je hebt het "Rage in Eden" gevoel opnieuw perfect omschreven, Edwin. Heerlijk om al die lovende woorden te lezen over één van mijn favoriete albums allertijden. Al die jaren heb ik me onbegrepen gevoeld. Niemand in mijn omgeving vond het wat. Het album verrast ook nog steeds, zelfs na honderd keer beluisteren. Het is van een onbeschrijfelijke schoonheid.

avatar van Red Sail
"Rage in Eden" geeft zijn geheimen maar zeer langzaam prijs, (waardoor het zelfs na 100X luisteren nog steeds verrast), maar waardoor vele (mainstream?) muziekliefhebbers mogelijk al snel hun schouders ophalen.

En dat van die vrienden is ook voor mij erg herkenbaar. Bij vele andere bands en albums gingen/gaan ze uiteindelijk overstag, maar bij Ultravox en Rage in Eden in het bijzonder is het me nooit echt gelukt. Maar mooie geheimen kun je het beste delen met die enkele muziekliefhebber die het mooie geheim ook echt kent.

Lost Highway
Gezien de extreem mooie recensies en lofbetuigingen ga ik dit album eens checken. Ik heb enkel een verzamelaar van deze band, en dacht dat dat wel zou volstaan. Ik denk dat bij Ultravox veel mensen meteen aan 80's top 40 denken, en dat soort dingen. Hetzelfde had ik ook bij OMD, maar daar heb ik reeds een andere kijk op. Benieuwd of dat ook bij Ultravox het geval is.

Lost Highway schreef:

Ik heb alle waardering voor je poging, maar ik vrees het ergste. Neem Stuart's woorden ter harte. Ik denk dat ik namens alle users spreek die 4* of hoger hebben gestemd, als ik zeg dat dit album onlosmakelijk met onze jeugd is verbonden en de herinneringen die daarbij horen. Begin jaren 80 gebeurde het en toen moest je er bij zijn, dit album is bepalend geweest voor onze richting en een referentiepunt voor onze muzieksmaak. Als Ultravox toen je systeem niet heeft geïnfiltreerd, zal dat bijna 30 jaar na dato zeker niet meer gebeuren.

avatar van Gerards Dream
Dit album blijft maar boeien en boeien en laat voor mij althans horen dat Ultravox eigenlijk meer een album groep was in hart en nieren, dan een top 40 band. Natuurlijk was het in die tijd gebruikelijk om met clips en mode in de weer te zijn. Een band als Ultravox deed daar ook aan mee, zei het op het gebied van de clip. Maar voor mijn gevoel stond daar de muziek los van, of er moet sprake zijn geweest van twee concepten die elkaar schijnbaar niet in de weg stonden. Dit Rage in Eden is voor mij althans een album dat de clips eigenlijk niet nodig had. De muziek is zo sterk dat het meteen beelden oproept op mijn netvlies. Bij iedere draaibeurt zijn ze net een tikje anders. Zelfs het loodzware Your Name (Has Silpped My Mind Again) beleef ik met de jaren steeds intenser. De lucht wordt wel steeds grijzer, maar de nuance in de grijstinten wordt steeds scherper. De plaat groeit en ik groei mee een proces wat in 1981 is begonnen en waar het einde nog niet in zicht is. Het doet me met de jaren beseffen dat dit wel een klassieker kan worden genoemd uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, die maar geheimen blijft houden.....

Lost Highway
@ Edwin : Maar ik vind zoveel andere klassiekers van die periode geweldig, ondanks het feit dat ik er ook niet ben met opgegroeid. Waarom zou het met deze dan anders zijn? Geef je daarmee aan dat dit album voor jou vooral persoonlijke beteknis heeft, en dat het, objectief gezien, te gedateerd klinkt om je nu als 'nieuwkomer' nog in te verdiepen? Zowiezo vind ik weinig popmuziek gedateerd, ik probeer popmuziek steeds te plaatsen in zijn tijdsgeest, zo hoort het volgens mij ook.

Edwin schreef:

Dit doet mij vooral denken aan mensen die spreken van "muziek uit mijn tijd", alsof ze reeds dood zijn....

En natuurlijk kun je Ultravox ook nu nog ontdekken, zonder "erbij te zijn geweest".
Sorry, maar het klinkt mij allemaal net wat te hoogdravend en ik meen dat altijd geldt: zoveel mensen, zoveel smaken, dus het is onzin te stellen dat iedereen die Rage in Eden een geweldig album vindt dezelfde muzieksmaak zou hebben.

avatar van Edwin
Sorry, ik liet mij misschien wat te veel meeslepen door mijn passie voor dit album. Natuurlijk kun je Ultravox nog steeds ontdekken, maar heeft het dan nog steeds dezelfde impact met bijna 30 jaar muziekgeschiedenis achter ons?
@ Lost Highway. Ik ben inderdaad bang dat anno nu het kwartje niet meer met terugwerkende kracht gaat vallen als nieuwkomer, maar wie weet zit ik er naast. Ik zie aan je overigens meer dan voortreffelijke top 10 dat jouw zwaartepunt wel in de jaren 80 ligt.

avatar van Crush
Passie voor dit album is zeer begrijpelijk

Maar goed, ik denk dat Ultravox zeker nog ontdekt kan worden. Bij het concert van Midghe waar ik het eerder over had zat bijvoorbeeld ook jong en oud, heel gevarieerd publiek wat betreft leeftijd.

En ik denk dat juist omdat dit de opvolger was van Vienna, het zeker kans maakt ontdekt te worden, door mensen die na Vienna toch meer van deze band willen horen.

avatar van foxhusky
Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om nu nog Rage in Eden te ontdekken. Als je open staat voor de muziek uit die tijd, en volgens mij staat Lost Highway inderdaad hier open voor, dan valt er nog veel te ontdekken.

Hetzelfde gebeurt nu met mij. Ik begin nu pas Joy Division te ontdekken, mede door de film Control van Anton Corbijn maar vooral door de vele positieve berichten hier op MusicMeter. En hoewel deze muziek al ruim 25 jaar oud is, voor mij is het volkomen nieuw en het raakt me bijzonder.

Ik hoop dat Lost Highway, en wie weet nog meer mensen, ook Rage in Eden gaan ontdekken en het album gaan waarderen.

avatar van Gerards Dream
Volgens mij zit er in dit album nog steeds genoeg informatie om door Jan en alleman te worden ontdekt. Na jaren draaien doet het nog steeds nieuw aan. Bij mij bekruipt althans een heerlijk warm gevoel als hij in de cd-speler zit. Dit is aan alle kanten een toppertje van de bovenste plank. En al klinkt het niet bij de tijd. Zo wat!!! De productie is perfect en de composities zijn na al die jaren spannend gebleven met een voor mij althans prima drive erin.

avatar van Red Sail
@ Lost Highway: ben erg benieuwd hoe Rage in Eden je zal bevallen. Gezien je reacties bij bv Interpol. ("Pioneer to the falls" is toch gewoon het beste nummer van de laatste jaren ), lijkt er me een behoorlijke kans aanwezig dat het kwartje valt!

avatar van Gerards Dream
Toch erg boeiend om te lezen dat zo velen dit album in hun hart hebben gesloten Je zou er bijna een fanclubdag voor gaan organiseren. Waar dan vanzelfsprekend gesprekken worden gevoerd op hoog niveau. En aan het eind van die dag dit album aanhoren in een grote zaal met prima akoestiek. Wat kan het leven toch mooi zijn.

avatar van vigil
als ik heel eerlijk ben heb ik dit album al een hele tijd stil in de kast staan. Gezien de vele positieve reacties zal ik deze weer eens een draaibeurt geven en heb ik met mijn 3 toch wat laag ingezet.

Overigens heb ik de versie met de bonustracks.

vigil schreef:

Waarom ben ik niet verbaasd? Bij megastemmers als jij vraag ik me altijd af wat ze niet in de kast hebben staan

Wij delen onze liefde voor OMD (inclusief het latere werk), maar waar Ultravox en OMD in mijn muziekvoorkeur altijd een soort twee-eenheid hebben gevormd, lijkt dat bij jou niet het geval. Ik heb het al vaker gememoreerd, mijn muzikale ontdekkingsreis begon na het zien van de videoclip van Vienna. Niet veel later was daar Maid of Orleans van OMD. Twee clips als een mini-speelfilm, waarin een verhaal wordt verteld en een bepaald sfeerbeeld wordt opgeroepen. Prachtig, nooit eerder vertoond en nooit meer nagedaan. Twee nummers die op de een of andere manier iets gemeen hebben. De viool van de klassiek geschoolde Billy Currie in Vienna, en de electronische strijkerspartijen van Paul en Andy in Maid of Orleans. Beide nummers zo uniek, onvergelijkbaar, vernieuwend en hun tijd vooruit. Twee muzikale mijlpalen uit mijn jeugd en daarom onlosmakelijk met elkaar verbonden in mijn persoonlijke beleving.

Zojuist Rage in Eden weer gedraaid. Wat nog niet eerder is genoemd is het refrein van het titelnummer. Ik ben er pas een jaar of 5 geleden achter gekomen dat het een soort sample is van I Remember (Death In The Afternoon), maar dan achterstevoren. Ook weer zo'n prachtig detail.

avatar van vigil
Tja laten we het er op houden dat de woonkamer vrij vol is Maar met 8 verschillende versies van Architecture & Morality (4 verschillende versie cd, 3 verschillende kleuren lp en 1 cassette versie) gaat het hard. Maar OMD is voor mij na Marillion mijn grootste muzikale liefde. Zulke gevoelens heb ik niet voor Ultravox / Midge Ure al vind ik het natuurlijk wel fantastische muziek. Komt waarschijnlijk omdat ik net iets te jong ben om de hoogtij dagen van Ultravox van dicht bij mee te mogen maken en ik bv. wel de Sugar tax tour (ik weet het in Nederland ook niet de hoogtij dagen.) in Amsterdam Paradiso heb mogen aanschouwen (natuurlijk zonder Paul en de andere, maar toch...).

Maar goed Rage is draaiende dus ik meld me binnenkort weer

Lost Highway schreef:
Hetzelfde had ik ook bij OMD, maar daar heb ik reeds een andere kijk op.

Dat lezen we graag

avatar van vigil
Zoals ik al schreef heb ik met een 3 deze plaat te laag ingeschat. Gewoon vergeten hoe goed hij eigenlijk wel niet was. Wellicht toen in de tijd niet in de stemming voor de bij tijd en wijle zeer donkere klanken van dit album. Het begint natuurlijk al fantastisch met het enigszins gotische "The Voice". "We Stand Alone" is niet het beste nummer van de band maar bv. donkere pareltjes zoals daar zijn "Rage In Eden" en "Stranger Within" vergoeden veel. Het fantastische, doch korte, overgangsnummer "The Ascent" maakt de weg vrij voor het spannende en uitdagende "Your Name" welke op zich vrij minimalistisch overkomt maar eigenlijk gewoon veel diepgang heeft. Fantastisch die echo steeds na die (computer) drums.

De vraag is altijd of die bonustracks wat toevoegen aan een album. Opzich niet want het haald toch ook weer een beetje de magie van het album weg. Al is "I Never Wanted To Begin" zeker geen slecht nummer (sterker nog...) maar de waarde van "Path & Angels" zie ik hier niet zo.

Ik verhoog dit album in ieder geval naar een 4

avatar van Rissan
Edwin, een goede recensie.
Ik vind Rage In Eden een goede plaat cq CD. Maar het was juist de plaat die ik het laatste heb aangeschaft. Pas toen de jaren negentig de extended versie verscheen. Nu blijkt ie al weer achterhaald, want op 22 september verschijnen zowel Vienna als Rage In Eden in een dubbel cd versie (zie www.ultravox.org.uk). Dus daar gaan we weer.

Wanneer ik kijk naar de Midge Ure periode komt Quartet bij mij op de eerste plaats, gevolgd door Lament, Rage In Eden en als laatste Vienna (waardering 5, 5, 4.5 en 4). Dus alle vier erg hoog.

Verder kan ik de nostalgische lijst van Praatvogel erg waarderen. Voor mij zijn dit ook de albums uit die periode, al voeg ik daar graag nog het album Waving Not Drowning van Rupert Hine aan toe.

Zou het trouwens stoer vinden als de heren het aandurven nu ook eens een reunie toer te doen. Sterke promotie voor de nieuwe releases en herinteresse voor de band's beste periode en de leden zelf. Van Midge Ure en Bill Currie hoor je nog wel eens wat, maar rond Chris Cross en Warren Cann is het erg still. En oh ja natuurlijk wel met The Messengers als extra toetsenisten.

@ Lost highway, als OMD je al aanspreekt, dan zou Ultravox je helemaal moeten pakken.

Rissan schreef:

Ik lees hier toch geen onderschatting van het almachtige OMD heh

vigil schreef:

Ik lees hier toch geen onderschatting van het almachtige OMD heh

In de toplijst van 1981 is Rage in Eden, OMD's Architecture & Morality bijna voorbij

Red Sail schreef:

Maar bijna is niet helemaal heh

avatar van Gerards Dream
Was daar vroeger geen liedje van?

We zijn er bijna. We zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Als we dit lang genoeg blijven zingen komt dit prachtige Rage in Eden vanzelf op één.

avatar van Edwin
Ik schenk eigenlijk nooit aandacht aan die toplijsten, maar net toch even gekijken bij 1981. Het scheelt inderdaad niet veel meer met OMD - A & M. OMD's meesterwerk heeft daarentegen veel meer stemmen, dus het blijft wel een onzinnige vergelijking.

Het is nu een kwestie van aftellen tot de 22ste. Ik ben benieuwd hoe snel NLStore is met de uitlevering. Een beetje jammer is wel het nieuwe beleid van EMI ten aanzien van de fysieke verpakking van een CD. De originele cover (de "Rage face", het blauwe gezicht op lichte achtergrond) wordt weliswaar in ere hersteld, maar EMI heeft afscheid genomen van de ouderwetse jewel case. Daarvoor in de plaats is een eenvoudig insteekkartonnetje gekomen. Een voorproefje daarvan heb ik reeds in huis met de nieuwe CD's van Coldplay en Sigur Ros. Doet toch wat goedkoop aan, als je het mij vraagt.

avatar van vigil
ja maar een dubbel cd zal toch zorgvuldiger verpakt worden denk ik?

Toeval of niet ik draai nu Sigur Ros

avatar van Edwin
Het beeld dat ik erbij heb is dat je bij een dubbel CD zowel in de linker als rechter flap een schijfje kunt steken. Ik verwacht dat het zoiets gaat worden, al hoop ik natuurlijk ook op iets degelijkers.

avatar van Gerards Dream
Laten we inderdaad hopen op een degelijke verpakking. Deze mag gerust van karton zijn, zolang de cd's maar op een plastic tray zitten heb ik geen bezwaar. Zoiets kan best mooi zijn, en als er nog een mooi boekje bij zit wordt het toch nog genieten geblazen ondanks het karton.

Theatraal, Magistraal, Fenomenaal..... ach misschien een beetje too much, maar eigenlijk vind ik dat wel passen bij Ultravox en dus ook dit album. Ik denk ook dat veel mensen daarom wat afhaken bij deze band terwijl het mij hierom juist zo aantrekt. Ik ben dol op de grootse gebaren die dit toch wel uitstraalt. Dit moet bij mij gewoon ook net even harder opgezet worden dan menig andere cd.
Niet de volle mep aERo? Nee, overdrijven is ook een kunst en misschien heb ik dat al genoeg gedaan met mijn eerste woorden hier. Maar laten we voorop stellen dat ik dit ongelooflijk lekker vind!

avatar van Gerards Dream
Daarom ook U L T R A V O X om aan te geven hoe groots hun geluid is. Behoorlijk dus, waarvan Rage in Eden een goed voorbeeld van is.