Ultravox - Rage in Eden (1981)

Pop / Electronic
Label: Chrysalis

1. The Voice (6:03)
  2. We Stand Alone (5:40)
  3. Rage in Eden (4:13)
  4. I Remember (Death in the Afternoon) (4:59)
  5. The Thin Wall (5:41)
  6. Stranger Within (7:28)
  7. Accent on Youth (4:45)
  8. The Ascent (2:20)
  9. Your Name (Has Slipped My Mind Again) (4:41)
  10. I Never Wanted to Begin * (3:32)
  11. Paths and Angles * (4:21)
  12. I Never Wanted to Begin [Extended Version] * (6:18)
  13. Private Lives [Live at Crystal Palace, 13 Jun 1981] * (4:51)
  14. All Stood Still [Live at Crystal Palace, 13 Jun 1981] * (4:22)
  15. I Remember [Death in the Afternoon) (Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (5:47)
  16. Stranger Within [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (8:02)
  17. Rage in Eden [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:26)
  18. Accent on Youth [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:45)
  19. The Ascent [Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (2:27)
  20. Your Name [Has Slipped My Mind Again) (Live at Hammersmith Odeon, 17 Oct 1981] * (4:45)
  21. Stranger Within [Work in Progress Mix] * (7:11)
  22. The Thin Wall [Work in Progress Mix] * (5:16)
Aan alle prachtige recensies die ik hier gelezen heb heb ik eigenlijk niks meer aan toe te voegen, lekkere plaat.
Vooral de opener 'The Voice' doet het 'm voor mij, kan ik eindeloos blijven draaien, maar de rest van het album vind ik ook erg de moeite waard.
Waarom ik 9 van de 10 keer de albumopener ook vaak het hoogtepunt vind weet ik eigenlijk ook niet, zou het verassing zijn, of zetten de meeste artiesten werkelijk het beste in het begin?
Maar buitenom dit, weer een verrijking in mijn cd-collectie.

avatar van VanDeGriend
Berichten over optreden in Paradisoc verplaatst naar Ultravox

Misterfool
ondergewaardeerde popklassieker. Op dit album voegt men het experiment bij de zwart-witfilmromantiek van Vienna. Erg sterk gedaan.

avatar van cherksken
Ik sluit me volledig aan bij de bespreking van Dazzler.
(alhoewel Stranger Within, snoeihard door de boxen of koptelefoon mij telkens weer heel diep raakt...)

Een schitterende plaat die aan één stuk doordendert om je dan op het allereinde helemaal alleen achter te laten.

De titeltrack, live in de SECC in Glasgow vorig jaar, zal voor altijd één van mijn ultieme concertmomenten blijven.

Rage in Eden is voor mij nog altijd dé perfecte Ultravox-LP. De enige die me na al die jaren nog altijd in mijn dikke buik, kleine hartje en harde kop kan raken.

Daarna zou elk album telkens een stapje minder worden.

Misterfool
Niet met je eens cherksken. Wat te denken van de grauwe wereld van Lament, dat album benaderd toch zeker dit album qua kwaliteit.

avatar van cherksken
ja Misterfool, de sfeer op Lament is heerlijk kil, maar ik vind die plaat minder compleet dan deze Rage in Eden. Op Lament staan er een tweetal nummers waar ik helemaal na al die jaren helemaal niks meer mee heb. Bij deze Rage in Eden is dit echter niet het geval.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Deze week de remaster van dit album aangeschaft , ben erg benieuwd naar al dat extra"s.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik vind het album toch minder sterk dan voorganger Vienna, men opent sterk met The Voice en ook Stranger Within springt er wat mij betreft bovenuit, maar de afsluiter vind ik dan weer heel matig.
De bonus CD is aardig maar niet memorabel, desalniettemin ben ik blij dat ik de remaster in huis gehaald heb want Rage In Eden is en blijft wel een goede plaat.
Misschien eens achter Lament aan gaan want dat album ken ik in het geheel niet.

avatar van LucM
Opvolger Rage in Eden moet nauwelijks onderdoen voor Vienna, misschien dat er geen knallers van dat kaliber op staan maar ik vind het songmateriaal over de hele linie sterk, zeker de opener The Voice en I Remember (Death in the Afternoon). Degelijke synthipop met wat rock, soms licht experimenteel maar zonder de melodie uit het oog te verliezen.

Van Ultravox bezit ik naast een compilatie de reguliere albums Vienna en deze Rage in Eden, ik denk dat ik daarmee het beste van Ultravox in huis heb.

avatar van dazzler
LucM schreef:

Je moet toch ook wel eens Quartet proberen, Luc. Ik denk dat het album je wel zal bevallen.
Het gekke is dat ik Vienna het zwakste album van de vier hitalbums vind.
Ook Lament vond ik beter dan ik gevreesd had.

Vienna heeft goeie en minder goeie songs, maar is bovenal koud en kil.
Op de latere albums slaagt de groep erin om toch meer emotionele diepgang in de songs te leggen.
Dat verklaart wellicht waarom ik qua opinie tegen de stroom inga. Al zijn we het wellicht wel eens
over de hits ... daar zit meer dan een handvol eerste klasse 80s pop tussen.

avatar van Heer Hendrik
deze vind ik net iets minder dan de voorganger. Het album begint sterk met de eerste 3 nummers. The thin wall en youre name has slipped my mind again halen, wat mij betreft, het niveau van deze plaat naar beneden. daarom een half puntje lager dan Vienna, dus dat is nog niet slecht!

avatar van frolunda
Nog maar eens een half punt bijgedaan.Blijft een goed album wat ,in tegenstelling tot veel vergelijkbare platen uit die tijd nog weinig aan kracht heeft ingeboet.Sfeervol,origineel,sterke songs......noem het allemaal maar op.Voor mij is Rage in Eden het hoogtepunt in het toch al niet misselijke oeuvre van Ultravox

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Valt me op dat de meningen erg verdeeld zijn over deze plaat. Komt natuurlijk doordat dit album wat typischer, meer pretentieus in elkaar steekt. Expres wordt er niet voor een commerciele aanpak gekozen en dat moet je als band maar durven, na zo'n wereldsucces als Vienna. Vandaar dat er niet echt hitgevoelige nummers opstaan (m.u.v. " The Voice" wat een regelrechte knaller is).

Opvolger Quartet zou daarentegen een stuk hitgevoeliger, maar daarom zeker niet minder klinken.

Al met al ademen de albums van Ultravox (ik concentreer me hierbij alleen op de Midge Ure-periode), stuk voor stuk hun eigen karakter uit.

Zo ook deze Rage in Eden. Binnenkort overigens maar eens m'n definitieve mening over deze plaat geven...

avatar van Dibbel
LP nummer 295 met het hoofd op de hoes.
Gelukkig had ik in 1980 al door dat je altijd toch maar het beste een geplastificeerde binnenhoes erbij moest aanschaffen.
In Nederland kreeg je van alles wat van Virgin/Island/Bronze/Chrysalis en nog wat labels afkwam, meestal als Duitse persing, en die waren veel meer krasgevoelig dan alles wat bv. van Phonogram afkwam en waarvan je meestal een Hollandse persing kocht.
Ook waren de originele binnenhoezen van eerstgenoemden van harder papier, waardoor bij het in en uit de hoes doen toch op den duur beschadigingen veroorzaakt werden. Bovendien waren LP's van deze labels ook merkelijk statischer.
Overigens waren Duitse persingen wel altijd van goede kwaliteit en klonken goed.
Derhalve is deze LP bij mij nog steeds in nieuwstaat .

Ik vind deze plaat ongeveer net zo goed als Vienna en misschien een heel klein beetje minder dan Quartet (maar die moet nog in de herbeluistering).
Deze heeft met het fenomenale The Voice een klassieker aan boord met een erg hoog cassettebandjes voor op vakantie-gehalte.
Machtig refrein.
Voor de rest vind ik het allemaal iets donkerder klinken dan op Vienna en nog meer toetsen-georienteerd.
Waarbij men de goede songs niet vergeten is.
Kant 1 vind ik iets beter dan kant 2 met ook We Stand Alone als bonafide meezinger en I Remember als sterk nummer.
Het titelnummer klinkt wat beklemmend.
Op kant 2 is The Thin Wall mooi en ook het afsluitende trio met het geheimzinnige Your Name.

Deze plaat die bijzonder strak en enigszins klinisch klinkt (nu wel computerdrums die goed klinken, maar ja het is de eerste helft van de 80's nog) en perfect helder is geproduceerd, is na ruim 30 jaar goed overeind gebleven en mij nog steeds 4 sterren waard.

En 100 stemmen nu .
En altijd eerst handjes wassen voor je plaatjes gaat draaien .

Wat een mooi album is dit!

Ik kende het niet.. en ga dat nu met terug werkende kracht goed maken door het veel te draaien!

Beste nummer vind ik de afsluiter: Your Name (Has Slipped My Mind Again), wat een heerlijk donkere sfeer zit er in dit nummer zeg!! Heerlijk!!

Mooi album inderdaad al kan ze niet tippen aan Vienna. Toch begint het album sterk en luistert het heerlijk weg.

Toch wel een klassiekertje.
Waarom? Omdat je m altijd kan opzetten en nooit echt verveelt.
Best wel rare transformatie gehad dat Ultravox, luister maar eens naar de 1e nummers zoals Young Savage en vergelijk met deze.

avatar van adri1982
Zeker een klassieker. Het is een prachtig album om naar te luisteren en komt in de buurt van 'Vienna'. Overigens vind ik Ultravox een van de beste popgroepen die in de jaren-80 succes hadden. Ikzelf ben pas geboren in 1982, maar luister naar van allerlei muziek, vooral als het symfonische rock is of er synthesizers in te horen zijn.
'The Voice', 'Your name (has slipped my mind again)' en 'Paths and angels' zijn mijn favoriete tracks van dit album.

avatar van wizard
Van Ultravox kende ik eigenlijk alleen het nummer Vienna, totdat ik een paar weken geleden via Kraftwerk en John Foxx’ Metamatic bij dit album uitkwam. In hoeverre die link met Kraftwerk er is, of dat ik muziek met synthesizers uit begin jaren ’80 automatisch met Kraftwerk verbind, weet ik niet.

Na een keer luisteren was ik eigenlijk al overtuigd van Rage in Eden. The Voice en We Stand Alone trekken me op de een of andere manier het album in. Pas bij Accent on Youth en Your Name (Has Slipped My Mind Again) komen de eerste mindere nummers voorbij. Met name Your Name bevalt me maar matig, past niet helemaal bij de rest van het album en laat daarom een wat vervelend smaakje achter. Gelukkig is er daarvoor al een hele parade goede nummers voorbijgetrokken. Ondanks het mechanische geluid, met name van de drums, weet Rage in Eden toch emotie over te brengen.

De afgelopen weken heb ik dit album eigenlijk teveel gehoord, dus ik geloof dat ik het de komende tijd maar even aan de kant leg. Dan komt over een paar weken hopelijk dat ‘wow’-gevoel van de eerste paar luisterbeurten weer terug.

4.0*

avatar van dazzler
wizard schreef:

De link is producer Conny Plank.

oké netzoals John Punter ( Roxy Music, Bryan Ferry en japan). Japan klonk natuurlijk op Quiet Life nagenoeg exact als Roxy Music van Country Life

avatar van dynamo d
Nu pas leer ik Rage in Eden meer te waarderen, eigenlijk allemaal goede nummers. Ook bonus track I Never Wanted to Begin (B-kantje van The Thin Wall) is prima

avatar van Man of Sorrows
Een album voor zij die een mens (en diens werk) zien als bijna louter een product van zijn tijd en omgeving. Zonder deze gedachte in het achterhoofd moet dit voor de gemiddelde luisteraar als een totaal gedateerd product klinken. Het klinkt statisch, mechanisch en de lyrics lijken compleet irrelevant in de 21ste eeuw. Wat een contrast met heel wat andere 80's bands. Duran Duran's Rio zou je een complete tegenpool kunnen noemen.

Nu behoor ik tot de categorie mensen voor wie de stelling uit de eerste zin in bovenstaande alinea helemaal opgaat, dus kan ik zo nu en dan genieten van Ultravox en Rage in Eden. De wereld rondom mij krijgt dan voor even een Post-WO 2 omkadering, de verbeelding slaat op hol, presenteert me mysterieuze silhouetten in lange zwarte jassen, auto's met de typisch donkergele Franse lichten en fragmenten uit de betere spionagefilms uit het midden van vorige eeuw.

Destijds mainstream popmuziek, vandaag nog enkel iets voor de liefhebber.

We raised our glass and drank to times we had
But'd see no more
The pictures of the past would haunt us still
And there remains

avatar van Hakuna
Kon het album Vienna en Lament al en was op muziekmeter even de reviews van dit album aan het lezen en dacht laat ik maar eens wat op youtube gaan beluisteren van dit album. Bevat Vienna en Lament nog behoorlijke hits en klinken beide albums ook wat toegankelijker. Echter hier gaat Midge Ure en zijn mannen als een strak in de olie rijdende sneltrein te keer al vanaf de opener The Voice, pas vanaf het laatste nummer You Name gaat het gas omlaag en is de aangename snelle luistertrip alweer afgelopen voor alweer een nieuwe ronde.

Blijkt dat de meeste CD versie's van deze titel een heel andere coverafbeelding hebben dan de oorspronkelijke LP, de UK en Duitse persingen heeft niet het ontwerp van het hoofd op de hoes. Alleen de US CD versie die in 1987 is verschenen is de enige uitvoering die nog AAD opgenomen is en dezelfde cover heeft als de LP hoes, alleen latere remasters uit 2008 (2 CD set) is het zelfde als de LP. De eerste ongeremasterde uitgave uit 1987 heb ik dan ook op discogs besteld voor 9 euro.

Heb de CD nog niet in huis en ik geef dit album nu al 4 sterren, wie weet waar het eindigt als ik het album in huis hebt.

Score 4.

Ik was in mijn jeugd zwaar onder de indruk van dit album. De hoes past perfect bij de muziek. Jammer dat de mannen het ontwerp niet zelf hebben gemaakt, er was immers genoeg creativiteit. Peter Saville kreeg de opdracht en hij heeft een (bijna) kopie gemaakt van Herve Morvan's "Cinemonde" Poster. "Hervé Morvan, along with his friend and competitor Raymond Savignac defined the style of French commercial art in the 1950s and 60s."

avatar van Gerards Dream

Inderdaad een gevalletje waar heeft Abraham de mosterd gevonden.

avatar van Chameleon Day
Plagiaat heet dat. Heeft Saville nooit een proces aan zijn broek gehad?

avatar van Edwin
Nee, de afbeelding is voor zover ik weet met toestemming gebruikt voor de originele LP uit 1981. De originele CD kocht ik in 1987 en had een andere cover, net als 10 jaar later de eerste remaster weer een andere cover had. Volgens Wikipedia zou dit maken hebben gehad met "licentie" problemen. Ik weet het niet, het kan ook zijn dat de platenmaatschappij simpelweg geen zin had er voor te betalen.

Pas in 2008 bij de 2CD definitive edition is het ontwerp van Morvan weer gebruikt, met toestemming van zijn erfgenamen zoals in het boekje staat. Dit had alles te maken met de inspanningen van de fans achter de Ultravox website, die hier veel waarde aan hechtten.

Da mihi gallinam coctam, quaeso. Waar het mij om gaat is dat de mannen van Ultravox zeer getalenteerd waren, ze hadden zelf iets kunnen (moeten?) bedenken. Als je zulke complexe muziek kunt maken waar zelfs George Martin van onder de indruk was (Quartet), wat is er dan moeilijk aan een grafisch ontwerp?

Ik ben trouwens benieuwd of de erfgenamen van Morvan ooit een album van Ultravox hebben beluisterd. Misschien heeft Midge Ure ooit wel een "Rage dans Eden" gezongen, ter compensatie ...:

"Et ils étaient les nouveaux dieux Et ils brillaient sur la haute Leur parfum lourd sur la nuit les aspirée dans la marée rouge Tout est par le foyer de verre donnant sur la façade principale
Rage en séquence de puzzle Eden Mais personne ne pouvait voir la fin..."

avatar van Alicia
Nu ik diverse jaren tachtig iconen aan het herwaarderen ben, mag ik dit album natuurlijk niet vergeten. Ik heb zowel Vienna als deze Rage in Eden op elpee gehad en blijkbaar zijn deze albums in de vorige eeuw ook met een partij vinyl heengegaan met onbekende bestemming.

Maar deze prachtige Rage in Eden komt binnenkort terug in de verzameling.
Zeker weten!