Arcade Fire - Funeral (2004)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. Neighborhood #1 (Tunnels) (4:48)
  2. Neighborhood #2 (Laïka) (3:32)
  3. Une Année sans Lumiere (3:41)
  4. Neighborhood #3 (Power Out) (5:13)
  5. Neighborhood #4 (7 Kettles) (4:50)
  6. Crown of Love (4:42)
  7. Wake Up (5:35)
  8. Haiti (4:07)
  9. Rebellion (Lies) (5:11)
  10. In the Backseat (6:20)
avatar van Yak
Yak
Schijnt zo'n beetje de plaat van het jaar te worden, maar ik word er kriegel van. Wat een pathos, huuu!

voor mij inderdaad (samen met de nieuwe iron&wine) DE plaat van het jaar!

avatar van SilverGun
Ik heb deze besteld. Volgende week binnen. Neighborhood #1 en Rebellion zijn iig prachtige, gemeend emotionele nummers, dus ik kijk uit naar de rest van dit album.

eigenlijk moet deze gewoon op 5* staan, maar ik durf het nog niet aan om hem tussen radiohead, frank sinatra, the beatles, nick drake, belle&sebastian, van morrison en miles davis te zetten...

Schitterende plaat die me behoorlijk te pakken heeft. Het bijzondere eraan vind ik dat ze een eigen geluid hebben gecreëerd door zo'n beetje overal wat vandaan te jatten.

Invloeden van the supremes, the strokes, springsteen (7 kettles kan zo regelrecht op ghost of tom joad), Björk. Een schitterende smeltkroes (altijd dat woord al een keer willen gebruiken ) van stijlen en dat met een ongelofelijke hoeveelheid passie gebracht. Inderdaad een grote kans op album van 't jaar.

4,5* maar de kans is groot dat het er 5 worden.

invloed van the supremes? waar vond je die in terug, hobbes?

Ik heb um nu niet bij me, zal er morgen nog een keer naar luisteren. Ik weet niet zo uit m'n hoofd welk nummer 't was.

Hobbes schreef:

Ok, ben benieuwd. Herkende de Strokes (Wake Up) en Bjork (In the Backseat) in ieder geval wel duidelijk.

Naast een overduidelijke hoeveelheid Bowie in Neighborhood #3 die ik vergeten was te noemen zitten imho de supremes duidelijk hoorbaar in Wake Up (op 3:53). Is dat niet regelrecht de intro van Baby Love?

ben in november in new york, blijken ze te spelen in de bowery ballroom (daar zo baanbrekend geweest als cbgb's)... is het uitverkocht

Dit album ben ik al een behoorlijke tijd aan het uitproberen, en het wilde maar niet lukken: die vreselijke stem deed voor mij de deur dicht. Wat een aanstellerij......
Maar op de een of andere manier bleef hij zuigen en moest en zou ik het weer proberen. En heel langzaam begon het te komen.
Ja dit is een plaat die echt op je in moet groeien. Nu durf ik mijn waardering er ook pas voor te geven: 4,5. Het zijn altijd dit soort langzame groeiers die klassiekers blijken te zijn.
En die stem ? Die blijft akelig. Maar ach ik ben Mercury Rev gewend, Smashing Pumpkins en ook Pixies. Ook niet bepaald aangenaam, maar grote favorieten van mij. Welkom Arcade Fire dus maar

avatar van bonothecat
De eerste draaibeurt heeft mij nog niet direkt op orgastische hoogtes gebracht....ik vrees dat dit ook niet gaat gebeuren. Hij gaat vast nog een keer in de herkansing...maar zo veel leuke muziek op het moment, dat ik het erg druk heb.

Wil er iemand eens vertellen waarom dit de plaat van het jaar is? Ik ken deze band niet...

Bloompje schreef:

Simpel: gewoon lekker hypen (wat journalisten nu eenmaal graag doen)

Mijn plaat van het jaar is het zeker niet, maar ik vind hem zeker wel erg boeiend.

Ik heb er nu een keer of vier naar geluisterd en ik loop er ook nog niet echt warm voor. Wie weet komt het nog.

Bloompje schreef:

niet alleen de plaat van het jaar... maar de beste plaat sinds het begin van dit nieuwe milennium (klinkt lekker groots, niet? ).... deze plaat bergt een ongeevenaarde intensiteit en emotie in zich... met een indrukwekkende opbouw in het eerste deel waarna een soort van catharsis volgt... daarna lekker los komt... en als de eerste noten van rebellion klinken het kippevel weer op je armen staat...
deze plaat is zeker niet overhyped (zo'n hype is er toch uberhaupt niet?)... dit wordt een klassieker... op rateyourmusic staat hij niet voor niets op #1 voor 2004 en op #105 overall (hij heeft alleen meer stemmen nodig om hier te stijgen)...

Ruby1966
Dit is voor mij ook de beste plaat die ik sinds tijden gehoord heb. Het is totaal geen kwestie van langzaam wennen, integendeel na 1 luisterbeurt was ik al helemaal verkocht. Wat een heerlijke intense emotionele muziek ! Opwindende, opzwepende nummers ( Tunnels, Laïka, Power Out ) afgewisseld met aantal mooie rustige ( Une Année Sans Lumiere, Crown of Love ). Er staat geen enkele dissonant op deze cd...absoluut de plaat van 2004 voor mij !
De stem van de zanger doet op het nummer Laïka wel heel erg aan David Byrne van Talking Heads denken, maar dat kan ik niet echt een minpuntje noemen

Nou, ik zet hem nog wel een keer op dan.

Dit is er weer één. Dit is een echte topper als je het mij vraagt . Het nummer Rebellion is mijn favoriet op het moment. Ik beluister hem nog een paar keer voordat ik hem beoordeel, maar hij klinkt al verdomd goed .

Voorlopig krijgt ie een 4*. De eerste paar nummers zijn echt prachtig, Rebellion ook en nog wel een paar. Ik moet vooral wennen aan de rustigere nummers (afgezien van In The Backseat).

JonnieBrasco
Zeer goede muziek, de nummers zitten zeer profi in elkaar! Alleen aan het geluid moet ik erg wennen, het is rock maar het rockt niet super, met name doordat de drums zo abrupt klinken. Voorlopig 4,0*

als pitchfork weer eens een obscuur bandje uit een noors bergdop heeft ontdekt en hen maanden lang bejubelt, terwijl het mij niet meer doet dan http://www.musicmeter.nl/?stemoverzicht=1030, wil ik nog wel eens op ze schelden... en besluiten ze het goed te maken door "funeral" te kiezen als album van het jaar

avatar van Zachary Glass
Pitchfork kan vertellen wat ze willen - ik check hun site geregeld (een mens moet toch op de hoogte blijven ) - maar echt afgaan op hun advies, neen. Soms doen ze wel erg aan stemmingmakerij.

Wie volg ik dan wel op het gebied van nieuwe of oude, onbekende muziek? Enkel een paar mensen op deze site die ik blindelings vertrouw. Bizar, ik ken ze niet persoonlijk - maar toch weet je ergens: die kerel lult niet raak, hij weet waar hij het over heeft

Zo kreeg ik ook een paar maanden terug het advies van ene yosemite44 om dit uit te checken. Dat heb ik dan maar gedaan, en wat bleek? Deze mix van melancholia en frisheid smaakt werkelijk subliem

Bedankt yo44!

avatar van SilverGun
Soms doen ze wel erg aan stemmingmakerij.

Oneens. Pitchfork onderbouwt in de meeste gevallen heel grondig waarom een album hoog of laag wordt beoordeeld. Dat je niets met hun onderbouwingen kan; prima. Maar van stemmingmakerij is geen sprake.

Oh, en Funeral staat terecht op #1

avatar van Zachary Glass
SilverGun schreef:

Maar van stemmingmakerij is geen sprake.

O nee? - Twee voorbeelden ter illustratie:

Bij "North" van Elvis Costello:

"It's a cruel irony that, as he grows older and aims higher, he only falls further away from himself and fails more profoundly at grasping that elusive quality."

Wie is Goldstein om te beslissen wie de echte Costello is ???

Bij "The Boy With the Arab Strap" van Belle & Sebastian

"These are songs so sticky they should be hanging from Ben Stiller's ear, and I don't mean that in a good way."

OK - da's een persoonlijke mening, daar heb ik niets op tegen. Maar in de laatste alinea zingt dezelfde reviewer de loftrompet over "If You're Feeling Sinister". Zo groot is het verschil tussen die twee albums nu ook weer niet ...

Maar zoals ik al zei: al erger ik me soms aan het tendentieuze karakter van Pitchforkmedia. In verhouding gezien is mijn dankbaarheid richting Pitchforkmedia 997 keer maal groter dan mijn kleine persoonlijke irritaties - laten we eerlijk zijn: waar geen enkele irritatie is, is er ook geen liefde - denk ik zo maar

avatar van Yak
Yak
Zelfs op Tiny Mixtapes staat Funeral op 1. Zal ik 'm dan toch maar eens gaan luisteren?

Ik vind het wel grappign deze discussie. Ik heb deze plaat nog altijd niet gehoord. Ik heb zo het gevoel dat ik dat eens binnenkort ga moeten doen.

Voor mij zeker de plaat van het jaar. Het is speciale muziek, muziek waar volgens mij een grootverhaal aan vast zit. Er zitten ook geniale teksten in verwerkt die perfect rijmen.

When daddy comes home you always start a fight,
so the neighbors can dance in the police disco lights.

If you want somethin' don't ask for nothin,
if you want nothin' don't ask for somethin'!

My eyes are covered by the hands of my unborn kids,
but my heart keeps watchin' through the skin of my eyelids.

Om maar even een greep uit de lyrics te nemen. Misschien dat niet iedereen het goed vind, maar vooral die eerste, het cynisme spat er vanaf . Mooi relativerend . En dan de mooie strijkers er doorheen en het perfecte nummer als afsluting, nee dit is echte top muziek.

5 sterren en nu maar afwachten of mijn enthousiamse niet bedaard en dat het zelfs een klassieker wordt.

Wauw, wat een heerlijk album! Ik heb er pas één luisterbeurd opzitten, maar ik weet nu al dat dit een groeiertje wordt. Wat is het toch heerlijk he, dat je weet van: Jaaa, dit gaat echt een fantastisch album voor me worden! Vooral het eerste en het laatste nummer zijn prachtig...

avatar van Sander B.
Heerlijk plaatje dit! Kan naar mijn inzien tot één van de betere platen van het (afgelopen) jaar gerekend worden. Zo niet de beste! Kan geen zwak moment noemen over het gehele album. Prachtige nummers als Neighborhood*1, Neighborhood*3,Crown of Love, Rebellion en nog vele andere nummers.