Arcade Fire - Funeral (2004)

Canada
Rock / Pop
Label: Merge

1. Neighborhood #1 (Tunnels) (4:48)
  2. Neighborhood #2 (Laïka) (3:32)
  3. Une Année sans Lumiere (3:41)
  4. Neighborhood #3 (Power Out) (5:13)
  5. Neighborhood #4 (7 Kettles) (4:50)
  6. Crown of Love (4:42)
  7. Wake Up (5:35)
  8. Haiti (4:07)
  9. Rebellion (Lies) (5:11)
  10. In the Backseat (6:20)
Ik zit nu aan nummer vijf en ik vind het geweldig! Mijn eerste ontdekking voor 2005 dan maar .

Volgens dit doorgaans kloppende overzicht komt ie pas over een paar weken uit in Nederland. Hebben de stemmers hem hier allemaal via internet besteld/gedownload, of ook daadwerkelijk in de winkel gekocht?

herman schreef:

Is gewoon te koop in de winkel hoor Maar ook daar schijnt het dan import te zijn (wat echt niet aan de prijs te zien is dan).

avatar van SilverGun
Ik heb hem via import uit Amerika bij de locale platenboer. Hij kostte € 18,90. Normale prijs dus.

11 maart in de Melkweg.

avatar van Yak
Yak
Zo dan, deze plaat ook maar eens beluisterd. Goede momenten (zoals de schitterende afsluiter 'In the back seat'), maar toch kan ik in zijn geheel niet echt veel mee. Vooral wanneer het echt bombastisch wordt, zoals in 'Wake up', ga ik echt even wat anders doen. Niet helemaal mijn ding, maar toch ook weer niet zo heel onaardig. 2,5*

avatar van bonothecat
Nog mensen hier naar de melkweg geweest. Was een erg fijn optreden. Niet het meest subtiele optreden ooit, maar wat een energie gooien ze er met zeven man/vrouw sterk in. Grappig dat ze constant intrument aan het wisselen zijn. Alleen de violiste bleef haar instrument trouw. Ze kregen de melkweg redelijk plat in mijn beleving. Alleen persoonlijk vind ik de zaal daar niet zo leuk. Allemaal erg benauwd en vol.

Ja! Ik was er bij in de Melkweg. Gelukkig maar, overgetelijk. Kippevel toen ze Rebellion speelden, een soort up-tempo nummer met mooie discolichten. Wake Up vind ik een van de mooiste nummers. In mei spelen ze in Paradiso, ga ook daar maar even kijken.

Ik heb er veel goede verhalen over gehoord: ik ga dan ook in Nighttown kijken. Lijkt me bijzonder.

avatar van bonothecat
Viel me al zwaar tegen dat er geen MuM mensen waren geweest.....

avatar van Sander B.
Ik ben ook naar het optreden geweest, en vond het echt geweldig optreden!! Ik vond met name de wisseling van instrumenten leuk om te zien, en hoe snel dat ging. De nummers waren (bijna) nog niet af of er werd al weer snel gewisseld van instrument. Er werden instrumenten bespeeld als xylofoon, accordion, viool etc wat enorm goed klonk en toch wel aangeeft hoe muzikaal ze zijn. Ook speelden ze nummers die ik nog niet kende, waarschijnlijk van de al eerder uitgebrachte Ep. Deze nummers klonken op het eerste gehoor ook wel sterk. Kortom; wel een aanrader om een concert bij te wonen.

Op http://www.fabchannel.com/ is het concert via een webcast te zien. Het is er een paar dagen terug op gezet. Erg leuk om terug te zien! De EP heb ik gedownload, die zal ik nog eens gaan beluisteren voordat ik ze opnieuw in Paradiso ga zien in mei.

Niet dat dit uit laaiend enthousiasme is hoor (ik maak er namelijk een gewoonte van heel veel concerten te bezoeken), maar de muziek grijpt me wel, net als bepaalde nummers van The Frames en Interpol bijvoorbeeld. Weet niet precies waarom, wellicht vooraal de mooie opbouw van de nummers, en de passie of emotionele lading die veel nummers hebben.

avatar van musicfriek
Dit album draait momenteel in mijn cd-speler, heb hem net een week. Ben er echt helemaal lyrisch over!! Lang geleden dat ik zo'n goed album gehoord heb. The Veils met "Runaway found" was het laatste album wat ik echt zo goed vond. Moet ik ook nog waarderen, snel doen! Ze komen over paar weekjes in A'dam, toch eens proberen om daar heen te gaan. Ben het trouwens met ggroen1 eens hoeveel passie en emotionele lading deze cd heeft. Zal nog lang in mijn rotatielijstje staan! Mijn complimenten voor de makers van deze site! Werkt nu al erg verslavend merk ik. Ik als echte muziekfriek (en vooral lijstjes..) geniet intens van deze site. Zelf zit ik op een site genaamd www.top40gold.tk. Doe hier al 3 jaar aan mee en het leuke is dat je allemaal oudere songs leert kennen. Door de diversiteit van de deelnemers krijg je een hele gevarieerde lijst. Laatst scoorde ik een nummer 1 hit in die lijst met R.E.M.'s The one I love. Da's dus absoluut mijn favoriete band samen met Coldplay, JJ72, Travis, Radiohead, Keane, Novastar etc etc.... Dus makers, keep up the good work!

musicfriek schreef:
.... Mijn complimenten voor de makers van deze site! Werkt nu al erg verslavend merk ik. Ik als echte muziekfriek (en vooral lijstjes..)

En nu nog verslaafd raken aan audioscrobbler.....heb je je eigen lijstjes!

Hoi!

musicfriek schreef:

Nog wat tips: ik denk dat je Stellastarr ook wel zult waarderen, vind ik op veel punten vergelijkbaar met Arcade Fire. Als je van Coldplay houdt moet je zeker ook eens naar Thirteen Senses luisteren, de CD heet The Invitation.

Groet,
Gertjan

avatar van Jeroen enzo
vanavond staan ze in de Nighttown!

heb er zin in

Gemist. Achja, je kan niet alles zien. Huisgenoot vond het concert trouwens niet erg beter dan hun vorig in Paradiso...

Jeroen enzo schreef:

vanavond staan ze in de Nighttown!

heb er zin in

Ik ook

Ho, nog eentje. Ik dacht al... Ze doen deze keer dus een mini tournee door NL.

Ik ben er ook vanavond. Iemand ze nog gezien in A'dam gisteren? Ik ben benieuwd, een paar maanden geleden moest ik ze missen.

Ik vond het dus echt geweldig: eigenlijk sterker dan op cd (en dat wil een hoop zeggen). Heerlijke live-band. Moet je toch wel meegemaakt hebben

Grappig, ik vond het niet zo. De zang was slecht te horen en veel nuance ging verloren. Nu gebeurt dat laatste meestal bij concerten van bands die het op CD daarvan moeten hebben, maar ik kon er dus weinig mee. Ik kon er ook niet echt inkomen. Ik snapte ook niet waarom ze zo ver naar achteren op het podium stonden? Creeerde toch wel een beetje afstand tussen band en publiek, vond ik. Ik had eigenlijk het idee dat ze misschien een offday hadden. Kan gebeuren, maar jij vond ze dus wel heel goed.

Maar goed, het was nog steeds de moeite waard. Alleen niet zo geweldig als ik gehoopt had (ik draai de laatste 2 weken voor 75% alleen nog maar THe Arcade Fire). Die Regine was trouwens wel erg apart. Wat een maniertjes heeft zij zeg! En wat een hele jonge uitstraling. Ik dacht altijd dat The Arcade Fire achterin de twintig waren, maar ze leken me eerder midden twintig en Regine nog een stuk jonger (19, 20?). Wel een apart meisje verder.

Mooiste vond ik de overgang tussen Power Out en Rebellion.

Kreeg trouwens ook de setlist (op een plastic bordje) in mijn handen gedrukt:

Wake Up
Power Out
Rebellion
~~~~
Backseat

Oh, en het voorprogramma was ook erg grappig. Een man met viool die zichzelf terplekke samplede en over zijn eigen vioolsamples dan weer verder speelde. Erg leuk, zeker ook toen er wat leden van The Arcade Fire bij kwamen staan en een geweldige cover van Mariah Carey (!!!!!!!!!!!!) ten gehore brachten. Naderhand bleek de man in kwestie ook gewoon bij The Arcade Fire te horen (wist ik veel ).

Misschien moet dit trouwens maar naar het forum verplaatst worden...

avatar van Jeroen enzo
Ik vond het een mooi concert!

Minpuntje was inderdaad wel de ''wall of sound'' die ze creërden,
dit maakte elk intrument/zang op zich moeilijk te horen.

Het concert werd voor mij naar het einde toe steeds beter, zeker de laatste drie nummers waren voor mij het hoogtepunt.

Dat jonge meisje was inderdaad wel vreemd zeg, ze schreeuwde ook vaak vals mee, daarom was ik ook verbaasd dat ze het laatste nummer zo mooi zong

Ik stond naast de ouders van de bandleden
Ze stonden te glimmen van trots. Erg leuk. De zanger was trouwens voor aanvang en na afloop erg makkelijk benaderbaar viel me op.

Ja, het was inderdaad een grote muur/brei van geluid. Had de ouders niet gespot trouwens, maar wel leuk dat die er waren. Voor het concert zag ik ook dat meisje en nog een bandlid rondlopen in het publiek. Erg apart.

Zijn er ook mensen die ze in A'dam hebben gezien? Deden ze daar ook die Mariah Carey cover in het voorprogramma?

Op andere fora zie ik erg veel enthousiaste reacties Herman: misschien jij een wat mindere dag ?

Een meisje dat ik na afloop sprak vond het ook wel goed, maar zei dat het in A'dam nog een stuk beter was. Maar welke andere fora bedoel je? Dan ga ik daar eens kijken. Ik vind het sowieso leuk om andere meningen te lezen. Ik moet zelf ook nog een recensie schrijven...

Kan trouwens de smilies niet zien op de een of andere manier, maar ik neem aan dat het een knipoog oid is. Hoe dan ook, kan best zijn dat ik een wat mindere dag had (was moe en een beetje koortsig) en dat ik het daardoor minder beleefde. Aan de andere kant keek ik al een tijdje heel erg uit naar dit optreden en waren mijn verwachtingen misschien te hoog gespannen...

o.a. op 3voor 12

Ik vond daar ook een recensie van het concert van eergisteren. Die recensie sloot af met:

Een vriend vroeg me vooraf hoe de muziek van Arcade Fire te omschrijven? Ik kwam niet verder dan; de muziek van een groep Inca's die geïnspireerd door soundtracks van spaghettiwesterns gaandeweg op hol slaan; dit alles overgoten met een saus van passie, melancholie en verlangen. Kortom deze band is niet in een hokje te plaatsen.

Deze man is Owen Pallett, oftewel Final Fantasy, die o.a. ook in The Hidden Cameras zit. Dit is geen vaste waarde voor AF, maar verving volgens mij de broer van de zanger. Dit was wel jammer, want hierdoor werd de show wat minder. De mensen die in de Melkweg waren zullen dit wel snappen, bij dat concert gebeurde er veel meer op het podium. Daarom ook vond ik dit concert in Nighttown wat minder dan toen in de Melkweg.